Bakkertjes nieuwe auto

jalex_h

Forumguru
Oefff, die ziet er van voren wel heel gemeen uit :).
De kleur is echt super! Ik heb hem nog niet in het wild gespot maar ben er wel nieuwsgierig naar. Goed te lezen dat de motor je bevalt. Die 15 pk extra is ten opzichte van 105 pk bijna 15% extra, dus dat moet je haast wel merken :).
Zo te lezen heb je, in ieder geval nu, geen spijt dat je op de S3 hebt gewacht.

Je ervaring met de acc herken ik wel van mijn proefrit, behalve dan het te lang duren van het versnellen. Maar die proefrit was met een 2.0 diesel met DSG. En meer power en automatisch terugschakelen (indien nodig) maakt in deze situaties een wereld van verschil. (Althans, bij de Passat. Bij de V70, ondanks nog meer power, trad hetzelfde probleem op en heb ik hem daarom niet gekozen). Ik denk wel dat als je eco uit schakelt, het probleem minder wordt. Hoe het bij VW precies werkt, weet ik niet maar bij Volvo slurpt het vermogen (en de airco slurpt ook vermogen).
Overigens, als ik het me goed herinner kun je ook ergens de afstand tot je voorganger instellen. Misschien dat je daarmee ook nog wat verbetering aan kunt brengen. Hoewel je dan misschien weer in problemen komt met oom agent.

Ps1: nieuwe werkgever = nieuwe baan? Gefeliciteerd!
Ps2: hoe voelt het nu, zo'n Skodaloos bestaan;)?
 

rickvandevelde

Senior Member
Gefeliciteerd, mooie uitvoering!
Ook een mooie kleur....
Mijn passat krijg ik half mei, mag de kleur niet kiezen, wegens bedrijfspolicy moet dit zwart zijn.
Ik ben zelf ook benieuwd hoe de 1.6 120 pk tdi met dsg het doet in vergelijking met mijn handgeschakelde 1.6 105 pk tdi in mijn huidige superb combi.
Veel plezier en veilige kilometers gewenst met de passat.
 

Bakkertje

Forumguru
Het accelereren op acc was inderdaad een kwestie van instellen. Als brave huisvader had ik die op eco gezet, maar op de sportstand doet ie wat ik ervan verwacht. De afstand kun je inderdaad aanpassen, dus even vogelen wat comfortabel is en dan komt dat wel goed.

Vandaag ook 'ontdekt' dat er 3 voorkeur instellingen te configureren voor de climate control.
De auto heeft verder vandaag de gezinsdoop gehad, dus de hele bups inclusief de hondjes gingen mee en het past erin. Maarrrr de beenruimte achterin werd eerst door de hondjes gebruikt en dat past nu minder goed. Verder geen klachten achterin en er ontstond zomaar een democratische stemming over de temperatuur achterin. Daar konden wij als ouders wel weer om gniffelen.

@rickvandevelde de 120 pk bevalt mij echt prima en ik denk icm een dsg bak dat het helemaal fijn zal zijn. Als je net als ik nu al tevreden bent met de 105 pk dan zit het wel snor.

Eerste serieuze puntjes van kritiek zijn er ook al. Ik vond de auto vrij veel lawaai maken vandaag met zijwind. Ander puntje is dat mijn vrouw misselijk werd in de auto, wellicht komt dat door de geur. Ik hoop wel dat dat snel over gaat..
 

Darkside

Forumguru
Heb zelf ACC op sport staan en op de kortste afstand. Je leert vanzelf vanaf welke afstand hij gaat remmen.
Wat ik zelf fijn vind is dat als je je knipperlicht naar links doet hij al begint met accelleren. Want het wachten op een vrije baan duurt te lang.
 

030

Forumguru
Is wellicht al de revue gepasseerd, maar vanwaar voor een sedan gekozen? Afgezien van het feit dat het een geslaagder model is geworden - imho - zou de ruimte voor de 4-voeter ook geen overbodige luxe zijn?
 

Bakkertje

Forumguru
De sedan heeft een maximaal toegestane gewicht van 1990 kg. Samen met een caravan van max 1500 kg mag je die combinatie met je b rijbewijs besturen.
Maar boven dat vind ik de sedan mooier dan de station :D

stel je ook niet teveel voor bij de hondjes, het zijn boomers van formaat turf en vinden altijd wel een plekje. Hiervoor hebben we een golden retriever gehad en daar moet je serieus rekening mee houden inderdaad.
 

skodaboy

Forumguru
mooie wagen...:thumbsup:

ik persoonlijk vind trouwens ook bepaalde modellen mooier in sedan dan in station of omgekeerd..;)
 

Havana

Forumguru
Mooi, hoe smaken verschillen want ik vind een combi echt 20x mooier dan een sedan.

Desondanks mooie auto en veel plezier ermee!
 

jalex_h

Forumguru
Eerste serieuze puntjes van kritiek zijn er ook al. Ik vond de auto vrij veel lawaai maken vandaag met zijwind.
Nu stond er gisteren best een straffe wind (was hard ploeteren op de racefiets) dus hopelijk is het onder normale omstandigheden beter. Maar irritant is het wel.

Ander puntje is dat mijn vrouw misselijk werd in de auto, wellicht komt dat door de geur. Ik hoop wel dat dat snel over gaat..
Ai ai, da's niet best. Hopelijk is het niet associatief! Ze heeft destijds wel met een proefrit mee gereden?
 

Bakkertje

Forumguru
Nee ze is niet mee geweest met de proefrit, die auto stond trouwens ook op 18 inch wielen in plaats van 17.
Ik hoop dat het gauw over gaat, heb de luchtverfrisser uit de Superb in ieder geval er weer ingestoken. Kijken of dat helpt..
 

Schippersss

Forumguru
Van de standaard vering van de Passat werd ik ook zeeziek. Bij het nemen van en bocht leek het wel en slagschip. Heb er gauw een setje h&r veren eronder gezet.
 

Bakkertje

Forumguru
Tijd voor een update en nee niet over de Passat (dat komt nog wel daar heb ik pas 2500 km mee gereden en moet nog een keer terug..) even een terugblik op 163000 km in een Superb.

Bestellen
De komst van onze derde maakte de ruimte in onze O2 (elegance business 1.9 TDI) te klein. Dat was een combi en daarbij paste de stoelen niet in de breedte op schouderhoogte (de C stijl zit daar in de weg). Na overleg met mijn werkgever had ik daarom mijn O2 door kunnen schuiven naar een collega en kon ik een nieuwe auto bestellen. Met de stoelen onder de arm diverse dealers afgelopen en uiteindelijk weer bij Skoda terecht gekomen. De Superb Combi zou het worden. Stoelen erin, zelfde probleem als in de O2 (damn!). Totdat de verkoper zei, goh probeer het eens in een sedan en warempel daar paste het wel! Next step bestellen, dealer vertelde dat hij nog een sedan in de planning had staan die ik naar wens kon aanpassen. Het resultaat, 8 augustus besteld 20 augustus (in hetzelfde jaar uiteraard ;) ) is de auto geleverd, geheel naar wens! Dus een 1.6 TDI Ambition Businessline in mijn kleur (lava blue), met elektrische stoelverstelling en een trekhaak!

Rijden
Sja de 1.6 Superb zal je niet snel verleiden tot een sportieve rijstijl. Maar gelukkig hoeft dat ook niet. Desalniettemin heeft de auto me regelmatig verbaast dat de snelheidsmeter toch ver boven de maximaal toegestane snelheid komt zonder al teveel moeite. (zeker met de A/C uit) Met de caravan en bepakking had de auto duidelijk meer moeite, maar ook daarin heeft ie/ze me nooit in de steek gelaten en me altijd veilig op bestemming en weer terug gebracht.
Waren er dan helemaal geen problemen? Jawel, maar die beperken zich tot problemen met de elektrische stoelverstelling (daar is later een software update voor gekomen), regulier onderhoud, en één keer een defecte condensor van de airco, volgens de dealer door steenslag, maar dat is nooit bewezen. Wel een zwak punt trouwens bij zo'n beetje alle VAG producten en je kunt je condensor met een framepje van 10 euro beschermen tegen steenslag. (waarom ze dat niet af fabriek doen blijft mij een raadsel).
Het verbruik dan nog, dagelijks woonwerk verkeer (alleen in de auto) 1 op 21 a 22, met het hele gezin (2 volwassenen en 3 kids) op stap 1 op 18 a 19. Met de caravan op stap (in NL) 1 op 9 a 10.
Olieverbruik nop, dusdanig weinig dat ik nooit zelf bij heb gevuld tussen de beurten.

Kosten
De leasemaatschappij (alphabet) houd voor de berijders bij welke kosten gemaakt zijn en maakt dat ook inzichtelijk via een webportaal. Mocht je het je afvragen, in de bijlage de kosten over 163.000 km..

Aardig detail is dat de auto ingeleverd is met de achterbanden waarmee hij in 2011 geleverd is.

Al met al tot nu toe waarschijnlijk de fijnste auto die ik gereden heb en in ieder geval zeker beste prijs-kwaliteit verhouding. Wat er voor de volgende eigenaar wel aan zit te komen is het vliegwiel. Die zal binnen niet al te lange tijd echt aan de beurt zijn. Bij het versnellen in z'n 5 vanuit lage toeren liet hij zich al aardig horen en voelen zeg maar.

Conclusie
De Superb heeft me op zeer positieve manier verrast. De eerste 40.000 km had ik nog wel wat twijfels over de motorisering, maar na iedere 10.000 km leek er softwarematig iets aangepast te worden waardoor de auto steeds beter begon te lopen, uiteindelijk een prima motor gebleken.
Grote dingen die nu niet op de highline passat zitten en toch gemist worden: Elektrische stoelverstelling, elektrisch inklapbare buitenspiegels.
Kleine dingen die nu niet op de highline passat zitten en daarmee niet gemist worden maar die de Superb toch wel had: Voetenruimte verlichting achterin, Led lampjes boven de middenconsole, instapverlichting onderin de achterdeuren, verlichting in de deurgrepen, AFS.
Maar wat de Passat dan toch weer een geduchte concurrent maakt: Half leer/alcantara, 6 bak (had de latere Superb ook), stoelverwarming (blijkt ook minder handig met je schoonmoeder, die wil de auto niet meer uit..), ACC (dat is echt de uitvinding van de eeuw!), 15 paarden extra en daarmee net wel "leuk" om te rijden (0-100 gps gemeten in 10,6 sec), beduidend betere audio (en dat maakt mij weer erg gelukkig)

De elektrische stoelverstelling wordt denk ik nog het meest gemist, dat was bij de Superb vanzelfsprekend geworden denk ik is nu toch een gemis. Met name omdat mijn vrouw een heel andere zithouding heeft als ik. Achteraf niet heel handig, andersom is het bij VW een optie van 1100 euro..

Kortom een echte aanrader zo'n Superb als je het mij vraagt!
 

Bijlagen

  • Onderhoud Superb.txt
    2 KB · Weergaven: 20
Bovenaan Onderaan