Automakelaarz Oosterhout, O3 RS TDI 2015, import

Ridley

Forumguru
Ben ook voor de Ford bijna gegaan voor een Deens exemplaar, maar je blijft toch twijfel houden. Uiteindelijk toch maar gezocht naar een Nederlands exemplaar. Die twijfel blijft me achtervolgen zolang ik de auto zou hebben en ondanks dat alles 100% in orde leek.
 

Cordoba

Forumguru
Dat is bij mij ook reden geweest om voor een origineel Nederlands Fabia 3 te gaan: importauto's zijn niet of nauwelijks goedkoper dan origineel Nederlandse auto, plus dat je bij inruil/verkoop ook minder terug krijgt voor een importauto.
 

Okki

Donateur
Nooit kopen!

Ik heb zelf ooit een geimporteerde auto gekocht. Toen ik hem later wilde inruilen kreeg ik online ca € 11.000 voor de auto terug. Echter, bij bezoek aan diverse dealers werd de inruil bijgesteld tussen de € 5000 en € 6500

De auto had een WOK status gehad. Ondanks dat een auto prima gerepareerd kan zijn (wat bij mij wel het geval bleek) blijft die voormalige WOK status aan de auto kleven.

Alleen dealers kunnen de (voormalige) WOK historie zien. Bij verkoop hoor je ze er niet over, bij inruil weten ze het ineens wel te vertellen.

Ben er achter gekomen dat je dit enkel aan de eerder genoemde lage rest BPM kan zien.

Dus...NOOIT DOEN!
 

Bram_O2

Actief lid
Als ik zelf zou importeren, betaal ik de nettoprijs in Duitsland en tik ik hier 21% BTW en het restant BPM af?
 

Duijzer

Donateur
Als ik zelf zou importeren, betaal ik de nettoprijs in Duitsland en tik ik hier 21% BTW en het restant BPM af?
Ja, mits je een BTW auto zoekt, en de benodigde formulieren voor de Duitse belastingdienst invult. Als je dat niet doet, betaal je daar de BTW, die kun je hier niet terugvragen. Dus als je zakelijk koopt, altijd de benodigde formulieren in laten vullen.
 

Bram_O2

Actief lid
Ik neem aan dat als ik daar de BTW afdraag, ik dat hier niet hoef te doen? Of moet ik dan nog 2% betalen, aangezien de BTW daar maar 19% bedraagt.
 

Duijzer

Donateur
k neem aan dat als ik daar de BTW afdraag, ik dat hier niet hoef te doen? Of moet ik dan nog 2% betalen, aangezien de BTW daar maar 19% bedraagt.
Dat is een vraag waarop ik geen antwoord weet. Ik koop mijn auto zakelijk en dus netto. Maar hoe het bij particulieren zit weet ik niet. Je zou de vraag eens voor kunnen leggen aan (bijvoorbeeld) Auto import trading in Nijkerk, of even googlen op een ander importbedrijf. Zij kunnen je een prijs geven op NL kenteken incl alle belastingen en importkosten. Laten importeren kost een paar honderd euro, maar geeft wat meer zekerheid (aankoopkeuring) en een stuk gemak( transport, rdw)
 

Jewepe

Forumguru
Is de auto ouder dan 6 maanden èn heeft hij meer dan 6000 km gereden, dan is de auto niet nieuw meer en hoef je als particulier bij import geen BTW te betalen. Vooropgesteld dat je de auto koopt inclusief de Duitse BTW.
 

Bram_O2

Actief lid
Ok duidelijk.

Het zal jullie waarschijnlijk niets verbazen, maar ik heb geen mail meer ontvangen met de beloofde BPM aangifte en een uitdraai van het onderhoud bij de dealer.
 

Hakar

Donateur
Dat je geen mail hebt gekregen zegt niet alles hoor.
Sommige dealers doen daar twee weken over, nadat ze op een simpele vraag eerst een reactie geven waarin ze je hemd van het lijf vragen, voor ze überhaupt een antwoord geven.
 
Bovenaan Onderaan