Belgische politie neemt ‘getunede’ auto’s in beslag

Cordoba

Forumguru
Ik heb ook al een paar keer blauw naast me gehad, gelukkig zit er afstandsbediening op die uitlaatklep :deuk:

Moeten zij die uitlaatklep dan bedienen, kun je dat niet zelf?:facepalm:

@CharlesTucker Ik lees/interpreteer dat toch anders: de 2e wordt verdacht van tuning, en in geval van tuning is de standaardverzekering niet geldig, dus geldt het als onverzekerd. Eigenlijk hetzelfde als in Nederland rondrijden met teveel drank op achter het stuur: vanwege de drank ben je op dat moment niet bevoegd om te rijden, dus ook niet verzekerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Hier in NL zijn we nog steeds erg vrij met ons doen en laten. In Belgie overal voor naar de keuring en dan nog zware keuringen ook want sommige zaken zijn toch wel een beetje erg ver gezocht bij de zuiderburen.

De TUV zoals in duitsland dat vind ik dan wel weer een goed iets. Daar mag je ( als ik het goed begrepen heb) nagenoeg alles doen mits er TUV op zit en dat geef je dan aan en dat word dan netjes genoteerd. Ook zitten daar natuurlijk grenzen aan maar daar is het net wat soepeler dan in Belgie.

Ooit kocht ik een duitse golf 2 en daar zat netjes een papier bij wat er op die golf zat wat niet standaard was. Wel netjes en meteen duidelijk voor iedereen
 

CharlesTucker

Forumguru
@CharlesTucker Ik lees/interpreteer dat toch anders: de 2e wordt verdacht van tuning, en in geval van tuning is de standaardverzekering niet geldig, dus geldt het als onverzekerd.
"in eerste instantie voor niet-verzekering, maar ook op verdenking van motortuning", kun je op meerdere manieren uitleggen, dus je kunt best eens gelijk hebben. Ik had het geinterpreteerd als ware de auto helemaal niet verzekerd, ook niet als ie origineel was geweest, daarom aangehouden en toen ook gelijk maar eens gekeken naar de rest van papierwinkel en auto. Maar wat @peterrapid ook al schrijft, er zit misschien/waarschijnlijk meer achter het artikel dan er staat.
 

peterrapid

Forumguru
Een verhaal zoals deze denk ik wel zou opgepikt zijn in de Nationale pers mocht het effectief als reden hebben : auto in beslag genomen omwille van tuning dus er zit iets meer verkeerd achter denk ik dan dat ze laten weten op dit artikel.
 

CDK

Forumguru
@Megapaul, niet het meest geschikte topic om daar je vraag in te stellen, afhankelijk of je Belg of Nederlander bent is het in NL geen probleem om een stage 1 tuning te doen (waar je veel meer aan hebt als aan een fabrieksupdate!) in tegenstelling tot België waar chiptuning in principe niet toegestaan is.
 

oco1979

Forumguru
verzekering is in belgie op pk,dus nader gezien je enkel koppel zou verhogen Nm en niet de pk's zou je inorde zijn of alles aanpassen,mooie koppelplateau met extra pk's in lage toeren en maken dat je niet meer piek nm en piek pk dan origineel :)
 

Octavia32

Forumguru
In België kun je dus het beste een powerbox gebruiken of een reserve ECU (maar das een hoop werk)

Misschien zijn er ook wel op maat getuned powerboxen lijkt mij de ideale Belgische oplossing
 

peterrapid

Forumguru
Mijne heren, ik zou zeker niet met ecu werken na wat opzoekwerk, in België ligt de bewijslast bij de aanklager wat wil zeggen dat de politie moet bewijzen dat er een motortuning is gebeurt, hiervoor moeten ze ofwel de wagen op de rollenbank zetten ofwel een diepgaand onderzoek door een dealer laten gebeuren, de kost hiervan wordt eerst gedragen door de aanklager en kan na rechtszaak en winst verhaald worden op de schuldige ... begrijpen jullie ? Dit is een kostenplaatje en papierrompslomp die de politie gewoonweg niet doet, wat wil zeggen dat er met het initiële artikel waarover het hier gaat veel meer aan de hand is dan tuning, ik wed op geen verzekering en import van de Skyline met geen geldige importkeuring.
 

Rallye

Forumguru
Dus eigenlijk hetzelfde als in Nederland bij het tunen van lease-auto's: het mag niet (zonder je bijtelling naar 25% te zetten), maar controle is zo bezwaarlijk en de bewijspositie voor de ambtenaar zo zwaar, dat het eigenlijk nooit gebeurt.
 

Odin

Senior Member
Leuk weetje over de GT-R:
Vanwege een gentlemans agreement tussen de Japanse fabrikanten en de Japanse overheid werd een maximaal vermogen afgesproken van 280PS / 276hp. Dat betekend dat de GT-R al bij de R32 generatie op papier keurig over dit aantal pk beschikt, net als bijvoorbeeld een twin turbo 2JZ-GTE Toyota Supra.
Dat is dan ook echt alleen maar op papier, zet de jonge dames op een dyno run en je gaat er bone stock al dik overheen. R34 GT-R komt al snel boven de 330PS uit terwijl de papieren 280PS aangeven.
Dit is dan een V-Spec, afhankelijk van welke V-spec is die vanuit de fabriek motorisch gekieteld en gaat dus verder over de 280PS heen.
Dus zelfs al is de auto helemaal standaard, ga je niet matchen met de papieren. Een standaard R34 GT-R? Tuurlijk joh, ga je niet vinden. Als je een beetje shopt bij Nismo voor adem in en adem uit onderdelen en wat andere spulletjes die leuk samen spelen, dan tik je de 450 a 500PS aan met een standaard blok.
Ga je echt aan de slag, kan je boven de 1000PS uitkomen.
Leuke auto, staat op mijn lijstje voor ooit. Maar dus niet iets om te gaan rijden als je in Belgie woont.

Twee auto´s ingevoerd in Spanje, ondanks Europese Typegoedkeuring voor de auto´s met vermelding van specifieke kentekens, toch een extra rapport van Spaanse ingenieur nodig(tegen Europese regelgeveing, maar daar houd niemand zich aan), uitvoerige invoer keuring bij Spaanse ITV met opmaak van nieuwe documenten, foto´s in het Spaanse archief etc. etc.
In Spanje moeten alle opties en veranderingen worden goedgekeurd en staan vermeld op de documenten van de auto. Dus trekhaakje, zonnedakje, andere velgen, afwijkende banden type, is allemaal afkeur. Ga niet proberen een auto te laten keuren op winterbanden of banden met een andere snelheidsmarkering, gaat je niet lukken.
Je komt met andere aanpassingen al snel in een type goedkeur procedure uit voor jouw auto met specifieke aanpassingen.
Toch de Skoda met afneembare trekhaak en de Jaguar met 18¨ velgen door de keuring gekregen. Alles nu netjes geregistreerd met alles er op en aan. Maar dat komt vooral door behulpzaam opstellen en locale Spaanse hulp.
 

Fean

Forumguru
Dus eigenlijk hetzelfde als in Nederland bij het tunen van lease-auto's: het mag niet (zonder je bijtelling naar 25% te zetten), maar controle is zo bezwaarlijk en de bewijspositie voor de ambtenaar zo zwaar, dat het eigenlijk nooit gebeurt.

Uitvoering is inderdaad onhaalbaar.
Ik denk niet dat de politie kan inzien hoe / wat jij betaald voor je auto... sowieso vanwege de wet van privacy kunnen ze hier totaal niets mee. Bij groot onderzoek is dat wellicht iets anders, maar daarvoor zullen ze eerst approval voor moeten aanvragen. (net als in de film;))

In Belgie is het een ander verhaal, je betaald daar belasting op vermogen en cilinderinhoud.. ga je hier mee knoeien dan pleeg je belastingfraude.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Sorry dat ik dit oude topic weer tot leven wek, wat is er daar gebeurd, een jaloerse eikel is gaan klikken bij de politie, iemand die hem al jaren op internet volgt, zodoende heeft men hem geviseerd. Men kan het vermogen van zijn auto niet bewijzen omdat in België het vermogen moet kunnen bewezen worden door de overheidsdiensten op een AIB geijkte testbank wat men dus niet had toen, misschien nu wel? De laatste keer dat ik aan Siegerd vroeg of hij zijn auto al teruggekregen heeft vertelde hij mij van niet, da's wel even geleden moet ik zeggen. Hij importeert trouwens vaak Japanse sportwagens om door te verkopen...Ik heb hem op mijn Facebook als vriend omdat we een gemeenschappelijke vriend hebben, hem enkele keren tegengekomen op een verjaardagsfeestje en natuurlijk, dan praat je over auto's! Ik weet exact hoeveel vermogen die auto had, maar uiteraard ga ik dit hier niet vertellen, wie weet wie leest mee?
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
ps, ik was even ons chatgesprek aan het nalezen, Siegerd zijn auto is al lang vrijgegeven en al verkocht, lol, was het even vergeten, sorry guys...
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ik had dus enkele keren gevraagd of ie zijn auto terug had gekregen, en blijkbaar de laatste keer antwoordde ie mij dat is was vrijgegeven, nogmaals mijn excuses, ben al een jaar ziek en no joke, zit met geheugenproblemen hierdoor...
Anyway, de auto had 666pk, dit mag ik nu wel zeggen dan :)
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Dank je, de oorzaak van mijn ziekte is een week of twee geleden gevonden, volgende week zie ik een specialist, die zou de juiste medicijnen kunnen geven, herstel zou dan vrij snel, hopelijk, moeten volgen... ik ben dit moment zo zwaar uitgeput dat mijn ademhaling en hart regelmatig simpelweg stopt, ik probeer normaal te leven, wat te werken, beetje te wandelen maar mijn lichaam protesteert...
Omdat ik minder werk ben ik hier alle topics aan het nalezen uit verveling, kwam ik dat hier van Siegerd tegen, Siegerd is zeker een goeie jongen, houdt van snelle wagens en spijtig genoeg slachtoffer geworden van een jaloers iemand...
 
Bovenaan Onderaan