Auto importeren uit Duitsland: een verslag van mijn avontuur

joergarms

Senior Member
Ik probeer het zo kort mogelijk te houden, en weet t niet voor de volle 100% omdat mijn vader het regelt en ik daar niet bij ben:).

1- Men gaat naar een duitse camperdealer, in dit geval abc-campers in Kleve.
2- Bestel en betaal de camper van je keuze.
3- Bij aflevering wordt er door ABC-campers een fictief huurcontract opgesteld, daardoor mag de camper op Duits kenteken blijven staan.
4- Neem de camper mee naar Nederland, bij mijn ouders staat ie op eigen terrein, maar ik weet niet of je onbeperkt een Duits kenteken op een openbare parkeerplek mag plaatsen.
5- Laat na een zelf te bepalen periode, (dat kan 6, 12, 24 of iets ertussenin) de auto overzetten op NL kenteken. Doordat het dan om een gebrauchtwagen gaat, zal de bpm veel lager uitvallen als dat men diezelfde camper als nieuw zou invoeren. In combinatie met de al iets lagere aankoopprijs, bespaar je daarmee duizenden euro's.
6- Na invoering ontvang je het Nederlands kenteken, vanaf dat moment staat de camper volledig op jouw naam.

Een klein onduidelijkheidje, ik weet niet precies hoe het zit met een eventueel faillisement van de verkopende firma, aangezien de camper op dat moment wettelijk gezien nog op hun naam staat. Misschien schuilt daar een addertje onder het gras, en is het dus ook raadzaam om niet met de eerste de beste dealer in zee te gaan.

Maar mijn ouders hebben dit al bij 3 campers gedaan, en zijn erg tevreden.
 

WouterO2C

Actief lid
Een klein onduidelijkheidje, ik weet niet precies hoe het zit met een eventueel faillisement van de verkopende firma, aangezien de camper op dat moment wettelijk gezien nog op hun naam staat. Misschien schuilt daar een addertje onder het gras, en is het dus ook raadzaam om niet met de eerste de beste dealer in zee te gaan.

Ingeval van een Nederlands faillissement worden alle huurcontracten beëindigd en zou de curator de camper dus kunnen terugvorderen, omdat de gefailleerde onderneming de eigenaar is. Hoe dat in Duitsland zit weet ik niet.
 

joergarms

Senior Member
Dat is dus inderdaad niet duidelijk, bij mij dan. Neem aan dat mijn ouders t wel weten. Omdat het om een soort van fictief huurcontract gaat, de camper is tenslotte al volledig door mijn ouders betaald, weet ik niet precies hoe dit stuk in elkaar steekt.
 
Bovenaan Onderaan