Auto importeren uit Duitsland: een verslag van mijn avontuur

Racer

Lid
Hallo allemaal,

Zoals toegezegd zou ik mijn import avontuur met jullie delen, dus bij deze.

Als eerste ben ik op zoek gegaan naar wat ik wil als mijn nieuwe droom auto, en daar wat minimale eisen aan gesteld. In mijn geval benzine als brandstof, xenon, liefst de 2,0 TFSI motor behouden en een automaat. Verder bij voorkeur 1 a 2 jaar oud, een uitgesproken kleur, open dak en natuurlijk binnen budget.

Vervolgens heb ik daar 4 auto-typen aan gekoppeld:
1. O2C RS FL, liefst in het rood
2. S2C 2.0 TSI business elegance, violet of zwart
3. Audi A4 avant, maar dan wel aangekleed
4. Audi A6 avant, maar dan wel aangekleed

Tijdens mijn zoektocht kwam ik er al snel achter dat mijn specifieke wensen zeer lastig in te vullen zijn op de NL-markt. Met deze voorinformatie ben ik me breder gaan orienteren en al snel gefocused op de Duitse markt.

Vervolgens een zoekprofiel aangemaakt op autoscout24.de en mobile.de. Dat werkt heel eenvoudig en zodra er een auto wordt aangeboden welke voldoet aan je zoekprofiel, dan ontvang je een email.

Uiteindelijk kwam er een Audi A4 langs welke voldeed aan mijn wensen/eisen pakket. Ik heb als reactie daarop een e-mail gestuurd dat ik geintresseerd ben en graag de ‘export prijs’ wil weten. Als daar reactie op komt dan heb je de eerste kortring als in de tas.

Omdat de prijs interessant was heb ik vervolgens een mail gestuurd met aanvullende vragen zoals:
- Heeft de auto schade en/of is de auto ooit betrokken geweest bij een aanrijding?;
- Is de onderhoudshistorie aanwezig en volledig?
- Is er in de auto gerookt?
- Particulier/Lease auto?
- Hoeveel eigenaren heeft de auto gehad (indien dat niet vermeld is)
- Huidige staat en een volledige lijst met alle opties.

Nadat hier ook bevredigende antwoorden op kwamen heb ik de verkoper gebeld met het bericht dat ik bereid ben naar Duitsland af te reizen (in mijn geval naar Berlijn), maar ik wel wat aanvullende afspraken wil maken. Dat gaat dan om zaken als:
- Ik wil er zeker van zijn dat de auto niet aan een ander is verkocht als ik na 700km arriveer;
- Hoe kan ik betalen?
- Wat kan ik van jou verwachten als ik de auto direct naar NL mee wil nemen?
- Regel jij een CVO (EG- übereinstimmungsbescheinigung) van de auto?

In mijn geval gaf de verkoper dat hij het liefst cash geld ontvangt (of ik het bedrag vooraf overmaak), hij mij ging helpen bij het verkrijgen van een ‘kurzkennzeichen’ en de overschrijving en ook zorgdraagde voor de CVO.

Aandachtspunt: als je inderdaad cash gaat betalen, houdt er dan rekening mee dat je dit minimaal 3 dagen voordat je het nodig hebt bij je bank regelt. Normaal mag je maximaal 10k per dag opnemen.

De dag voor vertrek nog even gebeld met de verkoper: auto is perfect, alles is in orde en hij weet weer dat ik morgen kom om 09:00 uur.

's Middags in de auto 700km, hotelletje en volgende ochtend om 09:00 aanwezig. Samen met mijn zwager de auto zeer kritisch bekeken, een paar kritiekpunten/risico’s gevonden en natuurlijk zeer teleurgesteld gereageerd “heb ik hier 700km voor gereden, deze auto is helemaal niet perfect”. De verkoper heeft vervolgens om het tegendeel te bewijzen nog een Tuv-keuring laten doen. Auto was prima, maar de teleurstelling is een goed fundament om er nog wat geld af te krijgen. Als de bodem is bereikt, even terugtrekken, en na terugkeer aangeven dat we een deal hebben, mits de tank volgegooid wordt (scheelt toch weer 100 euro).

Na het handen schudden en geld tellen samen met de verkoper op naar een ‘Kfz-Zulassungsstelle’ en een nummerplatenwinkel annex verzekeraar voor een ‘kurzkennzeichen’ (een Duits 5 dagen kenteken).

Nu kan begonnen worden aan de thuisreis, maar voordat je de grens overgaat moet je nog 2 zaken regelen:
1. Digitaal het formuier ‘kortstondige vrijwaring BPM’ op belastingdienst.nl invullen (hiervoor heb je het chassisnummer/VIN en het kenteken van de auto nodig), daarmee mag je 14 dagen zonder BPM te betalen rondrijden;
2. WA-verzkering regelen voor rijden in NL bij je huidige verzekeraar.

Na de ‘proefrit’ naar huis, kan je binnen 5 dagen naar de RDW met je ‘kurzkennzeichen’ of een eendagskenteken aanvragen bij de RDW (alleen voor de rit van huis naar RDW en terug).

