Banden

AMBIO2

Actief lid
Een extra dikke rand aan de zijkant van de band.
Geeft bescherming aan je lm velgen bij stoepranden
( is geen garantie voor schadevrije velgen )maar het
helpt wel degelijk.
De velg ligt dieper in de band.
 
MIjn eerste L&K had Dunlop SP2000 (205/55/16); wat een herriemakers /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
Al vrij snel Bridgestone Turanza er onder en die waren perfect! Naderhand bij mijn tweede L&K direct nieuwe Turanza's eronder; weer perfect. Momenteel Continental Sportcontact in de maat 205/50/17. Deze slijten iets meer dan me lief is maar verder een prima band! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

LenK

Forumguru
Ik heb eigenlijk nooit beschadigde velgen gehad behalve een paar auto's geleden toen ik er after-market velgen op had laten zetten, die zaten binnen de kortste keren vol beschadigingen (balen). Zou best weleens met de passing van de banden te maken kunnen hebben.
Mijn O2 velgen zijn in ieder geval nog in mint conditie na 20k+
Ik heb Michelins maar weet niet welke, zal morgen eens kijken.
 

LenK

Forumguru
Er zitten onder mijn O2 dus Michelin Primacy banden. Ik heb die beschermende rand gezien. Als je lang het wiel kijkt dan moet je het wel bond maken om de velgen nog tegen een troittoir band aan te krijgen.
 

LenK

Forumguru
Ik zag mijn Michelin Primacy op de lijst van stille banden staan... Ik vind de banden helaas veel te veel herrie maken. Ik weet niet hoeveel het verschil is met banden die niet op deze lijst staan. Skoda mag wat mij betreft wel wat aan de onderstel-isolatie doen, nu de motorgeluiden wel goed gedempt zijn.
De Primacy is een middenmoter op deze lijst. Falken FK 451 en Marangoni Zeta ESC zijn de stilste banden (iemand hier ooit van gehoord?), deze zijn 3dB stiller dan Primacy. Ik weet niet of die 3dB net als bij audio staat voor volume verschil van factor 2, want dan is het verschil wel de moeite. Conti Eco Contact CP is weer 3dB slechter dan Michelin Primacy, dus dat is inderdaad weer meer herrie.
Bandenmaat en snelheid (H, V of T) maakt zo te zien geen verschil met herrie want die staan steeds bij elkaar in de lijst.

Zie dat Bridgestone Turanza waar hiervoor over geklacht werd maar 1dB verschil is. Dan is er dus ook hier weer zoiets als subjectieve lawaaibeleving op basis van klankkleur of zo.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sunnyboy</font><hr />

Had ik inderdaad ook al aangegeven Dutch4x4.

[/ QUOTE ]

Damn, en ik had het draadje nog helemaal erop doorgelezen. Of stond 't ergens anders?
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

grappig zijn de Potenza's zo slecht nog niet.

[/ QUOTE ]

Gezien het feit dat Bridgestone het ANWB-testcentrum sponsort, zou je die uitslag met een korreltje zout kunnen nemen...
 

sunnyboy

Senior Member
Dutch ik weet niet meer of het in dit draadje was, Moet ik even m'n berichtjes doorlopen. Is bij mij wat sneller gedaan dan bij jou. /forum/images/graemlins/grin.gif
Als Bridgestone het ANWB-testcentrum sponsort ga je inderdaad aan de integriteit twijfelen. /forum/images/graemlins/ahum.gif Had jij al wat op de duitse sites ontdekt?
 

sunnyboy

Senior Member
Dutch, staat in pagina 4 van dit draadje. Snel gevonden he.. /forum/images/graemlins/489.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Nou, ik hoor sinds vandaag ook bij de RE050-club - voor de achterbanden althans.

Suf verhaal: auto moest voor z'n eerste apk en wordt afgekeurd op te weinig profiel rechtsachter (en linksachter zat er een spijker in). Kortom, auto mag niet weg voordat er vers rubber om zit. Nou had ik geen trek in de Conti's die de dealer op voorraad had liggen, dus moest ik naar mijn bandenboer om nieuwe Potenza's te halen. Maar daar bleken de S-03's (al een tijdje niet meer leverbaar) schoon op. Laatste restanten waren voor de winter al de deur uit gegaan.

Nou had ik in aller ijl nog wel andere bandenboeren kunnen bellen, maar de tijd drong - ik wilde vandaag nog wel m'n auto mee naar huis hebben! Dus toen maar twee RS050's meegenomen...

't Zal mij benieuwen.
 

Rallye

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: poekie</font><hr />

Ik heb inderdaad een tijdlang gereden met 2 Sport-contacts en 2 Eco-contacts. Raar om je beide achterbanden te zien met duidelijk verschillend profiel.

[/ QUOTE ]

Volgens mij wordt dat afgeraden: twee banden op dezelfde as met een verschillend profiel.
 

sunnyboy

Senior Member
@Rallye. Verschillend profiel maakt volgens verkeerswetgeving niet uit.
Tenslotte dienen de achterbanden alleen voor stabiliteit en bij gladheid zodat de achterkant minder snel uitbreekt.
Jeweetwel, 2e slip is moeilijker op te vangen dan 1e slip.
 

Olaf

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sunnyboy</font><hr />

@Rallye. Verschillend profiel maakt volgens verkeerswetgeving niet uit.
Tenslotte dienen de achterbanden alleen voor stabiliteit en bij gladheid zodat de achterkant minder snel uitbreekt.
Jeweetwel, 2e slip is moeilijker op te vangen dan 1e slip.

[/ QUOTE ]
Maar helaas heb je 4 banden en dus ook 2 verschillende banden op de vooras! En dat lijkt me inderdaad niet aan te raden.
 

sunnyboy

Senior Member
Lijkt me inderdaad niet prettig sturen.
Verschillende reacties bij regen, gladheid e.d.
Nee inderdaad, niet aan te bevelen.
 
Bovenaan Onderaan