Bandenspanning

Highway

Forumguru
Met @Peter-036 eens: normale lucht is reeds ong. 80% stikstof, dus na een paar keer vullen zit je op nagenoeg 100%.
Echter - het vullen met stikstof betekend dat de lucht voorbereidt is door een proces. Wat ik hiervan heb vernomen, is dat er in deze stikstof vulling ook geen vocht zit. Dit zou mogelijk wel een voordeel kunnen zijn (echter, hoe veel voordeel laat ik me niet over uit).

Zoals @EdK meldt: hoe betrouwbaar zijn de luchtdruk meters bij de pomp? Voor diegene die deze gebruiken, zullen er best personen bij zitten die er niet al te voorzichtig mee om gaan (op de grond laten vallen etc.).

Wanneer stopt de pomp met pompen (accuraatheid), ieder apparaat heeft een eigen afwijking en niet te vergeten: als je een stukje hebt moeten rijden zijn je banden warmer waardoor de druk ook hoger is.

Ik heb thuis een compressor, en tijd geleden al een goede banden druk meter gekocht. Deze gebruik ik altijd, dus als ik vind dat mijn banden op 2.5 het beste rijden, pomp ik ze op tot 2.5 op mijn meter. Een afwijking op de meter is dan minder relevant.

Van mijn S2 zet ik de druk op alle banden op 2.5 bar.
 

Canon-Eye

Forumguru
<edit> De 80%-opmerking is al voorbijgekomen, zag ik na het plaatsen.

Gewone lucht bevat al zo'n 80% stikstof, rond 18% zuurstof en de rest is een verzameling van o.a. edelgassen, CO2 en zo.
Als de spanning vermindert doordat de zuurstofmoleculen makkelijker door het rubber heen ontsnappen en je vult dit spanningsverlies steeds aan met lucht, dan wordt dus telkens 100% van de ontsnapte zuurstof vervangen door grofweg 80% stikstof, 18% zuurstof en 2% ander spul.
Kortom: het zuurstofgehalte in de band wordt helemaal vanzelf lager... en ook nog zonder dat je er bij de bandenboer extra geld voor hoeft neer te leggen. Ik doe daar dus niet aan mee. Oppompen doe ik met mijn eigen compressor op mijn eigen oprit voordat de auto in de zon komt te staan en voordat ermee wordt gereden. Ik hou wel een spanning van 260 tot 280 kPa aan - aan de harde kant dus, om het verbruik te beperken.

Overigens moet je wel met een serieus afwijkende spanning rondrijden wil je kans maken op de hiervoor gesignaleerde problemen van ongelijke slijtage middenop/langs de randen of verminderde grip: dan heb je het echt niet over een paar tienden ernaast, eerder richting 100 kPa of nog meer.
 
Laatst bewerkt:

V-Strom

Actief lid
<edit> De 80%-opmerking is al voorbijgekomen, zag ik na het plaatsen.

Gewone lucht bevat al zo'n 80% stikstof, rond 18% zuurstof en de rest is een verzameling van o.a. edelgassen, CO2 en zo.
Als de spanning vermindert doordat de zuurstofmoleculen makkelijker door het rubber heen ontsnappen en je vult dit spanningsverlies steeds aan met lucht, dan wordt dus telkens 100% van de ontsnapte zuurstof vervangen door grofweg 80% stikstof, 18% zuurstof en 2% ander spul.
Kortom: het zuurstofgehalte in de band wordt helemaal vanzelf lager... en ook nog zonder dat je er bij de bandenboer extra geld voor hoeft neer te leggen. Ik doe daar dus niet aan mee. Oppompen doe ik met mijn eigen compressor op mijn eigen oprit voordat de auto in de zon komt te staan en voordat ermee wordt gereden. Ik hou wel een spanning van 2,6 tot 2,8 kPa aan - aan de harde kant dus, om het verbruik te beperken.

