Bi xenon bocht verlichting werkt niet naar behoren.

Beste forum leden,

Ik heb mijn skoda octavia ingeruild voor een exemplaar in een andere kleur en meer opties.

Ik ben naar frankrijk geweest met de auto en het een en ander is mij opgevallen. 1 van de dingen is dat de koplampen niet goed meedraaien met sturen. Het lijkt alsof de linker koplamp altijd naar links wijst en bij t stoppen hij langzaam recht gaat staan. Stuur ik naar links dan draait de rechter koplamp mee.

Stuur ik naar rechts gebeurt er vrij weinig. Iemand zo een kwaal mee gemaakt? En iemand misschien enig idee waar het aan kan liggen?

Groet soufian
 

Rallye

Forumguru
Skoda’s kenden van oudsher een modus voor landen die links rijden, de “reismodus”. Volgens mij heeft dit mij de O3 al een betere naam, maar heb je gecheckt of deze aanstaat?
 
Beste Rallye,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb net even gekeken ik zag een modus voor rechts verkeer en links verkeer.

Bij rechts verkeer geselecteerd draaien de koplampen mee (met de bestaande klacht)

Bij links verkeer draait mijn rechter koplamp naar links en draaien ze niet meer mee in de bochten.

Ik vind het erg vaag, met name dat er verder geen storingen zijn. Wat mij wel opvalt en anders is dan bij mijn vorige octavia is dat de koplampen tijdens het opstarten 2x naar buiten en binnen bewegen terwijl mijn vorige dit 1x deed. Ik weet echter niet of dit met het probleem te maken heeft.
 

Rallye

Forumguru
Dan is inderdaad de naam van de oude “reismodus” aangepast naar iets begrijpelijkers. Maar goed, daar heb jij dus niets aan.

Naar mijn idee bwegen mijn lampen omhoog en naar beneden en naar links en naar rechts bij het starten. Joouw lampen maken bij het starten dus wel de gehele beweging (in tegenstelling tot bij het rijden)?

Als je meer hulp van het forum wilt zou je een filmpje kunnen maken. Je auto lijkt wel van een garage te komen, dus laat die eens checken?
 

oco1979

Forumguru
Sommige foutmeldingen moet je uitlezen.(het zou bij sommige een kerstboom op dashboard zijn)
Best eens uitlezen(volledig, niet enkel motormodule).
Kan dan meer gerichter zoeken als er tenminste een foutmelding is.
Visueel de wagen bekijken, boven, onder in op schade(regeling afhankelijk van belading enzo....)
 
Dank jullie voor de reacties. Ik denk inderdaad dat het het verstandigste is om terug te gaan naar de garage waar ik hem gekocht heb. Ik hou jullie op de hoogte. Als ik het probleem goed kan vastleggen met de camera zal ik het nog op het forum zetten.

Groetjes
 

hemi24

Forumguru
Wat doen de lampen bij het starten van de wagen in het donker?

Volgens mij zouden ze dan een keer naar beneden, naar buiten en weer naar binnen moeten gaan en dan omhoog om op de juiste hoogte te blijven staan..?
Bij een storing zou de lamp in een (lagere) veiligheidspositie moeten gaan staan.
Eén en ander moet te zien zijn als je in het donker voor een muur geparkeerd staat!

Nog een puntje: in de ECO-mode (driving mode) is het AFS-system gedeactiveerd (maar dan zou je de andere lamp ook niet mogen zien meedraaien in de bochten...)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als de topic starter.

Momenteel heb ik de bochtverlichting uit gezet omdat ikzelf het idee had dat mijn linker koplamp ook wel eens naar links blijft staan echter zonder "gezeur" van overige weggebruikers dat mijn verlichting in hun smoeltje schijnt haha.

Geen foutcodes, Systemen functioneren, bij opstarten bewegen ze altijd zoals het hoort.
 

Antera

Donateur
Als ze 2 keer bewegen ( 1x horizontaal en 1x verticaal) dan worden de koplampen gekalibreerd in de auto. Dan moet het werken. Als een lamp klemt bijvoorbeeld dan krijg je een storing. Verder is een storing dan niet aanwezig. AFS kan misschien wat ontregelt zijn en weer met de software gecalibreerd moeten worden om te kijken of dit het oplost. Word namelijk geregeld door je stuurhoeksensor en je AFS module.

benieuwd wat de garage zegt
 
Als ze 2 keer bewegen ( 1x horizontaal en 1x verticaal) dan worden de koplampen gekalibreerd in de auto. Dan moet het werken. Als een lamp klemt bijvoorbeeld dan krijg je een storing. Verder is een storing dan niet aanwezig. AFS kan misschien wat ontregelt zijn en weer met de software gecalibreerd moeten worden om te kijken of dit het oplost. Word namelijk geregeld door je stuurhoeksensor en je AFS module.

benieuwd wat de garage zegt

Hij klemt niet want op het moment dat je tot stilstand komt komt de linker koplamp terug in zijn normale/basis positie.
verder nog geen tijd/zin gehad om hier verder onderzoek te doen.
 
