Oknot

Forumguru
@michelover , ik ging er vanuit dat het om de lollipop update ging en die kon ik dus niet vinden. Zie nu dat het om de Jy-V2.73 gaat en die staat er bij mij al op. Of ik zie iets over het hoofd.. 20151209_170626-1600x900.jpg Op deze versie draait de mijne 20151209_170242-1600x900.jpg Dit was het enige wat ik kon ontdekken
 

Highway

Forumguru
Hoop inderdaad ook dat het een 1 malig ding is! Ik ben nog steeds bezig met de verkoper om mijn radio werkend te krijgen met de sound system. Heeft nu een andere canbus converter opgestuurd.

Heb mijn radio even op een losse speaker aangesloten gehad, en ben best tevreden over de werking. Betrouwbaarheid staat wel hoog bij mij op de lijst, dus hoop niet dat dit minder goed is. Radio voelt en lijkt degelijk te zijn.
 

gbbosma

Forumguru
Beste @Highway, las dat je geen geluid krijgt als de radio is aangesloten op jou Skoda Soundsysteem.
In het verleden heb ik het zelfde probleem gehad en heb toen hier op het forum een vraag over gesteld.
Lees dit maar eens; http://www.skodaforum.nl/forum/i/ra...r-radio-navigatie-multimedia-rns.19726/page-2
Kon toen via eBay deze set kopen, http://www.ebay.de/itm/Radio-Adapte...erker-Superb-II-2-Octavia-II-2-/200655731402?
Door deze radio-adapter heb ik geluid en zal het bij jou ook gaan lukken.
Zag dat deze is uitverkocht maar nu heb je een idee van wat er beslist tussen moet.
Hoop dat je zo ééntje kan vinden en anders maar contact opnemen met die verkoper.
Succes.

Groet,

Gerard. B
 

Highway

Forumguru
@gbbosma mijn dank is groot voor je links en informatie.

De verkoper heeft nu een canbus aansluiting gestuurd die wel zou moeten werken. Geen garantie voor mij natuurlijk - de radio zou eerst ook met het sound system werken en deed dat niet.

Morgen zou deze aan komen volgens DHL. Dit weekend gaan inbouwen, hopelijk functioneert deze canbus nu wel goed. Indien niet, ga ik op zoek naar zo een adaptor van jou link. Staat wel dat die ong 70% ondersteund, dus ook dan is het nog niet zeker.
 

gbbosma

Forumguru
@Highway graag gedaan, hulp is altijd mooi. Ben hier op het forum ook altijd goed geholpen.
Hoop idd voor je dat die canbus werkt.
Ben heel benieuwd.

Groet.

Gerard B
 

Highway

Forumguru
Even weer een update.

Nieuwe canbus is binnen. Lijkt hetzelfde dan de andere, dus ik had er een beetje angst in dat dit niet ging werken.

Ingebouwd, en toen ik de radio aan zette: gesuis over de speakers..... mooi lijkt dus te werken.

mp3 tje gespeeld: geluid :D Toen ben ik een beetje gaan spelen met de radio. Hoewel ik nu geluid heb, vallen de volgende dingen mij nog op:

- indien ik het geluid meer naar de achter speakers wil zetten, dan wordt het geluid zachter. Helemaal naar achter = helemaal stil. Eerst dacht ik dat de achterspeakers het niet deden. Echter, als ik het geluid naar het midden van de auto zet is er geen probleem en doen alle speakers het. Ben ik nog aan het uit zoeken.
- het geluid is snel te hard. Vermoedelijk omdat de radio zelf teveel power richting de versterker stuurt. Zet ik het volume op 10, dan is het al flink te hard.

Voor het laatste heb ik de meegeleverde kabelboom even aangepast zodat deze op de RCA uit aangesloten zitten. Nu heb ik geen geluid, dus of de RCA leveren geen output, of de versterker kan hier niet mee overweg. Ik wil een oude versterker+speakers aansluiten om te kijken waar het probleem ligt. Zover ik weet is het moeilijk om RCA output te meten via een multimeter. Met dit gaan we dus nog verder zoeken.

Vandaag even een stukje gereden met de nieuwe radio operationeel. Navigatie werkt prima, geluid wordt netjes gedempt als de navigatie spreekt etc. Zeker niet ontevreden.

Radio werkt ook prima..... tot ik mijn dashcam aan zet. Dan heb ik dusdanig veel storing dat de radio slecht werkt. Dat is een zorg voor later - ik luister toch bijna nooit radio.

Status tot nu toe dus: met nieuwe canbus werkt het sound system. Het werk helaas nog niet optimaal, maar daar gaan we mee aan de slag.
 

Highway

Forumguru
Vandaag weer h.e.e.a. getest.

Ik heb op de Android radio een externe versterker gehangen. Zodoende kon ik testen of de RCA uitgangen functioneren. Deze functioneren.

Dat betekend dus dat de OEM versterker hier niet mee om kan gaan. Jammer. Moet dus aangesloten worden op de speaker uitgangen.

Probleem is nu alleen, dat deze te veel 'power' stuurt. Hierdoor gaat die bij weinig volume al erg hard over de luidsprekers spelen. Zet ik het geluid op 0, dan hoor ik de bekende bromtoon van stoom die over de versterker loopt. Dit is ook met de originele RNS310, alleen wat minder.

Lijkt er verder ook op, dat de versterker alleen het linker en rechter signaal gebruikt van de voorste luidsprekers, en dit vervolgens zelf verdeeld over alle speakers. Ik vermoed dat de RNS310 via canbus de OEM versterker aanstuurt om voor/achter het volume in te stellen. Dat dit deze radio nu niet. Op zicht niet zo een groot probleem, standaard lijkt de versterker alle speakers even veel / hard aan te sturen.

Nu ben ik dus nog op zoek naar een manier de 'power' die uit de radio komt te verlagen, zodat de volume beter te regelen wordt. Indien iemand hier een idee toe heeft hoor ik dat graag.
 

EdK

Forumguru
Radio werkt ook prima..... tot ik mijn dashcam aan zet.
Dashcam toevallig met een USB of losse sigaretten aansluiting ?
Zo ja dan mag je er voor 90% van uit gaan dat dit het probleem veroorzaakt
Heb het zelf gehad met een USB lader voor in sigaretten wcd tbv me smartfeun.
één of ander goedkoop ding van de zwarte markt die ook het radiosignaal onderdrukte, nu een duurdere aangeschaft en probleem volledig verdwenen.
 

Highway

Forumguru
Op dit moment via een usb lader in de sigaretten aansluiting.

Moet hier nog na kijken, is een van die kleine dingetjes die ik niet zo belangrijk vind op dit moment.
 

Oknot

Forumguru
Ik heb een dashcam via joying aangeschaft die ik op 1 vd usb aansluitingen heb aangesloten en dat werkt bij mij prima. Die camera krijgt ook zijn voeding via usb. Via playstore een dashcam app erbij en klaar ben je. Nog verrassend goed beeld ook.
 

Highway

Forumguru
Ik blijf wat rare problemen hebben met het sound system. Wat ik zo heb gevonden:

- sound system gebruikt de speaker uitgangen (high-uitgangen).
- blijkbaar worden alleen de 2 voorste speaker uitgangen gebruikt. Zet ik het geluid qua balans van voor naar achter, dan krijg ik minder volume qua geluid.
- vanwege de hogere spanning die op deze unit staat (is immers om de speakers direct aan te kunnen sturen), is het volume niet goed dosseerbaar en heb ik een ruis door de speakers bij stilte.

Ik heb nu het geluid voor een deel naar achter geplaatst, zodat de volume niet zo sterk is. Hierdoor kan ik nu redelijk het volume regelen via de volume knop.

Het geluid die uit de radio komt is prima. Of dat komt door de oem versterker (met DSP) durf ik niet te zeggen.

Het grootste probleem die ik heb, is dat de canbus converter niet altijd de versterker aan zet. Soms blijft de versterker gewoon uit. Dat is wel lastig.

Ook, indien ik de volume lager zet via het stuur, gaat die eerst 1 puntje harder en daarna pas zachter. Wil ik het volgende nummer qua muziek, moet ik de eerste keer 2x drukken. Dat is wel apart.

Ik zit eraan te denken een aftermarket versterker in te gaan leggen, alleen heb ik niet zoveel kennis van hoe dat precies moet. Daarvoor open ik een draadtje in het gepaste sub-forum.

Voor de rest ben ik tevreden met de radio. Qua radio doet die gewoon goed wat die moet doen.
 

Highway

Forumguru
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn de rare problemen die ik had ook opgelost. Nou ja, de meeste dan :tongue:

Ik heb het sound system wat 'aangepast'. De standaard versterker heb ik eruit gehaald en vervangen door een Eton DSP 8 CAN. Dat is een 8 kanaals D klasse versterker met DSP.

Ik heb wel nieuwe kabels gelegd van de radio naar de versterker. Achteraf vermoed ik dat het niet nodig was, maar ze liggen er nu dus laat ik ze ook liggen. Had ze vervangen omreden ik in het begin problemen had met het aansturen van de achterste luidsprekers. Bleek achteraf niet aan de kabels te liggen (wel aan de software van de versterker).

