Als het één niet lukt dan maar het ander!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kanerr

Forumguru
Even kort;

Een Mini Cooper John Cooper Works getuned door Manhart.

Rest van het verhaal komt morgen :D

1ea1d7446e008af63527b4ce71edc911.jpg
b5cc85df0af1274c7ed1d12ea32dd2c5.jpg

a72d3f2ff7913714cc86eb874b26bdf5.jpg

e9e665386998b62f68025e35274c058f.jpg

865084429e7d7c4576a3c5e301d34a46.jpg

23a1caf21c030e2027f42f0fca175c75.jpg
 

hemi24

Forumguru
Toffe wagen!

Ben benieuwd naar het verhaal, want aan de tijdelijke platen te zien heb je die ergens bij mij vlak over de grens gescoord…
 

Kanerr

Forumguru
Danku allen!

Story time :koffie:

I30N was niks geworden natuurlijk, dus bummer maargoed lekker rustig verder kijken. Een goede vriend van me grapte: "is een Mini Cooper S niks?" Verrek! Das waar ook, dat zijn ook erg leuke bommetjes. En ik wilde altijd er al eentje halen :D Goed, zoekfunctie aan en begin maar met zoeken.

Dan kom je erachter dat er in Mini wereld iets van 200 configuraties zijn... Iets met Personalize your Mini.... Goed, kort samengevat:
Mini One / Cooper (1.5Turbo met 130pk, leuk maar niet spannend)
Mini Cooper S (2.0Turbo met 192pk)
Mini Cooper S met een John Cooper Works exterieur pakket OF een motorisch pakket (dus JCW achtige bumpers, of een andere chip voor 20pk erbij)
Mini John Cooper Works (2.0Turbo met 231pk)
Mini John Cooper Works GP3 (2.0Turbo met 306? pk)

Ik wilde wel wat speciaals dus de 'standaard' S viel af en dat pakket gebeuren vind ik ook niks. Dan ga je zoeken naar een JCW of een GP3. GP3 viel heel snel af omdat het wel heel erg buiten het budget viel :laugh:

JCW it is, en ik kwam deze grijze tegen! Eigenlijk exact zoals ik hem wil. Een JCW, mooie kleur grijs met rode details, alle chrome gedeeltes zwart, JCW PRO schroefset eronder, Remus uitlaat en het belangrijkste; ZONDER panoramadak. Bij BMW/Mini hebben ze dat nooit echt goed geruisloos/kraakloos gekregen... Dus wilde ik die niet hebben in zo een kart ;)

Goed, hij stond in Duitsland. Na veel Whatsapp contact met de eigenaar besloten aankoop te doen. Goed meewerkende verkoper en heel relaxed. Auto stond in Sogel, vlakbij Meppen. 2 uur en 3 kwartier rijden.

Eenmaal aangekomen werd de garagedeur open gedaan en toen wist ik eigenlijk al dat ik hem zou kopen. Super netjes, alles netjes gedocumenteerd en bijgehouden en ja.. Dan is de knoop snel doorgehakt.
Hij was 5 jaar eigenaar en ivm zn nieuwe hobby en al 5 jaar in dezelde auto gereden te hebben was het tijd voor hem voor iets nieuws. Hij had het er wel wat moeilijk mee merkte ik, en dat geeft alleen maar een beter gevoel bij een aankoop. Het is geen kat in een zak :yeah:

Knoop doorgehakt en na een heel kort testrondje (alleen in de straat ivm zonder kenteken) meteen doorgereden naar de Zulassungsstelle.

Info over hoe en wat te doen om een tijdelijk Duits kenteken te krijgen zal ik in een aparte post doen samen met alle bedragen, want ik vind dat daar te weinig info over is online. Je komt alleen maar bedrijven tegen die het voor je willen doen voor 3x de prijs van wat het normaal kost en het is echt niet moeilijk ;) En ik vind het leuk om alles uit te zoeken en zelf te doen.

Goed! Kenteken opgehaald, op de auto geschroefd, daadwerkelijk alle papieren geregeld en alle spullen in de auto en dan hup terug naar huis.

Een Mini rijdt.. ehm... Anders! Het is werkelijk een kart, en dit is er dan 1 welke getuned is door Manhart waardoor je 302pk hebt met 456Nm koppel.. Kleppenuitlaat van Remus en het is echt een asociaal bommetje wanneer je wat enthousiast rijdt in de sport stand met de kleppen volledig open.. Klappen, luid, roffels, vlammen noem het maar op! Dus dat was heel even leuk op een verlaten Duitse N weg maar is daarna weer terug dicht gegaan :D

Terug naar huis gecruised met rond de 120kmpu en het verbruik volgens de BC is nu 1 op 15. Heh?! Das zuinig! Vooral omdat ik per ongeluk 2/3 keer mijn grote teen verplaatste en ik ineens heel hard ging :bloos:

Goed, nu taxatie regelen, RDW keuring staat gepland op 8 juli en dan zou ik mn kenteken moeten hebben!
 

Tees

Donateur
Ha, ja, een Mini is idd echt een kart! Ik heb een keer en standaard Mini One als leenauto gehad, dat voelde al als een kart, en deze zal dat nog wel 3x zo veel hebben. Mooi beestje ook hoor. En 1:15 op de snelweg is heel prima, zolang je je rechterteen maar stil houdt :-)
 

leon-cupra

Forumguru
Heel knappe JCW.

Hele tijd geleden ook nog eens naar gekeken. Maar toen van een Superb naar een Mini , te grote stap qua ruimte. Maar blijven wel gave dingen.
 

Kanerr

Forumguru
Allereerst bedankt allen! Nog steeds vind ik het een genot om naar te kijken voor de deur :D

-------------------------------------------------------------------------------

Goed, een korte how-to auto importeren uit Duitsland waarbij de auto direct wordt meegenomen en je hem zelf rijdend terug brengt naar huis!
In mijn mening staat er vrij weinig info op verschillende websites online en is het vooral algemene informatie. Je krijgt zaken te lezen als: neem je eigen kenteken mee, je kan de auto laten afmelden, een tijdelijke kenteken kan je zo halen bij de gemeente, je mag wel/niet rijden met een Duitse kenteken etc etc etc.

Goed, mouwen oprollen en onderzoekmodus aan en vooral, gewoon durven! We zien vanzelf wel waar het fout gaat.


Stap 1: Vind een auto in Duitsland!
Natuurlijk is het belangrijk om een auto te vinden. Dit doe ik persoonlijk via drie websites, namelijk Ebay Kleinanzeige, Mobile DE en Autoscout24.
Ebay Kleinanzeige en Mobile DE zijn uitsluitend Duitse websites en alles wordt in het Duits geschreven. Kan een tikkeltje intimiderend zijn, maar door het gebruik van bijvoorbeeld de Google Chrome webbrowser kan je met een rechter muisknop klik de complete website vertalen naar Nederlands. Dit helpt heel erg met de taalbarriere als je geen Duits spreekt.
Autoscout24 is er gewoon in het Nederlands maar dan moet je de zoekfunctie zo aanpassen dat je autos kan zoeken in Duitsland.

1656315755419.png
Mijn Mini JCW als voorbeeld.

Stap 2: Contant geld of overboeken?
Na je auto gevonden te hebben, is het van belang om met de verkoper duidelijk af te spreken wat de vervolgstappen zijn. Spreek duidelijk af dat je geintresseerd bent om de auto direct mee te nemen als de koop doorgaat, en vraag naar de mogelijkheden van betalen. Ik ben van mening dat contant geld altijd beter is zodat je niet hoeft te wachten op de bank tot de betaling is geslaagd. Sommige verkopers zijn ietswat makkelijker, die zullen met goed vertrouwen een notificatie van een banknota/overschrijving wel de auto meegeven, maar ik persoonlijk vind dat toch geen fijn gevoel. Eerlijk ruilen van geld en auto ;)

Stap 3: Koopcontract!
Spreek met de verkoper af dat er een simpel koopcontract wordt aangemaakt bij het kopen van de auto waarbij beide partijen ingedekt worden. Een voorbeeld kan je HIER vinden. Uitprinten en naast de auto invullen. Wilt de koper dit niet? Red flag! Zou al meteen mijn twijfels hebben van de staat van de auto.

