Automatische verlichting

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-EyeDRL gaan enkel feller branden als ik de lichtknop op 0 zet, net getest
Nou, dan klopt dat dus - is de gebruikelijke instelling, zeker voor jouw jaargang. Alleen als de knop op 0 staat is het de echte DRL, zodra je eraan draait worden het gewone stadslichten.
Branden je achterlichten wel mee met de knop op 0? Mogelijkheid was in 2014 nog niet verplicht, maar misschien wel reeds aanwezig.

@hemi24 het is precies als @Peter-036 aangeeft.
 

hemi24

Forumguru
Bij normaal en voldoende omgevingslicht, zou er in de normale configuratie geen verschil in helderheid mogen zijn van de DRL met de schakelaar in positie "0" of "AUTO"...

Een S2 Elegance heeft een lichtschakelaar met "AUTO" stand, dus dan zouden de DRL's niet feller mogen gaan branden bij het omschakelen van "AUTO" naar "0"
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Bij mij branden de achterlichten enkel mee als de dimlichten ingeschakeld zijn, dus niet in stand 0, maar ook niet op automatisch ( volgens mij ) morgen eens goed bekijken.
 

Antera

Donateur
Achterlichten staan standaard uit bij DRL of de dealer of iemand moet dit aangecodeerd hebben
 

JeSko

Forumguru
Knop op

0 = DRL vooraan brand, achteraan niets.

Auto = DRL vooraan brand, achteraan niets.

Standlicht = DRL vooraan brand minder fel, achteraan branden de lampen mee.

Dimlicht = Xenon brand, DRL brand minder fel, achteraan branden de lampen mee.

Heb het eens grondig nagelopen, er is dus inderdaad een verminderde lichtsterkte in de DRL's bij activatie standlicht en dimlicht. Tussen 0 en Auto is er inderdaad geen verschil, zoals @hemi24 aangaf.
 

hemi24

Forumguru
Lijkt me 100% goed zo!

:thumbsup:

Of beter gezegd : zo is het zoals de wagen oorspronkelijk is afgeleverd.


Ik heb er bij mijn wagen voor gekozen om de de stand “0” ook echt alles uit te hebben en bij de stand “AUTO”, heb ik de Scandinavische modus, dus indien voor de DRL’s branden, doen ook de achterlichten mee.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Achterlichten staan standaard uit bij DRL of de dealer of iemand moet dit aangecodeerd hebben

Nog een reden waarom ik de lampen nu altijd op Dimlicht laat staan, dan branden de mooie LED achterlichten ook altijd mee. Win/win. En de Xenon word niet onnodig belast doordat ie vaak aan en uit schakelt, nu staan ze gewoon aan en schakelen ze op één rit maar één maal aan en één maal uit.
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Mijn achterlichten branden nu ook altijd, de knop komt niet meer van de stand dimlicht af :D enige wat ik nog aan en uitzet is, indien nodig, de mistlampen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik Auto dus nooit, maar op redelijk heldere zomerse dagen rij ik vrij regelmatig in stand 0. En ook in dat geval wil ik dat de achterlichten meebranden zodat ik niet ineens veel minder zichtbaar ben als ik eens onder een wat langer viaduct door moet of een stukje door bomen overkluisde weg passeer. Wat ik dáár dan vaak zie is dat bij een voorligger (na die beroemde 2 seconden vertraging) ineens de achterlichten aanfloepen en dat is toch een mini-schrikmomentje: verrek, gaat-ie nou remmen? Oh nee, toch niet...
Dát vind ik het nadeel van achterlichten die niet onder alle omstandigheden meedoen, ongeacht de stand van de schakelaar. Zo wens ik niet over straat te gaan.
 