Deze versterker gebruikt ook de high uitgangen van de radio. Liefst had ik de low outputs (RCA) gebruikt, echter kwam ik deze versterker voor een leuke prijs tegen. Alle 4 de ingangen worden nu correct gebruikt, dus kan ik via de radio zelf ook de voor/achter balans (fader) goed gebruiken.

Gezien ik deze versterker via software en een USB kabel helemaal zelf kan programmeren, heb ik de gain / gevoeligheid van de ingangen aan kunnen passen zodat ik een mooi verloop van volume heb. De versterker gaat aan zodra deze een luidspreker signaal detecteert, dus geen gedoe meer met canbus om de versterker aan te zetten.

Alle luidsprekers van het Sound System zitten er nog in, en ik heb geen plannen deze te gaan vervangen.

Het enige probleem die ik nog niet heb kunnen verhelpen, is met het volume. Indien ik na een tijdje de volume via het stuur wil aanpassen, stel ik wil deze zachter zetten, dan gaat die eerst even wat harder waarna het wel weer voor even goed werkt. Het is raar, maar als dat het enige probleem is kan ik daar wel mee leven.

Over de radio:

deze lijkt OEM zodra deze helemaal is ingebouwd. Radio is vlot, reageert goed en het touch gedeelte is gevoelig genoeg om goed mee te werken.

Navigatie is prima. Ik gebruik nu tomtom. Radio heeft snel het GPS signaal en houdt deze ook goed vast. Achteruit rijden - ik heb (nog) geen camera - de radio springt direct op de achteruit rij camera. Radio hoeft nog niet te zijn opgestart (het Android gedeelte). De piepjes van de PDC komen niet vanuit de radio, dus deze werken ook nog prima.

Dvd afspelen gaat prima. Niet dat ik dit vaak gebruik maar is wel getest.

De radio heeft 2 USB ingangen. Ik heb er in 1 een USB stick gedaan. Werkt prima. Ik kan echter geen 2de USB stick in de andere ingang plaatsen, deze wordt gewoon niet gezien. Is voo rmij niet storend. Er zitten ook 2 SD slots in, ik gebruik er nu 1 en heb hier mijn muziek op staan.

Helderheid van het scherm is ook prima. S'avonds zou die wat meer gedimd mogen zijn, echter kan je dit snel zelf instellen. Scherm is voldoende scherp.

Bluetooth: mijn telefoon (Samsung Galaxy S5 mini) werkt prima met de radio. Kwaliteit van de gesprekken met de interne microfoon: nog geen klachten gehad :tongue:. Wel een minpuntje is dat je geen tethering via Bluetooth kan opzetten (internet op de telefoon delen met de radio via bluetooth). Ik heb nu een wifi hotspot aangemaakt op de telefoon, waardoor de radio wel beschikt over internet als ik onderweg ben. Handig voor de flits+file meldingen voor Tomtom.

Radio ontvangst is minder dan bij de OEM radio. Ik gebruik de radio echter maar zelden, dus geen probleem voor mij. Er zijn ook manieren om DAB+ te installeren op deze radio dus de wat slechtere FM ontvangst is te overkomen.

Over het totaal ben ik erg te spreken over de radio. Deze functioneert beter dan ik had verwacht, is van betere externe kwaliteit dan verwacht en past ook erg netjes in het dashbord.
 

michelover

Forumguru
@Highway , fijn dat alles nou redelijk naar behoren werkt. Ik gebruik wel Bluetooth tethering en dat gaat prima. De tweede USB is volgens mij alleen bedoeld voor een 3G dongle , dus ik denk dat hij daarom geen gewone USB stick ziet.
 

Highway

Forumguru
@michelover mogelijk werkt bluetooth tehthering wel met een ander type telefoon. Ik kan 1 x 1USB stick in 1 van de 2 USB aansluitingen plaatsen. Het systeem lijkt niet om te kunnen gaan met 2 USB sticks tegelijk. Voor mij geen probleem.

Toevallig dat ik mijn dashcam (Mini0806) ook netjes bedraad heb. Nu heb ik geen storing op de radio. Lag dus waarschijnlijk aan de oude voeding (12V->5V) die niet meer goed was (heb ik nu ook vervangen).

Na wat zoeken op internet ben ik ook custom ROM's tegen gekomen voor deze units. Zodra alles goed is ingebouwd (moet nog wat kabels weg werken etc) dan ga ik daar mogelijk eens mee spelen.
 
Bovenaan Onderaan