1656315503013.png

Stap 4: Afspraak maken bij de gemeente van de verkoper.
Om de auto rijdend mee te nemen, heb je verschillende keuzes. Je kan dit doen met een groene kenteken van een garage of met een zogenaamde Kurzzeitkennzeichen/Zollkennzeichen. Ik ga er vanuit dat wij geen toegang hebben tot een groene kenteken dus hieronder volgt de instructie verder om een tijdelijke kenteken te regelen zodat je veilig en verzekerd(!) terug kan rijden.
Goed, een Kurzzeitkennzeichen of een Zollkennzeichen.
Verschil tussen deze twee is dat de ene een tijdelijke kenteken is welke normaliter voor binnen Duitsland wordt gebruikt en de ander is een exportkenteken welke puur is om de auto te exporteren. Voor het exportkenteken heb je meer gegevens nodig welke ik niet bij de hand had, waardoor ik de keuze heb gemaakt voor een kortlopende kenteken oftewel de Kurzzeitkennzeichen.

De tijdelijke kenteken wordt uitgegeven door de gemeente waar de auto wordt gekocht. Je maakt een afspraak bij de zogenaamde Zulassungsstelle. In mijn voorbeeld, ik heb een afspraak gemaakt via DEZE website omdat de auto verkocht werd in gemeente Meppen.
Spreekt voor zich, een afspraak voor de kurzzeitkennzeichen en deze maak je dan op de dag dat je de auto gaat bekijken. Je krijgt een afspraaksbevestiging per mail welke je moet uitprinten. Ook heb je een poststuk (brief van bank, uittreksel van de gemeente of een andere officiele instantie waar je adres is vermeld) nodig met jouw naam en adres erop omdat ons adres niet geregistreerd staat op onze ID's zoals het wel is in Duitsland. Er is een uitzondering gemaakt voor mij, maar dat is heel uniek omdat de Duitsers over het algemeen super strikt zijn.

Stap 5: eVB verzekering afsluiten
Een van de voorwaarden voor een Kurzzeitkennzeichen is dat je op voorhand al een verzekering afsluit voor het kenteken en dus ook de auto. De verzekering wordt een eVB genoemd en na een aantal websites ben ik terecht gekomen op DEZE website terecht gekomen. Dito prijs, internationaal verzekerd en het belangrijkste is dat ik met Paypal kan betalen. Na betaling heb ik direct alle gegevens ontvangen van mijn polis en deze heb ik allemaal uitgeprint.

1656315577550.png

Stap 6: D-day
Afspraak bij de Zulassungsstelle gemaakt en uitgeprint? Check.
Verzekering eVB afgesloten en polis samen met groene kaart uitgeprint? Check.
Geld op zak? Check.
ID(Paspoort + rijbewijs)? Check.
Koopcontract uitgeprint? Check.
Poststuk mee? Check.

Goed! Navigatie aan en met 2 personen op pad richting de auto.

Auto aankoop zal ik zelf niet beschrijven, staat genoeg op internet ;) Maar handige tips;
- Wat voor een buurt is het?
- Is de verkoper relaxed of gehaast?
- Waar staat de auto geparkeerd?
- Volledig onderhoudshistorie of een liefhebber die meerendeels zelf alles heeft gedaan? Of juist iemand die krenterig is? ;)
- etc.etc.etc.
Let er ook op dat er geen instanties zijn in Duitsland zoals de RDw of Bovag die km-standen controleren. Het enige wat je dus in Duitsland hebt is goed vertrouwen en een kloppende historie!

Anyway. Je besluit over te gaan tot de koop. Je hebt je afspraak natuurlijk gemaakt bij de Zulassungsstelle en gaat ernaartoe. Je neemt alle papieren mee en de verkoper gaat ook mee. Bij de Zulassungsstelle wordt er aangegeven dat je alle papieren moet geven, dan wordt deel 2 op jouw naam aangemaakt en krijg je een bonnetje welke je moet afrekenen. Na afrekenen kan je met een nieuw bonnetje de kenteken laten drukken en wanneer je de platen hebt kan je terug naar de balie om een mooie sticker te krijgen en krijg je ook meteen alle papieren terug. Top! Je hebt een kenteken voor de auto die geldig is voor 5 dagen inclusief een verzekering.

1656315670801.png

Terug naar de auto, kenteken op de auto schroeven en dan kan de reis beginnen richting huis.

Vergeet niet nog een laatste keer te tanken in Duitsland ;) scheelt je weer een paar euro's.


Stap 7: Afspraak bij de RDW
Eenmaal thuis aangekomen kan je via HIER een afspraak maken bij de RDW voor een keuring. Als je een beetje haast hebt kan je het beste naar meerdere vestigingen kijken zodat je meer kans hebt dat de afspraak eerder is. In Amsterdam zal de wachttijd langer zijn dan in Zwolle of Rijen bijvoorbeeld.

Voor de dag van de keuring moet je wel een 1-dags kenteken aanvragen bij de RDW. Dit kan je via hun website doen, of je klikt HIER.

Keuring is simpel en zou binnen 10 min klaar moeten zijn als je alles op orde hebt. Je hebt alle delen nodig van het kentekenbewijs, de tijdelijke kentekenplaten, en eventueel als de TUV/APK wordt overgenomen, ook deze papieren.

Stap 8: Keuze is reuze om de BPM te bepalen
Er zijn verschillende manieren om het BPM bedrag te bepalen. Hoewel normaliter de Belastingdienst graag elke cent van je wilt zien, hebben ze bepaald dat jij de voordeligste berekening mag gebruiken voor het invoeren van je auto.

Je hebt 3 berekeningen, namelijk 'Rest BPM op basis van Afschrijvingstabel', 'Rest BPM op basis van Koerslijst' en 'Rest BPM op basis van Taxatierapport'.

Over het algemeen geldt dat een rest BPM op basis van een taxatierapport goedkoper is omdat er een rapport wordt opgesteld door een taxateur op basis van de actuele staat van de auto. Ieder stoeprandschade, krasje, pitje wordt meegerekend waardoor het voordeliger is voor jou om een auto in te voeren.
Enkele uitzonderingen zijn elektrische autos en plug in hybrides. Dan kan een andere berekening voordeliger uitpakken.

Ik heb gekozen voor een taxateur, en deze heeft de auto op locatie getaxeerd. Ik heb het taxatierapport ontvangen en deze uitgeprint.

Stap 9: BPM betalen na de RDW keuring
Na de RDW keuring moet je een verzoek indienen bij de Belastingdienst om de openstaande schuld te betalen. Je BPM is berekend door jouzelf of door de taxateur en dit ga je ook opsturen.
HIER is daar meer info over te vinden.
In mijn geval is de taxatie gedaan en heb ik alle papieren ontvangen via de taxateur. Deze doe ik op de dag van de keuring van de RDW op de post naar de Belastingdienst.

Een aantal dagen later krijg ik via de belastingdienst een mail met een betaalverzoek voor de BPM. Deze moet je z.s.m. betalen. Wanneer dit betaald is, krijg je binnen een aantal werkdagen je Kentekencard op de post.

Stap 10: Kenteken laten drukken en verzekeren
En dan als laatst... Eindelijk na al het geregel... Krijg je de kentekencard binnen via de post en kan je bij de meeste automaterialenzaak een kenteken laten drukken. Tip! Kies voor de luxe kentekenplaat zodat het er net wat mooier uitziet ;)
Kenteken klaar? Nu tijd om de auto te verzekeren en na goedkeuring kan je zelf zeggen... IK heb zelf een auto geimporteerd uit Duitsland zonder hulp van een bedrijf (welke veelsteveel geld hiervoor vraagt in mijn optiek).


Kostenplaatje:
1656316692997.png
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Criminelen, als ik nou binnenkort een nieuwe auto wil dan kan ik jou inhuren?


Hele dikke wagen overigens!
 

hemi24

Forumguru
Dit mag op zich wel als een PDF in de kennisbank geplaatst worden!!! :thumbsup:

Tja, en wat heet "criminelen"?!? Het is gewoon goede handel om hiervoor een bedrijfje te beginnen om dit soort diensten aan te bieden...
 

Kanerr

Forumguru
Ja hoor, kan zeker ;) @Fmoon

Criminelen niet, maar zijn wel echt geldrovers hoor.

300euro vragen voor iets wat nog geen 100euro kost.. Tja..
Voor mij was het belangrijkste dat ik de auto direct mee kon nemen. Met een bedrijf als tussenschakel voor al het papier en kentekenwerk moet je nog minimaal een week wachten en dan terug erheen gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan