Bi-Xenon verlichting blijft naar links staan

Chicco_Himself

Forumguru
Vandaag merkte ik (bij stadsverkeer) dat mijn (Bi-Xenon) linker koplamp (gezien vanaf de bestuurder) naar links bleef staan. Als ik een bocht naar links maak beweegt hij wel nog een klein beetje maar (naar mijn mening) niet meer zover naar links als normaal. Alleen als ik tot stilstand kom gaat de linker koplamp na ongeveer 3-5 sec weer in de stand staan waarin hij zou moeten staan...
Als ik dan weer ga rijden en een bocht naar links heb gemaakt blijft hij weer in de "buitenste" stand staan zoals eerder vermeld.
Is dit een bekend "probleem"? Of is dit een instelling ??
 

Bakkertje

Forumguru
Dat hoort zo, vanaf een bepaalde snelheid (ik dacht boven de 40 km/u) gaat ie weer naar voren.
Staat ook in je boekje bytheway :lezen::D
 

Chicco_Himself

Forumguru
Nou, dat is volgens mij net het probleem..... Ook al rij ik 50-60 km/h hij blijft naar links gericht staan.... Alleen als ik echt stil sta, dan gaat hij pas in de "vooruitstand" staan, althans zodat ook de weg voor mij verlicht wordt zoals het naar mijn mening ook altijd geweest is.
Maar ik zal er morgen nog eens op letten, let er echt bijna dagelijks op omdat ik het een geweldige optie vindt.... Ik hou jullie op de hoogte ;)

Oh ja, dit staat vermeld in het instructieboekje:
  1. Modus buitenwegen

    De modus "buitenwegen" is een basismodus. De strooiing van de luchtbundel voor de wagen is identiek aan het dimlicht. Deze modus is actief als geen van de vol- gende modi actief is.

    Modus regen

    In de modus "regen" is de strooiing van de luchtbundel voor de wagen breder en is de hoogte van de bundel lager, zodat bij slecht weer (regen) het tegemoetkomen- de verkeer minder verblind wordt. Deze modus wordt bij snelheden van
    15 - 70 km/h geactiveerd en als de ruitenwissers continu langer dan 2 minuten werken. De modus wordt uitgeschakeld bij het overschrijden resp. onderschrijden van de snelheidsgrenzen of als de ruitenwissers langer dan 8 minuten zijn uitge- schakeld.

    Modus stad

    In de modus "stad" is de strooiing van de lichtbundel voor de wagen breder en is
    de hoogte van de bundel lager. Doel hiervan is om de aangrenzende trottoirs, kruisingen, zebrapaden enzovoort te verlichten. De modus is actief bij snelheden van 15 - 50 km/h.

 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Als je stilstaat gaat ie inderdaad ook naar voren.
Gaan ze bij het starten wel gewoon heen en weer? Bij de mijne moet je trouwen ook goed opletten om te zien dat ze weer naar de 'neutraal' stand gaan.
Volgens mij is er niets vreemds aan de hand als ik het zo lees.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Bij het starten gaan ze inderdaad gewoon eerst omlaag, dan beiden naar buiten, beiden naar binnen en daarna weer omhoog. Ik ga het nog eens heel goed in de gaten houden ;)
 

Noord26

Forumguru
Er is niets mis met je lampen. Dat hoort zo. Alleen de linkerlamp draait in stadsverkeer tot 50km/h veel breder weg naar links. Rechts niet, omdat die verkeersborden optimaal blijft belichten. Ik zou zeggen, let er niet teveel op maar geniet ervan dat het zo fijn werkt. Dat valt pas weer op als je in een auto zonder deze AFS functionaliteit zit.
 

Bakkertje

Forumguru
Watje ook nog even kunt doen is de schakelaar van auto op aan zetten, wordt de AFS ook uitgeschakeld.
 

Noord26

Forumguru
Nope.. het hoort zo te zijn exact zoals TS aan geeft. Die moet er zelf alleen nog aan wennen. ;)
 

Antera

Donateur
Vermoedelijk de stuurmodule van de betreffende koplamp kapot. Komt meer voor bij de Golf 6 wat zelfde besturing heeft.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Gisteravond nog eens goed gekeken, maar ook bij een snelheid boven de 50 km/h (en niet even maar zeker 5-10 min lang) blijft de linker koplamp "te breed" schijnen. Als ik op een rijbaan met 2 rijstroken rij dan schijnt de linker koplamp zelfs tot op het gras welke zich naast de rijstrook aan de overkant van de weg bevindt.
Dus... correcte werking en "die moet er zelf alleen nog aan wennen" :(:nono:
Enige wat hij wel nog netjes doet is als ik stop terug gaan in de "beginstand" en bij starten zijn kunstje vertonen.
Toch maar even in VAGCOM kijken binnenkort of daar een foutje staat en anders even naar de dealer...
 

