Tip voor de volgende keer; laat iemand op het schermpje kijken van het pompsysteem. Hier komt op te staan hoeveel bar er in de band zit bij oppompen.
Op dat schermpje kun je vaak ook zien hoeveel bar de vorige gebruiker heeft gebruikt voor zijn auto. Dan verbaas ik mij altijd over hoe weinig lucht mensen in die banden pompen!!! 2,5 bar is prima, 2,9 op de achteras hanteer ik als maximum (volgeladen op vakantie bijvoorbeeld).
Leuk dat allemaal te lezen. Ik heb een Faab Combi van 2003. Dus een Mk1. Mijn streven is altijd 2.5 op de banden.
Nu ik lees dat sommigen nog steviger hun banden oppompen ga ik nog maar eens gauw naar de pomp om nog wat extra lucht te halen. Reden: de auto rijdt er een stuk zuiniger door!
Het hangt natuurlijk ook af van de maat banden. Tegenwoordig zitten er al gauw extra brede sloffen onder de auto. Die xtra breedte heeft minder spanning nodig als de wat smallere banden. Ik heb 's winters 175 breedte en 's zomers 185. 175 breedte heeft minder weerstand en rijdt zuiniger.
Kijk ook maar eens naar die rare elektrische BMW X1 of de Eco-versie van de Audi A2. Super smalle bandjes! Allemaal om de rolweerstand te verminderen.
Bijkomend risico bij veel te harde banden is dat de remweg langer wordt (abs) cq dat de wielen sneller blokkeren omdat het loopvlak niet 'groter' wordt tijdens het inveren: de band veert dan zelf niet meer in.
Ik doe in de winter altijd 2,7 soms 2,9 rondom.... De eerste 2 weken rijdt dat een beetje hard qua comfort maar daarna zakt het al snel naar waarden dichterbij de 2,5 bar immers.
Ik rij maar 8 a 10.000km per jaar dus maak maar een paar ritten per maand. Dus dan wil ik niet elke 2 a 4 weken bij de luchtpomp staan. Zodoende kan ik even vooruit zeg maar.
Tegen de tijd dat ik weer bij de luchtpomp sta, heb ik alweer een paar weken met ong 2,0 bar rondgereden... (zo leeg zijn ze dan)
Je hebt helemaal gelijk. Maar wat ik bedoel is dat ik voordat de spanning weer gezakt is naar 2,5 bar na 1,5 a 2 (?) weken ik er hooguit een paar ritten op heb zitten. Waarmee ik dan met 0,2 ~ 0,4 bar teveel lucht heb rondgereden. Daarna nog een paar weken met rond de 2,5 bar en daarna zakt het verder tot waarschijnlijk 2,0 vooraleer ik weer bij pomp sta (zag laatst dat één band tot 1,8 was gezakt toen ik begon met pompen)De frequentie waarmee je rijdt bepaalt wat mij betreft niet de frequentie waarmee je bijvoobeeld bandenspanning controleert
Bron: https://www.oponeo.nl/banden-informatie/welke-bandenspanning-in-de-winterDaarom wordt het aangeraden om de bandenspanning met 0,2 bar te verhogen wanneer de temperatuur daalt voor een paar dagen. Je moet wel er aan denken om de druk weer naar gehomologeerde waarden te brengen wanneer de temperatuur stijgt.
Wat zijn de ervaringen met stikstof? Houdt dit de spanning langer vast?
Stikstof zijn grotere moleculen die moeilijker door de wand van een band heen gaan dan de moleculen van 'normale' lucht.
En om dan nog maar niet te spreken over gebruikmaking van een 'seal' aan de binnenkant van een band, zoals Ride-On.
Die zou gaatjes moeten dichten door de gelachtige vloeistof.