Bandenslijtage

Gunner

Forumguru
Is bekend probleem voor de Combi. Heb ik op mijn O2 ook gehad.
Ander soort band dan de standaard loste het probleem op.
Kosten waren voor Skoda en bandenleverancier. (Bridgestone)
Nu met Continentals geen problemen meer gehad.
In hoeverre verschilt de Combi daarin van de Hatchback? Of speelt dit bij de HB ook?

Na 20.000 kilometer banden wisselen zou ik persoonlijk zeer onacceptabel vinden. Zeker als je 18 inch moet gaan vervangen.
 

andrehj

Forumguru
@Corné de Kluijver : Let op: Bij een S2 past een standaard ronde schijf niet. Kijk maar eens goed naar de bijgeleverde krik. Die gebruikt de felsrand alleen ter orientatie, maar steunt af op het vlak daarachter. Dat vlak ligt maar liefst zo'n 35 mm hoger, en ligt ook zo'n 15mm hoger dan het vlak voor de felsrand. Daarom heb ik ooit in CAD een passend rubber blok getekend (op basis van rond 80 mm uitgangsmateriaal).
KrikRubber2.png

Mijn advies: Zorg voor rubber met voldoende hoogte, dan kun je een dergelijke vorm er uit snijden. Persoonlijk zou ik voor deze
140.jpg
(100x100x60) gaan en die dan aanpassen:

Deze (100x50) of
deze (80x50) zijn misschien ook wel een aardig alternatief.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Misschien even de reacties over de rubberblokken voor de krik in een apart topic verzamelen?

@andrehj Overigens is het ook een optie om geen materiaal weg te snijden, maar een aangepast blok te maken door er een (halve plak) op te lijmen? Of kun je het door verwarmen weer met elkaar verbinden? (ik ben geen expert op het gebied van de materiaaleigenschappen van rubber)
 

andrehj

Forumguru
Wegsnijden (bij mij gewoon met een zaag) leek mij makkelijker dan plakken. Maar plakken zou ook moeten kunnen, maar dan moet je wel een vulcaniserende lijm hebben. Misschien lukt het wel met fietsbandensolutie...
 

CDK

Forumguru
@andrehj ik heb er geen krik bij, dus daar kan ik niet naar kijken, maar ik denk dat ik dat blok wel kan gebruiken hoor, een krik die ze bij een bandencentrale gebruiken heeft een vlakker rubber kop die gewoon onder de felsrand geplaatst wordt en dat gaat toch ook altijd goed?
 

andrehj

Forumguru
Bij een bandencentrale wordt een auto over het algemeen op vier punten tegelijk opgetild. Dan is er dus geen zijdelingse belasting op de felsrand, en dan geeft dit geen problemen.
Probleem met de garagekrikjes die mensen (waaronder ondergetekende) zelf gebruiken is dat deze niet recht naar boven bewegen, maar met een boogje. Tijdens het krikken moet de krik dus een stukje verrijden. Dat gaat nog eens extra moeilijk doordat de krik over het algemeen op een stenen oprit staat, waarop de krik niet best rijdt.
Dit alles leidt tot een flinke zijdelingse belasting op de felsrand. Hierdoor zijn al diverse felsranden omgevouwen. De fora staan er vol mee. Ik zal zo, als ik wat tijd heb, wel eens proberen wat links te vinden.

Gevonden: Deze draad bevat zowel een klacht van iemand met een omgevouwen felsrand, als links naar andere gevallen:
http://www.skodacommunity.de/skoda-forum/skoda-superb-ii-forum/65024-reifenwechsel-mit-wagenheber-eingedrückte-auflagestelle/

Hier nog een boel klachten:
http://www.skodacommunity.de/skoda-forum/skoda-octavia-i-forum/6977-hebebühne-aufnahme-an-octavia/
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Tijdens het krikken moet de krik dus een stukje verrijden.
Dat klopt wel, maar dat gaat doorgaans om niet meer dan een cm of 2, 3 (of je moet héél hoog krikken).
Ik let een beetje op dat de wieltjes van de krik niet meteen in een voeg tussen de klinkers vastlopen, en dan gaat het prima.

Bijkomend voordeel van een blokje ertussen is trouwens, dat je de hoogte daarvan cadeau krijgt bij het opkrikken.
Minder inspanning ook nog... :D
 

Desperado

Forumguru
In hoeverre verschilt de Combi daarin van de Hatchback? Of speelt dit bij de HB ook?

Na 20.000 kilometer banden wisselen zou ik persoonlijk zeer onacceptabel vinden. Zeker als je 18 inch moet gaan vervangen.

Dan halen we die vraag toch gewoon even weer boven water :yeehaa:
 
Bovenaan Onderaan