Airco testen

bommel

Nieuw lid
Sinds 3 weken een Skoda Fabia Combi 1.4 Creation.
Prima wagen. Alleen vanaf het begin probleem met airco (warme lucht); na het lezen van de threads alhier, de garage (Hoeke, Delft) eens gesuggereerd naar de stelmotor te kijken.... Inmiddels vervangen onder garantie.
Gisteren lekker warm buiten, airco aan (3), op zich prima, maar heb het gevoel dat de capaciteit wat achter blijft. Toch op stand 2/3 moeten + max koelen houden om het behaagelijk te houden. Na 30 min. kon 'ie wel weer op 2, heel soms 1... Nu scheen de zon vol door de voorruit ('t was een uur of 16.30), zodat mijn benen aardig opwarmde... Kan meespelen?
Anyway... wat zeggen de gebruikers hier? Heb al even gezocht... Is er een manier om het eerst ZELF te testen voor weer (!) naar de garage te gaan? Moet ik een termometer erbij houden?
Wat is de beste stand van de luchtinlaten? Vol in het gezicht (stand 3 uur) of anders...(12 uur? half 6?)?
Oh ja.... de gierende airco(motor) heb ik trouwens ook (als 'ie NIET op max staat...). En de recirculatieknop valt soms spontaan uit (of het lichtje is stuk...) Wil dat ook nog aankaarten bij Hoeke...
 

ajuin

Nieuw lid
Recirculatie gaat uit wanneer je draait aan de plaats waar je de lucht wil hebben dacht ik...


Voor de rest doet de mijne het hier prima. Even op 2 of 3 om het snel koel te hebben, en dan kan ie gerust op 1 blijven staan...
 

bommel

Nieuw lid
Thanx. Even zo uit 't hoofd, in welke stand doet de recirculatie het niet?
Ik heb m meestal in "recht in het gezicht" staan. En dan "stopt" de recirculatie spontaan.... dus niet als ik draai aan welke knop dan ook.
Misschein toch eerst bij Hoeke aankaarten dat ik niet tevreden ben. Ik heb immers nog 11 mnd garantie...
Het feit is dat ik twijfl over de koelte van de airco. aangezien ik geen vergelijking heb, vind ik het lastig inschatten...
 

purk

Senior Member
recirculatie doet niet als je de knop op de voorruit ontwaseming zet.

Je kunt je airco controleren door hem op de koudste stand te zetten, de knop van je circulatie op de middenrooster te zetten en de recirculie aan te zetten. en de ventilator op stand drie.

Meet dan met een thermometer de uitstroom tempratuur uit de middenroosters, deze moet minimaal 15 graden lager zijn dan de buitentempratuur.

Anders is het niet goed en zul je misschien te weinig koudemiddel in je systeem hebben.

Ze zeggen ook wel dat je ongeveer 10% verlies van koudemiddel hebt per jaar!
 
Bommel,

Op onderstaande link is er in een ander forum al eens een draadje over geweest...

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=296&i=13597&t=13597

Bij navraag bij een dealer en bij een airco-service bedrijf, over welke temperatuur haalbaar moet zijn, had men het over 7 graden.

Temperatuur testen met recirculatie "aan" is natuurlijk niet de manier, je zuigt dan de lucht weer aan van de cabineruimte, te lang daar mee doorrijden schijnt ook verkeerd te zijn, te weinig frisse lucht...
Ik meen dat het allemaal in het instructieboekje staat.

Beste/snelste resultaat verkrijgt men door de middenroosters schuin naar boven te richten, net langs de achteruitkijkspiegel, tussen beide voorstoelen door, richting dak.
Warme lucht stijgt en net onder het autodak is het uiteraard het warmst, en op deze manier verkrijg je op de snelste manier vermenging van warme/koude lucht.
Beide zijroosters kun je naar believen richten, op je gezicht, je borst, langs de zijruiten enz.

Stand van de knop heb ik persoonlijk op 3 uur, dan heb je op de roosters van het gehele dashboard en naar je voeten de luchtstroom, eventueel na enige tijd wat meer op de voeten, maar die instelling zijn allemaal naar persoonlijke smaak...

Stelmotor kwaal..., wie heeft die nog NIET gehad, evenals de deur(en)lekkage? :(

Verder..., een jaar garantie op een auto uit 2003, heel knap, goeie dealer..

