Bedradingsschema linker achterlicht (6 pins connector) ivm inbouwen achteruitrijcamera

EdK

Forumguru
Misschien stomme opmerking maar als je camera aansluit en dan achteruitrijlampje er even uit haalt en dan in zijn achteruit zet , doet de camera het dan wel ?
Zit te denken aan die stomme canbus.....
 

hemi24

Forumguru
Of de massa bevestigen onder de daarvoor bestemde moer achter de bekleding in de kofferruimte.
(even een installatiehandleiding voor kabelset trekhaak raadplegen)
 
@Peter-036 dat is niet juist want als ik de camera rechtstreeks op de auto accu zet dan heb ik wel direct beeld. De set als geheel werkt ansich dus wel.

Het lijkt er vooralsnog op dat het voltage van het achteruitrijlicht te laag is waardoor de camera geen signaal afgeeft richtring het losse display.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dan zou je als 'workaround' een relais kunnen laten schakelen door je achteruitrijlicht, en de 'voeding' voor dat relais van de 12V in de kofferruimte halen (die is 15A afgezekerd).
 

Pindasaus

Forumguru
Want 14.4V is de laadspanning bij draaiende motor (oftewel wat de dynamo genereert)).
Dat was vroeger zo, tegenwoordig is de dynamo computergestuurd en niet meer altijd actief. Dat is om brandstof te besparen. De accu wordt zoveel mogelijk opgeladen tijdens het uitrollen in de versnelling. Al is 11,5 V wel erg laag voor het moment dat de accu niet wordt geladen, je zou iets van 12,5 V verwachten.
 

Antera

Donateur
Even zonder gekheid is de camera wel juist gecodeerd op de mediaunit? Zo niet dan werkt het ook niet. Een auto codeerd zich niet vanzelf. Zonder coderen geen beeld
 

Antera

Donateur
Oké dan snel oppakken en weg gooien :-)

en als je zeker wilt weten dat het moet werken is een multi-meter pakken en meten. Meten is weten. Gissen is missen.

En als je het anders wilt weten sluit hem dan eens rechtstreeks op je accu aan
 

Antera

Donateur
....Die camera's in de handgreep zijn ook nice maar ik heb electrische ontgrendeling en die wil ik blijven gebruiken.
Bij een nieuwe camera werkt dit ook nog steeds want dat blijft behouden. En daarnaast is het dan bekabeld en bedrijfs zeker. Bouw ze met regelmaat is en nooit geen problemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Antera hé jij begon met 'even zonder gekheid' ;)

Rechtstreeks aansluiten al gedaan (heb ik hierboven al gezegd).

Ding is waarschijnlijk dat de spanning over achteruitrij licht te laag is. Dat moet ik nog even goed nameten met het is me nu te koud.
 

Eltjo

Forumguru
Waar zat de camera tijdens de test direct op accuspanning aansluiten? Op dezelfde plek als toen die spanning kreeg van de lamp? Of los even vlak bij de accu of zo? Wordt het draadloos signaal misschien verstoord?

Ik zou de min ergens van het chassis pakken en de plus van de lamp. Tenzij de ohmse waarde van de min draad bij de lamp naar aarde al erg laag is, dan heeft dat geen zin.
Wat is de lampspanning met lamp aan t.o.v. het chassis?
Als de motor draait moet de spanning toch wel wat meer zijn dan 11,5V.
Hoe oud was die Polo waar de camera uit kwam? Had die lampen die (gepulseerd) werden aangestuurd of was dat gewoon accuspanning erop of niet?
Zoals gezegd, meten is weten.
Stiekem draadbreukje naar de camera?
 
Laatst bewerkt:
@Eltjo de camera lag toen even in het motorblok. Dat was een andere plek dan toen hij spanning kreeg van de lamp.

Het draadloze signaal wordt niet verstoord, de antenne hangt haast boven de achterbank. Dat lijkt me erg stug.

Ohmse waarde chassis/min draad.... Poah, dat gaat me even wat ver.

Lamp spanning tov chassis, geen idee. Moet ik meten.

Die polo was een jaar of tien oud denk ik, lijkt me gewoon accuspanning maar werkelijk geen idee. Dat kan ik ook niet meer checken want die is verkocht.

Draadbreuk denk ik niet (kan natuurlijk altijd). Hij is 1x ingebouwd, uitgebouwd. En nu wil ik hem weer inbouwen.

Ik ga vooralsnog uit van te lage spanning, maar ik moet dat nog eens goed meten. Vraag me wel af wat ik daar dan aan kan doen.
 

hemi24

Forumguru
.
Ik ga vooralsnog uit van te lage spanning, maar ik moet dat nog eens goed meten. Vraag me wel af wat ik daar dan aan kan doen.

Draadje aan de voedende kant van de verbruiker aansluiten i.p.v. de afgaande kant, is zomaar een idee wat bij mij opkomt.
Of met een directe +12V gaan werken die je met een relais schakelt.
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt een controller nodig om de achteruitrijlamp-voeding te gebruiken. Dit komt omdat de lamp aangestuurd word door een puls-spanning i.v.m. lampcontrole systeem, bij de "normale" handgreep-camera's van Ali (heb ik ook ingebouwd) worden deze meegeleverd.
 

Tees

Donateur
Een controller betekent eigenlijk gewoon een relais toch @Ronnie? Wel een interessante vraag waarom het dan op die Polo van circa 2012 wel werkte? Die zou toch ook CANbus controle moeten hebben van de (achter)lichten? Kan trouwens zijn dat t een Polo IV was (tot 2009), dan zou die wel eens geen CANbus controle gehad kunnen hebben. Maar een Polo V zou je verwachten van wel toch?
 

Ronnie

Forumguru
Bij mijn weten wordt de pulsspanning van het achterlicht constant 12V gemaakt aan de uitgang van de controller.
Dit heb ik volgens mij gelezen op het Duitse "Motortalk" forum.
Daar had iemand ook een camera in de handgreep gebouwd, deze werkte wel als de auto op contact stond, maar niet als de motor draaide, want dan is de lampcontrole actief.
 

Tees

Donateur
De lampcontrole werkt toch al bij aanschakelen contact? Ik dacht tenminste dat die melding de laatste keer bij mij telkens kwam zodra ik de auto op contact zette. Ook wel logisch, want dat is ook het moment dat de lampen aan gaan (bij mijn O2 dan, met de schakelaar altijd op standje dimlicht).
 
Bovenaan Onderaan