Bakkertje

Forumguru
Heb je op dat moment de schakelaar nog op aan gezet ipv auto? Dan gaat ie als het goed is recht naar voren..
Anders eens proberen in je maxi-dot om de verlichtingsinstellingen naar fabrieksinstellingen terug te zetten.
Wellicht blijft er een instelling hangen (bijvoorbeeld de reismodus)
 

Chicco_Himself

Forumguru
Heb de verlichting inderdaad ook op aan gezet ipv auto, maar geen veranderend lichtbeeld.
Valt mij tevens op dat de bochtverlichting (die tot 40 km/h zou moeten werken) ook niet werkt. Althans normaal als ik ook maar een beetje op en neer stuur zie je de koplampen bewegen. Dit is nu echter ook niet meer het geval.
Even de instellingen nagekeken en de reismodus was ook niet geselecteerd (aan en uit gezet en beweging daarvan was wel zichtbaar).
Zojuist nog even de fabrieksinstellingen terug gezet, morgen maar weer eens kijken of dat heeft geholpen.
Zag trouwens dat de "voetverlichting" ook aangevinkt stond echter tijdens het rijden ook geen voetverlichting zichtbaar...

Dit is in ieder geval het lichtbeeld welke ik heb bij 120 km/h (en dus ook bij 10, 50 etc).
Nogmaals, voor mij gevoel (tov de 3,5 mnd dat ik hem nu heb) een ander beeld dan voorheen. Voorheen waren echt 2 "lichtbundels" recht naar voren zichtbaar en nu dus echt een uitwaaier...

Ik zie wel dit nog in het instructieboekje staan...
Als de bochtenverlichting defect is, worden de koplampen automatisch in een noodpositie gezet, die het eventueel verblinden van tegenliggers verhindert. Hiermee wordt ook de lengte van de verlichte rijbaan ingekort. Rijd dan ook voorzichtig en neem zo snel mogelijk contact op met een Škoda-dealer.


 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Grappig ik heb toevallig gisterenavond een zelfde foto gemaakt, in de bijlage een plaatje van mijn lichtbeeld.

Volgens mij komt het redelijk overeen als ik het zo zie, met dat verschil dat jij waarschijnlijk een betere camera hebt dan ik ;)

Die noodstand merk je heel anders, je kunt dan echt niet verder dan 2 meter voor de auto kijken. Als je de auto start gaan de lampen naar beneden, de laagste stand houdt de auto dan aan.
 

Bijlagen

  • WP_20141104_003.jpg
    WP_20141104_003.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 82

Chicco_Himself

Forumguru
@Bakkertje da's toevallig :D (foto gemaakt met een iPhone 6+)
En toch heb ik het idee dat de linker bij mij breder is, althans bij mij schijnt hij duidelijk nog geheel over rijstrook 1 (en een beetje op het gras). Aangezien de breedte van de rijstrook op een autosnelweg breder is dan de breedte van een rijstrook op een (zo te zien 80 km/h-weg) zouden jouw lampen ook de gehele rijstrook (althans als ik mijn lichtbeeld over dat van jou zou kunnen heen zetten) van het tegemoetkomende verkeer moeten beschijnen, wat niet het geval is.
Of ik ben gewoon helemaal de weg kwijt, dat kan natuurlijk ook :pieker::sterretjes:

Maar ben blij dat het in ieder geval niet de noodstand is, want het kunstje bij het starten laat hij gewoon nog mooi zien. Vraag me nu ook af waarom de bochtverlichting nu ook niet werkt bij het licht op en neer sturen onder de 40 km/h.....
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik jouw lichtbeeld zie dan komt dat vrij aardig overeen met die van mij. Het lastige is alleen dat ik het niet goed op de foto krijg. Wat ik bij de mijne zie is dat de bundel duidelijk ook naar links schijnt en dat de linkerhelft (of de linker rijstrook) ook voor je gevoel overdreven verlicht is. Moeilijk te omschrijven, maar als ik uit mijn raam in de bestuurdersdeur kijk zie ik de middenberm gewoon volop verlicht. Ik denk dat je dat bedoeld.
 

Cordoba

Forumguru
Bij het lichtbeeld van @Chicco_Himself valt op dat aan de linkerzijde iets breder verlicht wordt dan aan de rechterzijde, en met het oog op het verblinden van tegenliggers, lijkt me dat niet gewenst. Let maar op het gras: aan de linkerzijde naast de brede rijstrook is het redelijk goed verlicht, aan de rechterzijde naast de smallere uitvoegstrook kijkt, is dat gras nauwelijks verlicht.

Ik vraag me af of de linkerlamp niet mechanisch blijft hangen, omdat ie wel zijn begin-kunstje doet, maar pas heel laat/moeizaam terug lijkt te komen naar de normale positie.
 
Bovenaan Onderaan