Bandenslijtage

EdK

Forumguru
Krijg na 17.000 dat mijn banden een profiel hadden van, achter 6,8, links voor 4,8 en rechtsvoor 2,1. Dit is toch niet normaal. Heb nog nooit zo'n hoge en onregelmatige banden slijtage gehad. Ze konden niks vinden en het ook niet verklaren. Of ik meer rontondes reed(rijd al 6 jaar dezelfde route). Iemand een idee of hetzelfde probleem


de vraag !!!!
 

rudolfi

Forumguru
de vraag !!!!

Bij mij was rechtsvoor veel verder afgesleten dan links voor en mijn banden waren hol uitgesleten.
Wat zou duiden op een te hoge bandenspanning. Km stand bij het constateren van dit probleem 8000 km.
De Conti's zijn bij mij gewisseld voor Michelin banden. Ik had linksvoor nog 3.6 mm en rechtsvoor 2.1.

Verklaring van de dealer hiervoor is, meer rotondes in NL. Daarvoor onder een C30 ook een setje conti's die 30.000 km mee gingen.

Als je het mij vraagt zit er gewoon een slechte serie banden tussen.
Is ook gemeld bij de importeur van Continental en laat dat nu PON zijn.
 

Desperado

Forumguru
Meer gebroken veren door de vele drempels in NL wil ik nog slikken, maar meer bandenslijtage door veel rotondes is m.i de grootste lariekoek die er is. Mijn banden slijten bij lange na niet zo hard. Ik denk ook dat het aan de banden ligt of een verkeerder uitlijning en/of bandenspanning.
Eén keer een geval meegemaakt van een voorband die veel harder sleet als de rest. Dit was een bezorgauto die vele malen per dag een parkeergarage in en uit moest om te laden en te lossen en daarbij dus heel veel rondjes reed bij het in en uitrijden.
 

erikkie

Senior Member
ben je weleens in Frankrijk geweest met al die rotondes ;)
morgen mijn winterbanden wisselen met 10 á 15000km, zal eens vragen wat profieldiepte is met wisselen als ik het niet vergeet.
 

Gieliovd

Forumguru
Hedenmiddag de SportContact5's er weer onder laten zepen bij de Euromaster.

Bij handtekening zetten nog even gevraagd wat de profieldiepte was en hoeveel ik eigenlijk gereden had op de wintersloffen.

De conclusie was eigenlijk best verrassend...

- Totaal 11.000 km gereden.
- Gemiddeld 1 mm afgesleten (7,4 - 6,4 als uitersten, nieuw ~8,2)

Ik had verwacht dat de voorzijde toch wel een mm of 3 kwijt zou zijn! Met deze temperaturen, toch wel redelijk een "doorrijder" en geregeld de kleinere wegen. Positief verrast!

In het najaar dus weer deze sloffen eronder, kan ik met vertrouwen naar de Noordkaap in december.
 

EdK

Forumguru
Misschien zijn die winterbandjes dan wel niet eens toerijkend voor de noordkaap
Kan me nog herinneren dat ik laatste keer voor zomerbanden stond bij bandenboer in noorwegen na klapband dat de winterbanden daar voorzien waren van spikes....
 

Gieliovd

Forumguru
Zien we tegen die tijd wel weer. Eerst weer lekker gummen op de zomersloffen. Morgen weer eens wat bochtjes vlot pakken en voelen hoe dat aanvoelt.

Blijkt dat ik 4000 km op de zomersloffen heb gereden en 11000 op de wintersokken.

Op naar de 30.000
 

intruder1400

Actief lid
Wie kan mij vertellen welke instelling ik voor mij nieuwe O3 combi bl gl 1.6tdi kan gebruiken?

Dan ben ik ook nog benieuwd of het afhankelijk is van de velgen?

Heb mijn zomerbanden op standaard skoda lm velgen (16 inch) liggen.

Mijn winterbanden op een setje lm velgen van euromaster.

Wie weet waar ik de info kan vinden over hoe ik de momentsleutel moet instellen?
 

CDK

Forumguru
@intruder1400 je bedoelt het aanhaalmoment? 120Nm dat is zowel voor je zomer als winterset identiek, hoe je je momentsleutel moet instellen staat in de gebruiksaanwijzing :lezen: RTFM :lezen: als je die niet hebt is Google je beste vriend.
 

intruder1400

Actief lid
Zie dat ik mijn vraag aan het eind onhandig herhaal. Ik wilde weten op hoeveel Nm ik de sleutel moest instellen.

Ennuh.... RTFM via wikipedia? :maakmegek::maakmegek::maakmegek:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan