ASR/ESC knop aanwezig in OIII?

Canon-Eye

Forumguru
Je zou geen Columbus systeem willen hebben?!
Inderdaad.
Het waarom heb ik elders al eens uitgelegd, maar ik heb geen zin om het terug te gaan zoeken.

Even los van de inbraakproblematiek: mijn grootste praktische bezwaren richten zich op
  • de ernstig overdreven prijs van het systeem (een vorm van gelegaliseerde zakkenrollerij, eigenlijk)
  • kaartupdates die - als ze al een keertje komen - toch niet echt actueel zijn maar wel de hoofdprijs kosten (zie boven)
  • de positie van het navi-scherm (ik wil dat laag op het dashboard, liefst links maar desnoods rechts dichtbij de klokkenwinkel, oftewel dicht bij mijn "kijklijn" en dus niet ergens in de middenconsole)
Ik hou het dus gewoon bij m'n TT, want
  • die zit precies waar ik 'm hebben wil (staat nu op m'n dashboard bij de linker A-stijl)
  • ik kan 'm net zo vaak aan de pc hangen als ik nodig vind om 'm de satellietposities sneller te laten terugvinden (QuickGPSfix)
  • ik kan als ik dat wil en een beetje op de acties let anderhalf jaar lang om de 3 maanden een verse kaart ophalen voor weinig (laatst iets van €72 of €75 betaald voor 6 kaarten)
  • toen het ding na een jaar of 5 een keertje haperde ben ik uitstekend geholpen door de TT-helpdesk waar ze kennelijk precies weten wat ze doen en waar het om gaat
Zolang een inbouwsysteem op al deze punten niet minimaal gelijkwaardig is, hoef wil ik er geen. Ongeacht de verdere mogelijkheden.
 

Flem_nl

Forumguru
Inderdaad.
Het waarom heb ik elders al eens uitgelegd, maar ik heb geen zin om het terug te gaan zoeken.

Even los van de inbraakproblematiek: mijn grootste praktische bezwaren richten zich op
  • de ernstig overdreven prijs van het systeem (een vorm van gelegaliseerde zakkenrollerij, eigenlijk)
  • kaartupdates die - als ze al een keertje komen - toch niet echt actueel zijn maar wel de hoofdprijs kosten (zie boven)
  • de positie van het navi-scherm (ik wil dat laag op het dashboard, liefst links maar desnoods rechts dichtbij de klokkenwinkel, oftewel dicht bij mijn "kijklijn" en dus niet ergens in de middenconsole)
Ik hou het dus gewoon bij m'n TT, want
  • die zit precies waar ik 'm hebben wil (staat nu op m'n dashboard bij de linker A-stijl)
  • ik kan 'm net zo vaak aan de pc hangen als ik nodig vind om 'm de satellietposities sneller te laten terugvinden (QuickGPSfix)
  • ik kan als ik dat wil en een beetje op de acties let anderhalf jaar lang om de 3 maanden een verse kaart ophalen voor weinig (laatst iets van €72 of €75 betaald voor 6 kaarten)
  • toen het ding na een jaar of 5 een keertje haperde ben ik uitstekend geholpen door de TT-helpdesk waar ze kennelijk precies weten wat ze doen en waar het om gaat
Zolang een inbouwsysteem op al deze punten niet minimaal gelijkwaardig is, hoef wil ik er geen. Ongeacht de verdere mogelijkheden.
Helder!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ach, de Fabia zou het normaal gesproken nog wel een tijdje uit moeten houden.
En dan zien we wel weer...
 

RoelF

Forumguru
Ik zou van mijn leven geen Columbus of Amundsen of welke andere ingebouwde navigatie dan ook willen hebben.
Hoe lossen ze het in dat geval dan op?
(Ander merk auto kiezen, wellicht...?)
De Bolero radio ziet er uit als een Amundsen alleen zonder Navi. Dus daar zit jouw ASR instelling nog steeds in.
 

Canon-Eye

Forumguru
De Bolero radio ziet er uit als een Amundsen alleen zonder Navi.
't Is dan maar te hopen dat het geboefte het verschil ziet vóórdat de splinters op de stoelen liggen...

(Tip: plak een duidelijk zichtbare sticker met "Bolero" over de eigenlijke naam heen... :D)
 

Rick

Senior Member
Tja de inbraakgevoeligheid van de nieuwe systemen zou toch wel wat minder moeten zijn met de gescheiden onderdelen. Ik weet dat er al één geval was van een Golf waar ook een nieuwe generatie was gestolen,maar ik verwacht/hoop dat het met deze generatie toch een stuk minder blijkt te zijn. Vraag me ook af wat de oplossing nu gaat worden vanuit bijv leasemaatschappijen als het vervangen door een aftermarket systeem met afneembaar frontje geen oplossing meer is omdat bepaalde instellingen dan niet meer toegankelijk zijn. Interessant om te zien hoe dat gaat lopen...
 

apacot

Lid
schade van de gestolen Columbus 2 weken geleden uit de 02 is €5500, nieuwprijs Columbus was €2650 als ik het goed onthouden heb.
 

RoelF

Forumguru
Mee eens. Als je de Columbus hebt omdat deze standaard in een EBL zit, zou ik er lekker van genieten. Ik heb zelf een ABL besteld en vond de 1100 euro meerprijs van Amundsen naar Columbus veel te hoog. (iets groter scherm, interne HDD en kunnen afspelen van DVD-video's)

OT: Beide hebben dus de ASR knop ;)
 

Noord26

Forumguru
Wat een negativiteit over de Columbus hier? Er is wel enige nuance op zijn plaats als ik even terug lees.

@ Canon-Eye: je hebt het wel over alleen het navigatie verhaal. Een Columbus is heel wat meer als alleen navigatie? Geluidsinstallatie (div regelingen, aansturingen, SD/HDD/CD), synchronisatie met boordcomputer voor je telefoon(s)+handsfree, DVD-speler, weergave PDC, instellingen aanpassen op je auto zelf. In feite is het een uitgebreide boordcomputer. Daarom is 1 op 1 vergelijken van prijzen tussen een losse navi of een hele uitgebreide boordcomputer niet mogelijk. Wat je nu wel doet. Het is een beetje het hart van je auto. Heeel iets anders als een losse navi.

Daarnaast: kaartupdates zijn gemakkelijk te verkrijgen (gratis zelfs..), met een beetje zoeken. Navigatie op welke plaats dan ook op je dashboard neemt een deel van je zichtveld weg. Een goede navi heb je geen kaart nodig en kun je puur op stem navigeren is mij inmiddels opgevallen.\

Helpdesk bellen als je navi niet werkt? Daar pas ik voor. Ik rijdt gewoon langs de dealer als er iets mocht zijn dan krijg je 9 van de 10 keer en splinternieuwe, omdat ze er niets aan mogen wijzigen van de importeur uit. Stickertje op de behuizing mag niet verbroken zijn.

Dat de prijs fors is klopt idd. Een minstens zo goed Zenec-systeem kost je met inbouwen rond de €1000,- Maar dan praat je nog steeds over een heel wat meer systeem als een losse navigatie.
 

Canon-Eye

Forumguru
Navigatie op welke plaats dan ook op je dashboard neemt een deel van je zichtveld weg.
Dat minieme stukkie vangrail in de uiterste linkeronderhoek van de voorruit is - voor mij althans - nou niet zó essentieel. Mensen die allerlei slingerende rotzooi aan hun binnenspiegel hebben hangen (dobbelstenen, bh-tjes, etc.) lopen aanmerkelijk meer risico...

De stem inschakelen doe ik alleen in mij onbekende situaties, vooral als die ingewikkeld zijn met veel kort op elkaar volgende koerswijzigingen. Verder heb ik het geluid zoveel mogelijk uit, want op bekendere trajecten vind ik dat storend. Toch staat de tt dan standaard aan, want ik wil mijn echte snelheid kunnen aflezen én ik vind het wel handig om in een ooghoek het komende (soms bochtige) traject te kunnen overzien. Zeker bij mist - dan werkt het voor mij als een soort radar (alleen zonder de andere verkeersdeelnemers erop natuurlijk - dáár zou ik nou weer wel wat extra voor over hebben).

En verder: het kan dan wel tot het hart van de bediening zijn gepromoveerd, maar dat rechtvaardigt al helemáál niet een dergelijke absurde meerprijs. Integendeel - ook dit is m.i. onderdeel van de zakkenrollerijtactiek om de consument tot aankoop te verleiden.
Immers, de benodigde bedieningsorganen horen toch zeker standaard bij élk apparaat dat je aanschaft? Waarom bij je auto dan ineens niet?
 

Noord26

Forumguru
Net zoiets als airco/climate control, xenon en schijfremmen achter. Alleen op duurdere uitvoeringen standaard aanwezig. Als Skoda dit niet als optie aan had geboden maar afhankelijk had gemaakt van een bepaalde uitrusting was deze discussie er ook niet geweest toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

skodaboy

Forumguru
wij hadden deze week een 03 combi in herstelling na het aanrijden van een vos of iets dergelijks.
na de testrit wou een collega stilstaand het toerental omhoog duwen om te testen of de koelfan werkte.

maar ja,de 03 heeft natuurlijk ook een stationaire toerental begrenzing,ik wou deze uitschakelen maar kon zo niet één,twee de ASR-knop vinden..

weet iemand waar de knop zit/staat?
 
Bovenaan Onderaan