De regels volgens de APK op internet (ook ik ben geen keurmeester):
- Visuele controle (mechanische toestand, roest, slijtage etc)
Indien er zichtbaar mechanische delen aan vervanging toe zijn door slijtage maar alles nog wel goed functioneert, wordt dit een adviespunt. Remslangen waarvan het canvas zichtbaar is tussen de droogte scheurtjes leidt tot afkeur! Indien een remslang opzwelt tijdens het intrappen van het rempedaal (bult erop dus) is dit ook een reden tot afkeur. Een slechte handremkabel (buitenmantel gebroken/doorgeroest) trouwens ook. Wat soms tot vervelende maar heel zinnige reparaties leidt is de eis omtrent putcorrosie van de remleidingen. Indien de geroeste remleidingen na het schoonkrabben met een mesje roestputten hebben is dit afkeur. Dit is maar goed ook, want als een remleiding springt terwijl je net een noodstop maakt…….
Verder mag zich op een remschijf voor maximaal 50 % van het werkzame oppervlak (= het deel waar de remblokjes tegenaan lopen) per kant roest bevinden.
Voor personenauto’s van na 30 december 2011 met een remplatenbank:
– Remvertraging 5,8 m/s2
– Remvertraging parkeerrem 1,2 m/s2
– Remverschil vooras en achteras maximaal 30%