Belgische politie neemt ‘getunede’ auto’s in beslag

Cordoba

Forumguru
@Volvo_440_turbo Gefeliciteerd dat de oorzaak is gevonden: dan kun je de volgende stap zetten en kijken of dat genezing/medicatie is, of dat je je levenswijze aan moet passen zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Sterkte in elk geval.
 

Japanese Power

Donateur
Dank je, de oorzaak van mijn ziekte is een week of twee geleden gevonden, volgende week zie ik een specialist, die zou de juiste medicijnen kunnen geven, herstel zou dan vrij snel, hopelijk, moeten volgen...
Een like is niet gepast op dit bericht.
Maar wel fijn dat er een oorzaak is gevonden.
Nogmaals sterkte in alles.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Laten we meteen met de deur in huis vallen; chiptuning is wettelijk niet illegaal voor ingeschreven voertuigen, het is gewoon bijna onmogelijk om het legaal te doen.


Eh... moet dit niet zijn: chiptuning is wettelijk NIET LEGAAL voor ingeschreven voertuigen, het is gewoon bijna onmogelijk etc etc.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Bedankt voor de steun, we overleven het wel hoor... on topic weer, ik heb al een verhaal op het net gelezen van een gast in België hier die tegengehouden werd door de politie toen hij buitenreed bij een chiptuner, ik dacht, maar ben niet meer zeker, dat zijn auto ook in beslag is genomen was, als je dat voor hebt nooit verklaren dat je hem gaan chippen bent, je wou gewoon het vermogen weten van de auto met een dynorun, laat hen maar de rest bewijzen... Sommige chiptuners hebben ook een live webcam, die moet bij mij uitstaan als ik binnenkom voor een dynorun, de belastingsdienst kan meekijken, de kans is bijzonder klein, maar toch...
 

Zelle

Donateur
Uit bovenstaande verhalen blijkt volgens mij dat ik mijn O3 1.6 TDI maximaal naar 126 pk mag laten tunen om geen problemen met RDW en (erger nog) met de verzekering te krijgen bij een ongeval. Is mijn conclusie juist dan heeft dat mogelijk gevolgen voor de tuning die ik bij TVS ga laten doen.
 

haassie

Forumguru
We gaan weer de dezelfde spanning beleven als in de brommertijd...nog geen rollenbank langs de weg bij oom agent? Wel leuk om te zien wat dan je vermogen is....eindelijk een goede uitdraai op een geijkte rollenbank die ik bij de tuner niet echt gehad heb!vraag me dan alleen af wat ze bij een inbeslagname doen als er verders alleen maar legale onderdelen op zitten...
 

CDK

Forumguru
@Zelle, met alleen chippen zal je nooit problemen krijgen, voorwaarde is wel dat jij zelf eigenaar bent van het voertuig en niet een leasemaatschappij ;)
 

Zelle

Donateur
@Corné de Kluijver , ik zie wat je schrijft, maar het stuk bij de RDW heeft het over 20% vermogen die afwijkt. Ik kan me voorstelllen dat de RDW verder geen bedeiging vormt, mogelijk de verzekering wel. Ga een keer in de polisvoorwaarden spitten. Verder gaat het mij om het formele gedeelte. Ik ben zelf eigenaar.
Wat zeg je. "Formeel" ?
 

JeSko

Forumguru
De politie hanteert nu nieuwe regels ivm airride. Vroeger werd je beboet en moest je de auto standaard weer aanbieden op de auto keuring, met wat geluk kwam er ook geen politie rechtbank aan te pas, maar soms was dat wel het geval, hoe dat net zit geen idee, misschien iets met herhaaldelijk gesnapt worden door de politie... enfin, gisteren kwam dit verhaal me te oren.

Een BMW word zondag vlak na een meeting, ja hoor daar stonden ze weer tactisch geposteerd, tegengehouden voor controle. De politie stelt vast dat het voertuig voorzien is van airride, "te" brede wielen en spoorverbreders. De man krijgt een boete, en moet binnen de 14 dagen zijn voertuig opnieuw aanbieden op de keuring zonder de modificaties, maar de man moet nu ook zijn airride systeem ter waarde van 4600 euro, velgen twv 1600 euro en spacers inleveren op het politiebureau, als hij vraagt waarom hij zijn eigen spullen moet inleveren krijgt hij het antwoord dat deze spullen in beslag worden genomen. Voor hoelang? Wel, voor altijd, deze zullen vernietigd worden.

Nu kan de politie dus blijkbaar ook al spullen afnemen, en vernietigen. Als de man niet binnen de 14 dagen dit alles in orde heeft, word zijn auto in beslag genomen.

In België word je als tuner als crimineel behandeld en als echte crimineel gepamperd. Oke, zijn modificaties mogen niet, maar afnemen beboeten en soms voorkomen is er echt zwaar over. Het is al tot den treure herhaald, ja regels zijn regels, wetten zijn wetten, maar het is jammer voor de hobby dat het in Nederland ( toch ook Europa niet ? ) wel kan en mag als het professioneel uitgevoerd is, en in België het zo'n gedoe is.

Die politiekrachten hebben eigenlijk ook geen zin in deze spelletjes en kunnen hun tijd beter besteden ( woorden van een bevriende politie agente van mijn vrouw ), als de gedateerde regelgeving eens geupdate zou kunnen worden, zouden politieagenten hun kostbare tijd niet verdoen aan auto's die perfect veilig op airride liggen. Ik heb niets tegen politie, heb er vrijdag tweemaal achter me gehad, niet aan de kant gezet, en ze hebben toch zo'n 15-20 minuten achter me gereden, als ze me tegenhouden en beboeten is dat maar zo, zij kunnen dat aangezien onze auto ook verdacht laag ligt en luider is. Echter zijn zij maar uitvoerende macht en volgen ze enkel de regels.

Jammer, deze jongen stopt er nu ook mee, de hobby moet en zal
kapot gemaakt worden.

aangepast.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Zuur. Maar tegelijk: je weet dat je dit risico neemt als je in een land waar het niet mag toch zo rond gaat rijden.

Ik vraag me ook gelijk af: mag je in Belgie met stickers op je koplampglas (in je lichtbeeld!) rondrijden?
 

Tees

Donateur
Ik ben het met je eens Jef dat dat nogal extreme maatregelen zijn qua kosten en gevolgen. Dat is in geen verhouding tot het vergrijp (hebben we nu recent in NL trouwens ook weer wat discussie over qua verkeersboetes)..

Maar de andere kant van het verhaal kan ik ook snappen: wat gebeurde er namelijk tot nu toe? Mensen zetten de auto voor de keuring netjes neer conform de regelgeving, om direct daarna alle aanpassingen weer erop te schroeven. Dat werd als onderdeel van het kat-en-muis-spelletje beschouwd. De kat heeft nu dus bedacht dat ie de spullen waar het om gaat ook in beslag kan nemen, zodat deze cirkel doorbroken wordt. Geen gekke gedachte, en tamelijk effectief.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar dit is er financieel fors over! Dat de man de onderdelen niet meer op zijn auto mag gebruiken, ok.
Hij zou de spullen aan een Nederlander of Duitser kunnen verkopen: dus naast de boete wordt 'ie extra getroffen op deze manier!?
Als de man het kenteken inlevert en de auto exporteert, of er een trailerqueen van maakt voor circuit en andere evenementen, kan het dan plots wel?
Voor deze bedragen zou ik waarschijnlijk de gang naar de rechter wagen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Waarom? Niets nieuws toch, dat illegaal spul in beslag genomen wordt? In Nederland is dat niet anders.
Maar het spul an sich is niet illegaal toch? De combinatie van dat spul op de auto op de openbare weg is illegaal. De man is dus gesnapt met een illegale auto op de openbare weg. Heb je dan niet slechts twee mogelijke maatregelen? Ten eerste, de gehele auto in beslag nemen, ten tweede, helemaal niets in beslag nemen (en de auto opnieuw laten keuren, volgens de Belgische regelgeving).

Je loopt dan als overheid inderdaad het risico dat het er na de keuring weer onder geschroefd wordt, en het feit dat ze in Belgie regelmatig controleren rond dit soort evenementen geeft aan dat ze dat ook wel weten. Maar inbeslagname van iets wat niet illegaal is vind ik heel vreemd. Op het moment dat ie met z'n spullen onder z'n arm het politiebureau binnen wandelt zijn die spullen niet illegaal toch?. Maar goed, ik ben geen jurist en ook geen Belg (dus al helemaal niet op de hoogte van de Belgische wetgeving).
 

CharlesTucker

Forumguru
Klopt, zo wordt ook iedere Nederlander geacht de wet te kennen, maar dat is ook een utopie natuurlijk. Daar is onze wetgeving ook veel te uitgebreid en ingewikkeld voor. Het feit dat er juridische studies bestaan, met daarnaast nog allerlei specialisaties, geeft dat al aan natuurlijk. Maar dat maakt het voor de meneer in dit verhaal wel lastig, heeft ie een poot om op te staan als ie wil protesteren tegen de inbeslagname van die spullen?
 

JeSko

Forumguru
Hijzelf is er gelaten bij, het is al een dure hobby en dan vernielen ze 70% van je investering.

Zelf ken ik de wetgeving ook niet goed genoeg om hierover wat te roepen, ik vind het gewoon buitenproportioneel, zeker als je ziet hoe België brand, en dan vooral de grootsteden die meer en meer helgaten aan het worden zijn, elke politie en rechterlijke macht loopt hopeloos achter de feiten aan in dit land, maar toch moeten ze zich nog bezig houden met zo'n bagatell als een tunerke die luchtvering heeft steken... en de zakenman in zijn A6 ligt standaard op eenzelfde systeem.

Zo'n systemen van Bonhof en Airlift zijn topmateriaal dewelke aan de strengste Europese normen voldoen, overal in Europa word dit aanvaard als legale modificatie, wat kan je er ook tegen hebben? Je zet hem laag bij parkeren en rijdend zet je hem zo hoog als je wilt op een uitgelijnde rijstand, niemand die er last van heeft, rijd zoals een gewone auto en het is velig, het is EU goedgekeurd, alleen in België zeggen ze mag niet.
 

EdK

Forumguru
Hoe is het in NL dan ??
Weet nog goed van me brommertijd en die is nog echt niet veranderd zover ik weet !
Vloegel voerde we onze brommer ook op en we werden zelfs geholpen door de leraren op de Technische school ermee.
Totdat de politie een praatje op school erover kwam maken met leerlingen en leraren.....
En nu vandaag de dag zie ik bij mij in buurtje nog brommer / snorfiets controles en in beslagnamens !
Alleen kun je dan je brommer later ophalen en dan is de zuiger / cilinder verwijderd en in beslag genomen....
In hoeverre het fair is om een gehele wagen in dit geval in beslag te nemen is een tweede en jullie zouden het als vereniging het eens kunnen laten toetsen of dit wettelijk kan cq mag !
Ja dit kost geld maar tunen kost ook geld en als je dit collectief kunt doen is het voor velen wel betaalbaar !
Of misschien is er wel een goede advocaat in julllie midden die thuis is in dit soort zaken !
 
Bovenaan Onderaan