Wat moet je meenemen:
a. Je duitse eigendomsbewijs;
b. De CVO (typegoedkeuring afgegeven door de fabrikant);
c. Je rijbewijs en evt paspoort;
d. Je reeds ingevulde BPM-aangifte-formulier (heb ik gedaan via autotelex.nl);
e. De aankoopfactuur.

Ad d.) een paar opties ‘vergeten te vermelden’ scheelt al gauw honderden euro’s

Eerst naar de RDW voor de intake, in de rij voor de voertuigcontrole, dan betalen en tot slot naar de douane voor de bepaling van de hoogte van de BPM.

Vervolgens is het wachten op de BPM-aanslag (per post en per email), deze zsm betalen en een paar dagen later heb je de NL-kentekenbewijs. Hiermee kan je naar een erkende nummerplatenmaker en laat je de platen (met opzetletters?) maken, betalen, op de auto schroeven en rijden maar!

Al-met-al is het me meegevallen, maar het avontuur vergt wel een goede voorbereiding.

Stuur bij specifieke vragen even een PB.
 

Falcon

Donateur
Bedankt voor je verhaal! Valt mij persoonlijk nog mee wat je moet doen.

Mag ik vragen wat je meer kwijt was geweest, als je dezelfde auto had gevonden op de NL markt?
 

ertromp

Forumguru
Dit is echt een duidelijk stuk!
Ik vind de info die je op websites van "gespecialiseerde" bedrijven vindt niet zo helder als jou stuk Racer.
Dit soort berichten zou me wel over de streep halen om verder te kijken dan Nederland.
 

andrehj

Forumguru
Even een aanvulling: Importeren kan ook al interessant zijn bij een nieuwe auto. Omdat in Denemarken de BPM nog veel hoger is dan bij ons, liggen daar de netto prijzen lager. In Duitsland zitten vele handelaren die daarom auto's uit Denemarken importeren. En ook als Nederlander kun je bij zo'n handelaar dan gewoon een auto kopen. Dat heb ik gedaan voor onze nieuwe Superb,
met als voordelen:
- ca. 2500 euro goedkoper dan de beste aanbieding die ik in NL kon krijgen (en dan heb ik alle extra kosten van het importeren al meegerekend)
- met Soundsystem (kan in NL alleen op de EL businessline)
- met voorruitverwarming (in NL totaal niet leverbaar)
- met rolgordijnen in de achterdeuren (kan in NL alleen i.cm. met achterbankverwarming, maar dan wordt het wel een erg dure optie)

Er zijn ook nadelen
- Je moet de auto zelf even uit Dld halen (voor mij was dat 320 km enkele reis, dus nog wel goed te doen)
- Je moet je oude auto zelf zien te verkopen.
- Je hebt wat meer rompslomp met de import
- Vanaf het moment dat je auto in NL is duurt het nog ca. 2 weken voor de hele kenteken/BPM/BTW zooi rond is.
- Vanwege de omslachtige route langs Denemarken en Dld is de levertijd langer. Was bij mij ca. 29 weken na bestelling.

Verder nog een correctie op de OP: Volgens diverse bronnen mag je met een Kurzzeitkennzeichen NIET in Nederland rijden, zodat je dan voor de stukken in NL nog een apart Nederlands eendagskenteken nodig hebt. Hier is echter een oplossing voor en die heet Ausfuhrkennzeichen (bij veel oudere Duitsers alleen bekend als Zollkennzeichen). Hiermee mag je WEL in Nederland rijden en hiervoor hoef je ook geen aparte NL WA-verzekering af te sluiten, want de verzekering die je bij dat kenteken koopt is gewoon in heel Europa geldig.
Blik op de weg heeft hier ooit bijna een complete uitzending aan gewijd:
http://player.omroep.nl/?aflID=11447749
 

Hetzer

Forumguru
Verhelderend verhaal !!! Ik ben ook wel benieuwt,hoeveel de auto goedkoper is dan een Nld exemplaar.
 

Noord26

Forumguru
Mijn oom importeerde een maand geleden een Volvo V70. Die had het erover dat het hem circa €4000,- gescheeld had. En toen rekende hij een hoop extra opties niet mee. Want de duitse uitvoeringen zijn meestal erg ruim uitgerust in opties, soms zelfs dat ze geen eens te leveren zijn met die opties in NL. Hij is wel specifiek op zoek gegaan naar een dealer auto met minimaal een jaar garantie. Hoe zit dat nu bij je Audi met garantie?
 

Racer

Lid
Goedemorgen,

Een vergelijkbare auto in NL is http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=wauurvvaxzsu . Daar zit een sportonderstel en navigatie extra op, maar mist weer een paar opties die wel op de mijne zitten. Mijn A4 was precies 25 mnd oud, dus net uit de fabrieksgarantie. Verder garantie tot de deur, maar de auto heeft wel bij 24dkm een longlife beurt gehad bij een Audi dealer en staat nu op 27dkm.

En ik heb tov de NL Audi ongeveer 15.000 euro bespaard ;)

Racer
 

van_der_P

Senior Member
Dat is nog eens een interessante deal, en de moeite waard van alle moeite die het gekost heeft.
Als ik het goed begrijp heb je de auto partikulier gekocht, dus niet bij een garage. Is het dan niet moeilijke om de gegevens die de RDW in ons land nodig heeft te verkrijgen? Zoals b.v.het CVO.
Zo'n "kurzkenzeichen" waar koop je dat en laat je de kentekenplaten maken als de verkoper daar niet in meewerkt. En mag je met deze platen in NL rijden?
Je schrijft dat je digtaalformulier "kortstondige vrijwaring BPM" moet invullen, doe je dat onderweg terug naar huis (met de laptop)? Want je weet van te voren niet of de koop wel doorgaat.
 

andrehj

Forumguru
En ik heb tov de NL Audi ongeveer 15.000 euro bespaart ;)
Dat is waarschijnlijk exclusief de BPM die je nog moest betalen (zo'n 6000 euro), en op basis van de vraagprijs in NL. Als je in NL niet inruilt, kun je na goed onderhandelen op die Audi uit de advertentie nog wel 4000 euro korting krijgen. Dan blijft er nog altijd een voordeel over van 5000 euro natuurlijk.

Of ga ik met mijn veronderstellingen ergens de mist in?

@van_der_P:
Die kentekens regel je bij een Kfz Zulassungsstelle, die je in elke gemeente wel een paar vindt (in Duitsland hebben ze ook Google...). De platen kun je daar (of er tegenover, is vaak goedkoper) ook kopen. Over wat wel of niet mag: Bekijk de uitzending van Blik op de Weg maar eens die ik hierboven heb gepost. Daarin wordt een heleboel uitgelegd.
En over dat aanmelden bij dat digitale formulier van de Belastingdienst: Daarin moet je je kenteken invullen waarmee je rondrijdt, dus dat kan pas nadat je je kenteken bij de Zulassungsstelle hebt gekregen.
 

Captain Hook

Forumguru
Dit is echt een duidelijk stuk!
Ik vind de info die je op websites van "gespecialiseerde" bedrijven vindt niet zo helder als jou stuk Racer.
Dat is ook niet zo verwonderlijk, die gespecialiseerde bedrijven gaan natuurlijk niet uit de doeken doen hoe ze het precies doen, want anders ondermijnen ze hun eigen business... :koffie:
 

Racer

Lid
Dat is waarschijnlijk exclusief de BPM die je nog moest betalen (zo'n 6000 euro), en op basis van de vraagprijs in NL. Als je in NL niet inruilt, kun je na goed onderhandelen op die Audi uit de advertentie nog wel 4000 euro korting krijgen. Dan blijft er nog altijd een voordeel over van 5000 euro natuurlijk.

Of ga ik met mijn veronderstellingen ergens de mist in?

@andrenj: nee, de bruto 15k besparing is na betaling van de BPM. Overigens gaf een NL-Audi dealer mij een inruilwaarde vooor mij RS die significant lager is dan de prijs waarvoor ik 'em particulier heb verkocht, dus zonder inruil is niet altijd een pre ;)

@van_der_p: de auto komt bij een handelaar vandaan. Audi DE verkoopt schijnbaar pakketten met verschillende Audi's via veilingen. In mijn geval bestond het pakketje uit 3 auto's: mijn A4, een A5 en een A2.
 

Hetzer

Forumguru
Is het trouwens ook aantrekkelijker om kleinere, lees goedkopere auto te importeren.
Mocht ik in de toekomst weer eens wat minder kilometers gaan rijden wil ik zeer zeker voor de Fabia RS gaan kijken.
Heb al eens rond gekeken wat die dingen in Duitsland kosten , er staan er genoeg te koop als jonge occasions/demo (bouwjaar 2010/2011) met slechts een paar kilometer op de teller hebben prijzen tussen de 17.000 en 21.000. Met de volle bpm betaal je alsnog NL prijzen of niet ??
 

WouterO2C

Actief lid
Interessante weergave van je ervaringen! Top, weer wat geleerd.

Ik vind het overigens nog best wel een hoop gedoe, maar als het je ~15k oplevert... :) Groot nadeel lijkt mij vooral het feit dat je naar Berlijn moet tuffen en dan nagenoeg geen "nee" meer kan zeggen. Immers je hebt alles al geregeld en dat heb je niet voor Jan met de kort achternaam gedaan, toch?
 

andrehj

Forumguru
Er wonen ook heel veel Duitsers veel dichterbij dan Berlijn! Denk aan bijv. het Roergebied wat voor veel Nederlanders die in het Oosten wonen maar een uurtje autorijden is...
 

joergarms

Senior Member
Zeer duidelijk verhaal, zeker de moeite waard om in je achterhoofd te onthouden bij een eventuele volgende aankoop.
Mijn vader heeft zo al 3 gloednieuwe campers gekocht de laatste jaren.
Maar hij blijft dan wel een jaartje op duits kenteken rijden, dan gaat er bij invoer nog meer bpm vanaf.
 
Bovenaan Onderaan