bandenspanning correct?

Noord26

Forumguru
Uitgaande van de topictitel of de spanning correct is, nee 3,5 is dat niet. Een klapband zul je niet zo maar krijgen door een hogere spanning zoals edk aan neemt. Maar je bent wel aan het spelen met de veiligheid van jezelf en mede weggebruikers.

Persoonlijk heb ik een aantal proeven ondergaan op de motor met vro cursussen. En 1 daarvan is rijden met te zachte en te harde banden als voor geschreven. De uitkomst is dat een te lage spanning veel beter te beheersen is, omdat je het aan voelt komen in het weggedrag. Een te hoge spanning resulteert in opeens controle kwijt zijn zonder enige aankondiging vanuit de motor zelf of het stuur.

Sommige zouden in mijn optiek verplicht eens een tijd op 2 wielen rond moeten tuffen. Dan voel je tenminste hoe belangrijk je banden zijn. Ik ga er vanuit dat u geen motor rijdt als u een dergelijke bandenspanning normaal vind. Denk niet dat u er mee door een normale apk mee komt zelfs..
 

EdK

Forumguru
Uitgaande van de topictitel of de spanning correct is, nee 3,5 is dat niet. Een klapband zul je niet zo maar krijgen door een hogere spanning zoals edk aan neemt. Maar je bent wel aan het spelen met de veiligheid van jezelf en mede weggebruikers.

Ik zeg niet dat het zomaar zal gebeuren, maar op straat en parkeertereinnen kijkende en daar vaak profielen van banden te zien en er dan vanuitgaande dat er ook hier mensen zullen zijn met zo'n staat van banden in combinatie met zulk hoge bandendruk kom ik tot deze uitspraak

En met 23 jaar zomer / winter rijdend op motoren kan ik je in je uitspraak betreffende dat een ieder eens wat jaren op een motorfiets zou moeten rijden alleen maar beamen !
Zou zeker ook voor menig autorijder een heel andere rijstijl geven in bochten, waar ik menig mens dan in de nakers zie gaan terwijl het totaal niet nodig is, mits men maar weet hoe een bocht aan te snijden !

En ik hoef geheel geen gelijk te hebben maar ik hoop dat menig rijder met te hoge bandenspanningen zich eens achter de oren gaat krabben of ze inderdaad wel veilig bezig zijn en of de manual ( lees fabrikant ) dan toch niet gelijk heeft met zijn opgegeven bandenspanningen die nota benen ook nog eens op stikker op tankdop klepje staan !
En hier hou ik het maar bij !
 
Voordelen van het op maximale druk zetten die op de band staat:
Beter rijgedrag - Beter stuur gevoel - Meer feedback over de weg.
Veel beter verbruik - Veel langer kunnen uitbollen. (Minder weerstand etc)
Snelheid/maximale last en temperatuur getallen van de fabrikant komen overeen.
Dus de band zal minder snel klappen.
Minder kans op aquaplanning.
Soms wordt zelfs de remweg verbeterd. (Zie regel boven)
Betere grip in sneeuw en modder ALS het ondiep is. Anders gooi je beter even de druk er bijna helemaal af. Maar dat weet iedereen.
Als je dan toch onverwacht een stoeprandje meeneemt dan is de kans op schade aan je velg en band veel kleiner doordat je de band hard hebt opgepompt.


De nadelen:
Meer rijgeluid.
Je voelt de "weg" en vooral alles wat er niet hoort ook beter.
De vering is in theorie kwetsbaarder voor klappen. (Maar da's nogal afhankelijk van de setup van de auto en banden type)
Slechte grip in diepe sneeuw en modder als de bodem van de auto tot aan het goedje zakt. ;)
Soms wordt de remweg langer. (Zie regel er boven)

Ik rij op de 145/65 R14. En op 3.5bar. Ondanks de hoge druk is het contact oppervlak nog best ok. Omdat de band smal is.

En natuurlijk zijn er nadelen aan. Maar er zitten ook voordelen aan. En het is niet juist om die niet te vermelden en alleen van het negatieve uit te gaan. Want da's wel heel erg makkelijk.
 
@ hemi24 Geeft niets joh. Ik rij al meer dan 100.000km op maximale banden druk die door banden fabrikanten wordt opgegeven. En heb nog nooit gezien dat ze in het midden harder slijten dan aan de buiten kant. Ik laat me meer leiden door ervaring en kennis van mensen die daar ook al 100.000km's mee gereden hebben.

Ondertussen heb ik de voordelen van zeer weinig banden slijtage. En altijd (tot nu toe) evenredig over de gehele breedte van de band. Een lager verbruik en een kortere remweg op nat weg dek. Dat de remweg op het droge minder is, blijkt bij vele testen marginaal te zijn. Dus ik maak me er niet druk om.
 

hemi24

Forumguru
Tja, en als ik 50k met een 225/45R17 met ca 2,6 bar rijdt heb ik duidelijk meer sluitage in het midden dan aan het zijkant... :(
 
Breedte van de band doet veel qua vervormings druk. Helaas. Scheelt toch 8 cm?. Kan het me nauwelijks voorstellen wow zo breede sloeven!.
 

Noord26

Forumguru
Het is maar wat je breed vind natuurlijk. Een beetje auto staat tegenwoordig standaard op 195 of 205 breed. 185 voor een Fabia combi vond ik tamelijk smal. Dezelfde sloffen liggen standaard onder onze Swift. Zelfs auto's als een Aygo of een Alto staan standaard op 155. Daarom vind ik 145 voor uw auto wel erg smal. Wat is het draaggewicht van die banden eigenlijk? Want daar zit meestal het euvel in bij de smalle bandjes.
 

namleop

Actief lid
Nog even over zeer hard opgepompte banden:

Gisteren heb ik in Zandvoort een anti-slipcursus gevolgd, en als je merkt wat een veel te hard opgepompte, versleten band doet met een auto in een noodsituatie, dan laat je het wel uit je hoofd om te rijden met de maximaal toegestane druk!
Het verschil met een gewone band is enorm en m.i. ben je richting je medeweggebruikers onverantwoord bezig!
 

namleop

Actief lid
@Quest85: Het was niet alleen naar jou gericht hoor, maar ik ben het er helemaal mee eens dat versleten banden niet verstandig zijn.
Echter een band is altijd deels versleten, en als je een band oprijdt tot 1,6 of de veiligere 2mm, is dat i.c.m. de hogere druk al lang niet meer veilig. Je zult je banden dan eerder moeten vervangen en hup weg is het financiele voordeel.

Wat ik maar wil benadrukken dat je naast jezelf platrijden iemand anders in gevaar kunt brengen, en de afweging hoeveel euro dat stukje risico waard is moet iedereen voor zich maken.
 

EdK

Forumguru
Ach namleop er zijn mensen die steken hun kop in het zand maar er zijn er ook die hem in het asfalt steken !:)
 
Aangezien de meeste ongelukken gebeuren bij slecht weer. Anticipeer ik liever op water op de weg dan op de kleinere kans dat ik met mijn hard op gepompte banden een noodstop moet maken op een weg waarvan het oppervlak zo slecht is dan mijn banden het profiel van de weg niet meer kunnen volgen.

Hard opgepompte banden (Profiel, ga ik van uit, is goed, anders moet men sowieso al niet de weg op) verkleinen de kans op aqua planning. Net zo als smalle banden minder last daarvan hebben dan brede banden. En smalle bandjes kan je nu eenmaal veel harder oppompen zonder vervorming.
 

piair1982

Forumguru
Vandaag mijn band gecontroleerd op een eventueel lek.
In drie a vier dagen verdwijnt er tussen de 0,5 tot 0,8 bar uit mijn linker achter wiel.
Helaas geen lek kunnen vinden...
Kreeg een opmerking van een collega dat mijn lm velg wel eens poreus zou kunnen zijn en daardoor lek zou kunnen zijn.

Iemand ervaring hiermee?
 
Of de pech gehad dat de de stoeprand net iets te hard geraakt hebt en dus een beschadiging aan de velgrand.
Is mij overkomen in de winter met sneeuw toen we begonnen te glijden.
 

ppaddo

Lid
Ik heb volgens mij hetzelfde, met mijn bandje rechtsachter. Helaas kan je bij onze pomp niet zien wat de druk is voordat de boel gevuld wordt, maar ik word gek van de wekelijkse melding dat mijn bandenspanning te laag is. Vorige week tijdens de eerste beurt is er door de dealer naar gekeken, maar die gaf aan dat er geen lek is.

Binnenkort maar weer eens langs de dealer om er wat beter naar te laten kijken!
 

piair1982

Forumguru
Ik heb het wiel er af gehaald en met zeepsop alle kanten van de band nat gemaakt om te kijken of er belletjes zijn of ontstaan. Daarbij tijdelijk het wiel op 4 bar gezet om eventueel lekken te vergroten. Maar op het loopvlak en de wangen en het ventiel geen lekken waargenomen.

Gelukkig ook geen velgbeschadigingen, hier ben ik heel erg precies op....

Oftewel rara waar zit het lek en klopt het poreus zijn van een lm velg?
 
Bovenaan Onderaan