Succes met je Fabia, ik vind het een fijne auto.. :)

Groeten, Gompy
 

purk

Senior Member
Dit is wel de manier om hem alleen maar te testen, ik heb niet gezegt dat je hem zo moet gebruiken!!!!!
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb een Fabje van november 2005 en heb nu al het idee dat íe minder koelt. Met recirculatie aan koelt íe aardig maar zonder recirculatie is het echt een heel stuk minder. Maar de Fabia krijgt binnenkort zijn 30k beurt en dan laat ik gelijk de airco testen. Eens kijken wat daar uit komt.
 
Dit is wel de manier om hem alleen maar te testen

Purk,

Je kunt toch geen airco testen met de recirculatie-knop op aan?!

Het circulatiesysteem sluit dan de klep voor de buitenlucht, en er wordt alleen maar lucht aangezogen *vanuit* de cabine (rechts onder het dashboard, men kan het ook wel horen) , die wordt weer gekoeld, die zelfde alreeds gekoelde lucht wordt weer *opnieuw* gekoeld, die zelfde alreeds gekoelde lucht wordt weer *opnieuw* gekoeld, enz enz...

Een goedwerkende airco moet de direct aangezogen buitenlucht ruim voldoende kunnen koelen, volgens navraag moet na verloop van tijd de 7 graden wel gehaald kunnen worden.

Afgelopen Zondag/Maandag was het in mijn woonomgeving 30+ graden, op stand 3 van de ventilator gaf de temperatuurmeter, waarvan ik de voeler altijd in het middenrooster heb hangen, net iets boven de 4 graden aan.
Op stand 4 haal ik dat overigens niet, de warme lucht wordt dan met zo'n snelheid langs de verdamper gejaagd, dat die niet voldoende tijd heeft om die warme lucht zodanig af te koelen dat die 4 graden gehaald wordt, het houdt dan wel op bij een 7 á 8 graden. (Bij bovengenoemde buitentemperatuur)

Groeten, Gompy
 

purk

Senior Member
zo doen de airco specialisten het bij mij op werk.....

Ik kan me wel vinden in jou verhaal, ik sta open voor ander ideeen en manieren voor het testen.

Ik zal het er eens over hebben met DE SPACIALISTEN bij ons, die kunnen het ook wel verkeerd hebben.
 

bommel

Nieuw lid
Allen bedankt voor de tips en suggesties.
Gisteren even getest met een termometer. Buiten rond de 21-22 graden, binnen, stand 3, recirculatie aan, knop op 3 uur kom ik op 7 graden... Al met al denk ik dat 'ie dus wel in de categorie "OK" functioneert... Nu eens wachten op nog een warme dag en dan maar weer proberen. Denk dat ik de gierende motor wel nog ga aankaarten bij een volgende check. Het is nu "irritant" , maar meer ook niet. Dan de radio maar wat harder ;)
Inderdaad, 2003 en dan 1 jr garantie vind ik ook een goeie deal. Net voor verloop APK nog even "door de test" en alles wat daar uitkomt is kosten garage.... (letterlijke suggestie van de verkoper!!).
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb ook even een vraagje over de airco in een Fabia.

Ik merk sinds kort (tja ik heb de auto net 2 weken) dat als ik met airco aan rijd, dat ik de aircocompressor (Denk ik) hoor "gieren" dus met de toeren van de motor hoor je hem meewerken.

Het is dusdanig luid dat het me dus opvalt. Het klinkt of ik rij met een elektro auto, MMMMMM MMMMMM.......

Is dit normaal, of is de airco compressor naar zijn grootje?

Ik heb de auto dan particulier!
 

bommel

Nieuw lid
Yep, heb 't zelfde probleem. Ook al vermeld in dee thread.
Ik kijk 't even aan, schijnt vaker voor te komen, en zal de garage vragen er eens naar te kijken...
 
Gisteren even getest met een termometer. Buiten rond de 21-22 graden, binnen, stand 3, recirculatie aan, knop op 3 uur kom ik op 7 graden... Al met al denk ik dat 'ie dus wel in de categorie "OK" functioneert... Nu eens wachten op nog een warme dag en dan maar weer proberen. Denk dat ik de gierende motor wel nog ga aankaarten bij een volgende check. Het is nu "irritant" , maar meer ook niet. Dan de radio maar wat harder ;)

Bommel,

Als jij de airco van jouw Fabia getest hebt op stand 3 met de recirculatie knop op AAN (dus de knop links van je airco-schakelaar is ook verlicht) en de knop van de temperatuur-regeling helemaal links om (maximale koeling) ,en je haalt maar 7 graden bij een buitentemperatuur van 21-22 graden, is die dus *niet* OK...
Vermoedelijk te weinig koudemiddel.
Testen met de recirculatieknop op aan is onzinnig, maar goed, het is jouw feestje :)

Bommel en Gieliovd,

Het gieren wat je hoort is het expansieventiel.
De Fabia heeft een nieuw soort airco systeem.
De compressor draait altijd mee, maar er wordt alleen maar gecomprimeerd als de aircoschakelaar aangezet wordt.
Op dat moment sluit het expansieventiel en wordt er druk opgebouwd.
Als er nu met de temperatuur-regelknop (links) een bepaalde waarde wordt ingesteld, en de sensoren (die onder het dashboard zitten) meten dat die temperatuur is gehaald, gaat het ventiel beginnen met regelen.
Er wordt dan zoveel meer of minder koudemiddel doorgelaten naar de verdamper dat de ingestelde temperatuur gehandhaafd blijft.
Dat veroorzaakt het gieren.
Op het moment dat je de draaiknop van de temperatuurregeling helemaal links om zou draaien, is maximum koelen, sluit het ventiel en is het gieren ook weg.
Probeer maar.
Bij mijn Fabia van 2003 hoor ik het ook, maar zo zacht dat het me niet stoort.

Gierende airco = Fabiakwaal

Voor degene die de duitse taal machtig zijn, hier is nog wat leesvoer uit het duitse Skoda-forum over dit onderwerp.

http://www.skodacommunity.de/forum/index.php?form=Search&searchID=2031&highlight=Expansionsventil

Suc6, Gompy
 

purk

Senior Member
oke mensen ik heb het even na gevraagd en ik ben eruit, mijn fout.
Ik doe het testen altijd gelijktijdig met het reinigen/geurbehandeling van de verdamper i.v.m geurtjes en bij het reinigen van de verdamper moet je wel de recirculatie aan zetten. zofdat het reinigingsmiddel steeds weer door de verdamper heen gaat en de bacterien bestrijd.

Bij het testen hoeft dit dus niet!!!!

tijd is geld zou de baas zeggen.. vandaar dat ik het dus schijnbaar altijd gelijk doe.
 

Gieliovd

Forumguru
Bedankt Gompy,

Zulke informatie heb ik wat aan!

Ik ben gewend dat de airco compressor pas gaat meedraaien met de motor als je daar voor kiest, dit vanwege de toenemende weerstand van deze compressormotor, danwel stroomvebruik.

Ik vraag me dan ook af, hoe kan dit nou dat het altijd meedraait?

Hij draait dan wel zonder druk op te bouwen, maar draait evengoed! De weerstand is dan te verwaarlozen denk ik?

Ik ga het zometeen proberen als ik weg ga met de auto. Draai ik hem even helemaal rechts (EVEN met nadruk gezien het 23 graden is haha) en als ik dan niks hoor, ben ik weer gerust.

Ik versta van het duitse forum ook dat dit niet echt normaal is ofzo. 130 euro voor een nieuw ventiel.

Ik merkte het voor het eerst dat ik iemand opzocht in Purmerend, opeens hoorde ik heeeeel vreemde geluiden, dus ik meteen de motor uit en opnieuw starten. Komt zo weer terug. Ik stond even raar te kijken.
 

joergarms

Senior Member
To Gieliovd:
Ik ben gewend dat de airco compressor pas gaat meedraaien met de motor als je daar voor kiest, dit vanwege de toenemende weerstand van deze compressormotor, danwel stroomvebruik.

De compressor verbruikt geen stroom, deze draait mee met de motor door middel van een riem, dus wat stijgt is het brandstofverbruik.
Maar, ik gebruik de airco regelmatig, en kan niet echt zeggen dat het verbruik drastisch stijgt op het moment dat je de airco laat werken.
 

Gieliovd

Forumguru
:tongue:Ik bedoelde dan ook weerstand op de motor of in geval van een elektrische compressor het elektrische energieverbruik (indirect ook weerstand).

Maar als ik er zo nog even over nadenk is het ook logisch dat het altijd meedraait, je kunt niet even de riem stilzetten als je de airco niet gebruikt. Wordt lastig met zo'n multiriempie.

Wat het is, ik ben gewend geen airco te hebben en lekker met het raam open te rijden. In contact met de elementen :tongue: net zoals op mijn motor haha.

Daarom heb ik ook altijd pas behoefte aan een airco als het buiten godsgierend heet is, of koud in de winter. Daarnaast is het perfect om de raampies te ontwasemen, daar heb ik altijd zo'n schurft hekel aan als het kouder wordt, dat ik de rit uit het dorp nooit wat zie.
 
Bovenaan Onderaan