Desperado

Forumguru
maar op redelijk heldere zomerse dagen rij ik vrij regelmatig in stand 0
Zelfs dan heb ik gewoon licht aan. Hoe mooi het weer ook is, met licht aan ben je altijd beter zichtbaar. Is net zo'n automatische handeling als gordel omdoen voordat ik wegrij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met de Fabia vertrouwde ik zelden of nooit op de DRL, maar die van de Leon is zoveel helderder dat ik daar wel meer vertrouwen in heb, vooral in de landelijke omgeving van mijn woongemeente.
 

ertromp

Forumguru
Ik gebruik Auto dus nooit, maar op redelijk heldere zomerse dagen rij ik vrij regelmatig in stand 0. En ook in dat geval wil ik dat de achterlichten meebranden zodat ik niet ineens veel minder zichtbaar ben als ik eens onder een wat langer viaduct door moet of een stukje door bomen overkluisde weg passeer. Wat ik dáár dan vaak zie is dat bij een voorligger (na die beroemde 2 seconden vertraging) ineens de achterlichten aanfloepen en dat is toch een mini-schrikmomentje: verrek, gaat-ie nou remmen? Oh nee, toch niet...
Dát vind ik het nadeel van achterlichten die niet onder alle omstandigheden meedoen, ongeacht de stand van de schakelaar. Zo wens ik niet over straat te gaan.
:sterretjes: Waarom die “Auto” stand niet gebruiken het hele jaar door? Bij jou hebben ze toch geprogrammeerd dat je achterlichten met de DRL mee oplichten. Totaal nutteloos om dan in stand 0 te rijden. Of zie ik iets over het hoofd
 

guidoscm

Senior Member
Ik gebruik altijd de Autostand en let dan op wanneer het overdag mistig wordt schenkel ik zelf de lichten in. (VW Passat)
En inderdaad tussen controle betekend hoofd naast je stuur voor de "groene" lamp iconen.
Bij mijn leen Peugeot zie je dit wel in het display.

Het scheelt denk ik als fabrikanten de dashboard verlichting uit laten in de Autostand.
Wordt het dan te donker dan schakelen mensen sneller licht in.
In de Autostand kan hij dan meeschakelen met de gewone verlichting.



Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Waarom die “Auto” stand niet gebruiken het hele jaar door? Bij jou hebben ze toch geprogrammeerd dat je achterlichten met de DRL mee oplichten. Totaal nutteloos om dan in stand 0 te rijden. Of zie ik iets over het hoofd
Onderdeel van "bewust bezig zijn met autorijden" is voor mij o.a. het op basis van mijn eigen oordeel over de omstandigheden bewust bepalen welke verlichting ik voer. Niks meer, niks minder.
Dat de achterlichten daarbij altijd branden betekent simpelweg dat er voor degene die achter mij rijdt nooit iets verandert als ik onderweg om welke reden dan ook overschakel van DRL naar dimlicht of andersom.
 

Desperado

Forumguru
Voor iemand die zo aan veiligheid hecht zou ik toch echt wel verwachten dat je altijd met licht aan rijdt onder alle omstandigheden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat doe ik al ruim meer dan 40 jaar @Desperado , ook toen je nog voor stapelknettergek werd verklaard als je midden op een zonnige dag met dimlicht aan reed. Mensen wrongen zich in bochten of stapten zelfs uit om me erop te wijzen dat mijn licht "nog" brandde - yeah right, 's middags om 4 uur zeker...

Tot eind mei 2011 had ik niets anders ter beschikking dan dimlicht, dus dat had ik altijd aan. Toen kwam de Fabia met DRL en reed ik nog steeds vrijwel altijd met dimlicht aan omdat ik die DRL eigenlijk een beetje ondermaats vond.
Waar het mij nu om gaat is dat de DRL van mijn huidige Leon wel zó fel is (aanzienlijk feller dan die van de Fabia) dat ik het gebruik ervan onder bepaalde omstandigheden voldoende veilig en volstrekt verantwoord acht en dan het verminderde stroomverbruik laat prevaleren - ooit überhaupt de reden om met DRL te beginnen, weet je nog? - om de accu een beetje te ontzien. Dit doet zich vooral voor als ik hier in de buurt wat relatief korte ritjes moet maken. En ik durf te stellen dat ik in verreweg de meeste (zo niet álle) gevallen eerder naar dimlicht overschakel dan de Autostand zou doen.
 

hemi24

Forumguru
En wat heeft dat met je DRL te maken, terwijl je motor draait?
In feite kun je de accu eruit halen als de motor loopt...
 

hemi24

Forumguru
Wie rijdt er hier dan rond met stationair toerental?

Maar goed, volgens mij dwalen we af van het automatisch verlichting verhaal?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan