Automatische verlichting

Ligflits

Senior Member
Ik heb mijn fabia 3 in 2020 gekocht (in april 2020 geleverd) en deze heeft geen automatische verlichting. (had ik natuurlijk vast wel aan kunnen vinken in de optielijst)
 

JeSko

Forumguru
Ze zouden het moeten opdringen aan constructeurs, je ziet nog steeds dat bepaalde mensen hun lichten niet aandoen wanneer het moet, bv bij schemer, en dan praat ik nog niet over mistlampen en dergelijke, ken er genoeg die niet eens weten hoe ze die moeten inschakelen in hun eigen auto! Laatst nog dichte mist, kwam een 20tal auto's tegen, de helft zonder mistlichten en gewoon met dagrijverlichting.
 

JeSko

Forumguru
Weet ik @Peter-036 , mij gaat het erom dat automatische lichten goed zijn, maar dat vele mensen dat te breed opvatten, vroeg laatst aan men broer waarom ie zijn mistlichten niet inschakelde? ; Mijn auto heeft wel automatische lichten e!

:banghead:
 

Desperado

Forumguru
Maar wees dan maar blij met die dagrijlichten, dan brandt er tenminste iets om die figuren zichtbaar te maken.
Moeten ze de achterlichten wel mee laten branden. Niet echt prettig om ineens een auto zonder licht voor je te zien. En nee, ik rij dan niet veel te hard naar omstandigheden.
 

Canon-Eye

Forumguru
En het Engels in dat origineel is helaas ook niet al te best, gelet op de grammaticale misser in de tweede zin: "...they does not have to think about...".

Los daarvan heb ik een pesthekel aan de autostand, die gebruik ik dus nooit. Ofwel hij staat op 0 (Dagrijlicht plus achterlichten, meestal in de zomer toegepast), of hij staat op dimlicht. In het donkere halfjaar blijft hij meestal ook in die stand als de auto geparkeerd staat, want de remlichten gaan uit als ik de motor uitzit en de rest zodra de bestuurdersdeur open gaat.
Zodra ik (of mijn vrouw) dan weer start gaat alles weer branden - en dat is voor mij automatischgenoeg...
Ik zou dan ook helemaal niet blij zijn met de O4 omdat die na elke keer starten weer in Autostand schiet; ik heb liever dat hij gewoon de laatst-ingeschakelde stand onthoudt.
 

jesse_s93

Donateur
"Als je in 2020 een nieuwe auto koopt, dan heeft-ie automatische verlichting."
en
"An automatic mode for lights is mandatory for new cars throughout the European Union."
Best creatief vertaalt inderdaad @hemi24 ;)

Ik denk dat ze hiermee bedoelen: Auto's die vanaf heden een typegoedkeuring krijgen in Europa (lees: nieuw op de markt komen), die moeten automatische verlichting hebben. Auto's die al reeds op de markt zijn hoeven dit niet retrospectief alsnog te monteren. Zo gold dat toentertijd ook voor de dagrijverlichting.

Verder kan ik nergens iets vinden over deze verplichting middels vriend Google.
 

Cordoba

Forumguru
Andere mogelijkheid is dat die regel geldt voor nieuwe modellen vanaf 2020, ik blijf het in elk geval bizar vinden dat pakweg 5 jaar terug vrijwel iedere Skoda automatische verlichting had (met uitzondering van de Citigo denk ik), en dat het vervolgens een poosje verdwenen is, en nu weer verplicht is/wordt.
 

jesse_s93

Donateur
Nee, dagrijverlichting is al sinds 2011 verplicht voor nieuwe modellen. Dit zou dus moeten gaan over automatische verlichting (lees: verlichting gaat automatisch aan indien de lichtsterkte onder een bepaald niveau komt).
 
Nee, dagrijverlichting is al sinds 2011 verplicht voor nieuwe modellen. Dit zou dus moeten gaan over automatische verlichting (lees: verlichting gaat automatisch aan indien de lichtsterkte onder een bepaald niveau komt).
True. Vreemd dus. Waarschijnlijk een marketingbureau dat iets heeft gelezen en niet weet waar de klok hangt. Althans daar lijkt het op.
 

nakharry

Forumguru
Weet je wat Top zou zijn, dat mijn spiegelverwarming aangaat als ik mijn voorruitverwarming aanzet ! :deuk:
 
Sinds kort ook automatische verlichting maar beetje jammer dat er in de cockpit van mijn Scala nog niet eens een lampje zit om te zien of het dimlicht aan staat of niet. Daarvoor moet je naar de lichtschakelaar kijken en als het lampje van het stadslicht (!?) brand, dan moet je er vanuit gaan dat je dimlicht aan is...... :banghead:

Nu kan ik de schakelaar ook helemaal niet goed zien tijdens het rijden, dus kan me voorstellen dat mensen het nog niet eens doorhebben dat de verlichting uit is.

Wellicht dat Skoda zo een lampje wegbezuinigd maar voor mijn virtuele cockpit hebben ze geen excuus.
 

Canon-Eye

Forumguru
Da's niet alleen bij Skoda, hoor. Ook bij de VAG-buren is dat groene dimlichtcontrolelampje allang uit het dashboard verdwenen en moet je dus maar op de schakelaar letten, die volledig uit het zicht is als je het stuur vasthoudt met de handjes op kwart voor drie.
Ik begrijp daar eerlijk gezegd helemaal niks van... :banghead:

Voor mij de voornaamste reden om gewoon zelf het licht naar mijn eigen keuze in of uit te schakelen en dit gewoon nooit aan de automaat over te laten. Zo ben ik niet afhankelijk van indicaties in de cockpit, maar wéét ik gewoon wat er brandt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ja, gebeurt al een paar jaar bij Skoda. De Citigo van mrs. Tucker is imiddels al weer 5 jaar oud, en daar zit tot onze verbazing ook geen groen dimlichtverklikkerlampje in. Toen dachten we nog dat het aan het model lag, maar onze relatief luxe Octavia (nu bijna 2.5 jaar oud) heeft het ook niet meer. M'n vorige Octavia (O2) had het nog wel. Ik moet wel zeggen, ik mis het niet meer, in het begin wel, maar eventjes snel controleren op de schakelaar of de automaat doet wat ik wel gaat prima. Ik weet dus ook gewoon wat er brandt. En de automaat doet trouwens vrijwel altijd wat ik wil, bij heel lichte regen of nevel wil ik 'm nog wel eens overrulen, maar dat is zeldzaam.
 

JeSko

Forumguru
Dankzij @Kanerr zijn advies staat mijn verlichting nu altijd gewoon op dimlicht, ik raak de auto stand niet meer aan en rijd dus altijd met DRL + Xenon en achterlichten aan, moet ik enkel de mistlampen inschakelen als de omstandigheden daarom vragen, minder om over na te denken, en ik ben altijd veilig op de baan met zoveel mogelijk verlichting. Mij zie je van ver komen :)

Trouwens leuk met DRL, Xenon en mistlampen aan rijden, alles wit licht vooraan vind ik erg knap op men Sup :D
 

Canon-Eye

Forumguru
rijd dus altijd met DRL + Xenon en achterlichten aa
DRL zal juist niet meebranden als dimlicht brandt. Dat is namelijk niet toegestaan... (tenzij je ze op lagere sterkte laat meebranden, zodat ze als afzonderlijke "stadslichten" kunnen gelden).
 
Bovenaan Onderaan