Captain Hook
Forumguru
Er wordt regelmatig over andere, mooiere, betere velgen gesproken. Maar je hoort nooit iemand over zoiets simpels als de wielbouten! (ik wist het zelf ook niet)
Maar de (juiste) wielbouten bepalen of je velgen correct EN veilig gemonteerd zijn.
En daar kwam ik dus zelf (op een pijnlijke manier) achter toen ik velgen wisselde bij de bandenboer. Mijn (Skoda) LMV's met zomerbanden gingen er af en (ander merk) LMV's met winterbanden zouden gemonteerd worden. Appeltje, eitje zou je denken.
Wat blijkt, VAG gebruikt bij bijna al zijn 'eigen' velgen zogenaamde bol-konische wielbouten. M.a.w. het schuine vlak waar de bevestigingskrachten tussen bout en velg op werken, is bol-konisch aan de boutkant en hol-konisch in de velg. Maar andere merken LMV's gebruiken dus ook een konisch (= schuin) vlak, maar dan vlak-konisch.
Met andere woorden het oppervlak waar de konische kant van de bout de velg dan raakt is anders!
Een foto ter illustratie:
links een oorspronkelijke Skoda wielbout (het is lastig te zien, maar dat schuine vlak boven de schroefdraad is dus bol-konisch), rechts een 'gewone' vlak-konische wielbout in dezelfde maat.
De schroefdraad lijkt langer, maar is dat niet! Bij de linkerbout loopt de schroefdraad helemaal door tot aan het schuine vlak, bij de rechter zit er een schroefdraadloos stukje.
En daar stond ik dan met de auto op de brug (bij de bandeboer), alle vier de wielen er af, blijken de nieuwe velgen niet vast te zetten... En probeer dan maar eens ff snel weer ergens 25 passende wielbouten vandaan te halen
De monteurs (4 man hebben zich er mee bemoeid) gaven allemaal aan, het kon wel, maar veilig was anders. Bovendien loop je het risiko dat de verkeerde bouten zich vastzetten in de velgen doordat het kontakvlak tussen bout en velg beschadigd raakt.
Vervolgens naar Skoda dealer en VW dealer gelopen (die zaten daar om de hoek). Hadden alleen VAG bouten in het magazijn liggen.
Uiteindelijk (aan de andere kant v.d. stad) bij een automaterialen zaak z'n hele voorraadje van wielbouten meegenomen.
Wellicht hebben anderen hier iets aan als je nog eens velgjes wilt wisselen en/of je je afvraagt waarom je velgen toch zo moervast zaten c.q. los wiebelden... :crazy:
Maar de (juiste) wielbouten bepalen of je velgen correct EN veilig gemonteerd zijn.
En daar kwam ik dus zelf (op een pijnlijke manier) achter toen ik velgen wisselde bij de bandenboer. Mijn (Skoda) LMV's met zomerbanden gingen er af en (ander merk) LMV's met winterbanden zouden gemonteerd worden. Appeltje, eitje zou je denken.
Wat blijkt, VAG gebruikt bij bijna al zijn 'eigen' velgen zogenaamde bol-konische wielbouten. M.a.w. het schuine vlak waar de bevestigingskrachten tussen bout en velg op werken, is bol-konisch aan de boutkant en hol-konisch in de velg. Maar andere merken LMV's gebruiken dus ook een konisch (= schuin) vlak, maar dan vlak-konisch.
Met andere woorden het oppervlak waar de konische kant van de bout de velg dan raakt is anders!
Een foto ter illustratie:

links een oorspronkelijke Skoda wielbout (het is lastig te zien, maar dat schuine vlak boven de schroefdraad is dus bol-konisch), rechts een 'gewone' vlak-konische wielbout in dezelfde maat.
De schroefdraad lijkt langer, maar is dat niet! Bij de linkerbout loopt de schroefdraad helemaal door tot aan het schuine vlak, bij de rechter zit er een schroefdraadloos stukje.
En daar stond ik dan met de auto op de brug (bij de bandeboer), alle vier de wielen er af, blijken de nieuwe velgen niet vast te zetten... En probeer dan maar eens ff snel weer ergens 25 passende wielbouten vandaan te halen
De monteurs (4 man hebben zich er mee bemoeid) gaven allemaal aan, het kon wel, maar veilig was anders. Bovendien loop je het risiko dat de verkeerde bouten zich vastzetten in de velgen doordat het kontakvlak tussen bout en velg beschadigd raakt.
Vervolgens naar Skoda dealer en VW dealer gelopen (die zaten daar om de hoek). Hadden alleen VAG bouten in het magazijn liggen.
Uiteindelijk (aan de andere kant v.d. stad) bij een automaterialen zaak z'n hele voorraadje van wielbouten meegenomen.
Wellicht hebben anderen hier iets aan als je nog eens velgjes wilt wisselen en/of je je afvraagt waarom je velgen toch zo moervast zaten c.q. los wiebelden... :crazy: