Airco testen

bluskabouter

Forumguru
ik merk wel degelijk weerstand als ik de airco aanzet.
als ik dan opschakel van een naar twee voel ik duidelijk dat de motor terugvalt in toeren.
verder heb ik zoals bea al eerder heeft gepost een soort zoemend geluid als ik de motor start.
duurt een seconde of 4-5 en is dan weg.
dit zal wel het ventiel zijn wat dan regelt denk ik.
als iemand anders een ander idee heeft dan hoor ik het graag, want ik heb nog tot oktober fabrieksgarantie.
 
Ik ben gewend dat de airco compressor pas gaat meedraaien met de motor als je daar voor kiest, dit vanwege de toenemende weerstand van deze compressormotor, danwel stroomvebruik.

De compressor verbruikt geen stroom, deze draait mee met de motor door middel van een riem, dus wat stijgt is het brandstofverbruik.
Maar, ik gebruik de airco regelmatig, en kan niet echt zeggen dat het verbruik drastisch stijgt op het moment dat je de airco laat werken.

Dit is zo bij de "oude" aircosystemen.
Op het moment dat de airco wordt ingeschakeld, komt er een magnetische koppeling in werking die de compressor mee laat draaien.
Dit kost relatief best wat vermogen, de compressor doet altijd 100% zijn werk.

Zoals gezegd heeft de Fabia een ander systeem.
Als je de temperatuur-regeling gebruikt en je hebt de temperatuur bijv ingesteld op zeg 20 graden, dan zal de compressor (dus ook de auto-motor) in het begin zwaarder moeten werken, het ventiel is nl gesloten.
Totdat de temperatuur bereikt is, het ventiel gaat zich openen, de compressor hoeft minder druk op te bouwen en dus wordt de automotor minder belast, dus minder brandstofverbruik.

Men kan het ook wel testen.
Als men de airco heeft ingeschakeld en men zet de temperatuurregeling op maximaal koelen, dan bemerkt men bijv bij het optrekken dat het beslist niet "lekker vlot" gaat, en helemaal niet als de ventilator op stand 4 staat.
Stelt men echter een bepaalde temperatuur in, en die wordt bereikt, dan wordt er van de extra belasting die de airco vraagt, ook *bijna* niets meer van vernomen met optrekken.
Er wordt op die manier dus relatief minder *extra* brandstof verbruikt als bij de oudere airco systemen, maar extra brandstofverbruik kost het altijd, hoe dan ook.

Groeten Gompy
 

joergarms

Senior Member
To Gompy; Duidelijk antwoord, mooi dat ze bij SKoda zo vooruitstrevend zijn om die techniek toe te passen.
Mijn fabia is van 2006, wat mij wel opviel is dat je niet het continu "klikken" van de compressor hoort.
Dat heeft dus te maken met het onbreken van een electro-magnetische koppeling tussen de poelie en de compressor.

To Gieliovd; Bovenstaande is de manier waarop de oudere systemen hun compressor in en uitschakelen.
Een electro-magnetisch te schakelen koppeling op de compressor geeft de mogelijkheid om "loos" mee te draaien of om in te schakelen.
 

Gieliovd

Forumguru
Bedankt ja voor de duidelijke antwoorden.

Ik ga binnenkort eens kijken wat ik hoor etc. als ik wat probeer met de temp. instellingen.

Nieuwe technieken, mooi man!
 

bommel

Nieuw lid
Gompy (en anderen), bedankt. Ik ga het nog eens testen met de airco NIET op recirculatie.
Van 't weekend, had ik het gevoel dat ie wel weer "lekker" ging...
Voor t wegrijden even de raampjes open voor de eerste "afkoeling", dan airco max op 2/3 MET recirculatie aan. Na 1 min. is het dusdanig koel dat ik de recirculatie UIT zet en verder ga op stand 2. Temperatuur iets "warmer" rond 19. Dan houdt 'ie t prima uit. Maar goed. Ik pak de thermometer er weer bij en ga weer meten. Haal ik 7 niet dan gaat 'ie terug ter controle.
En ja, het gierende geluid, ik weet het.... irritant, maar een Fabia kwaal.
Wellicht bij een volgende check eens vragen of dit te verhelpen is.

Bommel
 

Roel

Lid
En ja, het gierende geluid, ik weet het.... irritant, maar een Fabia kwaal.
Wellicht bij een volgende check eens vragen of dit te verhelpen is.

Bommel

Dus niet: dit is de compressor.
Ook ik heb dit in het verleden gevraagd aan de dealer, maar dit is niet te verhelpen. Tenzij je een hoop geld wilt uitgeven aan een nieuw type compressor....
 

Gieliovd

Forumguru
Dit was ons inderdaad al duidelijk, een combinatie van de compressor en het expansieventiel dat zorgt voor het gieren.

Het gieren is dan ook afhankelijk van het toerental.
 
Dus niet: dit is de compressor.
Ook ik heb dit in het verleden gevraagd aan de dealer, maar dit is niet te verhelpen. Tenzij je een hoop geld wilt uitgeven aan een nieuw type compressor....

Als het de compressor zou zijn, dan is dat te controleren Roel.
Als de temperatuurknop helemaal naar links wordt gedraaid, dus op maximaal koelen, en het gieren gaat weg, is het ventiel de veroorzaker, blijft het gieren nog steeds hoorbaar, zou het mogelijk de compressor kunnen zijn.

Groeten, Gompy
 
Maar goed. Ik pak de thermometer er weer bij en ga weer meten. Haal ik 7 niet dan gaat 'ie terug ter controle.
Bommel

Bommel,

Even voor de verwarring, je weet zeker dat het pollenfilter niet te erg vervuilt/verstopt is?
Dat kan ook een oorzaak zijn dat het enige tijd duurt eer je voldoende gekoelde lucht hebt in je auto.

Groeten, Gompy
 

Fabia

† In Memoriam
Even een vraagje als autoleek, waar vind ik dat pollenfilter en kan je dat zelf nakijken?
 
Even een vraagje als autoleek, waar vind ik dat pollenfilter en kan je dat zelf nakijken?

Jawel Fabia, heel simpel.

Het pollenfilter (alleen voor Fabia's met airco) zit aan rechterkant, voor de rechter-voorstoel, tegen de middenconsole aan, onder het dashboard.

We maken wel een routebeschrijving, is misschien wat makkelijker. ;)
Een zaklantaarn en een stofzuiger er bij is wel zo makkelijk.

Het demonteren.

Je opent de rechter voorportierdeur.
Schuif de rechtervoorstoel wat naar achteren.
Nu ga je op de knieën naast de auto zitten en leun naar binnen.
Als je richting middenconsole kijkt, *onder* het dashboard, zie je stijf tegen het middenconsole aan, twee klemmen zitten.
Dit zijn schuivende klemmen, die nu aan de uiteinde van de houder zitten.
Je schuift voorzichtig de beide klemmen naar het midden toe.
In het midden van de houder zit een klein knobbeltje, en daar schuif je de beide klemmen tegen aan.

Je trekt nu de houder voorzichtig rechtstandig naar beneden.
Als je geluk hebt komt het hele raam met filter in zijn geheel mee, maar ik denk niet dat dat gebeurd, meestal zit het raam met filter een beetje vast door het vuil/blaadjes enz.

De houder ziet er zo uit:

|
|
-------------

Even onthouden, de verricale poot komt later weer aan de kant van de rechtervoorstoel, niet richting motor.

De houder is weg en het raam met filter zit er nog.
Je pakt het (zwart-plastic) raam vast en trekt het ook weer rechtstandig voorzichtig naar beneden richting vloer.
Het is een flink rechthoekig filter en het komt bijna tot aan de vloer.
In het begin zul je even iets moeten morrelen tijdens het naar beneden trekken denk ik, want het zit wat vast door het vuil.

Als jet het raam, inclusief filter, er uit hebt, zie je dat het filter een opgevouwen harmonica-vorm heeft, net zoals de balg van een accordeon.
Aan één kant van het filter zit al het vuil, aan de kant naar je toe.
Even opletten hoe het raam er in zit, aan de onderkant van het raam zit een soort lipje.

Je pakt nu de stofzuiger, doe er het mondstuk aan met het het platte uiteinde, en als je de lamellen van het filter één voor één openvouwt, kun je het vuil er heel simpel uitzuigen.
Wel even opletten, het filter lijkt gemaakt van een soort koffiefilter-papier.
Het is wel stevig, maar het is wel papier. (denk ik)

Mocht het filter loskomen van het raam tijdens het stofzuigen, dan is het eenvoudig het geheel weer te monteren.
Op de zijkanten van het filter staan pijlen, die moeten naar de kant van de bestuurder wijzen.
Aan de onder en bovenkant van het raam zitten een soort flappen, die schuif je zo in het filter, daar zitten weer openingen voor.

Het monteren.

Het raam met filter weer voorzichtig in de opening schuiven (aan de onderkant van het raam zit dat lipje)
Goed aandrukken.
De houder, met de verticale poot naar de stoel toe, er weer indrukken.
(De verticale poot komt in een soort opening.)
De houder ook stevig aandrukken, het klikt dan.
De schuifklemmen nu vanuit het midden naar de uiteinden schuiven.
Als het niet goed wil met de schuifklemmen, de houder zelf even omhoogdrukken.
Dat was het.... :)

Het *lijkt* een hele operatie omdat ik het erg uitgebreid omschreven heb, maar als je het één keer gedaan hebt doe je het de volgende keer bijna blindelings, écht waar...

Je staat er van te kijken hoeveel vuil er na een paar maanden in dat filter zit, en helemaal na het voorjaar met de bloesemblaadjes, en het najaar.
Ondanks dat er een rooster voor de openingen in de/het paravan zit.

Nou als er vragen zijn hoor ik het wel, en het *opereren* doet een ieder op eigen risico uiteraard....

Groeten, Gompy

(Tjemig, wát een verhaal)
 

Fabia

† In Memoriam
Bedankt Gompy, zal je verhaal ff printen en dan aan de slag. Zal je mailen zodra de operatie gelukt is.
 

bommel

Nieuw lid
tis zeker geen "eenvoudiger" oplossing, de stofzuigermond er simpelweg "tegenaan" te houden om e.e.a. uit te zuigen.... dus zonder demonteren.
 
tis zeker geen "eenvoudiger" oplossing, de stofzuigermond er simpelweg "tegenaan" te houden om e.e.a. uit te zuigen.... dus zonder demonteren.

Nee, dat gaat niet lukken.
Zoals omschreven is het een opgevouwen filter in de vorm van een harmonicabalg.
Al het vuil zit diep in de plooien van het filter, dat zuig je er écht niet zo even uit hoor.
En je komt er ook zo niet bij, het filter zit erg nauw opgesloten,wat logisch is, er mag geen ongefilterde lucht onsnappen.

Echt Bommel, het is zóóó gepiept, even de schuifjes naar het midden, de houder even rechtstandig naar beneden trekken, het raam, inclusief filter ook even voorzichtig rechtstandig naar beneden trekken, en er komt me dan een zooi troep mee naar beneden, niet te krap...

Even de plooitjes van het filter goed open vouwen, stofzuigertje er door jassen, de hele bende weer in elkaar zetten, en kláár is Bommeltje... :D

Kwartiertje werk en je hebt weer een schoon filter...

Sterkte ;)

Gompy
 

Gieliovd

Forumguru
Goed man Gompy! Goed bezig met je tutorial!

Ga ik binnenkort ook eens doen! Vorig weekend al de hele auto gewassen, dus volgend weekend pollenfilter maar ff pakken?
 

bommel

Nieuw lid
Gompy, inderdaad je had gelijk, heel simpel!!
In 1 minuut de boel uit elkaar en even uitzuigen, het was overigens niet erg vuil...
En hup, zo weer in elkaar.
Ook nog even de temp gemeten ZONDER recirculatie, op stand 3 kom ik ook op 7 graden...
 
Gompy, inderdaad je had gelijk, heel simpel!!
In 1 minuut de boel uit elkaar en even uitzuigen, het was overigens niet erg vuil...
En hup, zo weer in elkaar.
Ook nog even de temp gemeten ZONDER recirculatie, op stand 3 kom ik ook op 7 graden...

Perfect!

Toen ik dat filter de eerste keer lostrok had ik gelijk een berg blaadjes en ander spul op de mat liggen, plus de plooien zat vol.
Ik denk dat de vorige eigenaar van jouw auto het goed in de gaten gehouden heeft.

Groeten, Gompy
 

Gieliovd

Forumguru
Perfect!

Toen ik dat filter de eerste keer lostrok had ik gelijk een berg blaadjes en ander spul op de mat liggen, plus de plooien zat vol.
Ik denk dat de vorige eigenaar van jouw auto het goed in de gaten gehouden heeft.

Groeten, Gompy
Of de auto heeft altijd in de stad gereden, waar je geen blaadjes hebt.

Hier in de middle of nowhere heb je bagger, beestjes, bladeren alles op de weg. Gaat wat sneller dan.

Ik kreeg soms zomaar dingen naar binnen getorpedeerd in mijn vorige auto. FLOP! een heel blad door de luchtopeningen. :crazy:

Nog wat leuks op de weg laatst! Ik had de auto net gekocht, en reed terug uit Kampen over de afsluitdijk. Ik ben er net overheen (ZO druk!) en er rijdt een VW Caddy voor me. Ik zie langs hem dat er op de weg een complete wielkast van een truck op de weg ligt, je kent het wel, zon zwarte plastic U. Dus mijn gas gaat alvast los, maar wat doet die Caddy gozer, die knalt er RECHT overheen, hoe stom kun je wezen!

Dus dat ding vliegt door de lucht, gelukkig had ik onderhand al flinke afstand opgebouwd. Met een ruk aan het stuur eromheen gestuurd om de afrit te nemen.

Zal wat zijn, koop je net een nieuwe auto krijg je een stuk kunststof van 10 kilo op je motorkap.

:1439:
 
Bovenaan Onderaan