Bandenspanning

Steady

Lid
Hallo,

Ik moest net mijn banden oppompen (Skoda fabia 2011) en er stond 2.6 bar geschreven aan de binnenkant van de benzine klep. Er moest heul wat bij, maar klopt dit wel, zijn de banden nu niet te hard?
 

CDK

Forumguru
Er staan 3 opties vermeld op het klepje voor de tankdop. Licht / middel / zwaar beladen, maar nee 2.6 is zeker niet veel te hard.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Dat in de tankklep is inderdaad onderverdeeld in 3 situaties, en dus slechts een indicatie.

Als je met meerdere personen in een auto stapt, ga je dan eerst je bandenspanning aanpassen? Als je bij de bouwmarkt 10 zakken cement haalt, pas je je bandenspanning aan?

Daarom neem ik daar altijd een gemiddelde van en rijd ik met een bandenspanning van 2,5 bar rondom rond.

Volgens een bandenspecialist van Continental die ik sprak, is dat een prima bandenspanning voor zo'n kaliber auto.

Maw. 2,6 bar is niets mis mee.

Tip voor de volgende keer; laat iemand op het schermpje kijken van het pompsysteem. Hier komt op te staan hoeveel bar er in de band zit bij oppompen.
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Tip voor de volgende keer; laat iemand op het schermpje kijken van het pompsysteem. Hier komt op te staan hoeveel bar er in de band zit bij oppompen.

Op dat schermpje kun je vaak ook zien hoeveel bar de vorige gebruiker heeft gebruikt voor zijn auto. Dan verbaas ik mij altijd over hoe weinig lucht mensen in die banden pompen!!! 2,5 bar is prima, 2,9 op de achteras hanteer ik als maximum (volgeladen op vakantie bijvoorbeeld).
 

HarrieSkoda

Forumguru
Op dat schermpje kun je vaak ook zien hoeveel bar de vorige gebruiker heeft gebruikt voor zijn auto. Dan verbaas ik mij altijd over hoe weinig lucht mensen in die banden pompen!!! 2,5 bar is prima, 2,9 op de achteras hanteer ik als maximum (volgeladen op vakantie bijvoorbeeld).

Bij de systemen waar ik hem oppomp stelt hij hem na pakweg 1 minuut na gebruik automatisch terug naar 1,8 bar.

Wellicht dat dit bij jou in de buurt ook zo is, en dat je denkt dat degene voor je een ontzettend lage bandenspanning hanteert..
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik doe in de winter altijd 2,7 soms 2,9 rondom.... De eerste 2 weken rijdt dat een beetje hard qua comfort :geek: maar daarna zakt het al snel naar waarden dichterbij de 2,5 bar immers.
Ik rij maar 8 a 10.000km per jaar dus maak maar een paar ritten per maand. Dus dan wil ik niet elke 2 a 4 weken bij de luchtpomp staan. Zodoende kan ik even vooruit zeg maar.
Tegen de tijd dat ik weer bij de luchtpomp sta, heb ik alweer een paar weken met ong 2,0 bar rondgereden... (zo leeg zijn ze dan)

Ik verbaas me ook altijd over de geadviseerde waardes, zowel af fabriek als vanuit garages. Ik krijg m na garage bezoek of bandenboer steevast met 2,1 bar rondom mee naar huis (een enkele bandenboer adviseert gelukkig nog 2,5 bar). Dat is vrij slap en na een week rij ik dan al op slappe vaatdoeken...
EDIT: ik rijd met een O1 met OEM band/velg combinatie (205 brede band)

Daarnaast let ik altijd goed op gelijke banden slijtage en m'n banden zijn nog nooit slecht afgesleten, altijd mooi gelijk over het oppervlak.
2017-02-10_18h01_08.png
 
Laatst bewerkt:

V-Strom

Actief lid
Let wel dat wat er staat geschreven aan de binnenkant van de benzine klep bedoeld is voor de velgen en banden waarmee de wagen nieuw geleverd is.
Een trend tegenwoordig is de originele wielen te vervangen naar zo groot mogelijk met zo laag mogelijke banden.
Daar gelden bovenstaande vermeldingen niet voor.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Leuk dat allemaal te lezen. Ik heb een Faab Combi van 2003. Dus een Mk1. Mijn streven is altijd 2.5 op de banden.
Nu ik lees dat sommigen nog steviger hun banden oppompen ga ik nog maar eens gauw naar de pomp om nog wat extra lucht te halen. Reden: de auto rijdt er een stuk zuiniger door!
Het hangt natuurlijk ook af van de maat banden. Tegenwoordig zitten er al gauw extra brede sloffen onder de auto. Die xtra breedte heeft minder spanning nodig als de wat smallere banden. Ik heb 's winters 175 breedte en 's zomers 185. 175 breedte heeft minder weerstand en rijdt zuiniger.
Kijk ook maar eens naar die rare elektrische BMW X1 of de Eco-versie van de Audi A2. Super smalle bandjes! Allemaal om de rolweerstand te verminderen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik heb ooit wel eens 3,0 bar aangedurfd dat reed idd lekker zuinig maar is niet zo goed voor het comfort en voor je onderstel; de banden geven dan elke oneffenheid rechtstreeks door aan de rest van de auto en vangen niks meer af :stop:
 

Cordoba

Forumguru
Leuk dat allemaal te lezen. Ik heb een Faab Combi van 2003. Dus een Mk1. Mijn streven is altijd 2.5 op de banden.
Nu ik lees dat sommigen nog steviger hun banden oppompen ga ik nog maar eens gauw naar de pomp om nog wat extra lucht te halen. Reden: de auto rijdt er een stuk zuiniger door!
Het hangt natuurlijk ook af van de maat banden. Tegenwoordig zitten er al gauw extra brede sloffen onder de auto. Die xtra breedte heeft minder spanning nodig als de wat smallere banden. Ik heb 's winters 175 breedte en 's zomers 185. 175 breedte heeft minder weerstand en rijdt zuiniger.
Kijk ook maar eens naar die rare elektrische BMW X1 of de Eco-versie van de Audi A2. Super smalle bandjes! Allemaal om de rolweerstand te verminderen.

Bij mijn F1 combi, had ik de banden ook standaard op 2,5 bar staan, en op de voor mijn auto originele bandenmaat 195/50x15. Te harde banden geeft ook meer slijtage op het middendeel van het loopvlak (dus kortere levensduur van de banden), en minder grip. Het is mij wel eens gebeurd dat ik na een garagebezoek bijna een bocht uit ging, bleek de garage de achterbanden een 0,3 bar te hard hebben opgepompt, en onder listige omstandigheden is dat een groot verschil. (was een bocht waar wat oliesporen op het wegdek lagen, met nat wegdek). Wat ook een reden is om de bandendruk niet te hoog te maken: dat vergroot ook de kans op gecupte banden, met name de achterbanden bij een combi (die soms zwaar, maar vaak ook licht beladen is).
 
Laatst bewerkt:

Brutus12

Actief lid
Bijkomend risico bij veel te harde banden is dat de remweg langer wordt (abs) cq dat de wielen sneller blokkeren omdat het loopvlak niet 'groter' wordt tijdens het inveren: de band veert dan zelf niet meer in.

Is de remweg korter bij een brede band of maakt het niets uit? laten we eens denken aan de formule.
 

Nielzzz

Actief lid
Ik doe in de winter altijd 2,7 soms 2,9 rondom.... De eerste 2 weken rijdt dat een beetje hard qua comfort :geek: maar daarna zakt het al snel naar waarden dichterbij de 2,5 bar immers.
Ik rij maar 8 a 10.000km per jaar dus maak maar een paar ritten per maand. Dus dan wil ik niet elke 2 a 4 weken bij de luchtpomp staan. Zodoende kan ik even vooruit zeg maar.
Tegen de tijd dat ik weer bij de luchtpomp sta, heb ik alweer een paar weken met ong 2,0 bar rondgereden... (zo leeg zijn ze dan)

De frequentie waarmee je rijdt bepaalt wat mij betreft niet de frequentie waarmee je bijvoobeeld bandenspanning controleert. Zoals jij het omschrijft rijdt je meestal met de verkeerde bandenspanning rond.

https://www.arbeidsveiligheid.net/sites/default/files/tools/toolbox-autobanden.pdf

Een onjuiste bandenspanning heeft dus negatieve gevolgen voor de rijveiligheid en het rijcomfort. In het kort:
  • 25 % te lage bandenspanning verhoogt de rolweerstand met 10%. Het brandstofverbruik neemt dan circa 2% toe.
  • Een te lage of te hoge bandenspanning vermindert de grip op de weg, met als gevolg een langere remweg en een hogere slipkans.
  • Een te lage of te hoge bandenspanning vermindert de wegligging.
  • Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor een verkeerde slijtage van uw banden.
  • Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden.
  • Een te lage bandenspanning veroorzaakt een temperatuurstijging van de band die kan leiden tot beschadiging van de band tot een klapband.
 

Antera

Donateur
de bandenspanning verschilt idd wel per auto maar een beetje de streefspanning is rond de 2.4/2.5. Zelf houd ik altijd 2.3 aan me banden slijten daarmee prima vlak af en rijeigenschappen ook goed.

Omtrent de remweg met een brede band hangt af denk ik van de weersomstandigheden. Bij droog weer meer remvlak en meer weerstand bij nat weer kan dit weer tegen je werken
 

turboturbo

Forumguru
De frequentie waarmee je rijdt bepaalt wat mij betreft niet de frequentie waarmee je bijvoobeeld bandenspanning controleert
Je hebt helemaal gelijk. Maar wat ik bedoel is dat ik voordat de spanning weer gezakt is naar 2,5 bar na 1,5 a 2 (?) weken ik er hooguit een paar ritten op heb zitten. Waarmee ik dan met 0,2 ~ 0,4 bar teveel lucht heb rondgereden. Daarna nog een paar weken met rond de 2,5 bar en daarna zakt het verder tot waarschijnlijk 2,0 vooraleer ik weer bij pomp sta (zag laatst dat één band tot 1,8 was gezakt toen ik begon met pompen)

Elke graad temperatuur daling is dacht ik ongeveer gelijk met daling van ongeveer 0,1 bar spanning in de band. Vandaar dat ik graag 'iets' reserve heb, zodat ik niet na 2 koude nachten alweer onder de aanbevolen spanning zit:
Daarom wordt het aangeraden om de bandenspanning met 0,2 bar te verhogen wanneer de temperatuur daalt voor een paar dagen. Je moet wel er aan denken om de druk weer naar gehomologeerde waarden te brengen wanneer de temperatuur stijgt.
Bron: https://www.oponeo.nl/banden-informatie/welke-bandenspanning-in-de-winter

Overigens kan je die laatste waarschuwing negeren wat mij betreft, want ik heb nog nooit een (auto)band meegemaakt die niet vanzelf spanning verliest na verloop van tijd....
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Wat zijn de ervaringen met stikstof? Houdt dit de spanning langer vast?

Stikstof zijn grotere moleculen die moeilijker door de wand van een band heen gaan dan de moleculen van 'normale' lucht.

En om dan nog maar niet te spreken over gebruikmaking van een 'seal' aan de binnenkant van een band, zoals Ride-On.

Die zou gaatjes moeten dichten door de gelachtige vloeistof.
 

EdK

Forumguru
Banden op spanning houden is niet zo'n groot probleem lijkt me, je dondert € 0,50 cent in het apparaat en je kunt je banden oppompen.... tsja vloegel was dat graties en noemde men dit service aan de klant....

Maar waar ik me meer zorgen om maak is het feit of al die apparaten bij pompstations met hun digitale uitlezing het ook werkelijk waar is dat wat ik instel er ook werkelijk in gaat ?
Maw word dit periodiek met een onderhoud wel gecontroleerd ?
Dan vraag ik me ook wel eens af of men uberhaupt de buffertank ontvochtigd, want bij gebruik met een compressor die dus lucht comprimeert komt er een boel vocht vrij.
En als men deze niet periodiek aftapt dan sta ik dus derhalve een puist water in me band te pompen zonder dat je dit in de gaten hebt.
Nu heb ik zelf gelukkig een bandenspanningsmeter die ik als referentie aanhoud.
En bij twijfel als ik me banden weer eens heb bijgevuld gooi ik ze altijd maar wat voller en controleer ik dan thuis de banden met mijn eigen meter en laat ik eventueel wat lucht uit de band lopen.
 

Nielzzz

Actief lid
Wat zijn de ervaringen met stikstof? Houdt dit de spanning langer vast?

Stikstof zijn grotere moleculen die moeilijker door de wand van een band heen gaan dan de moleculen van 'normale' lucht.

En om dan nog maar niet te spreken over gebruikmaking van een 'seal' aan de binnenkant van een band, zoals Ride-On.

Die zou gaatjes moeten dichten door de gelachtige vloeistof.

Volgens is het grote voordeel van stikstof dat het minder gevoelig is voor temperatuur. Dis minder snel klapband in de zomer.
 
Bovenaan Onderaan