Bandenslijtage

Jarsiv

Senior Member
Krijg na 17.000 dat mijn banden een profiel hadden van, achter 6,8, links voor 4,8 en rechtsvoor 2,1. Dit is toch niet normaal. Heb nog nooit zo'n hoge en onregelmatige banden slijtage gehad. Ze konden niks vinden en het ook niet verklaren. Of ik meer rontondes reed(rijd al 6 jaar dezelfde route). Iemand een idee of hetzelfde probleem
 

Klaasje

Forumguru
Is bekend probleem voor de Combi. Heb ik op mijn O2 ook gehad.
Ander soort band dan de standaard loste het probleem op.
Kosten waren voor Skoda en bandenleverancier. (Bridgestone)
Nu met Continentals geen problemen meer gehad.
 

Jarsiv

Senior Member
Is bekend probleem voor de Combi. Heb ik op mijn O2 ook gehad.
Ander soort band dan de standaard loste het probleem op.
Kosten waren voor Skoda en bandenleverancier. (Bridgestone)
Nu met Continentals geen problemen meer gehad.
Denk niet dat mijn dealer het hier mee eens is, en volgens mij heb ik nu continentals eronder(af fabriek), las net dat marco2 ook zijn banden al versleten had
 

Klaasje

Forumguru
ik praat hier wel over de O2 !!
Skoda dealer had laten onderzoeken of uitlijning goed was etc..
foto's als bewijs. Toen werd 50-50 kosten gesplit
Skoda-Bridgestone
In O2 forum staat hier discussie over. Heet volgens mij ook bandenslijtage
 

mvneerbos

Senior Member
Ik heb dit met mijn vorige Leon ook gehad, toen bleek dat de band(en) te hard opgepompt waren door de fitter. LV compleet versleten, RV nog maar iets meer dan 2mm en achter nog voldoende profiel.
 

Jarsiv

Senior Member
Ja maar ik heb een banden spanningcontrole die zou dat toch moeten aangeven. Heb de dealer maar eens een mailtje gestuurd
 

mvneerbos

Senior Member
Ja die had ik ook, maar die heeft hier niet van gezegd. Wellicht is het systeem anders, maar het Seat-systeem keek alleen maar of er niets veranderde aan de omtrek van de band (dus echt leeg), of links en rechts op dezelfde as veel van elkaar verschilde.
 

Klaasje

Forumguru
bandencontrole systeem geeft niet aan, als ze te hard zijn opgepompt. Geeft alleen aan geloof ik wanneer de druk minder is tov andere banden of zelfs de omtrek van de band wordt gemeten.
Ben over laatste niet helemaal zeker
 

EdK

Forumguru
De banden druk word gemeten door het abs systeem en de rolomtrek
Maw als je erg lege banden hebt zal hij een melding geven of als,je opeens een band lek rijd
Maar als jij een 5 tiende bar meer of minder in een band hebt dan ga je dit niet zien.

En maw ondanks het systeem, blijf je zelf ook verantwoordelijk om je bandenspanning maandelijks eens te controleren.
Net als je oliepijl, je koelvloeistofpijl en je verlichting !
Maar de mens denkt dat door de toegenomen elektronica snufjes op auto's met in mijn ogen vaak benamingen die de mens een verkeerd beeld geven , dat men zelf niets meer hoeft te controleren en dat men van beurt tot beurt kan blijven doorkarren.

Ps: dit is geen persoonlijke aanval oid maar een algemene opmerking
 

Bakkertje

Forumguru
Wellicht een rare vraag, maar wat voor rijstijl houd je erop na?
Banden voor slijten harder dan achter en bij hard remmen / optrekken gaat het veel sneller. Het verschil tussen links en rechts voor kun je daar uiteraard niet mee verklaren..
 

Skodatek1

Forumguru
Heb hetzelfde bij mijn O2 (Continental) na ca 18.000 km
Het is wel zo dat deze banden bekend staan om een relatief hoge slijtage (samenstelling rubber) maar neemt niet weg dat het geen goede band is.

Als deze op zijn neem ik fijn Dunlop of Hankook, zijn ook nog stiller dan de conti's!
 

Skodatek1

Forumguru
Nou had ik echt geen last van hoor!!
Heb een VW Bora V5 gehad zaten 18 inch dunlops onder, nooit problemen!!
 

Pollewop

Forumguru
Het verschil tussen links en rechts voor kun je daar uiteraard niet mee verklaren..

Bochten naar links worden bij een "sportieve rijstijl" meestal veel sneller genomen als bochten naar rechts, vandaar dat de band rechtsvoor veel sneller slijt als de linksvoor...
 

CDK

Forumguru
Nou had ik echt geen last van hoor!!
Heb een VW Bora V5 gehad zaten 18 inch dunlops onder, nooit problemen!!
Wees maar blij dan! Ik heb het met m'n 19" dan stukken minder goed getroffen als jij, in alle 4 de banden zat een hoogteslag....
 
Bovenaan Onderaan