All season banden

BrechtM

Nieuw lid
@sitechris slaat wat mij betreft de spijker op de kop.

Als voorbeeld; er is toch ook geen verf die groen, geel, rood en blauw tegelijkertijd kan zijn?

@Peter-036 wie daadwerkelijk verschil voelt? Ik... ga maar eens naar een remmentestbaan/slipbaan en rijd met beide wielen.

Een 4 seizoensband is inderdaad een compromis, maar zeker geen vervanger voor de winterband.

"Ja maar 1 set wielen is goedkoper als 2 sets wielen", hoor ik mensen denken.

Nee.. je doet toch dubbel zo lang met je banden. In de zomer slijten de winterbanden niet in de winter je zomerbanden niet.

Enkel een (eenmalige) investering in de aanschaf ervan.

Ik ben er nog niet van overtuigd, totdat de tests anders uitwijzen. Échte vierseizoensbanden staan ook nog in de kinderschoenen.

je betaalt toch ook voor de verplaatsing van je banden... Snel 20 euro per band, twee keer per jaar. Dat tikt snel aan.
Ofwel hou je die zelf bij op een stalen velg. Of een tweede setje lichtmetalen?
 

EdK

Forumguru
Ik niet, sterker, ik rij met de Clio nu nog steeds op m'n zomerslofjes.
OEIIIIII ben je levensmoe man ???
Maaar doordat je per bandsoort maar een half jaar er op rijd ligt hij inderdaad niet weg te slijten het andere half jaar in de banden opslag of je schuur / garage.
En inderdaad het profiel slijt dan zeker niet , maar helaas is rubber ook aan veroudering onderhevig .....
En dus pak je na 5 seizoenen opeens je winterbanden weer uit de schuur met nog een profieldiepte van 6,5mm en wat blijkt....... je kunt ze weg donderen want de wangen zitten onder de droogte scheurtjes....
En hoe link is het wel niet om daar mee door te rijden...
Dus tsja de vlieger gaat echt niet op door te zeggen dat je met de banden door de wissel van seizoenen er dubbel zo lang mee doet....
Ja als je 80K per jaar rijd misschien wel, maar voor privé rijders gaat dit geheel niet op.

En dan eigenlijk nog het belangrijkst van alles is dat ik me in iedergeval aanpas aan de weersomstandigheden , maw met sneeuw pas ik me rij gedrag aan, met regen na een lange periode van droogte en zon dan pas ik me rijgedrag aan en zo zijn er nog wel meerdere situatie's
 

Roedie76

Senior Member
Als je tussen de 10- en 15 duizend kilometer per jaar rijd is een 4 seizoenen band best te doen.

Ik rij zelf inmiddels ruim 30000 kilometer per jaar en dan is de slijtage me te hoog.
Ik heb dus gekozen voor 2 sets velgen en dan voor de winter een maat kleiner en twee centimeter smaller als de zomer.

Een winterband heeft als bijkomend nadeel dat hij bij 4 mm of minder profiel, niet meer functioneert in de sneeuw.
Dan is namelijk de lamellen laag goed deels weggesleten en kan de band de opgehoopte sneeuw niet meer "los schudden".

En voor hier in dit natte landje met bijna nooit sneeuw is een all season band een prima compromis.
Een A-merk band zal op de belangrijke punten beter scoren als de budget banden.
Ik heb daar en tegen met de 306en die xe Fabia voor gingen op Typhoon all seasons gereden en die voldeden prima voor de natte herfst en winter maanden.

Maar voor nu hou ik.het met de Faab wel bij zomer- en winterbanden.
Zeker omdat mijn vriendin komend weekend richting Duitsland wil en er waarschijnlijk in de toekomst ook nog wel een keer een tripje Ardennen in het verschiet ligt om de tweede wereld oorlog slagvelden te bezoeken.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
Dus tsja de vlieger gaat echt niet op door te zeggen dat je met de banden door de wissel van seizoenen er dubbel zo lang mee doet....
Ja als je 80K per jaar rijd misschien wel, maar voor privé rijders gaat dit geheel niet op.
En ruil je binnen een paar jaar je auto in voor een ander merk of type dan passen de wielen vaak niet meer en kan je proberen ze voor een paar centen te verkopen.

Dan nog het gedoe met wisselen en opslag.
Het ergste van alles is dat je in Nederland altijd het verkeerde setje onder je auto hebt, met de kerstdagen was het warmer als de paasvakantie
 

widojo

Actief lid
Zoals ik al schreef zijn 4-seizoenbanden kennelijk een no-go en moeten degene die ermee rijden en er tevreden mee zijn zich verdedigen waarom ze (ook ik) tot deze keuze zijn gekomen. Het heeft niets te maken met besparen, een CrossClimate kost net zoveel als een Michelin winterband (+/- € 130 voor 225/45/17), het is gewoon een goede band. Waarschijnlijk dat andere 4-seizoensbanden net zo presteren maar daar heb ik geen ervaring mee.

Vraag mij dan ook af of "tegenstanders" echt met deze band hebben gereden. Met ruim 40 graden tijdens de zomer vakantie, de kwakkelende NL winters en vochtige herfst, deze band gedraagt zich goed.
Het zal zeker zo zijn wanneer je de grenzen opzoekt, sorry dat ik dit niet dagelijks doe met mijn 1.2TSI, een echte zomer- of winterband beter presteert.
Dat een remweg van een CrossClimate slechter is, vraag het mij af. In onderstaande test op droog wegdek 2 mtr langer tov een Michelin zomerband en op nat wegdek 4 meter korter dus zeg t maar.
band1.JPG band2.JPG


Maar, waarom moet ik mijn keuze eigenlijk verdedigen want zo voelt het wel. Heb bewust voor deze banden gekozen, net zo goed als dat ik voor een O3 heb gekozen waar ik ook tevreden over ben.

Sta je voor de keuze, en heb je interesse in een goede 4-seizoensband (en dat zijn er meer dan alleen de CrossClimate), deze band zal je niet teleurstellen en dat is eigenlijk gelijk mijn antwoord aan roestslc.
 

Cordoba

Forumguru
Die kinderschoenen van de Allseasonbanden die kun je wel wegdoen, wegens verdroogd leer. Zo'n 40 jaar terug zag je die allseason banden al regelmatig, al werden ze toen veel als M+S banden verkocht. (M+S staat voor modder & sneeuw)

Overigens heb je zeker in Nederland altijd discussie over banden, zo is bijvoorbeeld al eens uit tests gekomen dat je voor rijden tijdens een flinke plensbui het beste zomerbanden kunt hebben, ook bij redelijk lage temperaturen in het najaar. En zo zijn er allerlei afwegingen, bijvoorbeeld bij een zomer- en winterset dat je ook een opslag moet hebben, en als dat bij een bedrijf is, dan loop je ook nog risico als dat bedrijf failliet gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Natuurlijk is er enig verschil tussen de specialistische zomer- en winterbanden enerzijds en de iets minder specialistische allseasons, dat zal je iemand ontkennen. Nou, dat sluit dan mooi aan bij het feit dat er ook verschillende gebruikers zijn die verschillende behoeften hebben.

Waar ik wel een tikkie vermoeid van begin te worden is het gezeur van de lieden die tussen de regels door de allseasonsrijders er min of meer van lijken te beschuldigen dat ze het verkeer in gevaar brengen door niet tweemaal per jaar van banden te wisselen.
Kom op zeg... wát een onzin!
Ik ga nooit onder winterse omstandigheden de bergen in en hoef ook niet meer bij nacht en ontij voor mijn werk de weg op. Als het dan toch een keertje slecht weer is en ik de rit niet kan uitstellen of afblazen, dan pas ik m'n snelheid wel aan en doe er dus een paar minuten langer over. Gewoon, net als in de tijd toen we nog nooit hadden gehoord van zomer- en winterbanden (afgezien van de spijkerbanden die voornamelijk in Scandinavië te vinden waren, maar dáár hebben ze dan ook echte winters) en zelfs de radiaalband nog iets revolutionairs was.

Wie persé onder alle omstandigheden het onderste uit de kan wil kunnen halen moet gewoon lekker zijn ding doen, prima. Die zal mij allicht voorbij kunnen rijden, ook prima. Maar ik ben nu wel zo'n beetje klaar met dat gedoe op de vierkante millimeter...
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Toen ik nog 2 sets had reed ik voor mijn gevoel altijd op de verkeerde set, met in december 15 graden plus en in april elke ochtend vriezen en ook nog geregeld sneeuw.
Voor kilometervreters vind ik het logisch om te wisselen.
Ikzelf rijd er te weinig voor en mijn sets zullen niet snel slijten, maar wel oud worden wat ook niet ideaal is.
Voor een grote groep en zeker binnen NL volstaan de juiste all seasons ( crossclimate, quatrac5 etc) meer dan prima. Dat gezever over bochtenprestatie en bij nat weer slaat nergens op aangezien je je rijgedrag naar je materiaal, het weer en vooral ook je eigen kunnen zult moeten aanpasen. Helaas is dat niet iedereen gegeven en daar is ook nog geen band voor uitgevonden.
 

Bakkertje

Forumguru
wie daadwerkelijk verschil voelt? Ik... ga maar eens naar een remmentestbaan/slipbaan en rijd met beide wielen.

Ik kom dat in mijn werk ook vaak tegen (ik ben werkzaam in de ICT) leveranciers die komen met hoe snel hun producten zijn volgens de tests.
Dergelijke tests zijn synthetisch en representeren de werkelijkheid niet. Simpele redenering: bij gelijke snelheid zal een winterband op glad wegdek vermoedelijk beter zijn. Echter in de dagelijkse praktijk rijd je op een winterbanden vaak sneller, omdat het met de winterbanden kan. En daarmee is het in de praktijk echt om het even, want de verlaging in snelheid kun je ook met een winterband nooit compenseren.

Het grootste verschil in veiligheid wordt achter het stuur gemaakt door de persoon die alles bediend.
 

Rob

Forumguru
In Autoweek 44/2017 is een uitgebreide vierseizoenbandentest van Autobild gepubliceerd. Ze worden vergeleken met winter- en zomerbanden onder de testomstandigheden van zowel winterbandentests als zomerbandentests. Geen enkele reden om ze niet te overwegen.
 

Bijlagen

  • allseasontest autoweek.pdf
    1,7 MB · Weergaven: 51
Bovenaan Onderaan