airco

AGTon

Forumguru
Als ik mijn airco aan doe, moet hij in blaasstand 2 staan. Zodra ik hem op 1 zet gaat hij uit. Ik heb mijn fabia nu al 2 jaar, maar zie het nu pas. Hebben meer mensen dit? Ik had namelijk het vermoeden dat de airco het altijd deed ongeacht de stand van de blazer (behalve stand 0 dan)

gr
 

EdK

Forumguru
zou eens een airco onderhoudsbeurt laten doen !!
deze worden niet standard meegenomen in de kleine / grote beurt, dus kan best eens wezen dat je koelvulling bijgevuld moet worden
En tja in almere zit een goede dealer van Skoda die erg behulpzaam is wat ik van kenissen begrepen heb !!

succes
 

van inkel

Forumguru
Als ik mijn airco aan doe, moet hij in blaasstand 2 staan. Zodra ik hem op 1 zet gaat hij uit. Ik heb mijn fabia nu al 2 jaar, maar zie het nu pas. Hebben meer mensen dit? Ik had namelijk het vermoeden dat de airco het altijd deed ongeacht de stand van de blazer (behalve stand 0 dan)

gr

Doet de ventilator het normaal wel op stand 1, of doet de ventilator op stand 1 helemaal niets. Als dat zo is, dan is je schakelaar hoogts waarschijnlijk kaduuk.
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb met mijf F1 geen enkel probleem . Als ik mijn airco aanleg doet hij het gewoon . Ook op snelheid 1 .
 

Gieliovd

Forumguru
Wat ik wel weet is dat mijn fan op stand 1 te weinig kracht heeft. De ramen beslaan dan in koud weer. Hij staat standaard op 2 bij me.

Dat de airco bij stand 1 niet zou werken lijkt mij niet logisch.
 

Gieliovd

Forumguru
Met dit warme weer vraagt de compressor opvallend veel vermogen. In de winter nooit gemerkt maar nu met deze hoge temperaturen hoor je hem goed brommen en vraagt hij veel vermogen.

De auto is duidelijk merkbaar trager en het gas moet dieper in. Bij invoegen bijvoorbeeld op een zelfde traject dagelijks heb ik beduidend meer moeite om voor het einde van de bocht met 90 in de 5 te kunnen rijden.

Apart hoor. De temperatuur staat op zo'n 20 graden ingesteld.
 

cvegreen

Forumguru
Ik hoor mijn compressor ook echt hoorbaar . Ik moet ook flinker op mijn gas gaan om voort te geraken. Ik zet mijn fan nu als ik in mijn auto stap op 3 om dan een tijdje later over te gaan naar 2. Ik hou eerlijk gezegd niet van al die herrie dat een fan kan maken op hogere snelheid , heb dan liever een beetje warmer en minder lawaai , dan echt fris en meer lawaai. Het verbruik vind ik niet bepaald hoger als zonder airco. op mijn traject naar huis heb ik een gemiddeld verbruik onder de 6 liter zonder airco en met airco , dus dat scheelt bij mij helemaal geen liter wat ik al altijd gehoord had.Het scheelt amper een paar tienden van een liter .
 

Ronnie

Forumguru
Hallo, Mijn airco had vorige week ook de geest gegeven,
Het vulventiel bleek te lekken, dus te weinig druk, dus geen koude lucht.
Nieuw ventieltje plus een nieuwe vulling, plus €40.- en de zaak werkt weer naar behoren.(ook op standje 1)
N.B.: De aircocompressor van VW/Skoda draaien altijd mee, zijn dus niet voorzien van een electromagnetische koppeling zoals vroeger.
Bij inschakeling van de airco wordt enkel een ventiel in de compressor geopend en wordt het freon door de auto geleid en pompt het niet alleen in de compressor rond.
Conclusie: wanneer de airco "weinig' koelt is waarschijnlijk de druk aan de lage kant (klein lekje), maar nog net hoog genoeg om niet in "storing" te gaan.
 

cvegreen

Forumguru
N.B.: De aircocompressor van VW/Skoda draaien altijd mee, zijn dus niet voorzien van een electromagnetische koppeling zoals vroeger.
Bij inschakeling van de airco wordt enkel een ventiel in de compressor geopend en wordt het freon door de auto geleid en pompt het niet alleen in de compressor rond.

Hoe komt het dan dat ik als de airco aanligt er precies iets meer mee draait (hoorbaar) , leg ik de airco af dan valt dat geluid weg en heeft mijn auto weer wat meer vermogen .
 

Gieliovd

Forumguru
Dit klopt dus niet. De airco's zijn wel uitgevoerd met een elektromagnetische koppeling danwel op de pully danwel in de compressor zelf waardoor de pully wel meedraait maar de compressor dus niet.

Ik heb dit ook bevestigd gekregen tijdens mijn airco inspectie laatst, gratis Skoda actie.
 

joergarms

Senior Member
Ik merk zelf eigenlijk heel weinig tot niks van vermogensverlies.
Ook geen brom ofzo, of je moet de vin bedoelen die de radiateur koelt.
EN inderdaad, het verbruik neemt niet waarneembaar toe, gelukkig maar, want al die spookverhalen over 10 % extra verbruik, van mij hoeft het niet.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb aldoor gereden met zo rond de 7 liter over een ritje, met de airco te pompen zat ik alle 2 dagen zo weer op 8,3 of meer.

De compressor staat erom bekend luidrichtig te zijn en ik merk het zéker qua vermogen.

Als hij weer aanslaat hoor je hem meebrommen op toerenwisselingen. Van lage toeren tot hoger is het wel een grappig geluid.

In het begin, that is :)
 

joergarms

Senior Member
hoe kan het dan dat ik EN bijna niks extra's hoor, EN geen bijzonder meerverbruik opmerk EN dat het toch heerlijk koel blijft?
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb dus EN een luidruchtige compressor EN een zwaar draaiende compressor EN dus meer energieverlies :)

Gaan we niet schreeuwen ;)
 

joergarms

Senior Member
:worshippy:sorry Gieliovd, haha.
Blijkbaar hebben we toch heel verschillende Fabia's. ofzo iets.
 

Gieliovd

Forumguru
Oud beestje mag een beetje kreunen onder de barre tochten heden ten dage.

Blijf jij hem nog maar ff 5 jaar rijden en zet ff 100k erbij, dan begint hij ook te kreunen :)
 

Ronnie

Forumguru
Vreemd, de mijne heeft inmiddels 155.000 en ik hoor hem niet......
Ik heb trouwens een compressor ZONDER electromagnetische koppeling...
Tijdens het draaien van de motor beweegt de HELE poelie altijd.
Bij inschakeling van de airco ook geen waarneembaare toerentalval, wat bij mijn vorige auto (passat 2.0 16v 100kw) wel het geval was, totdat de motronic het toerental weer plm 100 rpm omhooghaalde.
 

Gieliovd

Forumguru
Aan de andere kant van de pully zit je compressor welke voorzien is van een koppeling, naar ik weet.

Ach zolang ik koud zit vind ik het prima momenteel.

Vandaag met de motor: pfff dat is WARM! Stoplicht... ALLEMAAL rood vandaag :)

Voor EdK en wie het niet begreep: een stoplicht is dus een verkeerslicht. :)
 
Bovenaan Onderaan