All season banden

andrehj

Forumguru
Bedankt voor de test! Autoweek is alleen de geteste bandenmaat vergeten te vermelden. Dat betrof 205/55R16.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

hemi24

Forumguru
Als je tussen de 10- en 15 duizend kilometer per jaar rijd is een 4 seizoenen band best te doen.

Ik rij zelf inmiddels ruim 30000 kilometer per jaar en dan is de slijtage me te hoog.
Ik heb dus gekozen voor 2 sets velgen en dan voor de winter een maat kleiner en twee centimeter smaller als de zomer.

Geen idee of er kilometrages voor zouden moeten gelden, maar ikzelf rijd tussen de 50 en 60k per jaar en heb heel bewust voor enkel een set CrossClimates gekozen...

De Up! van m'n vrouw wissel ik vooralsnog van zomer naar winterset. Wellicht als Michelin de CC's ook in die 16" maat gaat leveren, dat ook die om gaat...
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn Passat staat in de winter op winterbanden (15-12 staat mijn wissel gepland) en ik ben aan mijn derde set voorbanden toe (zomer) bij 120.000 kilometer..
Volgens mij maakt het allemaal niet zo gek veel uit eerlijk gezegd.
 

Cordoba

Forumguru
@Rob Mooie bandentest, maar eerlijk gezegd vind 'm net wat te simplistisch: er wordt vergeleken met de 'zomerband' en de 'winterband', maar welke band dat nu echt is? Ook tussen zomerbanden onderling en winterbanden onderling zit veel verschil, dus jammer dat dit niet duidelijk is. Met een test van respectievelijk winterbanden/zomerbanden kun je als je dat wenst je eigen zomer-/winterband wel weer vergelijken met de allseasons. Verder is blijkbaar een vaste bandenspanning voor alle banden gebruikt, terwijl ik me voor kan stellen dat de prestaties van een band beter worden door met de bandenspanning in de vóór- en achterbanden apart wat te varieren (en dat kan vanwege verschillen in de gewichtsverdeling, voor een identieke auto met andere motorisering anders uitvallen).

Dan het probleem dat er alleen met Golf is getest, er is blijkbaar niet getest met zwaardere belading (andere gewichtsverdeling) of bijvoorbeeld met een auto met achterwielaandrijving of 4WD. Dat lijkt misschien onzin, maar kan in de praktijk veel verschil maken, zoals ik met een voorbeeld zal uitleggen. Mijn allereerste auto was een Golf I met atmosferisch dieselblok in het vooronder, en door de fantastische gewichtsverdeling kon ik (op zomerbandjes, winterbanden kende men in NL toen nog vrijwel niet) zonder problemen over wegen rijden die bedekt waren met sneeuw en ijs, en vaak met zeer behoorlijke snelheden. Mijn volgende auto was een Golf I met benzinemotor en daardoor een andere gewichtsverdeling, en plotseling moest ik onder vergelijkbare omstandigheden zo'n 20 km/u zachter rijden, terwijl de auto toch veel meer gleed.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Waar ik wel een tikkie vermoeid van begin te worden is het gezeur van de lieden die tussen de regels door de allseasonsrijders er min of meer van lijken te beschuldigen dat ze het verkeer in gevaar brengen door niet tweemaal per jaar van banden te wisselen.
Kom op zeg... wát een onzin!

Maak je niet kwaad om deze lieden die niet met de nieuwe ontwikkelingen mee gaan en lekker conservatief bij hun dubbele setje bijven. :cheers:

Ik trek lekker mijn eigen plan en het kan me weinig schelen wat een ander daar van zal vinden :tegek:
 

Rob

Forumguru
@Cordoba Inderdaad blijkt niet uit de gegevens in het PDF welke winter/zomerband als referentie is genomen en dat is best het uitzoeken waard.

Verder lijkt het mij vooral een test zoals de meeste bandentesten, waarin ook in dit geval wordt uitgegaan van de gemiddelde auto onder afgesproken testomstandigheden, waarmee je toch in ieder geval een aantal verschillen tussen de geteste allseasonbanden inzichtelijk maakt.

Btw, Autobild/Autoweek doet jaarlijks een winterbandentest én een zomerbandentest. Wat let je om die resultaten er bij te pakken en af te zetten tegen deze allseasonbandentest. Het zijn dezelfde testomstandigheden, als ik mij niet vergis.
 
Laatst bewerkt:

Lauter

Nieuw lid
2 jaar geleden crossclimates onder mijn superb combi II gelegd en naar volle tevredenheid hier 60dkm hoofdzakelijk snelwegkilometers mee gereden. Nu liggen de opvolgers cc+ eronder en deze zijn ook mooi stil.
 

Cordoba

Forumguru
@Rob Voor de duidelijkheid, ik wilde alleen de uitslag van de test wat relativeren en duidelijk maken dat je kan discussieren over de resultaten, en dat voor een andere auto/belading/omstandigheden een andere keuze beter of juist slechter kan uitvalllen dan in de test.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Okkie3

Lid
Ik heb goede ervaringen met crossclimates onder onze vorige VAG, de Caddy. 40k mee gereden, totdat we inruilden voor VAG seat mii. Nauwelijks slijtage en maar weinig meer geluid dan michelin energy's.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maak je niet kwaad om deze lieden die niet met de nieuwe ontwikkelingen mee gaan
Ik maak me niet kwaad hoor, word alleen soms een beetje moe van het gedram...

En die test is er weer typisch zo eentje waar iedereen wel iets uit kan halen om toch z'n eigen gelijk te onderstrepen. Het zal allemaal wel, denk ik dan. Ik doe (ook) gewoon wat ik doe en voel me daar prima bij.
 

Skoda-MAN

Forumguru
En die test is er weer typisch zo eentje waar iedereen wel iets uit kan halen om toch z'n eigen gelijk te onderstrepen.
Die test geeft aan dat je altijd op de verkeerde banden rijdt tenzij je voor iedere rit de juiste banden monteert. Mochten later op de dag de weersomstandigheden wijzigen dan heb je een groot probleem.
Ik had een VW Kever uit 1954 waar ik een opgevoerde Porsche SC 90 motor in heb gezet. DAT WAS PAS GEVAARLIJK (maar heel leuk) :D
Toen waren net de Kleber V10 radiaal banden uit, wat een verbetering ten opzichte van de diagonaal banden en zo is al die jaren de ontwikkeling verder gegaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
altijd op de verkeerde banden
Ik had een kleine 50 jaar geleden onder mijn NSU Prinz 4L de pas uitgekomen Uniroyal "regenbanden" liggen - alsmede 5 blokjes ijzer à 7 kilo vóór de benzinetank onder het reservewiel (voor de jeugdige lezertjes die de NSU niet kennen: pal achter de frontplaat dus). Dat gaf een zeer bevredigende wegligging, ook op sneeuw, al zal het beperkte vermogen (topsnelheid 115 km/u, als je de tijd had) daar ook een rol in hebben gespeeld...
 

Roedie76

Senior Member
Als je de sneeuw opzoekt zijn winterbanden waarschijnlijk de betere optie.

Maar voor de winters in Nederland zijn de all season banden zeker goed genoeg.

Daarnaast is het nog veel meer van belang dat je je aanpast aan de omstandigheden.

Daarnaast is in mijn ogen iedereen vrij om zijn eigen keuze te maken.
 

EdK

Forumguru
Heerlijk deze discussie .......... ach ik ben strond eigenwijs ( geen zelfkennis maar word me wel eens gezegd ) en dat is de reden dat de zomer en winterbanden bij mij de deur uitgaan en ik heerlijk op de 4 seizoensbanden me leven door blijf rijden.
Waarom ? wel ik pas me aan naar gelang de weersomstandigheden en mocht ik in de winter naar duitsland willen dan kan ik dat doen zonder na te denken of ik nu wel of niet moet wisselen, omdat het daar zou kunnen sneeuwen...
 

hemi24

Forumguru
Ik heb een buurman die enkel de winterset monteert als hij op skivakantie gaat; de rest van de 'winter' glibbert hij rond op z'n zomerslofjes.

Man, man, man...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb een buurman die enkel de winterset monteert als hij op skivakantie gaat; de rest van de 'winter' glibbert hij rond op z'n zomerslofjes.

Man, man, man...

Ik geef je buurman groot gelijk. Hier in Nederland hebben we welgeteld 10 dagen sneeuw (Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2017/winter) gehad afgelopen winter. Op alle andere dagen is je buurman naar mijn mening beter af geweest op zijn glibberige zomerbanden..

Op de dagen dat er sneeuw ligt is er meteen een code oranje afgegeven, dus je wordt ook nog netjes gewaarschuwd voor de situatie ..
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik moet me erg inhouden om te reageren, want deze discussie is toch een gebed zonder eind..

En laat ik voorop stellen; iedereen moet zeker doen waar hij of zij zich prettig bij voelt.

Wanneer blijkt dat een ongeval te wijten is aan een verkeerde banden keuze, dan mag je jezelf even achter de oren krabben..

Ik blijf met verbazing meelezen dat mensen denken dat winterbanden alleen functioneel zijn voor de sneeuw, althans het zo over laten komen. Mensen, onder de 7 graden Celsius zijn winterbanden functioneel.

Het klopt dat je 's morgens dus bijvoorbeeld veel baat bij winterbanden kunt hebben, waar 's middags de temperatuur tot boven de 7 graden Celsius stijgt.
De reactie; "dan zou je voor elke rit je wielen moeten wisselen", vind ik wat kort door de bocht.

Ook een leuke; "dan pas ik mijn rijgedrag toch aan."

Oké... dus jij past je rijgedrag al aan als het buiten onder de 7 graden Celsius is? Wees eerlijk naar jezelf.

Nogmaals; ik wil niemand veroordelen, voor gek verklaren, of wat dan ook, maar je (onderbouwde) mening (op een normale manier) laten gelden is mijn inziens alleen maar goed.

We zijn hier toch hopelijk niet om elkaar af te branden, dan slaan we de plank als forum compleet mis.

Misschien ook nog goed om te vermelden; ik heb geen aandelen of wat dan ook in winterbanden. Ik sta ook best open voor vierseizoensbanden, áls deze dezelfde 'scores' weten te behalen als winterbanden.

Als dat zo is, juich ik het alleen maar toe!
 
Bovenaan Onderaan