Bakkertjes nieuwe auto

Darkside

Forumguru
Kon de dealer al iets vertellen over inhoud.
De nieuwe passat is bv behoorlijk gegroeid kwa bagage ruimte.
als de S3 groter word dan is het bijna een verhuiswagen.

Ben wel erg benieuwd naar de S3. En je hebt een mooie oplossing om zo straks toch voor de S3 te gaan.
 

Bakkertje

Forumguru
Wat ik begreep groeit de s3 niet zozeer in de lengte maar meer in de breedte. Het wordt in ieder geval weer meer auto en het is al zoveel blik :nailbiting:
 

jalex_h

Forumguru
Succes met het wachten.....:)
Die levering vanaf eind mei, begin juni, is dat ook voor de combi of alleen voor de hatchback?
 

Bakkertje

Forumguru
De hatchback zal als eerste leverbaar worden, wat ik begreep is het plaatwerk van de combi al wel klaar, maar stond de combi er met plexiglas ramen en het huidige interieur..
Overigens komt al deze info nog steeds overeen met eerdere berichten rondom de S3.

Het wachten is geen straf hoor, m'n huidige S2 voldoet prima het enige dat me weerhoudt weer een nieuwe S2 te bestellen is het toch wel verouderde infotainment en het feit dat het model al weer vanaf 2008 mee gaat.
 

jalex_h

Forumguru
....m'n huidige S2 voldoet prima het enige dat me weerhoudt weer een nieuwe S2 te bestellen is het toch wel verouderde infotainment en het feit dat het model al weer vanaf 2008 mee gaat.

Dat is nu precies wat mij ook tegen houdt. Alleen heb ik de tijd/km/ niet om op de nieuwe combi te wachten.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja en toen kwam een collega op de proppen met een offerte voor een Passat die dusdanig voordelig is in de lease dat ie netto voordeliger is dan een Superb..

Config van de Passat sedan, Comfortline, executive pakket, elektrisch inklapbare trekhaak, metallic lak en led plus.
Die zou me dan netto 235 euro in de maand gaan kosten vs 250 wat ik nu voor mijn Superb kwijt ben.

Dan de rationele overweging: De passat heeft achterin nog altijd minder ruimte dan de Superb, tov mijn huidige Superb mist ie nog inklapbare spiegels, instap verlichting en voetenverlichting binnen.

Wat ie dan wel heeft wat ik nu niet heb: dimmende buitenspiegel, led verlichting (volledig voor alles en achter, nu Xenon voor met AFS dus ach dat maakt ook niet uit), front assist, 3 zone climate control en de nieuwe media spullenboel inclusief wlan enzo..

Ander voordeel is dat ik dan zeker weet waar ik aan toe ben, de nieuwe Superb is nog even afwachten, met name qua uitrusting en prijs.

Ow ja, de Passat is een echte sedan, de station is te zwaar voor me om te mogen rijden met caravan zonder E rijbewijs. De nieuwe Superb wordt ee nhatchback en is dan toch net effe wat praktischer, maar je hoe vaak heb je dat echt nodig..
 

Darkside

Forumguru
Geen idee natuurlijk wat de S3 precies gaat brengen.
Maar de passat sedan is verdomde mooi. Ik zou er bijna mijn station voorkeur voor laten varen.
Zou alleen voor executive plus pakket gaan. Vindt ik mooi navi scherm.
 

Bakkertje

Forumguru
De Passat sedan is zeker mooi, maar met 3 kids en 2 kleine hondjes ook minder praktisch. Voor de Zweedse meubelgigant zou ik gewoon de trekhaak kunnen gebruiken en een karretje eraan prikken. Zo vaak komt dat (gelukkig) niet voor.

Onze hondjes zijn overigens dermate klein dat ze nu op de grond tussen de voorstoel en de achterbank passen. Maar een kofferbak (met uitzicht voor de beesten, ze zouden ook best in de kofferbak van een passat passen, maar dat vind ik sneu) zou op zich ook wel handig zijn..

Dan volgt uiteindelijk de rationele afweging, ja de grotere navigatie is mooier, maar ik vind dat geen 1000 meer waard eerlijk gezegd. Dan heb ik voor dat geld liever iets anders a 1000 euro (geen idee wat, maar goed)

Waar ik een beetje bang voor ben is dat er straks een Superb uitkomt met alle toetsers en bellen en dus inclusief canton audio, grote navigatie, parkeer assistent enz.. (zeg maar alles wat nu op de O3 elegance business zit) voor een prijs die circa 5000 euro onder de nu aangeboden Passat. Maar ja dat weet je dus niet..

Nooit gedacht trouwens dat ik deze afweging op deze manier zou maken. Als ik de keus destijds voor mijn huidige superb vs Passat had moeten maken dan had ik nu op een Passat forum gezeten ;)
Maar de Superb heeft een dusdanig indruk gemaakt dat ik er eigenlijk niet meer omheen kan..
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
begrijpelijk.
Het is lastig zaken te voorspellen. Mijn ervaring was dat een VW altijd duurder is dan een Skoda in de lease.
En zou daarom eigenlijk zeggen dat je met een skoda beter uit bent.
Dan wel meer opties voor zelfde geld. Dan wel gelijkuitgerust voor minder.
Toch staat er straks een auto met het VW logo voor de deur omdat die goedkoper was.
Dus helemaal zou ik de gok niet durven nemen.

