Bandenboer schept twijfel 19 inch of toch liever 18 inch

Oknot

Forumguru
Vandaag even wezen kijken voor geschikte banden voor om de nog aan te schaffen 19 inch velgen. Nu ben ik echter weer aan het twijfelen gebracht door de lokale bandenboer die nml beweerd dat 19 inch voor geen meter zal rijden omdat comfort ver te zoeken zal zijn. Ik had michelin pilot supersports in de maat 225/35/r19 op het oog maar vraag me nu toch een beetje af of ik mischien beter voor 18 inch velgen zou moeten gaan met 225/40/r18 michelins eronder. Mijn vraag is dus aan de ervaringsdeskundigen hier op het forum met 19 inch velgen onder hun superb, is het echt zo'n groot verschil tussen 18 en 19 inch. Optisch vind ik 19 inch veel mooier staan maar aangezien het toch vooral een gezinsauto is moet het ook geen stuiterbak worden. Er zit ook gewoon nog de standaard vering onder en dat blijft voorlopig ook zo. Alle feedback is welkom.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Hier ga je veel reacties op krijgen en aan het eind van het liedje twijfel je nog steeds.
Wat doe je met de auto, haaks de hoek om of wil je comfortabel rijden dat is van belang.
Of het wel of niet mooi staat daar geef ik persoonlijk niets om.
 

bobbl

Forumguru
Ik rijdt nu met 18 inch Michelin pilot sport 3, en samen met de KW Streetcomfort ben ik zeer tevreden over het comfort.
Het verbaasd je hoe comfortabel die nog is, maar de handling/bochtgedrag van de auto is stukken beter.
Mijn SuperB wordt ook als gezinsauto gebruikt, en daarom heb ik besloten om voor 18 inch te gaan, omdat ik 19 inch net iets te plat vindt, maar dat is puur persoonlijk, en die afweging moet je zelf maken.
@Corné de Kluijver kan je meer vertellen over 19/20 inch!
 

Oknot

Forumguru
@Skoda-MAN, nee we gaan niet haaks de hoek om. Het gaat me puur om de looks maar dan weer niet ten koste van alles. Snap ook dat de twijfel straks ook nog wel aanwezig zal zijn maar hopelijk ben ik na een aantal reacties beter in staat om een gedegen afweging voor mezelf te maken.
@auriga , ik heb dus geen idee. Volgens de bandenboer wel. Ik heb zelf nooit groter dan 18 inch gereden dus kan helaas niet uit ervaring oordelen.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja je zou het eigenlijk eens moeten kunnen proberen onder je eigen auto..
Kun je daarover niks afspreken / regelen met je bandenboer?
Voor de looks zou ik voor 19 inch gaan...
 

SuperBartje

Forumguru
wat is het prijsverschil tussen 18/19 inch banden ? Groter is vaak mooier , maar ook bij iedere vervanging duurder? Daarom rij ik voorlopig lekker door op 16 en ben ik bij vervanging voor max €100,- per band klaar. 17/18 komt vanzelf als bij mij een S3c in beeld komt.
 

Oknot

Forumguru
@SuperBartje , prijsverschil maakt me niet uit. Valt ook best mee. Scheelt €20,- per band en €50,- op een velgenset. Dus 1x in de 3 jaar €80,- euro duurder uit. Dat overleef ik wel:D.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
maakt 1,3cm (1/2 inch) bandhoogte zoveel verschil in comfort?
Dat hangt van het uitgangspunt af. 1/2 inch minder hoogte op 3" netto bandhoogte = eenzesde oftewel 16,7%, een half inch op 2" is al een kwart of 25%.
Anders gezegd: van 15" naar 16" zul je nauwelijks of helemaal niet merken, van 18" naar 19" is relatief een veel groter verschil.
Te groot of niet? Dat is persoonlijk - een proefrit met iemand die het al heeft (op eenzelfde auto) kan je een goede indruk geven.
 

Taffy

Forumguru
Ik heb bij @bobbl mogen ervaren hoe zijn 18" + KW setje rijdt, en ik moet zeggen het rijdt fantastisch !
Het deinen van 'onze slagschepen' is totaal verdwenen.
Merendeel komt natuurlijk op het conto van KW set, maar toch.
Anders ga je toch helemaal los @Oknot , en laat je er die toch ook onderzetten :D
 

Oknot

Forumguru
@Taffy, ik zou wel willen maar ik weet nu al dat dat lastig te verkopen is aan mijn vrouw:maakmegek:. Nee voorlopig blijft het bij andere velgen. Wellicht vd zomer eens kijken voor een schroefset.
@bobbl, hartstikke bedankt voor het aanbod maar ik ben dan vooral benieuwd naar hoe het met 19" rijdt. Dat 18" genoeg comfort levert ben ik wel van overtuigd. Mijn vorige 3 auto's waren ook voorzien van 18". Ik denk ook dat het deze keer waarschijnlijk ook wel weer op 18" gaat neerkomen. Hoe mooi ik 19" ook vind staan hecht ik toch ook wel veel waarde aan comfortabel rijden. Mischien heb ik nog de mogelijkheid om bij de velgenboer met een setje 19" een proefrit te maken. Zal daar eens naar informeren.
 

s-line

Forumguru
Zeker 19" gaan rijden het comfort is dan ook nog steeds prima, ik reed ook op 19" met een aangepaste kw schroefset en was nog prima te doen kwa comfort. Ik ging er in de zomer ook gewoon met de familie (5 personen) naar italie ect. Geen centje pijn verder. Je zou in geval van twijfel zelfs nog 235/35/19 overwegen "iets" meer band en als je geen schroefset wil ook iets mooier in de wielkast.
 
Bovenaan Onderaan