Andere velgen, andere wielbouten!

Captain Hook

Forumguru
Er wordt regelmatig over andere, mooiere, betere velgen gesproken. Maar je hoort nooit iemand over zoiets simpels als de wielbouten! (ik wist het zelf ook niet)
Maar de (juiste) wielbouten bepalen of je velgen correct EN veilig gemonteerd zijn.

En daar kwam ik dus zelf (op een pijnlijke manier) achter toen ik velgen wisselde bij de bandenboer. Mijn (Skoda) LMV's met zomerbanden gingen er af en (ander merk) LMV's met winterbanden zouden gemonteerd worden. Appeltje, eitje zou je denken.
Wat blijkt, VAG gebruikt bij bijna al zijn 'eigen' velgen zogenaamde bol-konische wielbouten. M.a.w. het schuine vlak waar de bevestigingskrachten tussen bout en velg op werken, is bol-konisch aan de boutkant en hol-konisch in de velg. Maar andere merken LMV's gebruiken dus ook een konisch (= schuin) vlak, maar dan vlak-konisch.
Met andere woorden het oppervlak waar de konische kant van de bout de velg dan raakt is anders!
Een foto ter illustratie:
bouty.jpg

links een oorspronkelijke Skoda wielbout (het is lastig te zien, maar dat schuine vlak boven de schroefdraad is dus bol-konisch), rechts een 'gewone' vlak-konische wielbout in dezelfde maat.
De schroefdraad lijkt langer, maar is dat niet! Bij de linkerbout loopt de schroefdraad helemaal door tot aan het schuine vlak, bij de rechter zit er een schroefdraadloos stukje.

En daar stond ik dan met de auto op de brug (bij de bandeboer), alle vier de wielen er af, blijken de nieuwe velgen niet vast te zetten... En probeer dan maar eens ff snel weer ergens 25 passende wielbouten vandaan te halen :eek:
De monteurs (4 man hebben zich er mee bemoeid) gaven allemaal aan, het kon wel, maar veilig was anders. Bovendien loop je het risiko dat de verkeerde bouten zich vastzetten in de velgen doordat het kontakvlak tussen bout en velg beschadigd raakt.
Vervolgens naar Skoda dealer en VW dealer gelopen (die zaten daar om de hoek). Hadden alleen VAG bouten in het magazijn liggen.
Uiteindelijk (aan de andere kant v.d. stad) bij een automaterialen zaak z'n hele voorraadje van wielbouten meegenomen.

Wellicht hebben anderen hier iets aan als je nog eens velgjes wilt wisselen en/of je je afvraagt waarom je velgen toch zo moervast zaten c.q. los wiebelden... :crazy:
 

Gieliovd

Forumguru
Leuke post met zeer nuttige informatie!

Ikzelf heb het ook in de praktijk geleerd. Ik kocht een auto met veel te brede (verkeerde ET) aftermarket velgen dus die moesten er onder vandaan. Ik heb andere mooie aftermarket lichtmetaaltjes opgesnord en ging aan de slag.

Wielsleutel op de bouten en los kwam de eerste, inclusief een pak aluminiumgruis. Hmm... En zo ook de volgende 3.

Tja, die lichtmetaaltjes hadden dus ook een vlak konisch montagegat. En als je daar een bol konische bout in draait, dan vreet die zich dus vast in het materiaal gezien het oppervlak niet overeenkomt!

Mijn eerste gedachte was, even langsrijden bij de dealer. Die hadden ze wel hoor! Maar ik geloof 8 euro per stuk. Hmm, 16x8.. Nee! Uiteindelijk bij de Lasaulec voor iets van €20 16 stuks gehaald.


Zo leer je nog eens wat. Vrijwel alle lichtmetalen velgen zet je vast met vlak konische bouten gezien daarvan het raakvlak met de velg veel groter is. Dit is nodig gezien aluminium veel zachter is dan staal. Gebruik je de bouten voor stalen velgen, dan sloop je de velg. In het ergste geval draai je ze dwars door de velg heen, of ze vreten zichzelf na verloop van tijd erdoorheen.

Er zijn ook velgen waarin geharde bussen zitten en dus gewone bouten kunnen. Hoe dit bij VAG gaat weet ik niet!

Tipje van de zaak: monteer je andere velgen? Trek ze na zo'n 500 km nog even na!
 

EdK

Forumguru
Wat ik alleen erg vreemd blijf vinden is dat een toko die dus velgen verkoopt behoort te weten dat er afwijkingen in de bout gaten kunnen zitten !
En dus als men velgen verkoopt dat men dan ook zorg hoort te dragen voor de juiste bouten !
Prima als hij deze niet in voorraad heeft maar op moment dat ik voor nieuwe velgen kom zou hij mij daar wel op behoren te attanderen !
 

Captain Hook

Forumguru
Waar denk ik een boel mensen mee in de fout gaan (ik ook :eek:), is het feit dat als je denkt de steek/maat is goed, dan kun je zondermeer verwisselen.

Maar het blijkt dus dat de bouten bij het specifieke type velgen horen en niet bij de auto!
 

Captain Hook

Forumguru
Vrijwel alle lichtmetalen velgen zet je vast met vlak konische bouten gezien daarvan het raakvlak met de velg veel groter is. Dit is nodig gezien aluminium veel zachter is dan staal.
Kun je nagaan, VAG dus niet. Want hun 'eigen' LMV's hebben ook hol-konische bevestigingsgaten waar bol-konische bouten bij horen...
 

EdK

Forumguru
Een aanvullend stukje kan volgende ook zijn , om te beseffen hoever het kan gaan , ondanks dat dit bij een motorfiets was !

BMW bracht op bepaald moment de K serie uit met enkelzijdige wielophanging voor het achterwiel !
En het is dus voor een ieder opeens heel makkelijk om dan zelf het achterwiel te demonteren en na reparatie of vervangen band hem weer te monteren.
Tja en wie heeft een momentsleutel thuis liggen ?? misschien 1% van de lezers op dit forum ?
Maar het bleek dus erg precies te spreken voor de K serie, en te los resulteerde in bouten verliezen of los komen ! Maar te strak resulteerde in het afbreken van de boueten met als gevolg dat je ingehaald werd door je achterwiel !
Gelukkig is beide mij niet overkomen, maar ik heb het twee maal mogen zien wat de gevolgen waren van dit punt, 2 total losjes die bij mijn toenmalige dealer stonden , en ja met een nieuwe achterband op het achterwiel wat op zadel was gebonden door het sleepbedrijf !
Dus ook met auto's een reden des temeer om eens bij je velgen te kijken en eens vragen wat het juiste aanhaal moment moet wezen !?
 

MarcoO2

Forumguru
Bouten aandraaien met het juiste moment is inderdaad van levensbelang... en nee, ik heb helaas geen momentsleutel thuis! Als ik mijn winter- of zomerbanden weer gewisseld heb, moet ik ook altijd na 500 km weer terugkomen om de bouten nog even na te draaien. Meestal vind ik dat alleen maar lastig "moet ik weer naar de bandenboer", maar veiligheid gaat voor alles!
 

___JC___

Forumguru
Joh ik dacht ook dat je gewoon de bestaande bouten over kon zetten. Maar met dezelfde ET waarde en dezelfde steek kan je dus toch andere bouten nodig hebben? Goed dat dit even gepost wordt.
 

LenK

Forumguru
Nog een tip: probeer nadat je andere velgen hebt of je wielmoersleutel nog past.

Ik heb een keer met een lekke band gestaan en de wegenwacht moeten bellen omdat ik de wielmoersleutel niet in het gat in de LM velg kreeg. De sleutelmaat was goed maar er was een hele dunne sleutel buitenmaat nodig.

Maar toen ik de wegenwacht aan de gang zag was de conclusie dat wanneer de sleutel wel gepast had ik de moeren ws niet los had gekregen. Zaten dus ontzettend vast.

Dat laatste had ik bij de O2 ook. Als de velgen lang niet eraf zijn geweest zijn dan kunnen bouten dus lekker vast geoxideerd zijn en toen die bouten los waren zat de velg nog flink vast aan de naaf (LM velgen).

Een goede bandenboer herken je vervolgens aan het gebruik van een momentsleutel en kopervet. Itt de kwikfitter en de beun waar het alleen luchtdruksleutel wat de klok slaat. Lomp en snel.
 

Captain Hook

Forumguru
Itt de kwikfitter en de beun waar het alleen luchtdruksleutel wat de klok slaat. Lomp en snel.
Jij hebt iets tegen kwikfit he?

Mijn ervaringen van de afgelopen 10 jaar is, is dat kwikfit mij beter en vakkundiger hielp dan de reguliere VAG garage! (op bandengebied bedoel ik dan)

De verschillen:
-Prijzen zijn lager bij de gespecialiseerde bandenboer (zoals kwikfit of profile)
-Door hun hogere omzetsnelheid v.d. banden zijn hun banden verser (bij Volkswagen probeerden ze me wel eens 4 jaar oude banden als nieuw aan te smeren)
-Door het specialisme op bandengebied hebben ze veel meer handigheid in het banden verwisselen. Een andere VAG garage presteerde het zelfs een keertje om de winterbanden met de verkeerde rijrichting te monteren. En o wee als je daar wat van zegt...
-Bij een VAG garage wordt je altijd weggestuurd als je mee wilt kijken, terwijl bij de bandenboer krijg ik tekst en uitleg en vindt men het leuk dat je meedenkt.
-Vaak zie je de meest geavanceerde balanceer apparatuur als eerste bij de bandenboerketens verschijnen (die kunnen zich dat veroorloven)
-Ze waren altijd bereid me te helpen, terwijl de arrogantie bij de VAG garages er van af droop. (de kwikfit/profile gebruiken wel degelijk een momentsleutel)

Ik vind altijd maar zo, voor de specifieke deelgebieden ga je het liefst naar de specialist op dat gebied.
Kijk, voor het onderhoud van een TDI motor zou ik voor geen goud naar de kwikfit/profile gaan, maar banden juist weer wel.

Bij al deze specialistische technische zaken blijft: als je er zelf verstand van hebt, c.q. bereid bent je er in te verdiepen, speelt dat alleen maar in je voordeel. Wil/kun je dat niet, dan betekent dat vrijwel altijd dat je genept wordt en teveel betaald. Triest, maar waar. :icon_smile_dead:

Zoals nu mijn akkefietje met het banden wisselen. Zowel Skoda als VW had geen interesse en zelfs toen ik vroeg om de juiste wielbouten had men geen tijd voor me. "ga ze maar ergens anders halen, doei"
 

EdK

Forumguru
Ben bang dat Lenk niet de enigste is die geen hoge pet van die kwikfit heeft !
Ben er ooit één keer geweest en dan zie ik daar een ongeinstreseerd zooitje gassies staan, die op een asso manier met je velgen smijten !
Wel dan heb ik het al gehad !
Maar we kunnen nu ook zeggen dat het gewoon aan het filiaal ligt waar je komt !
Jij hebt goede ervaringen mbt banden bij Kwikkie en ik niet
En jij hebt slechte ervaringen met je VAG dealer mbt banden en ik juist geheel niet !

En zoals je eigenlijk ook al zelf aangeeft, ligt het voor een deel ook aan jezelf op moment dat je je iets in je maag laat splitsen !
Want jezelf inlezen op een artikel dat je wil kopen is ook een belangrijke factor, maar wie doet dat ??
Kom je weer op die F#... manual terecht, niemand leest het totdat er problemen zijn !
Maar tja dan ben je wel te laat en heb je al een probleem dat je had kunnen voorkomen door die F manual gelezen te hebben !
 

Gieliovd

Forumguru
Heren, Kwik Fit is ook een bedrijf met een franchiseformule. De ene vestiging is de andere niet!

Als er een vestiging is met een manager die wél voor kwaliteit en snelheid gaat dan kan het allemaal perfect verlopen. Klantenbindingen, klanttevredenheid, performance...

Maar er zijn er ook zat die gewoon het bedrijf runnen als bandendrukker en inderdaad je banden erom trekken met gratis krassen in je lichtmetaal en vervolgens gewoon de luchttol op je lichtmetaal zetten. Natuurlijk!

Zo geldt het voor alle bedrijven. En als je eenmaal een slecht imago hebt, zie het maar eens te verbeteren!
 

LenK

Forumguru
Maar wel een beetje lullig als je er al 30000 op hebt zitten zonder een krasje op je velg en zo'n gastje dat ws nergens anders aan de bak komt zorgt er even voor dat je velgen beschadigen door onbekwaamheid, lompheid en des-interesse.

O ik had niet in de gaten dat mijn overall vies was nadat ie je ivory interieur besmeurd heeft en met vette handen aan je stuur gezeten.
 

Ronnie

Forumguru
Wil ik er nog even aan toevoegen dat wanneer je wisselt van L.M. naar staal (winterband?) je moet controleren of de bouten van je L.M. velg niet te lang zijn....
Bij een auto met trommelremmen achter draai je anders het hele remwerk in de soep!
Dus voor je gaat rijden even een keertje het wiel ronddraaien!
 

Rolle

Senior Member
Vorig jaar toen ik het setje LM met winterbanden overgenomen heb van een medeforum lid deed hij me een zakje cadeu met de correcte bouten ervoor.

In de bandencentrale keken ze eventjes raar maar zonder problemen gewisseld.
 

Captain Hook

Forumguru
Vorig jaar toen ik het setje LM met winterbanden overgenomen heb van een medeforum lid deed hij me een zakje cadeu met de correcte bouten ervoor.
Cadeau? Zonder die bouten heb je niks aan die LMV's, die horen er gewoon bij (tenzij het al dezelfde waren).
Dat zou net zoiets zijn als dat je auto wordt afgeleverd, maar het stuur ontbreekt. "Oh, u wilde er ook een stuur bij?" "Dat had u niet gezegd"
Nee, sommige dingen horen nu eenmaal bij elkaar.

Goed dat jouw verkoper van die velgen WEL de bouten er bij deed, die van mij niet... :eek:
 

Rolle

Senior Member
Wat ik bedoelde is dat ik tot voordien er eigenlijk geen erg op gehad. Maar ja toen had ik ook maar 1 setje velgen. Winterbanden werden dan gewisseld voor de zomerbanden en omgekeerd. Nu worden de wielen gewisseld (wat tot voordeel heeft dat je dan fatsoenlijk en zeer gemakkelijk toch 2 keer per jaar uw velgen eens goed kan poetsen.)
 

Hetzer

Forumguru
Het klopt, dat bij de meeste after-market lm-velgen met andere bouten gemonteerd moeten worden, er zijn slechts enkele, bijvoorbeeld BBS / Ronal /Rial velgen die wel met de standaard bouten gemonteerd worden.
Zo zijn mijn "zomer" ABT lichtmetalen velgen, ook van BBS, en deze kunnen wel met de standaard bouten worden vastgezet, inclusief standaard slotbout, ook passen de dopjes voor de bouten moeiteloos.
 
Bovenaan Onderaan