Leuk weetje over de GT-R:
Vanwege een gentlemans agreement tussen de Japanse fabrikanten en de Japanse overheid werd een maximaal vermogen afgesproken van 280PS / 276hp. Dat betekend dat de GT-R al bij de R32 generatie op papier keurig over dit aantal pk beschikt, net als bijvoorbeeld een twin turbo 2JZ-GTE Toyota Supra.
Dat is dan ook echt alleen maar op papier, zet de jonge dames op een dyno run en je gaat er bone stock al dik overheen. R34 GT-R komt al snel boven de 330PS uit terwijl de papieren 280PS aangeven.
Dit is dan een V-Spec, afhankelijk van welke V-spec is die vanuit de fabriek motorisch gekieteld en gaat dus verder over de 280PS heen.
Dus zelfs al is de auto helemaal standaard, ga je niet matchen met de papieren. Een standaard R34 GT-R? Tuurlijk joh, ga je niet vinden. Als je een beetje shopt bij Nismo voor adem in en adem uit onderdelen en wat andere spulletjes die leuk samen spelen, dan tik je de 450 a 500PS aan met een standaard blok.
Ga je echt aan de slag, kan je boven de 1000PS uitkomen.
Leuke auto, staat op mijn lijstje voor ooit. Maar dus niet iets om te gaan rijden als je in Belgie woont.
Twee auto´s ingevoerd in Spanje, ondanks Europese Typegoedkeuring voor de auto´s met vermelding van specifieke kentekens, toch een extra rapport van Spaanse ingenieur nodig(tegen Europese regelgeveing, maar daar houd niemand zich aan), uitvoerige invoer keuring bij Spaanse ITV met opmaak van nieuwe documenten, foto´s in het Spaanse archief etc. etc.
In Spanje moeten alle opties en veranderingen worden goedgekeurd en staan vermeld op de documenten van de auto. Dus trekhaakje, zonnedakje, andere velgen, afwijkende banden type, is allemaal afkeur. Ga niet proberen een auto te laten keuren op winterbanden of banden met een andere snelheidsmarkering, gaat je niet lukken.
Je komt met andere aanpassingen al snel in een type goedkeur procedure uit voor jouw auto met specifieke aanpassingen.
Toch de Skoda met afneembare trekhaak en de Jaguar met 18¨ velgen door de keuring gekregen. Alles nu netjes geregistreerd met alles er op en aan. Maar dat komt vooral door behulpzaam opstellen en locale Spaanse hulp.