Beste forum leden,

Ik heb gisteren avond geprobeerd het probleem te filmen maar het is helaas niet gelukt. Ik heb wel 2 filmpjes geplaatst op youtube:

Filmpje 1: hoe de koplampen starten. 1x naar beneden, 2x heen en weer en dan weer naar boven.


Filmpje 2: ik rij in een rechte lijn en eindig met een kleine slag naar rechts. Dan zie je vanaf 00:21 dat de linker koplamp naar links wees en dan terug gaat naar het midden.


Als ik filmpjes kijk van andere Octavia's is het lichtbundel even sterk of ze nou naar links of rechts sturen. Ik denk dat het probleem bij mij van die linker koplamp af komt.

Wat is jullie mening erover?
 

hemi24

Forumguru
In welke stand heb je je lichtsschakelaar eigenlijk staan?

Als ik je lichtbeeld zo zie, is dit sterk afgevlakt; heb je al onder de "car" instellingen gekeken of er toevallig geen vinkje staat bij de optie Reismodus / Toeristisch licht..? [CAR > Settings > Licht > Reismodus > Rechtsverkeer]


Op het filmpje zou je volgende AFS-Modus "stad" terug moeten zien:

De lichtbundel vóór de wagen is zo aangepast dat deze ook de aangrenzende
trottoirs, kruisingen, zebrapaden enzovoort verlicht. De modus is actief bij
snelheden van 15-50 km/h.
 
Mijn lichtschakelaar staat op auto en in het menu staat het op reismodus: rechtsverkeer.

Ik heb een handgeschakelde auto dus ik kan ook geen driving mode selecteren. Als ik zo naar mijn werk ga zet ik de licht schakelaar handmatig op dimlicht en kijken of het lichtbeeld dan beter word. Dankjewel voor je reactie je hoort van mij!
 
Ik heb zojuist geprobeerd te rijden in rij modus links verkeer en met de lichtschakelaar op dimlichtaar helaas geen verschil.

Ik heb een beetje door de boekjes gesnuffeld van de auto en kwam een uitlijn rapport tegen. Zou het kunnen dat door het uitlijnen de koplampen of in ieder geval de linker ontregeld zijn?
 

hemi24

Forumguru
@Antera : kom er eens in..! Kan het zijn dat de AFS opnieuw moet worden ingeleerd als er bij het uitlijnen aan de positie van het stuurwiel is gesleuteld?
 
Beste forum leden,

Op advies van een kennis van mij heb ik de accu polen los gemaakt en een half uurtje laten staan.

Na het monteren kwamen er allerlei meldingen tevoorschijn en toen heb ik de auto laten uitlezen.

1 van de meldingen was: implausible data received from steering angle sensor module (g85)

ik heb een beetje gegoogled en zag dat je na het uitlijnen deze sensoren kunt kalibreren. Ik vermoed dat dit niet gedaan is.

Ik heb contact opgenomen met de profile hier in zeist zij kunnen de stand van de wielen controleren en zo nodig bij stellen en daarna kalibreren.

Wat is jullie mening?
 

Arjann

Forumguru
G85 storing komt er altijd in als de accu los geweest is, dus het is logisch dat die storing er nu in zit. Eerste stap die je kan proberen is je koplampen laten afstellen/controleren en laten kalibreren.
 

Antera

Donateur
De accu los trekken gaat niet zomaar zonder slag of stoot de auto gaat dit niet leuk vinden en diverse module's krijgen dan errors zoals ook je stuurwiel wat je kan zien aan het rode stuurtje en esp lampje wat dan blijft branden in je display. Dit zijn geen auto's van vroeger waarbij dit ongestraft kan. Stuurhoek sensor is alleen uit te lezen met een logfile zodat je kan zien of deze doet wat die moet doen. Voor de koplampen kan het zijn dat ze opnieuw gecalibreerd moeten worden om het probleem op te lossen.
 
Beste Forum leden,

Sorry voor de late reactie. De auto is terug geweest naar de garage. Paar probleempjes verholpen maar het probleem met de koplampen niet. Hun technisch specialist is met vakantie en na zijn vakantie moet de auto weer terug. Dit is helaas over 3 weken ik hou jullie op de hoogte.
 

hemi24

Forumguru
Ik zou de aloude truc eerst eens proberen: accu aansluiten, starten, een keer helemaal naar links en naar rechts sturen en 20 meter rechtvooruit rijden.

Fastfitters zouden in elk geval wel het laatste adres zijn waar ik m'n licht zou opsteken...
 
Bovenaan Onderaan