Airco testen

Fabia

† In Memoriam
Nog wat leuks op de weg laatst! Ik had de auto net gekocht, en reed terug uit Kampen over de afsluitdijk. Ik ben er net overheen (ZO druk!) en er rijdt een VW Caddy voor me. Ik zie langs hem dat er op de weg een complete wielkast van een truck op de weg ligt, je kent het wel, zon zwarte plastic U. Dus mijn gas gaat alvast los, maar wat doet die Caddy gozer, die knalt er RECHT overheen, hoe stom kun je wezen!

:

Zal wel weer veel te druk zijn geweest met navi of aan het bellen zijn geweest.
 

Mr_Plugin

Nieuw lid
Heb ook een soortgelijke probleem met mijn fabia 1.4 van 2002.
Heel soms na ong 10 minuten rijden met airco aan en stand 2/3 en minimale temperatuur begint in eens echte hete lucht uit de rosters komen(moet ramen open zo heet is het) , hoewel nog minut geleden was het ijskoud.
Airco aan- of uitschakkelen helpt niet ook termostaat in koudste of warmste stand te zetten helpt ook niet.
Enige mogelijkheid is stopen en motor af. Na een minut weer motor. En meetaal zelfde dag geen probleem meer.
Wat ik helemaal niet snap het is toch gewon een airco en kachel. Geen klimaat control dus. Hoe kan dan kachel in eens aangaan als die op minimaal temperatuur staat (uit mijn hoofd rond 15 graden)>???
 

Gieliovd

Forumguru
Heb ook een soortgelijke probleem met mijn fabia 1.4 van 2002.
Heel soms na ong 10 minuten rijden met airco aan en stand 2/3 en minimale temperatuur begint in eens echte hete lucht uit de rosters komen(moet ramen open zo heet is het) , hoewel nog minut geleden was het ijskoud.
Airco aan- of uitschakkelen helpt niet ook termostaat in koudste of warmste stand te zetten helpt ook niet.
Enige mogelijkheid is stopen en motor af. Na een minut weer motor. En meetaal zelfde dag geen probleem meer.
Wat ik helemaal niet snap het is toch gewon een airco en kachel. Geen klimaat control dus. Hoe kan dan kachel in eens aangaan als die op minimaal temperatuur staat (uit mijn hoofd rond 15 graden)>???
Zoals jij het omschrijft heeft het te maken met de aansturing, computertje, welke je reset door je auto uit en in te schakelen.

Voor je airco geef je een temperatuur aan, aan de hand daarvan wordt gekoeld of verwarmd. Het kan namelijk beide zoals je wel weet.
 
Jawel Fabia, heel simpel.

Het pollenfilter (alleen voor Fabia's met airco) zit aan rechterkant, voor de rechter-voorstoel, tegen de middenconsole aan, onder het dashboard.

We maken wel een routebeschrijving, is misschien wat makkelijker. ;)
Een zaklantaarn en een stofzuiger er bij is wel zo makkelijk.

Het demonteren.

Je opent de rechter voorportierdeur.
Schuif de rechtervoorstoel wat naar achteren.
Nu ga je op de knieën naast de auto zitten en leun naar binnen.
Als je richting middenconsole kijkt, *onder* het dashboard, zie je stijf tegen het middenconsole aan, twee klemmen zitten.
Dit zijn schuivende klemmen, die nu aan de uiteinde van de houder zitten.
Je schuift voorzichtig de beide klemmen naar het midden toe.
In het midden van de houder zit een klein knobbeltje, en daar schuif je de beide klemmen tegen aan.

Je trekt nu de houder voorzichtig rechtstandig naar beneden.
Als je geluk hebt komt het hele raam met filter in zijn geheel mee, maar ik denk niet dat dat gebeurd, meestal zit het raam met filter een beetje vast door het vuil/blaadjes enz.

De houder ziet er zo uit:

|
|
-------------

Even onthouden, de verricale poot komt later weer aan de kant van de rechtervoorstoel, niet richting motor.

