Airco probleem 1.2tdi

Morten

Lid
Beste,

Zoals in mijn voorstel topic te lezen is, heb ik een probleem met de airo van mijn 2010 ibiza (zelfde motor als de fabia). Helaas ben ik er nog niet achter wat het probleem is, maar via google kwam ik regelmatig op het skoda forum terecht als het goed op oplossingen in tech-gerelateerde problemen.
Mijn airco blaast dus geen koude lucht :(.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.


- Airco/uitgelezen met VCDS --> Geen foutcodes
- Spanning op de airco-pomp stekker is (maar) 8.22 volt --> lijkt me te weinig?
- Ventilator slaat niet als als ik de airco aan zet (dat deed hij bij een vergelijkbare auto wel)
- Ik kan wel weerstand meten in de druksensor
- Voor mijn gevoel werkt het climatronic paneel niet naar behoren... de aanstuur kabel achter op het clima paneel geen vrijwel geen spanning.

Zit er ergens een relais m.b.t. de airco? Ik kan in elk geval niets vinden, ook als ik binnen ETKA zoek vind ik weinig electronica.
Kan ik de pomp ook testen door er 12 volt op te zetten? Ik wil niets slopen, dus vandaar dat ik het eerst even vraag :).

Edit: Na vervangen ventilator krijgt de AC pomp 10.3v. Is dat nog steeds te weinig? Ook draait de fan nu langzaam bij inschakelen van de AC.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Met een officiële VCDS uitgelezen? Dat kan namelijk uitmaken met het weergeven van foutcodes
Voldoende koelmiddel in het circuit?
Is er onlangs nieuwe motorsoftware geflasht? Of wellicht met VCDS in de motormodule aan de gang geweest?
 

Morten

Lid
Yes, uitgelezen (laten lezen) met de officiele/legale VCDS door een diagnose bedrijf.
Inderdaad vergeten te vermelden. Het systeem heeft voldoende koelmiddel, deze heb ik al laten checken/verversen bij de dealer, geen lek o.i.d.

Had ik maar een foutcode, dan wist ik tenminste waar ik moest zoeken...
 

Morten

Lid
Offtopic: wauw, wat een geavanceerd forum, chapeau! Het taggen met forumleden, liken van berichten, trofeeën winnen, te gek ;)!

Gevoelsmatig denk ik dat het moet zoeken in de stroomtoevoer. In mijn optiek krijgt de pomp te weinig stroom als ik de multimeter er aan hang. Ik kan alleen geen relais vinden dat ik kan doormeten... Dus ik vraag me ook af of het climatronic paneel direct 12v doorlust naar de pomp als ik de AC aan zet.
 

Morten

Lid
Kleine update: Net de ventilator vervangen, de connector op de pomp krijgt nu 10.3 volt. Nog steeds te weinig?

Ik kreeg het idee dat de pomp wel wilde aanslaan (hoorde ook een seconde of 5 een lichte brom), maar dat hij het net niet geregeld kreeg.

De aansturing van de clima werkt dus wel. Bij lopende motor en AC aan geeft hij 10.3v door, bij lopende motor AC uit geeft hij 0v door, dat lijkt me prima. Alleen die 10.3v vind ik erg weinig...

Kunnen dit soort vage dingen ook veroorzaakt worden door de druksensor op de aircoleiding? Anders ga ik die maar eens preventief vervangen :)
 

ertromp

Forumguru
Hoe is überhaupt de spanningsverzorging op de auto? Wat doet de spanningsregelaar? Wat meet je bij draaiende motor aan spanning over de diverse circuits?
 

Morten

Lid
Ongeveer 13volt met stationair draaiende motor gemeten op het verdeelblok boven op de accu...
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Van plus batterij naar de motorblok: hoeveel ?
Van de min batterij naar de motorblok : moet 0 V zijn,al die meer is,is massaverlies,slechte massa van carrosserie naar motorblok
10V lijk me ook weinig, 0V tot 5V is ecu voeding,anders 12V,
 

Morten

Lid
12.8 van plus batterij naar motorblok
0.04 van min batterij naar motorblok

Maar als ik even logisch nadenk (redelijk zeldzaam): er komt op het climatronic paneel wel gewoon accu spanning binnen... de uitgaande spanning die hij naar de AC pomp stuurt is 10v, heb ik dan spanningsverlies in het paneel? Of zou die 10v voldoende moeten zijn?

Edit: net nog even gereden en nu stationair 14.3volt (dus normale waarde). Ook op het clima paneel komt 14.3v binnen, maar als ik de draad van het paneel naar de pomp meet, kom ik nog steeds op 10v... Zou ik die twee mogen doorlussen op het paneel? Of speel ik dat met vuur :)?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Allereerst denk ik dat je iets meer geduld moet hebben voor de juiste antwoorden @Morten De meeste mensen hier hebben gewoon een baan, en zijn hier alleen als hobby (dat zegt niets over het kennisniveau hier, daar kunnen veel professionals een puntje aan zuigen, overigens niets ten nadele van de professionals die hier hun kennis en ervaring delen, dat zijn vaak mensen die hobby en werk verenigd hebben). Dat betekent dat het soms even kan duren voor de terzake kundigen je probleem lezen.

Die 10 Volt: eerlijk gezegd zou ik daar niet zomaar vanuit gaan dat dit 12 Volt of meer moet zijn: je hebt kans dat er een spanningsverlies in de regelunit ingecalculeerd is in het systeem. Het is zelfs mogelijk dat de regelunit zo ontworpen is dat ie de spanning op die 10 Volt maximaal regelt.

Verder is het handig als je ook bouwjaar en motorcode van je auto doorgeeft.

Edit: ik zie in je voorsteltopic dat het om een 6J Ibiza gaat, en ie door JD naar 110 pk is getuned, dus zal geen heel potent blok zijn. (motorcode zegt vaak veel over het elektrisch schema, andere motor/motorcode kan soms ook verschil in elektrisch schema betekenen.
 
Laatst bewerkt:

Morten

Lid
Alle geduld van de wereld, ik heb zelfs vakantie. Excuus als ik opdringerig overkom? Gebruik het fora zoals alle fora, vraag/antwoord-reactie en gezelligheid.

Motorcode is cfwa, zoals ook in de polo, fabia en ibiza liggen. Bouwjaar staat in de aller eerste zin.
Ik ga er ook niet vanuit of ik er 12v op kan zetten, vandaar de vraag ;).
 

ertromp

Forumguru
:pieker: Zie mijn vraag over de motorsoftware die blijkbaar dus opnieuw geflasht is voor tuning. Heb je sindsdien ook het airco probleem?
 

oco1979

Forumguru
ken al een schema bekeken, maar je pomp sta er niet op.:cry:
Zou het raar vinden dat er maar 10V op de pomp komt.
Bij de ventilator is dat eerder normaal, die loopt trouwens via de regelknop interieur. (regelbare weerstand eigenlijk)
Pomp moet bekrachtigd worden, lijk me met 10V niet genoeg.
Vermoed dat je ergens met een te grote weerstand zit, relais, bedrading.
 

Morten

Lid
:pieker: Zie mijn vraag over de motorsoftware die blijkbaar dus opnieuw geflasht is voor tuning. Heb je sindsdien ook het airco probleem?

Nope, motorsoftware is niet geflasht. Tuning gaat d.m.v. een externe ecu. Het airco probleem was er van te voren ook al... Airco heeft het dus altijd gedaan op de huidige software.
 

Cordoba

Forumguru
@Morten bouwjaar had ik even overheen gelezen. :bloos:
Anders kun je in afwachting van een antwoord alvast lezen wat TheoStek o.a. in de kennisbank heeft geplaatst. Theo was tot een aantal weken terug STEK-gecertificeerd airco-professional, maar heeft het besluit moeten nemen om te stoppen met dit vak door lichamelijke klachten. Zijn kennis en ervaring gaat dus veel verder dan wat een dealer weet over airco's, maar je kunt niet meer bij hem langs gaan om het probleem te laten verhelpen.
 

TheoStek

Forumguru
Je kunt geen 12 volt op de compressor aansluiten, deze werken via een pwm signaal...

Er kunnen verschillende dingen de oorzaak zijn...
1..compressor bouwt geen druk op, althans niet genoeg. (kleppen zuigers)
2. expansieventiel blijft openstaan, dan ontstaat een gelijke druk. (zou de ventilator moeten aanslaan, maar geen koeling)
3. extern elektronisch regelventiel defect van de compressor, ofwel kortsluiting (defect)

Dus zou op de eerste plaats de compressor getest moeten worden op min max vermogen...de clt1 geeft dan ook aan of het elek regelventiel defect is.
 

Monteurtje

Forumguru
TheoStek was mij al voor. Maar de pomp wordt met duty cycle, pwm, aangestuurd. Dat kan je met een multi meter niet meten. Daarom meet je maar 10V. Daar moet je een scoop voor gebruiken.
 

TheoStek

Forumguru
Nee, monteurtje je omschrijft het verkeerd, de duty cycle (engels) is in het nederlands vertaalt de arbeidscyclus. Omdat er in de vorm van een blokgolf een vaste frequentie een signaal wordt gestuurd. PWM past de arbeidscyclus van het signaal aan.

Stel er wordt een pwm signaal door een fietslamp gestuurd, dan zal de fietslamp aan en uitschaklen.
Dit proces is precies hetzelfde als op het elektronisch regelventiel van toepassing, deze moet namelijk het slagvolume gaan bepalen van de compressor op min en max vermogen van de arbeidscyclus.
 
Bovenaan Onderaan