Racer
Lid
Hallo allemaal,
Zoals toegezegd zou ik mijn import avontuur met jullie delen, dus bij deze.
Als eerste ben ik op zoek gegaan naar wat ik wil als mijn nieuwe droom auto, en daar wat minimale eisen aan gesteld. In mijn geval benzine als brandstof, xenon, liefst de 2,0 TFSI motor behouden en een automaat. Verder bij voorkeur 1 a 2 jaar oud, een uitgesproken kleur, open dak en natuurlijk binnen budget.
Vervolgens heb ik daar 4 auto-typen aan gekoppeld:
1. O2C RS FL, liefst in het rood
2. S2C 2.0 TSI business elegance, violet of zwart
3. Audi A4 avant, maar dan wel aangekleed
4. Audi A6 avant, maar dan wel aangekleed
Tijdens mijn zoektocht kwam ik er al snel achter dat mijn specifieke wensen zeer lastig in te vullen zijn op de NL-markt. Met deze voorinformatie ben ik me breder gaan orienteren en al snel gefocused op de Duitse markt.
Vervolgens een zoekprofiel aangemaakt op autoscout24.de en mobile.de. Dat werkt heel eenvoudig en zodra er een auto wordt aangeboden welke voldoet aan je zoekprofiel, dan ontvang je een email.
Uiteindelijk kwam er een Audi A4 langs welke voldeed aan mijn wensen/eisen pakket. Ik heb als reactie daarop een e-mail gestuurd dat ik geintresseerd ben en graag de ‘export prijs’ wil weten. Als daar reactie op komt dan heb je de eerste kortring als in de tas.
Omdat de prijs interessant was heb ik vervolgens een mail gestuurd met aanvullende vragen zoals:
- Heeft de auto schade en/of is de auto ooit betrokken geweest bij een aanrijding?;
- Is de onderhoudshistorie aanwezig en volledig?
- Is er in de auto gerookt?
- Particulier/Lease auto?
- Hoeveel eigenaren heeft de auto gehad (indien dat niet vermeld is)
- Huidige staat en een volledige lijst met alle opties.
Nadat hier ook bevredigende antwoorden op kwamen heb ik de verkoper gebeld met het bericht dat ik bereid ben naar Duitsland af te reizen (in mijn geval naar Berlijn), maar ik wel wat aanvullende afspraken wil maken. Dat gaat dan om zaken als:
- Ik wil er zeker van zijn dat de auto niet aan een ander is verkocht als ik na 700km arriveer;
- Hoe kan ik betalen?
- Wat kan ik van jou verwachten als ik de auto direct naar NL mee wil nemen?
- Regel jij een CVO (EG- übereinstimmungsbescheinigung) van de auto?
In mijn geval gaf de verkoper dat hij het liefst cash geld ontvangt (of ik het bedrag vooraf overmaak), hij mij ging helpen bij het verkrijgen van een ‘kurzkennzeichen’ en de overschrijving en ook zorgdraagde voor de CVO.
Aandachtspunt: als je inderdaad cash gaat betalen, houdt er dan rekening mee dat je dit minimaal 3 dagen voordat je het nodig hebt bij je bank regelt. Normaal mag je maximaal 10k per dag opnemen.
De dag voor vertrek nog even gebeld met de verkoper: auto is perfect, alles is in orde en hij weet weer dat ik morgen kom om 09:00 uur.
's Middags in de auto 700km, hotelletje en volgende ochtend om 09:00 aanwezig. Samen met mijn zwager de auto zeer kritisch bekeken, een paar kritiekpunten/risico’s gevonden en natuurlijk zeer teleurgesteld gereageerd “heb ik hier 700km voor gereden, deze auto is helemaal niet perfect”. De verkoper heeft vervolgens om het tegendeel te bewijzen nog een Tuv-keuring laten doen. Auto was prima, maar de teleurstelling is een goed fundament om er nog wat geld af te krijgen. Als de bodem is bereikt, even terugtrekken, en na terugkeer aangeven dat we een deal hebben, mits de tank volgegooid wordt (scheelt toch weer 100 euro).