Overigens moet je wel met een serieus afwijkende spanning rondrijden wil je kans maken op de hiervoor gesignaleerde problemen van ongelijke slijtage middenop/langs de randen of verminderde grip: dan heb je het echt niet over een paar tienden ernaast, eerder richting een hele kPa of nog meer.
.
Wat een verhaal om vervolgens met héle zachte banden rond te rijden 2,6 tot 2,8 KPa,(0,026 tot 0,028 bar)
ik rij altijd met 250 KPa
 

Nielzzz

Actief lid
Hoe vaak heb je al een klapband gehad..?

Nog nooit gelukkig.

Er zijn natuurlijk ontzettend veel variabelen die een rol spelen bij de onderwerpen die we hier bespreken. Ook als je onder de juiste omstandigheden met de juiste spanning rijdt met stikstof of lucht (whatever beter is) op een nieuwe set banden, en alles goed doet, kun je een klapband krijgen.
 

EdK

Forumguru
Kan ik dan niet betere zo'n ding kopen?

Tsja dat is aan jou !
Maar na 56 keer bij de pomp geweest te zijn en €0,50 betaald te hebben , heb je ook deze en bespaar je nog brandstof uit vanwege het rijden naar de pomp
Maar blijft alleen de vraag of dat chinese ding het meer dan 56 keer blijft doen en de gewenste druk van je band behaald...
Had namelijk zo'n compressortje bij me Yeti ipv reservewiel maar daar haalde ik echt niet de 2,5Bar mee...
 
Even reageren op puntje stikstof.

Ik heb dat al jaren in mijn banden, zowel in de zomer- als in de winterbanden.

Het grootste voordeel wat ik ervaar is dat je de banden tussentijds eigenlijk niet of nauwelijks hoeft op te pompen.

En met ‘gewone lucht’ is mijn ervaring dat je meerdere malen per seizoen je banden moet bijvullen omdat de druk gewoon te laag wordt.

Maar de discussie stikstof-normale lucht is al vele malen gevoerd. Netzoals het voordeel van winterbanden ‘onder de 7 graden’ discussie.

Mijn ervaring leert dat het beste is om dat aan een ieder zelf over te laten.

Doen waar jezelf het beste/veiligste bij voelt.

Wel/geen stikstof/winterbanden/allseasonbanden etc.
 

Canon-Eye

Forumguru
Fysisch gesproken kan het niet zo zijn dat bij een significante temperatuurdaling de druk op hetzelfde peil blijft. Druk en temperatuur zijn immers nauw aan elkaar gerelateerd. Dat staat overigens los van de vraag of de zuurstofmoleculen al dan niet makkelijker ontsnappen dan de stikstofmoleculen.
 
Ik geloof niets van dat ontsnappingsverhaal. Stikstofmoleculen zijn kleiner dan zuurstofmoleculen.
Ik vul mijn banden met een mengsel van 79% stikstof en 21% zuurstof. Dat is overal makkelijk verkrijgbaar.
 

brepus13

Forumguru
een "normale" compressor kost je in de bouwmarkt ook de kop niet. Koop dan wel een fatsoenlijk bandenvulpistool ( 3x woordwaarde ) anders is je meting wellicht nog steeds onbetrouwbaar ;) Gewoon even de aanbiedingen afwachten of een keer toehappen met 30% korting oid. hoewel ik de compressor niet dagelijks gebruik merk ik wel sinds ik hem heb je hem toch wel vaker gebruikt voor allerlei zaken, met name dingen stofvrij blazen zoals onze stofzuiger ( en filters ) maar ook elektrisch gereedschap... kortom, gewoon lekker kopen, heb je veel plezier van.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik geloof niets van dat ontsnappingsverhaal. Stikstofmoleculen zijn kleiner dan zuurstofmoleculen.
BTW: N2 > O2 moleculen.
Wow; wat een grootteverschil!
https://www.getnitrogen.org/pdf/graham.pdf
...The difference is size between O2 and N2 is very small...
...O2 2.96 and N2 3.16 (difference 0.20)...


Ik vul mijn banden met een mengsel van 79% stikstof en 21% zuurstof. Dat is overal makkelijk verkrijgbaar.
Idd! Ik vul mezelf ook altijd met hoofdzakelijk N2. :jaja::D En nog een beetje zuurstof en wat argon en nog een beetje CO2.
Dan blijf ik zelf ook veel langer op druk. :deuk:
 
Bovenaan Onderaan