Voordeel is dat je volgens mij nog wel even kan rondijden in je huidige superb.
En de passat kan je later altijd nog leasen (kans is dat ie misschien nog in prijs gezakt is).
Er zit wat dat betreft geen haast bij...toch?
Zou in dat geval nog wachten. Ik moest kiezen, kon niet verlengen. (had wel willen weten wat een passat GTE me zou kosten bv)
 

Bakkertje

Forumguru
En daar vat je hem mooi samen @Darkside en je hebt helemaal gelijk waarom nu de keuze maken als je ook nog even kunt wachten? Er is nog wel een maar: Als ik de Passat in kwestie zelf in elkaar klik in onze fleetagent dan komt ie 100 euro duurder uit. (special price or you sir) De kans bestaat dus dat ie (de passat) straks juist duurder wordt. Maar ja voor hetzelfde geld komt VW straks met een business eidition en wordt het weer anders..
 

ertromp

Forumguru
Gewoon een super mooie auto die nieuwe Passat @Bakkertje ! En er zullen altijd wel voor en tegens benoemd kunnen worden maar mij lijkt het geen straf om in zo'n mooie VW rond te rijden
 

jalex_h

Forumguru
Je kunt natuurlijk ook je E-rijbewijs gaan halen. Kun je de station gaan rijden en kunnen de honden achterin. Overigens zou ik er niet op rekenen dat een Superb in de lease voordeliger uit valt dan een Passat. Maar goed, je hebt nog even de tijd.
 

Cordoba

Forumguru
leaseprijs is inderdaad wat anders dan koopprijs: een auto die in aankoop goedkoper is, kan in de lease duurder zijn doordat de LM meer reparaties verwacht, of doordat de restwaarde na de lease bij een goedkoper merk lager kan uitvallen (omdat het merk minder gevraagd is). Zo kan een Dacia in de lease bijvoorbeeld duurder zijn dan een vergelijkbare Renault.
 

Bakkertje

Forumguru
Vandaag nog even bezig geweest met de Passat en een offerte aangevraagd voor:
Fabrieksopties:
Executive pakket € 1.998
Grootlicht Assistent € 143
Boordcomputer premium € 144
Metallic lak € 641
Als accessoire een vaste trekhaak met 13 polige stekker € 699,-

Een collega heft een offerte voor dezelfde Passat met:
Executive plus
Zijruiten en achter getint
LED plus
Active display
DAB+
Car net online verlenging van 2 jaar

In die config blijft hij 19 euro onder budget, dus ik ben benieuwd waar ik op uitkom.
Zijn Passat is uiteraard een stuk mooier qua uitrusting, maar ik heb het zo rationeel mogelijk gedaan om ook de kosten zo laag mogelijk te houden. De grootlicht assistent heb ik geselcteerd voor de camera, ik gok dat er op termijn wel iemand komt die het mogelijk maakt om lane assist / verkeersbord herkenning te activeren.
DAB+ is bij mij nog wel een twijfel gevalletje, maar goed mis het nu eigenlijk ook niet en luister veelal MP3's van SD.
 

Darkside

Forumguru
Was nog even langs de dealer gegaan om mijn Skoda chromen uitlaatsierstuk even af te leveren zodat deze netjes gemonteerd wordt bij afleveren van de Golf. En dus ook even naar de passat gekeken.
Hij is echt een stuk mooier dan de huidige (of oude hoe je het wilt noemen). Maar nog steeds duidelijk een VW passat.
Moet zeggen dat ik toch enigzins teleurgesteld was over het interieur.
Lijkt toch wel heel erg op de Golf 7 had ik het gevoel. Stuur, klokken, middenconsole.
Vond er te weinig "eigen" aan.
Afwerking wel erg netjes en paar kleine zaken die, gelukkig, toch beter zijn dan bij de golf.

Maar het mooie van de passat is toch wel de ruimte. Zowel op de achterbank als de bagageruimte zijn erg ruim.
 

Bakkertje

Forumguru
@darksens ik vind de Passat ook niet erg onderscheidend op die genoemde punten, maar ja die onderdelen kom je dan ook weer tegen in onze Skoda's. Het dashboard van de golf vind ik persoonlijk dan wel een stukkie minder mooi dan dat van de (Passat, Octavia, Superb). Stoelen, stuur e.d. zijn inderdaad allemaal gelijk..

Moet nog een aangepaste offerte krijgen met toch maar exec plus en led plus (denk dat ik er anders spijt van krijg), maar dan ben ik er wel redelijk uit. De kleur zou crimson red worden:
2015-volkswagen-passat-b8-in-crimson-red-metallic-looks-stunning_2.jpg


Op basis van exec plus, grootlight assistent, boordcomp premium (kleur), metallic lak en een achteraf trekhaak, kom ik op netto 231 euro in de maand voor de Passat zoals hierboven. Ter vergelijk mijn huidige Superb kost me +/- 250 euro per maand.. Daarom toch maar de led plus erbij gevraagd vandaag komt er in theorie zo'n 6 euro / maand bij..
 

CDK

Forumguru
Persoonlijk vind ik het toch wel een erg mooie en strakke auto geworden, erg ingetogen zoals de meeste VW's, maar wel stijlvol.
 

Falcon

Donateur
Maar die collega (met de Superb t/m mei) die heeft dan geen mogelijkheid meer om met 14% in een O3 te rijden.. of was dat niet de bedoeling?
 
Bovenaan Onderaan