De houder is weg en het raam met filter zit er nog.
Je pakt het (zwart-plastic) raam vast en trekt het ook weer rechtstandig voorzichtig naar beneden richting vloer.
Het is een flink rechthoekig filter en het komt bijna tot aan de vloer.
In het begin zul je even iets moeten morrelen tijdens het naar beneden trekken denk ik, want het zit wat vast door het vuil.

Als jet het raam, inclusief filter, er uit hebt, zie je dat het filter een opgevouwen harmonica-vorm heeft, net zoals de balg van een accordeon.
Aan één kant van het filter zit al het vuil, aan de kant naar je toe.
Even opletten hoe het raam er in zit, aan de onderkant van het raam zit een soort lipje.

Je pakt nu de stofzuiger, doe er het mondstuk aan met het het platte uiteinde, en als je de lamellen van het filter één voor één openvouwt, kun je het vuil er heel simpel uitzuigen.
Wel even opletten, het filter lijkt gemaakt van een soort koffiefilter-papier.
Het is wel stevig, maar het is wel papier. (denk ik)

Mocht het filter loskomen van het raam tijdens het stofzuigen, dan is het eenvoudig het geheel weer te monteren.
Op de zijkanten van het filter staan pijlen, die moeten naar de kant van de bestuurder wijzen.
Aan de onder en bovenkant van het raam zitten een soort flappen, die schuif je zo in het filter, daar zitten weer openingen voor.

Het monteren.

Het raam met filter weer voorzichtig in de opening schuiven (aan de onderkant van het raam zit dat lipje)
Goed aandrukken.
De houder, met de verticale poot naar de stoel toe, er weer indrukken.
(De verticale poot komt in een soort opening.)
De houder ook stevig aandrukken, het klikt dan.
De schuifklemmen nu vanuit het midden naar de uiteinden schuiven.
Als het niet goed wil met de schuifklemmen, de houder zelf even omhoogdrukken.
Dat was het.... :)

Het *lijkt* een hele operatie omdat ik het erg uitgebreid omschreven heb, maar als je het één keer gedaan hebt doe je het de volgende keer bijna blindelings, écht waar...

Je staat er van te kijken hoeveel vuil er na een paar maanden in dat filter zit, en helemaal na het voorjaar met de bloesemblaadjes, en het najaar.
Ondanks dat er een rooster voor de openingen in de/het paravan zit.

Nou als er vragen zijn hoor ik het wel, en het *opereren* doet een ieder op eigen risico uiteraard....

Groeten, Gompy

(Tjemig, wát een verhaal)
Bedankt voor de tip hij was heel vuil bij mij groetjes 010344martien@hetnet.nl
 
Heb ook een soortgelijke probleem met mijn fabia 1.4 van 2002.
Heel soms na ong 10 minuten rijden met airco aan en stand 2/3 en minimale temperatuur begint in eens echte hete lucht uit de rosters komen(moet ramen open zo heet is het) , hoewel nog minut geleden was het ijskoud.
Airco aan- of uitschakkelen helpt niet ook termostaat in koudste of warmste stand te zetten helpt ook niet.
Enige mogelijkheid is stopen en motor af. Na een minut weer motor. En meetaal zelfde dag geen probleem meer.
Wat ik helemaal niet snap het is toch gewon een airco en kachel. Geen klimaat control dus. Hoe kan dan kachel in eens aangaan als die op minimaal temperatuur staat (uit mijn hoofd rond 15 graden)>???

Mr_Plugin,

Purk schreef het al, de stelmotor = Fabiakwaal, heb het zelf ook gehad, en vele vele met ons.

Het gehele koeling/verwarming-systeem zit vernuftig in elkaar.
Het werkt met kleppen die de warme/koude luchtcirculatie regelt.

Vroeger kon men een kachel helemaal uitzetten, dwz door het draaien aan de verwarmingsknop op het dashboard richting blauwe/rode zone werd de kraan die aan de kachelradiateur zat dicht of open gedraaid.
Dat is niet meer.
De kachelradiateur krijgt *altijd* warm water toegevoerd vanaf het motorblok.
Echter dmv kleppen wordt er, naar vraag, warme of koude lucht, of een mengsel, naar de cabine gevoerd.

Wat is nu het eigenlijke probleem.
Op de printplaten van de stelmotoren zitten potmeters van slechte kwaliteit.
Na verloop van tijd gaan die een verkeerde waarde doorgeven aan de stelmotor(en), wat tot gevolg heeft dat een regelklep in plaats van rechtsom, linksom draait, dus inplaats van de warme lucht afsluit, de klep volledig openzet voor de warme lucht.

Hetzelfde geldt voor de stelmotor van de recircualtieklep, die begint nu bij mij wat te spoken, komt soms niet meer terug na het in de achteruit zetten van de versnelling.

Soms wil het opnieuw inlezen van de boordcomputer wel eens helpen, maar ik ben bang dat dat van tijdelijke aard is.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten, Gompy
 

Mr_Plugin

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor de goede tips.:worshippy:
Gisteren nieuwe filter ingezet.
Ongelovelijk hoeveel troep zat er in. Filter was niet meer te schonmaken . ;)
Verder heb ik ontdekt dat hele gebeuren met warme lucht is alleen in het koudste stand met airco aan.
Als ik voor het aanzetten van airco even temperatuur regelaar op middelste stand zet (22 garden) werkt het verder helemaal goed.

Nog eens bedankt.
 

turboturbo

Forumguru
Zo, vanmiddag me ook eens gewaagd aan het pollenfilter checken. Ik had de instructies verderop in dit Topic al gelezen, het was daardoor heel gemakkelijk, en niks kapot gemaakt ;)
De pollenfilter was hooguit wat zwart / grijs, met een klein beetje zand en gruis erin. Goed uitgeklopt, uitgezogen en een paar uur in de zon gelegd, om de evt. schimmel eruit te laten sterven :) Zojuist weer teruggezet, dat is een beetje preciezer werkje (je kunt het verkeerd doen, zal ik maar zeggen, dus even een paar keer geprobeerd tot het echt goed op z'n plek zat en alles netjes klikte en paste)

Ik las een tip dat je je Airco na gebruik het beste telkens een kwartier voor het eind van de rit uit kunt doen, om verschillende redenen:
- beter voor het pollenfilter, zo voorkom je schimmel
- beter voor je gezondheid; aangezien de temperatuur weer langzaam oploopt / aanpast aan de buitentemperatuur, is de overgang minder heftig en dat vinden je longen en luchtwegen fijner.
- beter voor benzine verbruik; dat laatste kwartiertje blijft het toch wel relatief koel in de auto, die airco kan dan gewoon al vast uit.
 
Ik las een tip dat je je Airco na gebruik het beste telkens een kwartier voor het eind van de rit uit kunt doen, om verschillende redenen:
- beter voor het pollenfilter, zo voorkom je schimmel
- beter voor benzine verbruik; dat laatste kwartiertje blijft het toch wel relatief koel in de auto, die airco kan dan gewoon al vast uit.
De schimmel vormt zich niet in het pollenfilter maar op de verdamper, die zit in het kachelhuis.
Kijk hier maar hoe een auto-airco werkt:
http://www.airco-dokter.nl/hoe-werkt-een-auto-airco/
 

turboturbo

Forumguru
@Gompy: ah, ok. Dat zou goed kunnen, dat de vermaarde schimmel in het pollenfilter zou huizen, had ik zelf bedacht.....
Dank voor de verbetering.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn Fabia lijkt ook last te hebben van het stelmotoren probleem. Na de meeting in oktober heeft My1stIbi mijn auto nog uitgelezen, om instelmogelijkheden te checken, en direct ook maar even uitgelezen op foutcodes, hoewel ik op dat moment geen klachten had.

De volgende foutcodes kwamen boven:
5 Faults Found:
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
29-10 - Short to Ground - Intermittent
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
28-10 - Short to Plus - Intermittent
01596 - Motor for Outside/Recirculated Air Flap (V154)
41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent

De week erop inderdaad problemen dat de kachelregeling af-en-toe zijn eigen gang gaat. Kachel wordt bijv. zo heet dat het in de auto alleen is uit te houden door de airco aan te zetten, het ritje er op is alles weer in orde, en een paar dagen later weer hetzelfde liedje. De garage heeft opnieuw uitgelezen, en ook een testje gedaan: via Vagcom de settings van de stelmotoren voor temperatuur en recirculatieklep veranderd, maar de stelmotoren blijken niet te volgen. Pas als de positie opnieuw wordt gelezen (bijv. door contact uit en weer aan), gaan de stelmotoren naar de nieuwe setting.

Volgens de garage zit de meest waarschijnlijke oorzaak in de stelmotoren, omdat dit een bekend zwak punt is. Op zich heb ik hier vraagtekens bij: als de stelmotoren de oorzaak zijn, waarom doet ie het dan af en toe wel goed? Ik heb het idee dat het probleem zit in de aansturing van de stelmotoren. Deze aansturing zit in de kachelbediening. Vooral omdat het vervangen van de stelmotoren een hele grote klus is, wil ik graag vooraf zo goed mogelijk de kansen afwegen. (voor het vervangen van de stelmotoren moet het complete dashboard eruit inclusief de middenconsole)

Ik heb de volgende vragen:
- hebben mensen ervaring met deze specifieke klachten en foutmeldingen, en zo ja wat was de oorzaak?
- hebben mensen ervaring met problemen met de kachelbediening, en zat dit in de bedieningunit zelf, de bekabeling of bijvoorbeeld de stelmotoren?
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba, ik heb -gelukkig- geen antwoord aangaande je vragen*, maar ik zat wel mee te denken. Het leek mij ook een logische conclusie, dat het probleem zich in de aansturing van de stelmotoren zou moeten bevinden. Ik mis echter de technische achtergrond, maar als jij zegt dat na contact uit en aan de boel weer werkt, lijkt het erop alsof er iets gereset wordt in het systeem.

Denk bijvoorbeeld aan de lade van een CD speler die niet wil sluiten (had ik jaren geleden); waarom sluit de lade niet, vraag je je af. Omdat het motortje (van het lade mechanisme) niet goed is, of vast zit? Is het elastiekje om het vliegwieltje geknapt, of wat tandjes stuk van een tandwieltje? Of krijgt het motortje helemaal geen 'seintje' of stroom om iets te gaan doen?

Het lijkt er op dat na contact uit en aan de stel motor(en) weer een seintje krijgen en iets gaan doen. Dan zou het theoretisch gezien toch niet helpen om de stelmotoren zelf te vervangen. Zou het niet goedkoper en slimmer zijn om eerst de knoppen te vervangen (van de aanjager en/of temperatuur regeling) of doen die niet(s) zoveel qua aansturing?

Wat je zou kunnen testen om te kijken of het klopt wat je zegt over contact uit en aan, is als het tijdens het rijden weer een keertje mis gaat (de kachel slaat bijv weer op 'hol') om dan tijdens het rijden het contact even uit en aan te doen, en te zien of de storing zichzelf weer hersteld....?

*het enige wat ik kan vinden in de onderhoudshistorie van mijn Fabia, is dat er draadbreuk is geweest en hersteld (storing: aanjager stand 2 werkte niet) maar dat lijkt me niet relevant / van toepassing op jouw situatie.
 
- hebben mensen ervaring met problemen met de kachelbediening, en zat dit in de bedieningunit zelf, de bekabeling of bijvoorbeeld de stelmotoren?
Stelmotoren!
Is al vaak beschreven in diverse forums.
Had 5 jaar geleden hetzelfde probleem als jij omschrijft.
Stelmotoren zijn toen vervangen (Garantie), tot nu toe geen problemen meer.
 

Cordoba

Forumguru
@Gompy: heb je enig idee hoe de garantieregeling in elkaar zit voor dit probleem? Ik weet dat er voor bijvoorbeeld ruitmechanismen bij sommige VAG-modellen in bepaalde gevallen ook nog garantie/coulance is geweest, waar veel bezitters niet meer op durfden te rekenen.
 

TheoStek

Forumguru
@Cordoba,


Bij de foutcodes staat "Intermittent" dat betekent of wil zeggen dat ze "sporadisch/af en toe" voorkomen, na reset/wissen moeten ze weg blijven.
De V68 is de temperatuurklep die warme/koude lucht mengt en heeft ook een potmeter, als de potmeter defect is wordt een verkeerde waarde genomen en zal de klep niet meer naar zijn positie terug keren.
Het systeem werkt ook met temperatuursensoren, één verkeerde foutieve waarde en de ecc kan niets meer of slechts gedeeltelijk regelen.

De garage heeft opnieuw uitgelezen, en ook een testje gedaan: via Vagcom de settings van de stelmotoren voor temperatuur en recirculatieklep veranderd, maar de stelmotoren blijken niet te volgen.

Dat kan ook niet, want de temperatuursensoren (NTC) hebben een vast nominale waarde ! simpel uitgelegd: de ecc kijkt naar de werkelijke temperatuur en de ingestelde temperatuur, die worden van elkaar afgetrokken, als de uitkomst negatief is zal de airco/verwarming gaan koelen/verwarmen, andersom kan niet.

Het enige wat ik nu kan zeggen is dat je van vooraf aan opnieuw moet gaan beginnen.
1. uitlezen op foutcode's
2. foutcode's wissen.
3. basis afstelling uitvoeren.
Als de basis afstelling met succes is uitgevoerd, moeten alle meetwaarde op 0 staan.
De basis afsteling zorgt ervoor dat de kleppen/motoren hun positie opnieuw weten met de bijbehorende waarden.

Om de V68 te vervangen hoeft niet het dashboard eruit, deze zit bij de meeste VAG merken links van de kachel unit.
 

Cordoba

Forumguru
@Theo:
Dit gaat om een handmatige airco, geen clima.
De auto is na de laatste forummeeting uitgelezen en codes gewist, en zijn dus ook weer teruggekomen. Een NTC is overigens geen temperatuursensor, maar een weerstand waarvan de elektrische weerstand lager wordt bij hogere temperatuur, in tegenstelling tot de meeste materialen. Als temperatuursensor wordt tegenwoordig vaak een PT1000 of een PT100 gebruikt, een PT100 is een platina weerstand met een nominale elektrische weerstand van 100 Ohm, een PT1000 heeft 1000 Ohm.

Intermittent hoeft niet persé sporadisch te zijn, maar betekent dat een storing niet continue aanwezig is, dat kan dus ook 90% van de tijd zijn, maar ook 1%.

Met de settings voor de stelmotoren bedoelde ik de positie waar de stelmotor naar toe zou moeten gaan: de motor staat op een bepaalde positie, meet dit en vergelijkt dit met de gewenste waarde (wat ik setting noemde) en regelt dan naar de ingestelde positie.

Vagtechniek heeft het uitgezocht (ik denk via Elsawin) en kwam met de conclusie dat het hele dashboard eruit moet. Ik heb deze garage nog nooit op onzin verhalen, kunnen betrappen in tegenstelling tot veel andere garages, dus ik ga er vanuit dat hun conclusie klopt.

Niettemin, toch bedankt voor je inbreng Theo.
 

Cordoba

Forumguru
Stelmotor voor de temperatuur (V64) is gisteren vervangen, en alles is getest en werkte weer normaal. Verwisselen van de kachelbediening met een exemplaar van de sloop had geen effekt. Nu wordt ook de stelmotor van de recirculatie gelijk mee vervangen, zodat dat probleem ook gelijk opgelost is.
 
Jawel Fabia, heel simpel.

Het pollenfilter (alleen voor Fabia's met airco) zit aan rechterkant, voor de rechter-voorstoel, tegen de middenconsole aan, onder het dashboard.

We maken wel een routebeschrijving, is misschien wat makkelijker. ;)
Een zaklantaarn en een stofzuiger er bij is wel zo makkelijk.

Het demonteren.

Je opent de rechter voorportierdeur.
Schuif de rechtervoorstoel wat naar achteren.
Nu ga je op de knieën naast de auto zitten en leun naar binnen.
Als je richting middenconsole kijkt, *onder* het dashboard, zie je stijf tegen het middenconsole aan, twee klemmen zitten.
Dit zijn schuivende klemmen, die nu aan de uiteinde van de houder zitten.
Je schuift voorzichtig de beide klemmen naar het midden toe.
In het midden van de houder zit een klein knobbeltje, en daar schuif je de beide klemmen tegen aan.

Je trekt nu de houder voorzichtig rechtstandig naar beneden.
Als je geluk hebt komt het hele raam met filter in zijn geheel mee, maar ik denk niet dat dat gebeurd, meestal zit het raam met filter een beetje vast door het vuil/blaadjes enz.

De houder ziet er zo uit:

|
|
-------------

Even onthouden, de verricale poot komt later weer aan de kant van de rechtervoorstoel, niet richting motor.

De houder is weg en het raam met filter zit er nog.
Je pakt het (zwart-plastic) raam vast en trekt het ook weer rechtstandig voorzichtig naar beneden richting vloer.
Het is een flink rechthoekig filter en het komt bijna tot aan de vloer.
In het begin zul je even iets moeten morrelen tijdens het naar beneden trekken denk ik, want het zit wat vast door het vuil.

Als jet het raam, inclusief filter, er uit hebt, zie je dat het filter een opgevouwen harmonica-vorm heeft, net zoals de balg van een accordeon.
Aan één kant van het filter zit al het vuil, aan de kant naar je toe.
Even opletten hoe het raam er in zit, aan de onderkant van het raam zit een soort lipje.

Je pakt nu de stofzuiger, doe er het mondstuk aan met het het platte uiteinde, en als je de lamellen van het filter één voor één openvouwt, kun je het vuil er heel simpel uitzuigen.
Wel even opletten, het filter lijkt gemaakt van een soort koffiefilter-papier.
Het is wel stevig, maar het is wel papier. (denk ik)

Mocht het filter loskomen van het raam tijdens het stofzuigen, dan is het eenvoudig het geheel weer te monteren.
Op de zijkanten van het filter staan pijlen, die moeten naar de kant van de bestuurder wijzen.
Aan de onder en bovenkant van het raam zitten een soort flappen, die schuif je zo in het filter, daar zitten weer openingen voor.

Het monteren.

Het raam met filter weer voorzichtig in de opening schuiven (aan de onderkant van het raam zit dat lipje)
Goed aandrukken.
De houder, met de verticale poot naar de stoel toe, er weer indrukken.
(De verticale poot komt in een soort opening.)
De houder ook stevig aandrukken, het klikt dan.
De schuifklemmen nu vanuit het midden naar de uiteinden schuiven.
Als het niet goed wil met de schuifklemmen, de houder zelf even omhoogdrukken.
Dat was het.... :)

Het *lijkt* een hele operatie omdat ik het erg uitgebreid omschreven heb, maar als je het één keer gedaan hebt doe je het de volgende keer bijna blindelings, écht waar...

Je staat er van te kijken hoeveel vuil er na een paar maanden in dat filter zit, en helemaal na het voorjaar met de bloesemblaadjes, en het najaar.
Ondanks dat er een rooster voor de openingen in de/het paravan zit.

Nou als er vragen zijn hoor ik het wel, en het *opereren* doet een ieder op eigen risico uiteraard....

Groeten, Gompy

(Tjemig, wát een verhaal)

Thanks,daarnet op deze manier een zeer zwart filter vervangen,compleet met een eikenboom aan bladeren en rotzooi....
 
Bovenaan Onderaan