Bedradingsschema linker achterlicht (6 pins connector) ivm inbouwen achteruitrijcamera

Heb je al gemeten of er wel daadwerkelijk spanning over de draden komt te staan?
Ik vraag me trouwens af of het zo verstandig is om iets aan te sluiten op de achteruitrijlichten, ik zou denken dat de CANbus controle van de lampen dat niet perse gaat waarderen...
Over de achterruitrijlamp staat 12V als ik hem in zijn achteruit zet (lamp gaat ook aan ). Daar prik ik'm bij op maat helaas lijkt dat niet te werken.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ja ik ging er van uit ondanks dat het een ALI setje is dat hij projecteerde op het scherm van de media unit.
En ja Hemi dan hebt ik ondanks draadloos toch een coax nodig de unit in.
Maar goed het is een standalone systeem , niet meer en niet minder.
En ja dan zal je de universeelmeter erbij moeten pakken en word het meten over een massa punt zodat je weet welke draad van de 6 de spanningsvoerende is op moment van in zijn achteruit zetten en dus het achteruitrijlicht aan gaat .....
 

Tees

Donateur
Interessanter is of er op de bedrading van de camera 12V komt te staan (en op de draden waar je op aansluit). Probleemoplossing is een kwestie van isoleren: stapje voor stapje checken waar het nog goed is en waar niet meer.

En niet elke auto is hetzelfde, dat het in een andere auto probleemloos op de achteruitrijlichten werkt, betekent niet dat t op de jouwe ook werkt.
 
Allemaal doorgemeten zonder in achteruit
Allemaal doorgemeten terwijl wel in de achterruit

1 draad heeft dan ipv 0V ineens 12V (een dat is de blauw/zwarte draad tov de dikkere bruine.

Maar als ik hem daarbij op zet een dan in achteruit dan gaat hij dus niet aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
En als je plus en min is omdraait van de camera voeding ??
Zal niet de eerste keer zijn dat die chinezen verkeerd solderen

TIP: je hoeft niet elke tekst volledig te citeren hoor
Kunt ook @The_elephant1979 ( dus de @ ) voor naam typen en citeer je me ook
Nu zet je de mods alleen maar aan t werk omdat ze al die citaten met gekopierde tekst verwijderen en je op je kl#te krijgt van ze....
Een deel citaat word wel geaccepteerd als je wil reageren op stukje van gehele tekst
 

Thijs4motion

Forumguru
geef de camera eens een rechtstreekse plus van je accu (of trekhaak)
en kijk of deze dan inschakeld.

het signaal dat je wil aftappen, is dit alleen een signaaldraad, of ook gelijk voeding voor je camera?
denk hierbij aan bijv je radio, deze heeft vaak ook een constante voeding en een geschakelde voeding
 

EdK

Forumguru
Het is gelijkspanning hoor !
Dus plus / min gevoelig in sommige gevallen.
En zal echt niet eerste keer wezen dat die chinezen maar wat doen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
geef de camera eens een rechtstreekse plus van je accu (of trekhaak)
en kijk of deze dan inschakeld.

het signaal dat je wil aftappen, is dit alleen een signaaldraad, of ook gelijk voeding voor je camera?
denk hierbij aan bijv je radio, deze heeft vaak ook een constante voeding en een geschakelde voeding
Getest en dan schakels de camera inderdaad direct in.

Die ik wil aftakken is puur de voeding voor de camera. Signaal gaat vervolgens draadloos naar het scherm.

Ik heb de accu nog even gemeten 14,4V.
De achteruitrij lamp geeft 11,5V.

Zal dat te laag zijn, omdat hij niet inschakelt?
 

Pindasaus

Forumguru
Ik heb de accu nog even gemeten 14,4V.
De achteruitrij lamp geeft 11,5V.
De boordspanning is afhankelijk van of de accu op het moment wordt bijgeladen. 14,4 V is maximaal laden bij een EFB-accu zoals in de Fabia 3. Bij een gemeten spanning lager dan 12,7 V wordt er niet geladen. Goede kans dat de auto direct na het starten de accu kort bijlaadt en daarna niet meer.
 

Tees

Donateur
11.5V op t achteruitrijlicht bij draaiende motor? Dan heb je een spanningsval van bijna 3V, dat vind ik wel heel veel... Of was dit met motor uit (en wat was toen de accuspanning? Want 14.4V is de laadspanning bij draaiende motor (oftewel wat de dynamo genereert)).

Het kan zijn dat die camera een beetje kritisch is op de ingangsspanning? Wat was de accuspanning toen je m testte rechtstreeks op de accu?
 
Ok, bedankt.
Ik heb ze vrij vlot na elkaar gemeten, maar goed om te weten.

Maar omdat de camera blijkbaar geen signaal afgeeft, zal 11,5 te laag zijn?
14,4 toen ik rechtstreeks op de accu testte was bij draaiende motor.

11,5 was volgens mij ook bij draaiende motor (maar dat weet ik even niet 100% zeker)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Als je 3V spanningsval hebt, dan heb je naar mijn idee ergens een slechte (massa?)verbinding zitten. Mag best 1V zijn naar achter zou ik denken, maar 3V? :nono:
 
Ok, dat is dan een ander probleem.

Maar zo'n camera zal toch ook wel functioneren op 11,5V? (Hoewel het daar niet op lijkt haha)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Tsja, dat hangt er vanaf hoe strak de toleranties zijn van deze Chinese makelij...een draaiende motor heeft vaak 14.4V laadspanning, dus als ze daar vanuit gegaan zijn, kán 11.5V te laag zijn...

Je kan t voor de zekerheid nog eens testen met de motor uit direct op de accu, dan zal de spanning dichter in de buurt van de 12V zijn (zeker als de motor niet net uit is).

En nog eens nameten of t echt 3V spanningsval is...
 
Wel vreemd dat hij het wel deed in een VW Polo, waar hij eerder in gebruikt werd. Dus dan zou de spanningsval de oorzaak kunnen zijn.

Ik zal beide nog eens meteen met motor uit een beide met motor aan. Ga ik doen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan