Auto slipt in de bocht.

Janine1989

Nieuw lid
Sinds 6 weken eigenaar van den skoda fabia 1.4 mpi station.

Sinds het begin alleen maar problemen,

Oliesensor kapot, week later gingen de deuren niet meer open. Week erna viel de radio en boxen uit.
Vorige week de waterpomp, radiator slang en accu vervangen.
Ventilator gaat het binnenkort ook begeven zei de garage.

En nu sinds enkele dagen slipt de achter kant van de auto in de bocht.ook bij rustig rijden.

Vandaag flink uitgeschoten en tegen de stoeprand aangezeten.

Banden hebben nog vrij veel profiel,
Het zijn winterbanden, van het merk viking.

3 Banden zijn perfect 1 gaat wat sneller leeg. Vandaag de banden weer opgepompt en 10 minuten later alweer in de slip.

Voor 2.3
Achter 2.6

Hoe natter het wegdek hoe erger de slip.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben bang dat het weer een dure reparatie zal zijn.
 

Janine1989

Nieuw lid
6 weken in bezit en nu al deze waslijst? Gauw terug naar verkoper met die klachten!

Ja helaas een miskoop geweest. Was geen garantie op de auto. 1200 euro weggegooid ik twijfel nu heel erg om hen maar weg te doen. Heb het niet heel breed en het heeft me al meer gekost dan ik heb.
 

CDK

Forumguru
Triest dat iemand z'n ellende heeft kunnen verkopen en jou er mee heeft opgezadeld.
Heb je de auto particulier aangeschaft of bij een handelaar? In het laatste geval zou ik toch maar eens verhaal gaan halen....
 

Janine1989

Nieuw lid
Triest dat iemand z'n ellende heeft kunnen verkopen en jou er mee heeft opgezadeld.
Heb je de auto particulier aangeschaft of bij een handelaar? In het laatste geval zou ik toch maar eens verhaal gaan halen....


Ja vooral omdat hij wist dat ik net een nieuwe baan had waarvoor ik een auto nodig heb. Dit was de beste auto binnen mijn budget volgens hem.

Het is een kleine handelaar net een handje vol auto's.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of achter de remcilinder of remleiding soms lekt, en de achterkant daardoor wegslipt. Leeglopende band kan komen door een beschadigde velg, waardoor de lucht tussen band en velg door ontsnapt.

Voor dit geld had je toch minsten een redelijke Fabia kunnen hebben, en niet het wrak dat je blijkbaar hebt gekregen. Als je ooit weer voor een auto gaat kijken: neem iemand mee die op zijn minst een beetje verstand van zaken heeft.
 

EdK

Forumguru
Maar als het een bovag wagen is dan heb je toch nog wel een ietsepietsie garantie ofzo ?

En anders jezelf maar voor blok gooien en een ANWB keuring laten doen op je wagen
Kan hard aankomen maar weet je wel of je nog veilig de weg op gaat...
Want als ik zo lees wat je in korte tijd allemaal voor je kiezen hebt gehad , dan lijkt het er sterk op dat je bedonderd bent door die verkoper....
 

JeSko

Forumguru
U bent spijtig genoeg gewoon in de zeik genomen met die auto, ik zou eens een duchtig woordje gaan uitwisselen met die handelaar. Jammer dat er nog steeds rotte appels tussen zulke handelaars zitten.
 

turboturbo

Forumguru
Had je wel een (uitgebreide) proefrit gemaakt?

Goed je hebt geen garantie, maar dit is ook wel het uiterste. Een slippende auto bij het minst of geringste is gewoonweg levensgevaarlijk en dan nog alle gebreken erbij.

Laat me raden, kreeg je de auto met een verse APK? Dat betekent in de regel; die is er even doorheen getrapt, eventueel indien er steekproef zou zijn aangekondigd bij het afmelden (kleine kans), gauw nog een keer op de brug en nog een keer kritisch kijken. En met een beetje geluk kom jij pas over een jaar weer voor APK ergens en dan ben je aan de beurt. En na een jaar ga je geen verhaal meer halen bij een handelaartje met zo’n oude en relatief goedkope auto.
 

verhulstr

Forumguru
Misschien zit de achteras niet (helemaal) vast?
De achterkant zal bij een voorwielaandrijver als de Fabia pas uitbreken bij een (veel) te hoge snelheid, en dan vaak pas als je plotseling het gas loslaat.

In moeilijke termen heet dit “lift off oversteer” :jaja: :thumbsup:

Sinds 6 weken eigenaar van den skoda fabia 1.4 mpi station.

Sinds het begin alleen maar problemen,

Oliesensor kapot, week later gingen de deuren niet meer open. Week erna viel de radio en boxen uit.
Vorige week de waterpomp, radiator slang en accu vervangen.
Ventilator gaat het binnenkort ook begeven zei de garage.

En nu sinds enkele dagen slipt de achter kant van de auto in de bocht.ook bij rustig rijden.

Vandaag flink uitgeschoten en tegen de stoeprand aangezeten.

Banden hebben nog vrij veel profiel,
Het zijn winterbanden, van het merk viking.

3 Banden zijn perfect 1 gaat wat sneller leeg. Vandaag de banden weer opgepompt en 10 minuten later alweer in de slip.

Voor 2.3
Achter 2.6

Hoe natter het wegdek hoe erger de slip.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben bang dat het weer een dure reparatie zal zijn.


Ik sta een beetje perplex van je bandenspanning.......doe eens je bandenspanning aan de voorkant op 2.5bar en de achterkant op 2.2 bar.....
Je hebt nu een Faab combi die met een vrij lichte kont op 2.6 bar staan terwijl de zware voorkant (omdat de motor en versnellingsbak daar ligt) een beetje te weinig druk in de banden heeft.

Wat nu gebeurd is dat de achterkant op ballon banden staat en de voorkant op banden staat die bijna leeg zijn ( overdreven uitgedrukt) ......zie het zo...je achterkant van de auto staat op wielren bandjes....en de voorkant staat op vrachtwagen wielen....
Zeker met nat weer kan je wachten met wielren bandjes dat je achterkant er vandoor gaat.....
Probeer het eens uit en laat het eens weten wat dat doet met je auto? :thumbsup:

Nog even ter aanvulling.....winterbanden in de regen.....ik vind dat 3x niks.
Ik had vroeger ooit eens een set winterbanden gekocht voor in de winter, maar de winter was een natte winter en geen witte.
Dus veel regen maar weinig grip in het nat...eenmaal droog geen problemen gehad er mee, toen eens mijn zomerbanden terug gewisseld midden in de winter...met natte omstandigheden...ik had gelijk meer grip.

Nu zijn zomer banden stugger qua rubber dan winterbanden, ook qua constructie van de band scheelt dat....de zijkanten van een winterband zijn wat flexibeler dan bij een zomer band. (bij een band met een bandenmaat 195/65 15 en dit soort afmetingen....ik heb het dus niet over ultra platte banden)
Dus de zijkant van de winterband is flexibeler, maar ook het loopvlak is soepeler, als het goed is zie je allemaal lijntjes in je profielblokjes zitten....die zitten daar om die profielblokjes soepel te maken om het sneeuw wat er evt tussen loopt er uit te werken zodat je een volle profielblok op het asfalt of verharde ondergrond krijgt.
Aan de ene kant perfect voor in de sneeuw.....maar aan de andere kant....voor die ene keer dat het sneeuwt hier (in de provincie Zeeland dan teminste) vindt ik het de grootste onzin.
Ik rij dan ook meestal in de winter gewoon door op zomerbanden en dat gaat me goed af tot nu toe.
Als je nu echt naar een “sneeuw en ijs” land gaat of daar woont zeg ik ok, daar hebben die banden echt nut....maar voor hier in NL zeg ik (en das mijn ongezouten mening” nee....totaal niet nodig en gevaarlijker ook in de regen tov een zomerband in de winter.
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Oliesensor kapot, week later gingen de deuren niet meer open. Week erna viel de radio en boxen uit.
Vorige week de waterpomp, radiator slang en accu vervangen.
Ventilator gaat het binnenkort ook begeven zei de garage.

Triest dit allemaal te lezen... Paar vraagjes voor de duidelijkheid:
Welke garage heeft dat allemaal gerepareerd? Is dat dezelfde als die de auto verkocht heeft?
Welk type Fabia is het 1.4 MPI of de 16V en hoeveel km had de wagen gelopen toen je hem kocht?
NAP erbij??
Ik heb het vage en angstige vermoeden dat verhaal halen bij de verkoper weinig zin meer zal hebben. En verder, na alles wat je er aan hebt laten doen is de auto natuurlijk wel weer "verbeterd" en zijn er een paar zwakke punten opgelost. Ik neem aan daf je een 1.4MPI hebt omdat naar ik aanneem alleen de waterpomp is vervangen en niet de distributieriem erbij. Dit zou bij de 1.4 16V wel gebeurd moeten zijn, omdat als je de waterpomp eenmaal hebt losgehaald, je de oude riem niet meer kunt/mag gebruiken.
Verder is het natuurlijk heel goed mogelijk en zelfs waarschijnlijk, als ik je verhaal lees, dat een van de achterbanden diegene is die vrij snel leeg loopt. Ik vermoed dat je nov niet zo veel rijervaring hebt. Dit is beslist niet naar of denigrerend bedoeld, maar als je bijvoorbeeld de rechter-achterband zou hebben die sneller leeg loopt zonder dat je dat in de gaten zou hebben, dan krijg je gegarandeerd een auto waarbij de kont in een linkerbocht naar rechts weg glijdt. En andersom natuurlijk.
Dat heeft dan niets met een "slechte" auto te maken maar dat geldt voor elke auto.
Ik zou nog even wachten met auto weg doen. Skodaatjes Fabia zijn prima autootjes. Mijn Faabje heeft nu 309000km gelopen en snort als een kitten. Inderdaad, onderhoud moet gebeuren, maar dan kan het beestje er weer een hele tijd tegen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hihihi.... Ik las het en ik wist het maar was het tijdens het schrijven weer vergeten. Dat krijg je met ouder worden: Alles wordt minder, alleen het vergeten gaat steeds beter!
Maar super bedankt voor de blommekes!
Ik rij trouwens zelf van begin af aan met de Faab met rondom 2.6 - 2.5 spanning.
 

