APK afkeur Skoda Superb Combi uit 2017

Tees

Donateur
Ik vraag me af of afdraaien kostentechnisch interessant is voor standaard-schijven. Arbeidsloon is lijkt me hoger voor afdraaien dan voor vervangen ((de)montage is voor beiden, komt nog afdraaien bij), en als de schijven plus blokken maar iets boven de €100 kosten, dan kan je m.i. beter gewoon vervangen. Alleen als je heel dure schijven hebt wordt afdraaien interessant denk ik.
 

Bakkertje

Forumguru
@Tees Precies, die schijven achter zijn gewoon standaard massieve schijven, die kosten 35 euro per kant. Het monteren en domenteren kost je meer, laat staan afdraaien.
Gewoon blokken en schijven vervangen, kost 100 euro in totaal aan onderdelen (of nog minder als je voor een goedkoper merk als Ridex merk gaat)..
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat heeft natuurlijk gevolgen op het remvermogen in negatieve zin.
Op zich logisch. Alleen zou ik verwachten dat er bij twijfel aan het remvermogen gewoon simpelweg op een remmentestbank gemeten wordt of de remvertraging aan de wettelijke eisen voldoet.
In de werkplaats voor vrachtauto's heb ik in elk geval nooit anders gezien dan dat er daadwerkelijk gemeten werd door de keurmeesters.
 

EdK

Forumguru
Hoeveel is de verhouding ook alweer met remmen ?
Was het niet 80% voor en 20% achter ?
Weet wel dat in me motorfietstijd ik de achterrem eigenlijk alleen in noodsituaties gebruikte
En dat ik dus voornamelijk alleen met voor remde.....
 

Fmoon

Forumguru
Ik rij geen motor (helaas) maar in m’n gedachte zou ik juist m’n achterem gebruiken of zie ik dit verkeerd?
 

Kanerr

Forumguru
Dat maakt toch allemaal niet uit?

Zoals @Canon-Eye terecht opmerkt; bijna alle APK keurstations maken gebruik van een remtestbank. Als het goed genoeg remt is er niets aan de hand, maar nogmaals vanwege roest zal het niet afgekeurd worden, maar wel als de remkracht niet voldoende is. Maar dan denk ik weer dat dit op te lossen is met 5x hard remmen vanaf een fatsoenlijke snelheid (100 oid):pieker:
 
Ik rij geen motor (helaas) maar in m’n gedachte zou ik juist m’n achterem gebruiken of zie ik dit verkeerd?

Nee juist voor. Achter doet bijna niets op de brommert.

Ook wat @Canon-Eye en @Kanerr zeggen klopt niet helemaal. Staat gewoon in de APK eis hoeveel roest je mag hebben op schijven. En als het niet weg gaat door stevig te remmen betekend het dus dat je remschijven/blokken hun werk niet meer doen wat de remvertraging op dat moment ook zegt. Stel je voor je rijd een keer door een plas water.
 

EdK

Forumguru
Stel je voor je rijd een keer door een plas water.
JA ????

Dan heb je ook met schone schijven een probleem.
Ook dan eerst aantippen om water te verwijderen en dan pas vol remmen.
één van de eerste lessen tijdens me rijlessen voor de motor een 40 jaar terug
 

brepus13

Forumguru
Heerlijk al die keurmeesters hier… de TS vraagt alleen of iemand ervaring heeft met afkeuren op roest op de remschijf..? Zijn genoemde prijs is standaard skoda prijs dus laten we vooral weer on topic gaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben geen APK keurmeester (geweest) dus ik wil best geloven dat er iets over roest in de eisen staat.
Dat gezegd zijnde weet ik wel zeker dat er voor de vereiste remvertraging een exacte getalsmatige minimumwaarde is vastgelegd. Ik kan me voorstellen - nauwkeuriger: het lijkt me logisch - dat roest aanleiding kan geven tot twijfel op dat punt, maar dat vervolgens voor feitelijke afkeuring het bewijs moet worden geleverd door middel van meting. Of is de APK een soort jurysport geworden?
 

brepus13

Forumguru
De rem test die gedaan wordt bepaald niet de hoeveelheid remkracht die is immers per auto model verschillend. Men kijkt alleen naar remkracht verschil
tussen links en rechts per as gemeten. Dit staat ook weer los van eventuele aanwezige roest aan meestal de binnenzijde van de remschijf. De meeste auto’s hebben namelijk slechts 1 remzuiger en die zit aan de buitenzijde. De binnenzijde remt dus passief mee.

dit alles blijft trouwens niet relevant voor de vraag van de TS. Zijn auto is afgekeurd, niks meer niks minder. En of de kenners hier dat onzin vinden of niet doet daar niets aan af.
 

Bakkertje

Forumguru
De regels volgens de APK op internet (ook ik ben geen keurmeester):
  1. Visuele controle (mechanische toestand, roest, slijtage etc)
Indien er zichtbaar mechanische delen aan vervanging toe zijn door slijtage maar alles nog wel goed functioneert, wordt dit een adviespunt. Remslangen waarvan het canvas zichtbaar is tussen de droogte scheurtjes leidt tot afkeur! Indien een remslang opzwelt tijdens het intrappen van het rempedaal (bult erop dus) is dit ook een reden tot afkeur. Een slechte handremkabel (buitenmantel gebroken/doorgeroest) trouwens ook. Wat soms tot vervelende maar heel zinnige reparaties leidt is de eis omtrent putcorrosie van de remleidingen. Indien de geroeste remleidingen na het schoonkrabben met een mesje roestputten hebben is dit afkeur. Dit is maar goed ook, want als een remleiding springt terwijl je net een noodstop maakt…….
Verder mag zich op een remschijf voor maximaal 50 % van het werkzame oppervlak (= het deel waar de remblokjes tegenaan lopen) per kant roest bevinden.

Voor personenauto’s van na 30 december 2011 met een remplatenbank:
– Remvertraging 5,8 m/s2
– Remvertraging parkeerrem 1,2 m/s2
– Remverschil vooras en achteras maximaal 30%
 

Boyd1970

Nieuw lid
Foto 352 is van de achterkant daarop zijn is afgekeurd. Andere foto is de voorkant
 

Bijlagen

  • IMG_0352.JPG
    IMG_0352.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 104
  • IMG_0353.JPG
    IMG_0353.JPG
    1 MB · Weergaven: 90

ESL

Actief lid
Ik vind de schijven op de foto niet afkeur waardig. Daar had hij prima mee door de apk gekund.
 

EdK

Forumguru
Vermoed dat er een tijdje wat tussen schijf en remblok heeft gezeten en dit spoor heeft getrokken.
En tsja met nieuwe blokken trek je dit nu ook nog niet schoon.

Maar als je plaatje van Hemi bekijkt dan zou het geen afkeur mogen zijn.
Maar nieuwe blokken erop en met een half jaar is de groef weer gelijk en dus de roest ook weer weg...
 
Bovenaan Onderaan