ASR/ESC knop aanwezig in OIII?

tha a

Senior Member
Het valt mij op dat op de foto's die ik tot nu toe heb gezien van de OIII het lijkt alsof er geen knop meer is in de middenconsole om ASR (anti slip regeling) uit te zetten als onderdeel van het ESC systeem. Op blz 137 van de gebruiksaanwijzing wordt dit echter wel benoemd. Kan iemand bevestigen dat het wel uitschakelbaar is middels een knop in de middenconsole?
In mijn O2 is het namelijk gewoon mogelijk om bv tijdens sneeuw het ASR uit te zetten waardoor ietwat meer wielspin mogelijk is en je makkelijker wegkomt bij sneeuw.
 

Wesly

Senior Member
Het valt mij op dat op de foto's die ik tot nu toe heb gezien van de OIII het lijkt alsof er geen knop meer is in de middenconsole om ASR (anti slip regeling) uit te zetten als onderdeel van het ESC systeem. Op blz 137 van de gebruiksaanwijzing wordt dit echter wel benoemd. Kan iemand bevestigen dat het wel uitschakelbaar is middels een knop in de middenconsole?
In mijn O2 is het namelijk gewoon mogelijk om bv tijdens sneeuw het ASR uit te zetten waardoor ietwat meer wielspin mogelijk is en je makkelijker wegkomt bij sneeuw.
Makkelijker wegkomen met wielspin???
 

EdK

Forumguru
Dat heet met gierende banden vertrekken.

Maar laat ASR er nu net zijn waarvoor jij hem uitzet
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MothMan

Actief lid
kan inderdaad in de Columbus onder ECS, daar is de ASR mogelijkheid apart benoemd. Hoe het werkt met de andere infotainment-apparatuur (Bolero e.d.) weet ik niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
De combinatie meer wielspin en bij sneeuw makkelijker weg komen zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd.....
Het lijkt inderdaad tegenstrijdig - toch herinner ik me van mijn OIIC met DSG dat ik een keer op een parkeerplaats ston waar een20-25 cm sneeuwprut lag en niemand weg kwam zonder door een man of vier, vijf naar de wel geruimde rijbaan te worden geduwd.
In eerste instantie wilde mijn auto ook niet van z'n plek, maar toen ik de ASR had uitgeschakeld en 'm een héél klein beetje boven stationair liet draaien, sjokte hij op z'n dooie akkertje dwars door/over alle prutrichels heen.
Dit overigens tot grote verbazing van de omstanders, die al aan kwamen lopen om ook mij op weg te helpen... :D
De precieze verklaring ervoor is me ontschoten - ik herinnerde me alleen de tip die me destijds bij aflevering door de dealer was gegeven.
 

elephtera

Forumguru
De banden voelen voor het ASR systeem alsof ze geen grip hebben, terwijl ze wel minimale grip hebben.
Als je ASR aan laat gooit hij telkens de verbinding los, waardoor je minimale grip ook weg is.

Daarom moet je ook langzaam rijden, anders krijg je teveel slip en slippen je wielen echt door. Het komt dus voornamelijk door de afstelling van de slip sensor.
 

CDK

Forumguru
dat is idd apart, maar als ik met mijn vragwaggel vast zit in de sneeuw en er mét asr niet uit kom, dan probeer ik het uiteraard ook met uitgeschakelde systemen, maar de keren dat dat echt helpt zijn zeldzaam, vaak maak je alleen een zijdelingse beweging ipv voor of achteruit
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarom moet je ook langzaam rijden, anders krijg je teveel slip en slippen je wielen echt door. Het komt dus voornamelijk door de afstelling van de slip sensor.
Ah... dat verklaart een boel.
als ik met mijn vragwaggel vast zit in de sneeuw en er mét asr niet uit kom, dan probeer ik het uiteraard ook met uitgeschakelde systemen, maar de keren dat dat echt helpt zijn zeldzaam
Maar dan heb je wel véél meer massa in beweging te brengen, dus ik kan me wel voorstellen dat dit toch net effe anders ligt ten opzichte van het resterende beetje grip.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

dirkkroneman

Forumguru
Hmm verschilt per situatie wellicht, maar ik heb met de vrachtwagen toch wel vaker succes gehad met uitgeschakelde systemen..
 

CDK

Forumguru
die massa klotst ook nog eens heen en weer in mijn geval.... maar we gaan off topic ;)
 

tha a

Senior Member
Ik verzin t niet hoor... In de gebruiksaanwijzing staat letterlijk:

De ASR moet normaliter altijd zijn ingeschakeld. Het is zinvol het systeem alleen

in bijvoorbeeld de volgende stituaties te deactiveren:

Bij het rijden met sneeuwkettingen.
Bij het rijden in verse sneeuw of op een losse ondergrond.
Bij het "losschommelen" van de vastgereden wagen.


Bij mij helpt dat dus vaak wel bij sneeuw...

Maar iig bedankt voor de info dat het in de Columbus straks aan of uit kan worden gezet! (een knop blijft fijner...;) )
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leo442

Forumguru
Een knop blijft inderdaad fijner/sneller, ook als je bergop staat met de caravan in de file. Je kan dan makkelijker een keer met spinnende wielen weg zonder dat je motorvermogen instort door het ingrijpen van het systeem.
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

Forumguru
Inderdaad, geen knop. Heel veel van deze functies werkt tegenwoordig via het MFA... het scherm van je radio.

Wel mooi, instellingen van sloten, spiegels, wissers, verlichting, etc. etc.
 

Noord26

Forumguru
De combinatie meer wielspin en bij sneeuw makkelijker weg komen zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd.....

Zowel in sneeuw, zand en losse steentje toch al gehad dat het niet mogelijk was weg te komen met alles ingeschakeld. ASC uit en je slipt wat door idd aan 1 kant, maar daardoor wordt ook het wiel aan de andere kant aangedreven wat anders automatisch geremt wordt en daardoor kom je wel weg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou van mijn leven geen Columbus of Amundsen of welke andere ingebouwde navigatie dan ook willen hebben.
Hoe lossen ze het in dat geval dan op?
(Ander merk auto kiezen, wellicht...?)
 

Gieliovd

Forumguru
Ik zou van mijn leven geen Columbus of Amundsen of welke andere ingebouwde navigatie dan ook willen hebben.
Hoe lossen ze het in dat geval dan op?
(Ander merk auto kiezen, wellicht...?)
De wereld verandert om je heen Canon, je kunt niet meer zonder. Bij deze moderne auto's zit de bediening geïntegreerd in dit multi functioneel apparaat. Het is geen radio, geen navigatie, geen specifiek apparaat.

Je hebt alleen verschillende niveaus an uitrusting. Ze beginnen bij groot scherm zwart/wit. Dan groot kleur, dan groot kleur met navi erbij, en dan nog groter met nog meer toeters en bellen.

Met andere woorden, inderdaad een ander merk. Een merk waarbij je minder kunt "doen".
 
Bovenaan Onderaan