Henrik

Forumguru
Naar mijn mening kan de bandenspanning zulke klachten niet veroorzaken. Er moet meer aan de hand zijn dan dat.
Dat je bedonderd bent door de garage, dát lijkt wel duidelijk. De vraag is dan ook hoe die bij gaat dragen aan de ellende die hij jou heeft bezorgd. Zonder garantie sta je niet zo sterk, maar er is toch ook nog zoiets als “de menselijke maat”?

Mijn advies zou zijn om (eventueel samen met iemand) terug te gaan naar de garage. Al deze ellende te bespreken en te vragen wat híj voor oplossing ziet.

Daarbij is inderdaad wel belangrijk te weten of deze garage ook alle tussentijdse reparaties heeft uitgevoerd. Is dat het geval, dan zal hij hopelijk genegen zijn je nu ook te helpen.

En, hoe vervelend ook, kom je er niet uit met hem, overweeg dan inderdaad serieus of het nog veilig en verstandig is om hierin te blijven rijden.
Laat ik het zo verwoorden: was het mijn vrouw die erin zou moeten rijden, dan zou ik de trein pakken en haar mijn auto geven. Met zo’n onveilige en onbetrouwbare auto zou ze de weg niet op moeten!
 

turboturbo

Forumguru
Eens met @Henrik ; niet lullig bedoeld @Stripedkrijn en @verhulstr , maar de suggesties over rij ervaring en slechte banden vind ik te ver door gedacht en kunnen en mogen dit slip gedrag niet veroorzaken. Zeker die paar tienden banden druk niet en versleten bandjes. Deze omstandigheden (bijna versleten banden, al dan niet beginnend bestuurder) vallen ruim binnen de marges die dit gevaarlijk gedrag van de auto moeten voorkomen.

Ik realiseer me dat ik nu zelf ook een suggestieve gedachte / aanname doe, weliswaar gebaseerd op een slipcursus ervaring. Daar werden voor de auto’s die met kont in de bocht uit moesten breken, zeer, zeer versleten banden op de achteras gebruikt die op een bandenspanning van ik geloof rond de 5 a 6 bar zaten (echt vele malen hoger dan de aanbevolen spanning) en alleen dan, op zeiknat gespoten spiegel glad asfalt lukte het de auto al rond 30km/u uit te laten breken in een bocht.

Ps een band kan ook langzaam leeglopen doordat de velg langzaam corrodeert langs het velgbed waar de band in ligt. Er ontsnapt dan lucht langs de randen. Kapot ventiel en gaatje elders in de band kan natuurlijk ook.
 

Janine1989

Nieuw lid
Ik heb inderdaad een nieuwe apk op de auto gekregen bij aankoop. Deze was net verlopen. Is wel bij een andere garage gebeurd, de handelaar heeft geen garage waar auto's gemaakt kunnen worden.

Ik heb zelf pas mijn rijbewijs maar mijn man heeft al 21 jaar zijn rijbewijs hij heeft dan ook de proefrit gedaan en toen leek alles goed. Zelfs toen bij een bekende garage gestopt doe even snel naar de auto heeft gekeken maar er bleek niks mis mee te zijn.

Auto slipt toen niet. Gebeurd echt alleen bij nat weer in het begin maar nu ook langzaam bij droog weer. Bij mij slipt die meer dan bij mijn man. Zal ook wel door de rijervaring komen maar zelfs hij heeft dit nooit meegemaakt.

Het lijkt ook of die auto meer slipt als die vol zit.

Ik durf er zelf niet meer in te rijden. Heb 2 kleine kinderen en ben zwanger. Mijn man heeft geen auto alleen een motor dus kan helaas zijn vervoer niet pakken.

Vanmiddag gaat hij naar de desbetreffende handelaar om te kijken of er iets gedaan kan worden.
 

Janine1989

Nieuw lid
Mijn man is zojuist bij een garage geweest en deze vermoed dat de remkrachtverdeler kapot is. Bouten zijn allemaal goed aangedraaid.

Het kan in het beste geval ook een veertje zijn die vast zijn. Volgens de garage slipt hij alleen bij een bocht naar rechts.
 
Bovenaan Onderaan