Misschien zit de achteras niet (helemaal) vast?
De achterkant zal bij een voorwielaandrijver als de Fabia pas uitbreken bij een (veel) te hoge snelheid, en dan vaak pas als je plotseling het gas loslaat.
In moeilijke termen heet dit “lift off oversteer”
Sinds 6 weken eigenaar van den skoda fabia 1.4 mpi station.
Sinds het begin alleen maar problemen,
Oliesensor kapot, week later gingen de deuren niet meer open. Week erna viel de radio en boxen uit.
Vorige week de waterpomp, radiator slang en accu vervangen.
Ventilator gaat het binnenkort ook begeven zei de garage.
En nu sinds enkele dagen slipt de achter kant van de auto in de bocht.ook bij rustig rijden.
Vandaag flink uitgeschoten en tegen de stoeprand aangezeten.
Banden hebben nog vrij veel profiel,
Het zijn winterbanden, van het merk viking.
3 Banden zijn perfect 1 gaat wat sneller leeg. Vandaag de banden weer opgepompt en 10 minuten later alweer in de slip.
Voor 2.3
Achter 2.6
Hoe natter het wegdek hoe erger de slip.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben bang dat het weer een dure reparatie zal zijn.
Ik sta een beetje perplex van je bandenspanning.......doe eens je bandenspanning aan de voorkant op 2.5bar en de achterkant op 2.2 bar.....
Je hebt nu een Faab combi die met een vrij lichte kont op 2.6 bar staan terwijl de zware voorkant (omdat de motor en versnellingsbak daar ligt) een beetje te weinig druk in de banden heeft.
Wat nu gebeurd is dat de achterkant op ballon banden staat en de voorkant op banden staat die bijna leeg zijn ( overdreven uitgedrukt) ......zie het zo...je achterkant van de auto staat op wielren bandjes....en de voorkant staat op vrachtwagen wielen....
Zeker met nat weer kan je wachten met wielren bandjes dat je achterkant er vandoor gaat.....
Probeer het eens uit en laat het eens weten wat dat doet met je auto?
Nog even ter aanvulling.....winterbanden in de regen.....ik vind dat 3x niks.
Ik had vroeger ooit eens een set winterbanden gekocht voor in de winter, maar de winter was een natte winter en geen witte.
Dus veel regen maar weinig grip in het nat...eenmaal droog geen problemen gehad er mee, toen eens mijn zomerbanden terug gewisseld midden in de winter...met natte omstandigheden...ik had gelijk meer grip.
Nu zijn zomer banden stugger qua rubber dan winterbanden, ook qua constructie van de band scheelt dat....de zijkanten van een winterband zijn wat flexibeler dan bij een zomer band. (bij een band met een bandenmaat 195/65 15 en dit soort afmetingen....ik heb het dus niet over ultra platte banden)
Dus de zijkant van de winterband is flexibeler, maar ook het loopvlak is soepeler, als het goed is zie je allemaal lijntjes in je profielblokjes zitten....die zitten daar om die profielblokjes soepel te maken om het sneeuw wat er evt tussen loopt er uit te werken zodat je een volle profielblok op het asfalt of verharde ondergrond krijgt.
Aan de ene kant perfect voor in de sneeuw.....maar aan de andere kant....voor die ene keer dat het sneeuwt hier (in de provincie Zeeland dan teminste) vindt ik het de grootste onzin.
Ik rij dan ook meestal in de winter gewoon door op zomerbanden en dat gaat me goed af tot nu toe.
Als je nu echt naar een “sneeuw en ijs” land gaat of daar woont zeg ik ok, daar hebben die banden echt nut....maar voor hier in NL zeg ik (en das mijn ongezouten mening” nee....totaal niet nodig en gevaarlijker ook in de regen tov een zomerband in de winter.