Na het handen schudden en geld tellen samen met de verkoper op naar een ‘Kfz-Zulassungsstelle’ en een nummerplatenwinkel annex verzekeraar voor een ‘kurzkennzeichen’ (een Duits 5 dagen kenteken).
Nu kan begonnen worden aan de thuisreis, maar voordat je de grens overgaat moet je nog 2 zaken regelen:
1. Digitaal het formuier ‘kortstondige vrijwaring BPM’ op belastingdienst.nl invullen (hiervoor heb je het chassisnummer/VIN en het kenteken van de auto nodig), daarmee mag je 14 dagen zonder BPM te betalen rondrijden;
2. WA-verzkering regelen voor rijden in NL bij je huidige verzekeraar.
Na de ‘proefrit’ naar huis, kan je binnen 5 dagen naar de RDW met je ‘kurzkennzeichen’ of een eendagskenteken aanvragen bij de RDW (alleen voor de rit van huis naar RDW en terug).
Wat moet je meenemen:
a. Je duitse eigendomsbewijs;
b. De CVO (typegoedkeuring afgegeven door de fabrikant);
c. Je rijbewijs en evt paspoort;
d. Je reeds ingevulde BPM-aangifte-formulier (heb ik gedaan via autotelex.nl);
e. De aankoopfactuur.
Ad d.) een paar opties ‘vergeten te vermelden’ scheelt al gauw honderden euro’s
Eerst naar de RDW voor de intake, in de rij voor de voertuigcontrole, dan betalen en tot slot naar de douane voor de bepaling van de hoogte van de BPM.
Vervolgens is het wachten op de BPM-aanslag (per post en per email), deze zsm betalen en een paar dagen later heb je de NL-kentekenbewijs. Hiermee kan je naar een erkende nummerplatenmaker en laat je de platen (met opzetletters?) maken, betalen, op de auto schroeven en rijden maar!
Al-met-al is het me meegevallen, maar het avontuur vergt wel een goede voorbereiding.
Stuur bij specifieke vragen even een PB.
Zoals toegezegd zou ik mijn import avontuur met jullie delen, dus bij deze.
Als eerste ben ik op zoek gegaan naar wat ik wil als mijn nieuwe droom auto, en daar wat minimale eisen aan gesteld. In mijn geval benzine als brandstof, xenon, liefst de 2,0 TFSI motor behouden en een automaat. Verder bij voorkeur 1 a 2 jaar oud, een uitgesproken kleur, open dak en natuurlijk binnen budget.
Vervolgens heb ik daar 4 auto-typen aan gekoppeld:
1. O2C RS FL, liefst in het rood
2. S2C 2.0 TSI business elegance, violet of zwart
3. Audi A4 avant, maar dan wel aangekleed
4. Audi A6 avant, maar dan wel aangekleed
Tijdens mijn zoektocht kwam ik er al snel achter dat mijn specifieke wensen zeer lastig in te vullen zijn op de NL-markt. Met deze voorinformatie ben ik me breder gaan orienteren en al snel gefocused op de Duitse markt.
Vervolgens een zoekprofiel aangemaakt op autoscout24.de en mobile.de. Dat werkt heel eenvoudig en zodra er een auto wordt aangeboden welke voldoet aan je zoekprofiel, dan ontvang je een email.
Uiteindelijk kwam er een Audi A4 langs welke voldeed aan mijn wensen/eisen pakket. Ik heb als reactie daarop een e-mail gestuurd dat ik geintresseerd ben en graag de ‘export prijs’ wil weten. Als daar reactie op komt dan heb je de eerste kortring als in de tas.
Omdat de prijs interessant was heb ik vervolgens een mail gestuurd met aanvullende vragen zoals:
- Heeft de auto schade en/of is de auto ooit betrokken geweest bij een aanrijding?;
- Is de onderhoudshistorie aanwezig en volledig?
- Is er in de auto gerookt?
- Particulier/Lease auto?
- Hoeveel eigenaren heeft de auto gehad (indien dat niet vermeld is)
- Huidige staat en een volledige lijst met alle opties.
Nadat hier ook bevredigende antwoorden op kwamen heb ik de verkoper gebeld met het bericht dat ik bereid ben naar Duitsland af te reizen (in mijn geval naar Berlijn), maar ik wel wat aanvullende afspraken wil maken. Dat gaat dan om zaken als:
- Ik wil er zeker van zijn dat de auto niet aan een ander is verkocht als ik na 700km arriveer;
- Hoe kan ik betalen?
- Wat kan ik van jou verwachten als ik de auto direct naar NL mee wil nemen?
- Regel jij een CVO (EG- übereinstimmungsbescheinigung) van de auto?
In mijn geval gaf de verkoper dat hij het liefst cash geld ontvangt (of ik het bedrag vooraf overmaak), hij mij ging helpen bij het verkrijgen van een ‘kurzkennzeichen’ en de overschrijving en ook zorgdraagde voor de CVO.
Aandachtspunt: als je inderdaad cash gaat betalen, houdt er dan rekening mee dat je dit minimaal 3 dagen voordat je het nodig hebt bij je bank regelt. Normaal mag je maximaal 10k per dag opnemen.
De dag voor vertrek nog even gebeld met de verkoper: auto is perfect, alles is in orde en hij weet weer dat ik morgen kom om 09:00 uur.
's Middags in de auto 700km, hotelletje en volgende ochtend om 09:00 aanwezig. Samen met mijn zwager de auto zeer kritisch bekeken, een paar kritiekpunten/risico’s gevonden en natuurlijk zeer teleurgesteld gereageerd “heb ik hier 700km voor gereden, deze auto is helemaal niet perfect”. De verkoper heeft vervolgens om het tegendeel te bewijzen nog een Tuv-keuring laten doen. Auto was prima, maar de teleurstelling is een goed fundament om er nog wat geld af te krijgen. Als de bodem is bereikt, even terugtrekken, en na terugkeer aangeven dat we een deal hebben, mits de tank volgegooid wordt (scheelt toch weer 100 euro).
Na het handen schudden en geld tellen samen met de verkoper op naar een ‘Kfz-Zulassungsstelle’ en een nummerplatenwinkel annex verzekeraar voor een ‘kurzkennzeichen’ (een Duits 5 dagen kenteken).
Nu kan begonnen worden aan de thuisreis, maar voordat je de grens overgaat moet je nog 2 zaken regelen:
1. Digitaal het formuier ‘kortstondige vrijwaring BPM’ op belastingdienst.nl invullen (hiervoor heb je het chassisnummer/VIN en het kenteken van de auto nodig), daarmee mag je 14 dagen zonder BPM te betalen rondrijden;
2. WA-verzkering regelen voor rijden in NL bij je huidige verzekeraar.
Na de ‘proefrit’ naar huis, kan je binnen 5 dagen naar de RDW met je ‘kurzkennzeichen’ of een eendagskenteken aanvragen bij de RDW (alleen voor de rit van huis naar RDW en terug).
Wat moet je meenemen:
a. Je duitse eigendomsbewijs;
b. De CVO (typegoedkeuring afgegeven door de fabrikant);
c. Je rijbewijs en evt paspoort;
d. Je reeds ingevulde BPM-aangifte-formulier (heb ik gedaan via autotelex.nl);
e. De aankoopfactuur.
Ad d.) een paar opties ‘vergeten te vermelden’ scheelt al gauw honderden euro’s
Eerst naar de RDW voor de intake, in de rij voor de voertuigcontrole, dan betalen en tot slot naar de douane voor de bepaling van de hoogte van de BPM.
Vervolgens is het wachten op de BPM-aanslag (per post en per email), deze zsm betalen en een paar dagen later heb je de NL-kentekenbewijs. Hiermee kan je naar een erkende nummerplatenmaker en laat je de platen (met opzetletters?) maken, betalen, op de auto schroeven en rijden maar!
Al-met-al is het me meegevallen, maar het avontuur vergt wel een goede voorbereiding.
Stuur bij specifieke vragen even een PB.