Bandenspanning

JeSko

Forumguru
Wie liegt er? Mijn pomp geeft netjes 2.8 aan ( op foto is de spanning al wat gezakt naar 2.6 door loslaten pomp ), maar mijn metertje 3.1 ... Dit fenomeen trouwens op alle 4 de banden, bij mijn Peugeot matchte beiden ook niet 100%, maar niet met zoveel verschil. 0.3 vind ik toch wat gortig.

20200930_141340_copy_1512x2016_copy_983x953.jpg 20200930_141401_copy_1512x2016_copy_945x1116.jpg
 

EdK

Forumguru
Tsja even een pompstaion bezoeken en daar hun meter er ff aanhangen
Of als je goede vriendjes bent met de bandenboer dan daar ff langsgaan

En beide meteen gemeten ?
Of heb je ertussen in soms kilometers gereden ?
In laatste geval zou het dan verklaarbaar zijn, van rijden worden de banden warm en dus ook de lucht die erin zit en maw meet je meer druk.
 

Nielzzz

Actief lid
Ik heb eens een review gelezen van die metertjes (ivm aanschaf voor MTB). Die dingen verschillen behoorlijk in kwaliteit. Ze zijn ook niet altijd bijzonder goed gekalibreerd. Verder gooi je ze nog weleens in de gereedschapskist (niet iedereen, maar ze krijgen nog weleens een tik), en dat komt de interne componenten niet ten goede.

Bij de review die ik las was de conclusie dat je de waarde die je afleest meer moet gebruiken als referentie dan als valide meting. Als je er een beetje netjes me omgaat zijn ze volgens mij wel betrouwbaar.
 

Tees

Donateur
Tsja...dat is inderdaad een goede vraag, ik sluit me aan bij Rosinfield. Om eea uit te sluiten kan je naar een benzinepomp gaan en ze daar een keer oppompen en direct erna controleren met je meetapparaatje. Ervanuit gaande dat die pomp klopt, dan heb je een idee waar de fout zit.
 

Nielzzz

Actief lid
En bedenk ik me nu, iedere manometer heeft een afwijking. Misschien liggen ze daardoor ook uit elkaar qua meting.

Ook schrijft bijvoorbeeld Topeak over hun SmartGauge D2 dat na de meting 1-1.5 PSI druk verloren kan gaan. Dat is toch 0,06-0,1 bar...
 

Tees

Donateur
Ik heb een (tamelijk goedkoop) metertje van de ANWB gekocht een paar jaar terug, en ik moet zeggen dat die behoorlijk goed klopt! Ik check daar namelijk geregeld m'n banden mee, en als 't naar mijn zin te laag is, dan rij ik 1km om naar een gratis bandenpomp van de gemeente te gaan. Die geeft ook de startspanning per band weer, en dat wijkt nooit meer dan 0.1 bar af van wat ik net daarvoor gemeten heb.
 

JeSko

Forumguru
Bedankt voor de tips mannen, ben wezen controleren aan de pomp, en inderdaad 2.8 zit er nu op, an sich geen probleem, ik weet nu dat het meettoestel 0.3 afwijking heeft, dat neem ik dus telkens mee in mijn berekening. Vind het weliswaar niet kunnen dat zoiets belangrijk met zoveel foutafwijkingen geproduceerd en verkocht word, m.i. moet zoiets gewoon kloppen.
 

EdK

Forumguru
Vind het weliswaar niet kunnen dat zoiets belangrijk met zoveel foutafwijkingen geproduceerd en verkocht word, m.i. moet zoiets gewoon kloppen.
Tsja dan moet je hem laten ijken bij een firma die dat doet. (als al mogelijk is)
En dat moet je dan ook nog een jaarlijks laten doen zoals met veel meetgereedschap.

En nergens zal in de manual staan dat dat apparaatje is geijkt, dus maw je kunt afwijkingen verwachten ( groot of klein )
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij ijken meet je alleen de afwijking - in het ideale geval bij een reeks van meetwaarden (omdat de afwijking niet constant hoeft te zijn). Bij kalibreren wordt het apparaat bijgesteld zodat de gemeten waarde beter overeenkomt met de werkelijkheid - overigens altijd toch nog met een tolerantie van enkele procenten. Dit is wat professionele gecertificeerde organisaties met hun belangrijke meetgereedschappen (ook momentsleutels bv.) regelmatig moeten doen en ook in hun registraties moeten kunnen aantonen.

Ik zou de professionele apparatuur bij een goede bandenboer in dit verband dan ook meer vertrouwen dan de apparaten bij tankstations.
 

Tees

Donateur
Je hebt helemaal gelijk @Canon-Eye, maar ik weet niet of je bij de gemiddelde bandenboer zomaar binnen kan komen rijden en je bandenspanning (gratis) kan laten checken?
Niet dat ik bandenboeren zo ontzettend vertrouw met bandenspanning trouwens, de laatste keer nieuw banden erop hadden ze t voor m'n F1c rondom op 3.0 bar gezet :banghead: Geadviseerd bij maximale belading is 2.3 voor, 2.8 achter...met 3.0 stuiterde t Faabje wel lekker rond...
 

Canon-Eye

Forumguru
ik weet niet of je bij de gemiddelde bandenboer zomaar binnen kan komen rijden en je bandenspanning (gratis) kan laten checken?
Wat ik bedoel, is dat je je bandenspanningsmeter beter bij je bandenboer kunt checken dan bij een tankstation. Zeker als je daar klant bent zal die daar geen bezwaar tegen hebben. Mocht je dat bezwaarlijk vinden, dan kun je desnoods je eigen metertje checken bij een aantal verschillende tankstations en dan het gemiddelde van de eventuele afwijkingen noteren. Dan krijg je alsnog een redelijk beeld.

Wellicht ten overvloede: voor het checken van je meter maakt het niet uit of je banden warm of koud zijn. Je meet gewoon dezelfde band met 2 meters direct na elkaar.
de laatste keer nieuw banden erop hadden ze t voor m'n F1c rondom op 3.0 bar gezet
Dat de monteur iets verkeerd doet hoeft natuurlijk niet aan het apparaat te liggen...
 

EdK

Forumguru
de gemiddelde bandenboer
Bedoel jij daar een kwikpit etc mee ??

Ik kan bij mijn bandenboer gewoon binnenrijden hoor , maar dat is een lokale bandenboer die zeer kundig en nog nettere prijzen hebben dan een Kwikpit etc.
Maw als ik mijn bandenspanningsmeter zou willen vergelijken met zijn meter dan staan ze daar gewoon open voor, mits het natuurlijk geen winterbanden wisseldag is .....
 

Tees

Donateur
Zeker, een lokale bandenboer waar je klant bent wil vast wel even helpen. Ik ken hier nog geen goede kleine bandenboer, alleen de grote jongens, dus daar heb ik alleen ervaring mee. En daar vond ik de service niet al te geweldig.

En die zullen mag ik aannemen/hopen netjes de boel jaarlijks calibreren, ik doelde er ook niet op dat ze prut hebben staan. Alleen dat de monteurs daar niet altijd blijken te weten wat ze doen.

De laatste keer trouwens vanwege de APK even snel m'n voorbanden laten vervangen bij m'n eigen vakgarage, en daar stonden ze daarna wel netjes op de aanbevolen waarden. Maar die garage ben ik dan ook al een paar jaar tevreden klant :jaja:
 
Bovenaan Onderaan