Bakkertjes nieuwe auto

Bakkertje

Forumguru
Met alle berichten rondom de 14% O3 combi ben ik toch maar eens aan het rekenen geslagen.
Momenteel bestaat ons wagenpark uit een lease S2 1.6 TDI Ambition Business en een New Beetle 2.0 High Line uit 99.
De Superb kost me 250 euro per maand, de Beetle 75 euro aan vaste kosten en al wat we er dan nog aan benzine in tanken en jaarlijks onderhoud. Er wordt circa 2500 km per jaar mee gereden, maar kan niet weg. De Beetle is verder in geode staat en heeft recent wat kostbare reparaties en onderhoud gehad.

De maandelijkse mobiliteitskosten zijn dus zo'n 350 euro.

Nu loopt mijn lease contract af aan het eind van dit jaar. Reden dus om te kijken naar iets anders. Eigenlijk is er een short list van 3 modellen. De nieuwe Superb (mogelijk in maart 2015), de nieuwe Passat (waarschijnlijk toch te duur) of de Octavia.

Nu de gewetensvraag. De leasemaatschappij heeft nog een productieplekje kunnen reserveren voor een 14% O3 Combi. Die zou ik dan aankleden met (select * from optioin list):
Stoelverwarming op de voorstoelen
Chromen raamomlijsting
Navigatie Columbus met 8 inch touchscreen, 64 Gb harde schijf, dvd-speler, Apple connectivity en kleuren MaxiDot display
DAB (digitale radio ontvangst)
Lane Assist, actieve rijbaan begeleiding
Apple Connectivity (Functionaliteit van de reguliere MDI/USB aansluiting vervalt) excl. kabel
Metallic lak
Lederen/stoffen bekleding
Sunset
Drive set up, controle van instellingen voor o.a. motor, stuurbekrachtiging en Climatronic
Plus pakket Greenline Businessline
MaxiDot kleurendisplay
Licht-pakket

Als het kan een technology pakket.

Daarnaast zou de Beetle dan plaats moeten maken voor een caravantrekker. Dus die vaste lasten gaan omhoog, van 75 naar zeg ff 100 euro en er zal 2x per jaar extra mee gereden worden (we gaan niet ver weg met de caravan) dus zeg even dat er ipv 2500 nu met de beetle er dan 5000 met de caravan trekker gereden moet gaan worden.

De rekensom, de O3 zoals vermeld kost me circa 90 euro per maand. Daar komt dan een caravantrekker bij die weinig km'ers zal gaan rijden. Die moet uiteraard wel aangeschaft worden en ook daarvoor moet je belasting e.d. betalen. Een 307sw met 2.0 bezine is bijvoorbeeld een kanshebber. Eentje met niet te gek veel km-ers koop je rond de 3 a 4000. De Beetle zal dat waarschijnlijk niet op gaan brengen, dus ook daar moet wat geld bij.. Maandlasten worden dan ongeveer 90 + 100 + 50 (?) = 240

Het alternatief is een 20% O3 / of Superb in 2015. Ik rijd zakelijk zo'n 30 dkm per jaar, dus comfort is erg belangrijk.

Zo nu de vraag, wat zouden jullie doen?? Ga je voor het financiële voordeel en rijd je daarmee in de net niet auto de komende 160 dkm. Of betaal je redelijk wat meer (110 euro per maand) voor de luxe..
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, dat zijn van die vragen. Heeft er helemaal te maken hoeveel je om die luxe geeft. Die minder luxe versie is bv al vele male luxer dan ik gewend ben en een hoop zou voor mij echt niet eens hoeven. Voor anderen zal dat weer anders liggen. Maw, het is gewoon iets persoonlijks. Als je het echt heel belangrijk vindt en het kunt lijden, dan doen. Als je denkt het ook wel met iets minder luxe te kunnen doen en/of de financien ook een belangrijke rol spelen, nog eens over nadenken
 

Bakkertje

Forumguru
Het enige wat je niet kunt selecteren op de O3 vandaag de dag, is elektrische stoelverstelling en de parkeersensoren vooraan. Voor de rest ga ik er niets in missen..
 

Bakkertje

Forumguru
yep stoelversteling kan niet op een GL. Ik heb wel de optie ler/stof aangevinkt, dan komen er de elegance stoelen in ipv de standaard stoelen
 

Bakkertje

Forumguru
Hmmm, net even een O3 in Elegance Business in elkaar geklikt in de calculator en die zou me netto 196 euro in de maand kosten (inclusief elektrische stoelverstelling en piepertjes voor). De greenline met de genoemde opties komt netto op 105 euro..

Voor 91 in de maand wordt het waarschijnlijk vrij lastig om de aanschaf terug te verdienen van de privé caravantrekker.

Oftewel die 14% O3 gaat het niet worden. We gaan nog wel kritisch kijken naar het bestaansrecht van de Beetle.
 

peterrapid

Forumguru
Absoluut gaan voor een nieuwe die zowel jouw caravan kan trekken en je het nodige rijplezier kan verschaffen voor al je km. 100€ extra per maand moet je al een paar jaartjes langs de kant zetten om een goeie tweedehands aan te schaffen
 

jalex_h

Forumguru
Heb je al gekeken wat een Passat gaat kosten? Ik kreeg vandaag een offerte van de leasemij en was lichtelijk verbaasd. Je krijgt hem niet cadeau, maar t.o.v een nieuwe Superb wel goedkoper.
 

Cordoba

Forumguru
Als je een 20% O3 kiest, dan is ie ook geschikt als caravantrekker (geen idee hoe groot/zwaar je caravan is)? Dan bespaar je dus de aanschaf van de caravantrekker ter vervanging van de Beetle, die dan waarschijnlijk nog een poosje mee kan.

Wat de elektrische stoelverstelling en de parkeersensoren vóór betreft: als je daar zwaar aan tilt, zou ik contact opnemen met Vagtechniek. Als er een bedrijf in NL is, dat dit toch voor elkaar kan krijgen zijn zij het. Dan blijft de vraag of je die extra kosten wil investeren in een leasewagen, en of je bijv. de elektrisch verstelbare voorstoelen later kan terugwisselen (los verkopen, of meenemen naar volgende auto). De stoelen zelf hoef je waarschijnlijk niet te wisselen, alleen het onderstel van de stoelen.
 

micky

Forumguru
de beetle vervangen door een andere "caravantrekker" gaat een beste investering vragen (die verdien je niet in 1 lease termijn terug verwacht ik en afhankelijk van hoe nieuw je wilt kopen), mijn voorstel is dan ook pak de 20% O3 en kleed hem aan binnen je budget (lees: wat je er aan kwijt wilt)
 

Bakkertje

Forumguru
Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik laat die 14% Octavia mooi voor wat het is, zoals jullie al terecht stellen ga ik de aanschaf van een andere auto met een dergelijk klein verschil nooit goedmaken.
De Beetle heeft trouwens ook nog "sentimentele" waarde voor vrouwlief, die houdt liever de Beetle dan dat ze in een caravantrekker gaat rijden. En daar kan ik op zich best inkomen, ze is best wel gek op die auto en er zelfs een VW bloem overgevlogen uit Amerika om in het vaasje op het dashboard te plaatsen.. :deuk:

@jalex_h ik heb gekeken naar de Passat die kan ik nu alleen nog maar als 2.0 calculeren en is inderdaad qua maandbedrag behoorlijk interessant, had jij een offerte voor de 1.6 of een 2.0 gekregen? De 1.6 is nog niet te calculeren, maar met trekhaak, executive pakket en metallic lak komt ie qua cataloguswaarde al op een 38k en zelfs met een laag leasebedrag kom ik dan waarschijnlijk nog steeds aardig boven mijn "limiet" van 250 euro netto per maand. Als ik dan toch voor een D segmenter ga, kan ik waarschijnlijk beter wachten op de nieuwe Superb.
 

jalex_h

Forumguru
@Bakkertje, ik heb een offerte liggen voor een 2.0 combi TDI highline DSG met het Executive plus pakket en nog een paar toeters en bellen. Deze kost qua lease net zo veel als dat ik weer een S2, zoals in mijn handtekening beschreven en aangevuld met leer en een Zeneth radio, zou bestellen. En let wel, dan ga ik van benzine naar diesel, dus zit er in het leasebedrag al de hogere MRB verdisconteerd.
(De S2 is, zonder de Zenith en zonder leer, ca. € 55,00 per maand duurder geworden)
 

Bakkertje

Forumguru
@jalex_h Dat is wel erg scherp geprijst inderdaad! De restwaarde van de huidige Superb is natuurlijk stukken lager dan die van de nieuwe Passat (dat is ook echt een nieuw model).
Jouw config (kwijl) ligt ver boven mijn budget en gaat het helaas niet worden. Het maandbedrag als ik hem zo in elkaar klik komt bij ons op 1197 wat in vergelijk tot een 1.6 ambition business a 1055 een schijntje is inderdaad. Netto zou jouw auto (met trekhaak en metallic lak) mij 523 euro per maand kosten en dat heb ik er niet voor over. Hoewel, dan heb je wel een erg dikke bak voor dat geld.. :dankje:
 

Bakkertje

Forumguru
Zo even een update rondom mijn auto keuze. Eigenlijk ben ik er wel uit en gaat het de nieuwe Superb worden. Ik heb nog heel even de nieuwe Passat overwogen, met 1.6 TDI, executive pakket, trekhaak en led plus zou die als sedan net zo duur zijn als mijn huidige Superb. Maar ik wacht dan toch liever op de nieuwe Superb, die meer ruimte biedt, en hatchback is (toch praktischer) en bovenal naar alle waarschijnlijkheid meer value for money biedt. De Passat komt toch op 39k in deze redelijk basis uitvoering..

Een van de Nederlandse dealers is afgelopen week bij Skoda geweest en heeft daar alle details over de nieuwe Faab gehoord en daar is de nieuwe Superb voorgesteld. Die was daar als Hatchback al in real life te zien en is productie klaar. De combi stond er ook, maar met het oude interieur, plastic ramen, etc, die is nog niet productie klaar. De officiële introductie wordt in Genève 2015 (3 maart). Levering van de auto zal zijn vanaf eind mei begin juni. Verder wist de dealer over de nieuwe Superb te melden dat:
- Hij erg mooi is (wij van WC eend)
- De auto breder is geworden en daarmee beter in proportie
- Het interieur opgefrist wordt, maar niet rigoureus anders.
- Hij waarschijnlijk op de NL auto RAI te zien zal zijn en dat dan ook prijzen en uitrusting bekend zijn (april 2015)
- De twindoor zien we echt niet meer terug, het wordt dus een hatchback en combi

Omdat de mijne eruit moet heb ik bij collega's geïnformeerd wie er een contract heeft tot +/- mei en nu wil het toeval dat ik een collega heb met een Superb combi die tot mei volgend jaar moet. Hij heeft inmiddels een offerte voor een nieuwe O3 en als het allemaal een beetje mee zit gaat mijn auto in januari terug naar tante lies, gaat hij in z'n nieuwe O3 rijden en rijd ik de laatste 5 maanden van zijn auto op.
Beide Superbs zijn ambition business lines in de basis. De enige verschillen met mijn huidige auto is dat hij geen elektrische stoelverstelling en carkit heeft en dat hij een Aundsen zonder + heeft. Pluspunt is dan weer dat hij sunset ramen heeft.

Als het zo gaat lukken dan wordt het voor mij dus een nieuwe Superb 3 in 2015. Onze werkgever moet nog even instemmen, maar ik verwacht niet dat dat een probleem zal zijn, voor hem veranderd er niets behalve dat er een auto geruild wordt.
 

DVDguy

Forumguru
Werkgevers kunnen soms onverwacht reageren; als jij denkt geen probleem, dan is er toch een probleempje, maar andersom komt ook voor heb ik afgelopen week gemerkt.

Kwam met de volledige lederen bekleding boven max. leasebedrag en zonder precies op het max., maar offerte was akkoord en auto is vrijdag besteld :dankje:
 

Bakkertje

Forumguru
ik heb mondeling al goedkeuring, dus ik denk dat het wel gaat lukken. Mijn collega zit ook al in de bestelmolen en is bezig met een O3.

to be continued..
 

Bakkertje

Forumguru
Ik bedoel inderdaad een Passat sedan vs een Superb hatchback, dan is een hatch praktischer. De twin door die ik nu heb verdwijnt sowieso. Op zich een aardige/grappige/aardige feature, maar niet onmisbaar.
 
Bovenaan Onderaan