Automatische verlichting

Cordoba

Forumguru
Zoals Canon-Eye al aangeeft, branden ze dan in 'stadslicht-modus' oftewel met lagere intensiteit.
 

hemi24

Forumguru
Normaal gesproken gaat de intensiteit van de DRL's omlaag als de dimlichten worden bijgeschakeld.

:arghh:
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ze blijven branden, dan is dat in beginsel strijdig met de regelgeving - even aannemend dat die in België ongeveer overeenkomt met NL: de dagrijlichten mogen niet branden in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde van het voertuig".

Afzonderlijke stads- (of stand-)lichten in combinatie met dimlicht of groot licht is wel gewoon toegestaan en dát betekent dus dat de DRL gedimd moet worden tot stadslichtniveau zodra je dim/groot licht inschakelt om binnen de voorschriften te blijven. Dat kun je overigens eenvoudig controleren door een keer recht voor een spiegelende winkelruit of zo te gaan staan en dan eens te kijken wat er gebeurt als je met je lichtschakelaar speelt.
N.B.: de DRL zou origineel ook helemaal uit moeten gaan als je de schakelaar van de 0-stand naar stadslichtstand draait.

Het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar hier al aan heeft zitten knutselen...
 

hemi24

Forumguru
N.B.: de DRL zou origineel ook helemaal uit moeten gaan als je de schakelaar van de 0-stand naar stadslichtstand draait.

Als eigenaar van een Leon, zou je toch moeten weten dat dit juist niet zo is...

Bij veel auto's zijn de DRL's tegenwoordig gewoon de stadslichten, alleen branden ze als dagrijverlichting een stuk feller.

maxresdefault.jpg
 

JeSko

Forumguru
Getest, geen verschil in lichtsterkte hoor, zie video. Heb ook niks gemerkt voor de winkel vitrine.


20201031_133652_copy_1512x2016.jpg
 

JeSko

Forumguru
Vorige eigenaars hebben hier trouwens niet aan liggen knutselen, zijn daar de mensen niet naar.
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Mijn auto is door de vorige eigenaars gebruikt geweest als muilezel, boeren die op het platteland wonen, die gaan niet liggen coderen aan zo'n auto hoor, die hebben daar ten eerst het verstand niet voor en van, en ten tweede ook totaal geen interesse in. Te lui om de auto te poetsen maar wel met VCDS coderen zodat de DRL blijven branden... Die mensen ( weet intussen wie ze zijn ) weten niet eens af van de mogelijkheden tot coderen op zo'n auto's.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij veel auto's zijn de DRL's tegenwoordig gewoon de stadslichten, alleen branden ze als dagrijverlichting een stuk feller.
Tegenwoordig wel, ja. De Superb van @JeSko is van 2014, ik vermoed dat die zover nog niet was omdat die de DRL en de stadslichten niet beide in de koplamparmaturen geïntegreerd heeft zitten (zoals inderdaad bij mijn Leon wel het geval is, zij het in andere vorm dan op jouw plaatje: 2 kleine driehoekjes).
 

jesse_s93

Donateur
@Canon-Eye, ik weet niet waar deze verplichting staat, maar dan rijden er toch best veel auto's illegaal rond vanuit de showroom :pieker:

Bij de Fabia III werkt het ook zo. De led dagrijverlichting is zeer fel, zet je hem op stadslicht of dimlicht dan dimmen de ledjes. Niks aan gecodeerd en is een nieuwe auto. Bij de Scala werkt het ook zo. Zie onderstaande video (vanaf 0.22):


En vanaf 3.53 bij de vorige generatie Leon. De led dagrijverlichting dimt op het moment dimlicht inschakelt.

 

Canon-Eye

Forumguru
@jesse_s93 Dat is nou net de grap van dat dimmen: dáárdoor is de DRL geen DRL meer en dan mag het dus wel.
Maar als de DRL op DRL-sterkte blijft branden als je (stads- of) dimlicht bijschakelt, dan mag dat dus gewoon niet.

Overigens konden bij mijn F2 de achterlichten alleen met de DRL meebranden (een absolute eis van mijn kant) door deze samen met het in de koplampen geïntegreerde stadslicht via het contactslot te laten schakelen. Dus als ik met DRL aan over straat ging, was dat stadslicht voorop ook altijd aan; bij overschakelen naar dimlicht ging de DRL uit zoals het hoort. Ik heb 7 jaar zo rondgereden en nooit problemen gehad, maar strikt formeel mocht dit niet.
 

jesse_s93

Donateur
Ik snap nu jouw stelling dat de dagrijverlichting uitgaat bij inschakeling van stads- of dimlicht. Als je het dimmen gelijk stelt aan uitschakelen dan heb je gelijk. Ik wist zeker dat er niet was gerommeld met VCDS ;)

Daarnaast gewoon benieuwd, is de scandinavian style (DRL + achterlichten) hier niet toegestaan? Lijkt mij juist enkel veiliger.
 

Canon-Eye

Forumguru
DRL plus achterlichten was en is altijd WEL toegestaan, ervanuitgaande dat achterlichten zich niet aan de voorzijde bevinden. ;)
De regel is immers dat DRL niet mag branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde".

<Edit>
Als je het dimmen gelijk stelt aan uitschakelen dan heb je gelijk.
Het ligt vrij subtiel. Om het nog even heel precies te formuleren:
  • Door de DRL te dimmen is het de facto geen DRL meer, dus die is als zodanig dan uit.
  • In aldus gedimde stand heb je (extra?) "stadslichten" gecreëerd en dat is toegestaan, ongeacht of het afzonderlijke lampen betreft of dat ze in de koplampen geïntegreerd zitten.
  • Bij afzonderlijke DRL-armaturen op afstand van de koplampen en met de stadslichtjes IN de koplampen - zoals bij mijn 2011 Fabia2 - was de fabrieksschakeling dat in de 0-stand de DRL brandt (achterlichten konden in die stand toen nog niet meebranden) en volledig uitgingen zodra de schakelaar uit de 0-stand werd gedraaid (dus naar stads- of dimlicht, al dan niet i.c.m. uittrekken voor de mistlampen).
  • Bij die generatie konden de achterlichten niet afzonderlijk (los van de stadslichten voor) worden ingeschakeld, dus is dat hele circuit op mijn verzoek door de dealer aan het contactslot gekoppeld. In 0-stand had ik dus stadslicht voor+DRL*+achterlichten aan; in elke andere stand ging de DRL helemaal uit.
*stadslicht voor+DRL mag dus formeel niet; "dubbel" stadslicht voor mag echter wel.

Dit alles geldt in NL. Of het in België anders ligt, kan ik niet beoordelen.
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
ervanuitgaande dat achterlichten zich niet aan de voorzijde bevinden. ;)

Dit ben ik nog niet eerder tegengekomen :deuk:

Toch even een beetje gaan lezen. Volgens de ANWB zou het zelfs verplicht zijn om achterlichten mee te laten branden met de DRL voor auto's die na 30 januari 2015 op de markt zijn gekomen: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-...ichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting. Ik kan uit ervaring spreken dat hier toch geen sprake van was bij de Scala ;) Wellicht omdat deze standaard in elke uitvoering is uitgerust met automatische verlichting :arghh:
 

Canon-Eye

Forumguru
zou het zelfs verplicht zijn om achterlichten mee te laten branden met de DRL
Nee, dat is óók weer niet juist.
Voor dergelijke auto's geldt de verplichting dat de achterlichten mee moeten kunnen branden door middel van een eenvoudige ingreep. Het is (nog steeds) niet verplicht dat ze ook daadwerkelijk meebranden, maar de mogelijkheid moet er wel zijn. Vandaar dat dit door elke dealer via de hem ten dienste staande systemen aangezet moet kunnen worden - ook al zullen er misschien nog steeds dealers zijn die zeggen dit niet te weten of te kunnen...

Ik heb het wel eens eerder geschreven: vergelijk het maar met de ontwikkeling van de eisen m.b.t. veiligheidsgordels.
  1. Eerst was er niks.
  2. Toen moesten er verplicht bevestigingspunten in auto's zitten.
  3. Vervolgens moesten er verplicht ook gordels voorin zitten, vervolgens op alle zitplaatsen.
  4. Tenslotte kwam de verplichting om die gordels ook daadwerkelijk om te doen (behalve als je in een auto rijdt die nog geen gordels heeft omdat die dateert van vóór stap 3.
Zo zal het met die achterlichten ook wel gaan. Ik verbaas me er zeer over - erger me zelfs eraan - dat het nog steeds niet de standaard is om nieuwe auto's met meebrandende achterlichten af te leveren.
 
Bovenaan Onderaan