APK afkeur Skoda Superb Combi uit 2017

Boyd1970

Nieuw lid
Mijn Skoda Superb combi uit oktober 2017 wordt afgekeurd omdat de meer dan 55% roest op de achterste remschijven zou zitten. Kmstand 55000 km. Op de auto zit tot 9 oktober 2021 nog garantie.
Door de velgen 18inch heen zijn de schijven aan de voorzijde blank. Het moet dus aan de binnenkant zitten.

Vervangen inclusief blokken 495 euro

Nog nooit bij een andere auto gehad hiervoor een Superb II gehad zatten originele blokken en schijven met 120000 km nog op.

Iemand ervaring mee ?
 

Fmoon

Forumguru
Buiten dat het wel apart is (dan moet er lijkt mij iets mis zijn) is dat wel een waanzinnig bedrag .
 

Huibert

Forumguru
Deze "slijtage" is niet zo vreemd bij een auto die regelmatig wat langer stilstaat. Bij langer stilstaan komt er wat extra stevige roest op de schijf welke iets van het remblok wegslijt, gebeurt dit enkele keren dan kan het blok niet meer tegen de schijf komen om hem schoon te remmen. De vervangings prijs lijkt mij ook stevig, zou bij een andere garage ook even een prijsopgave vragen, dit specifieke zou ik ook nog wel bij een kwikfit oid aandurven.
 

Duijzer

Donateur
Af en toe stevig remmen helpt, maar dat is nu te laat. Er zijn bedrijven die de schijven (als ze dik genoeg zijn) af kunnen draaien. Maar of je dan qua kosten goedkoper uit bent….? De prijs is inderdaad aan de hoge kant. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je zou @Antera eens kunnen vragen om een prijsopgave.
 

Tees

Donateur
Ik zou beginnen met een andere garage om hun oordeel te vragen en als ie hetzelfde constateren om een prijs.

Als een auto een tijdje stil staat kan dit best gebeuren, of ie nou redelijk nieuw is of niet. Maar €500 lijkt me stevig aan de prijs, €300 lijkt mij meer passend, al hangt t natuurlijk af van de prijs van de schijven.
 

brepus13

Forumguru
Skoda dealer rekent ook gewoon 495€ voor achterschijven en blokken, is gewoon een normale prijs dus. Neemt niet weg dat het veel geld is maar dat is iets anders dan duur ;)

Een universele garage kan deze klus ook prima en zal iets goedkoper zijn. Zelf is het ook goed te doen en dan ben een fractie daarvan kwijt.
 

Tees

Donateur
Als een dealer dat rekent is t dus duur :-). De dealer is met de meeste handelingen significant duurder dan de algemene garage, en zeker hiervoor heb je niet veel kennis nodig, tis idd ook prima zelf te doen!
 

Fmoon

Forumguru
Ja alleen wellicht lastig met de zuiger voor sommige mensen om deze terug te draaien.
 

Sjoerdb

Forumguru
Zijn de schijven nog af te draaien, dan ben je de roest kwijt en kun je nieuwe blokken monteren om weer optimaal rem kracht te krijgen.
 

hemi24

Forumguru
Je auto is nog een maand niet keuringsplichtig toch? Laat de garage dan gewoon zeggen wat er moet gebeuren, ipv zo’n “domme” uitspraak te doen..!
 

EdK

Forumguru
Tsja op roestige schijven afkeuren..??

Als me wagen op een natte dag een 24 uur niet heeft gereden dan zijn de schijven ook bruin van het roest.
Paar jaar terug me knie gebroken en kon dus een ruim 4 maanden niet rijden, en ja toen waren ze ook erggggg roestig en na één ritje waren deze ook nog niet geheel schoon.
Maar na twee dagen W/W verkeer waren ze wel weer schoon en dus niet meer roestig....

Dus vind op zich een rare uitspraak die afkeur.
Als er nu groeven in de schijf zitten dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dan is het vaak mogelijk om ze weer vlak te slijpen (draaien) mits ze nog dik genoeg zijn.

Een afkeur is volgens mij alleen bij scheuren in schijf / een kromme schijf (vervorming ) of een te dunne schijf ( te dun door slijtage van de jaren van remmen )
 

Bakkertje

Forumguru
Laatst was onze New Beetle afgekeurd op de achterremmen, handrem zat vast aan beide zijden.
2x nieuwe rem klauw (TRW)
2x Bosch remschijf en 2x set blokken
Montage set

Alles bij elkaar 200 euro aan onderdelen. Per kant op de oprit (wel op as-steunen uiteraard) tussen de 30 en 45 minuten werk.
Net even snel gekeken, voor een Superb ben je zonder klauwen voor 105 euro aan onderdelen klaar ...
 

Tees

Donateur
Dus een garage rekent €200 aan onderdelen (grofweg 2x de prijs van online) en t zou in 1 uur werk moeten kunnen. Kom je idd rond de €300 uit.
 

Bakkertje

Forumguru
Het mag bekend zijn dat ik geen hoge pet op heb van de gemiddelde VAG dealer, maar de universele garage waar onze beetle stond vroeg 900 euro voor het vervangen van de achterremmen inclusief klauwen.
Dat heb ik dus zelf voor 200 euro gemaakt en ik kreeg nog complimenten over mijn werk door de garage in kwestie :jaja:
Overigens verder echt heel dik tevreden over die garage alleen het vervangen van remmen is daar echt bijzonder kostbaar. Distirbutie riem vervangen was bijvoorbeeld (uit mijn hoofd) 300 euro..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Kanerr

Forumguru
Afdraaien is zeker geschikt, vooral als er nog ruim voldoende metaal is op de remschijf zelf.

Maar ikzelf heb nog nooit gehoord dat een auto is afgekeurd op roest op de remschijf...
 
Wij hadden vroeger een toyota aygo, schijven laten vervangen, waren op.
Blokken waren een half jaar ofzo ervoor al vernieuwd; die hoefden niet dan.
Fijn, scheelde kosten, maar volgens mij is het zo bij nieuwe schijven ook nieuwe blokken.

goed; schijven vervangen, blokken niet. Poosje gereden; beide schijven vól donkere roest.. alleen in het midden een schone streep. Verder maakte de blokken dus geen of onvoldoende contact.
En dát is dus de reden voor APK afkeur; niet de roest zelf; maar het onvoldoende cobtact tussen de blokken en schijven. Dat heeft natuurlijk gevolgen op het remvermogen in negatieve zin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan