All season banden

EdK

Forumguru
Ik moet me erg inhouden om te reageren, want deze discussie is toch een gebed zonder eind..

Kijk eens naar de topic over winterbanden van de voorgaande jaren........ vandaar dat @Tallguy waarschijnlijk elk jaar maar een nieuw winterbanden topic opent.....
Het zal altijd een discussie van voor en tegenstanders zijn

Ik sta ook best open voor vierseizoensbanden, áls deze dezelfde 'scores' weten te behalen als winterbanden.
Dat is een utopie , een vierseizoensband zal altijd een compromie zijn van twee goeden en nooit dezelfde score halen als een zomerband of een winterband.
Maar velen nemen deze banden vanwege dat deze beter bij onze weersomstandigheden passen dan een winterband.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wanneer blijkt dat een ongeval te wijten is aan een verkeerde banden keuze
Ik heb in mijn werkzame leven samen met anderen de nodige incidentenonderzoeken gedaan. Op basis daarvan durf ik de stelling wel aan dat het over-, óvergrote deel van alle verkeersongevallen in de eerste plaats te wijten is aan onaangepast rijgedrag van een of meer betrokkene(n). En dat onaangepaste zit hem dan in vrijwel al die gevallen vooral in de snelheid, die minder tijd overlaat om adequaat te reageren en tegelijkertijd de remweg verlengt. Een patent recept voor "succes" van het ongevalsduiveltje.

En daarbij gaat het dan met nadruk niet om de vraag of de temperatuur een graad hoger of lager was - die hele 7-gradengrens is op zichzelf sowieso al arbitrair en als zodanig vooral een marketingtool. Ik zou de metingen wel eens willen zien die bij dezelfde band - hetzij zomer-, winter- of allseason-, een statistisch significant verschil laten zien bij temperaturen van bv. 5 en 10 graden, om het overzichtelijk te houden.

Aangepast rijgedrag betekent dus niet: alleen op de buitentemperatuurmeter kijken of het boven dan wel onder de 7 graden is (en wát doe je dan bij precies 7 graden?), maar gewoon doodsimpel op je boerenverstand afgaan.

Zo klinkt bv. die Plonk! bij 4 graden Celsius niet omdat die waarde op zichzelf enige betekenis heeft, maar als herinnering dat het koud genoeg is om, afhankelijk van soms zeer lokale omstandigheden eventuele gladheid te kunnen verwachten. Wie daar vervolgens geen rekening mee houdt, kan geluk hebben en niks merken, maar hij (of zij) kan ook naast de weg belanden met als resultaat een klein berichtje in de trant van "de oorzaak van dit eenzijdige ongeval is niet bekend". Tsja...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb ook veel aan (vlieg) ongevallen onderzoek gedaan. Er is nooit sprake van "de oorzaak" . Er is altijd sprake van een "chain of events", waarvoor geldt dat het ongeval niet zou hebben plaatsgevonden bij ontbreken van één der schakels.
 

EdK

Forumguru
Maw als die hoogspanningskabels er niet geweest waren dan had culemborg niet zonder stroom gezeten van de week !!???

:D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ook dat. Maar meestal moet je het aan de human factor kant zoeken. Best complex zo'n onderzoek . Zo'n commissie is zo wekenlang bezig.
 

Cordoba

Forumguru
...
Wanneer blijkt dat een ongeval te wijten is aan een verkeerde banden keuze, dan mag je jezelf even achter de oren krabben..

Het meest gevaarlijke in het verkeer is een (onterecht) veiligheidsgevoel, door 'goede keuzes'. Statistieken hebben ondertussen aangetoond dat mensen die recent een anti-slip cursus hebben gevolgd, of winterbanden hebben gemonteerd juist vaker ongelukken hebben dan andere deelnemers. Dus even extreem: je kunt beter zomerbanden monteren en de snelheid aanpassen voor de verkeersveiligheid. Het belangrijkste in het verkeer is toch de mens en zijn vaardigheden of gebrek daaraan. Een aantal jaren terug toen er weer eens een keer serieus sneeuw gevallen was, ook weer volop voorbeelden gezien van mensen met een 4WD op winterbanden die niet door de sneeuw konden komen (kleine wegen waren nog niet gestrooid/geschoven), waar ik met de Fabia op zomerbanden gewoon omheen stuurde en liet zien dat je er gewoon (rustig) kon rijden.
 

andrehj

Forumguru
4WD auto's: Dat is toch waar de grootste koekenbakkers in rondrijden? Zie ook dit filmpje van iemand die om onbegrijpelijke redenen met z'n PC-Hoofd-trekker in een minuscuul greppeltje zit, vervolgens niet snapt dat z'n 4WD systeem pas bij voldoende slip ingrijpt, dus door een trekker gered moet worden en vervolgens die trekker ramt...:deuk::maakmegek:
 

cortrans

Forumguru
Kijk eens naar de topic over winterbanden van de voorgaande jaren........ vandaar dat @Tallguy waarschijnlijk elk jaar maar een nieuw winterbanden topic opent.....
Het zal altijd een discussie van voor en tegenstanders zijn


Dat is een utopie , een vierseizoensband zal altijd een compromie zijn van twee goeden en nooit dezelfde score halen als een zomerband of een winterband.
Maar velen nemen deze banden vanwege dat deze beter bij onze weersomstandigheden passen dan een winterband.
Ik heb ze ook, om het simpele feit, dat ik nooit weet hoelang ik met een auto rijd. Ik vindt het dus ook eeuwig zonde om voor elke auto die ik heb, 2 sets banden en velgen te kopen. En aangezien ik ongeveer 12000 km per jaar rijd, is dit een prima oplossing. Ik ga toch nooit op wintersport.......
 

Canon-Eye

Forumguru
nu klopt mijn snelheidsmeter exact, en dat was het idee.
Als ik "exact" wil weten hoe snel ik rij - en meestal wil ik dat wel - kijk ik op de navi.
Die meet tijdsduur en afgelegde afstand onafhankelijk van de auto en is dus altijd betrouwbaarder, omdat het door de auto geleverde signaal uiteindelijk wordt beïnvloed door (verschillen in) de rolomtrek van de wielen.
 

MishaM

Actief lid
Ik moet zeggen dat ik de conclusie van de ANWB (+Autovisie) winter en all season bandentest wel interessant vond.
https://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/winterbandentest/2016

Zelf rijd ik op dit moment op Vredestein Quatrac 3 banden. Ik merk dat ze bij zijwaartse krachten nogal geneigd zijn om te gaan glijden als het goed nat is.
Ze hebben wel het 3-PMSF symbool, wat betekent dat ze in bijv. Duitsland en Oostenrijk geaccepteerd worden als winterbanden.

Ik overweeg wel om ze te vervangen door 'echte' winterbanden, omdat ik nu ook echte zomerbanden heb.
 

EdK

Forumguru
Ik herken dit ook niet met de Quatrac 5.
Hier in de buurt een winkelplein waar ik een 180 graden bocht heb, en eerste dag met verse sneeuw en de dag er op met opgevroren platgereden sneeuw zonder enig slippen of zijdelings wegglijden deze bochten genomen met een gangetje van 10 a 15Km/Pu
 

0ri0n88

Forumguru
De quatrac 3 had daar ook veel meer last van. De 5 presteert in sneeuw en regen veel beter.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan