Airco probleem 1.2tdi

Morten

Lid
Ik ga er maar mee naar de garage, kom er helaas zelf niet meer uit. Druksensor inmiddels ook vervangen, maar dat mocht niet baten. Leidingen worden niet koud, fan slaat niet aan, dus waarschijnlijk de toch de pomp.
Weet iemand toevallig wat een degelijk merk pompen is? Ik zie dat daarin ook erg veel wordt aangeboden.
 

TheoStek

Forumguru
Ik had al eerder gezegd dat de compressor gecontroleerd moet worden en meteen is daarbij ook de uitvoering van een drukmeting.
Indien de drukmeting gelijk ligt, zowel de lage en hogedruk,bij draaiende motor en ingeschakelde airco, zou een diagnose kunnen uitwijzen compressor defect, maar dat is niet voldoende.
Dan moet de compressor gecontroleerd worden, buiten het circuit om van de auto, en wordt via de clt1 de compressor aangestuurd naar max vermogen...als dan de druk nog gelijk blijft is de compressor defect.

Je kunt niet zomaar een compressor gaan vervangen, als de compressor is vastgelopen!! bij een vastgelopen compressor komt veel meer kijken dan alleen de compressor.
Op de compressor staat een kenplaat, merk en code en die zal er ook weer op moeten.

Zoeits moet je overlaten aan een professional (tussen haakjes) dan geniet je ook van garantie, bij DHZ loop je het risico geen aanspraak te kunnen maken op garantie.
 

Morten

Lid
Compressor is overleden, net terug van de garage. Alles is nagekeken. Er stond toevallig ook eenzelfde type polo naast me met precies hetzelfde probleem. Schijnt veel te vaak voor te komen bij de nieuwere generaties van VAG.

Theo, als ik op interwebz kijk naar een vervangende compressor voor mijn type motor, kom ik verschillende merken tegen, vandaar mijn vraag. Ik kan hem kopen van Hella, Behr, Febi, Delphi noem maar op. Ik vroeg me dus gewoon af of sommige merken beter zijn dan andere merken. Mijn huidige compressor heeft alleen een VAG type nummer, dus daar heb ik ook gezocht en in overeenkomst met mijn motorcode CFWA (1.2TDI)...
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
@Morten, Hella Behr zijn meestal gereviseerde compressors uit china, verkopen ook nieuwe ...Hella is distribiteur, ik moet van Hella niks hebben.

Delphi is een heel goed merk.

Maar ik vraag me af wat je nu wilt...je kunt niet zomaar een nieuwe compressor monteren, die draait ook weer op een burn-out af.
Dit is de volgorde en werk wijze.

Het systeem zal gespoeld moeten worden, in drie fasen.
nieuw expansieventiel.
nieuwe filter/droger cq als het systeem een geintegreerde cartridge (filter/droger) heeft in de condensor, zal de condensor ook vernieuwd moeten worden.
nieuwe compressor en vernieuwen van alle O-ringen.

Dan moet gekeken worden hoeveel PAG olie de compressor bevat, het kan voorkomen dat compressors niet gevuld zijn ofwel gedeeltelijk..
Na alles gemonteerd te hebben moet het systeem afgeperst worden met droge stikstof om het systeem te breken, en controle op lekkage's, stikstof aflaten en opnieuw breken.
Vacumeren van het systeem, standtijd 30 minuten en ga zo maar door.

Ik geef alleen advies, wat je daarmee doet moet jezelf weten, maar DHZ geef ik je weinig kans op een goed verloop.
 

Morten

Lid
Ik wil alleen graag weten wat een fatsoenlijk merk is in de aircocompressor wereld.

Nu ik weet dat deze defect is, moet ik er toch een bestellen. Deze neem ik dan mee naar de garage en wordt daar gemonteerd op de juiste wijze.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ken de eigenaar van garagebedrijf, en zij werken veel met airco's en autodiagnose (misschien had ik er veel eerder naar toe moeten gaan). Als ik een aantal zaken zelf regel kan alles tegen een schappelijke tarief gerepareerd worden, that's it...

In elk geval bedankt voor alle verheldering en uitleg, dat waardeer ik zeer!
 

Cordoba

Forumguru
Even een toelichting op wat termen die eerder in dit topic zijn gevallen:
  • pwm - pulse width modulation, oftewel pulsebreedte modulatie, dat houdt in zoals Theo al aangaf dat de pulsfresquentie gelijk blijft, de piekhoogte (max. voltage) blijft gelijk, maar de tijdsduur(=breedte) van de puls verandert, en daarmee dus automatisch ook de tijd dat er geen puls is.
  • Duty Cycle (één van de betekenissen van DC) is een vergelijkbaar begrip. Hier wordt vaak via een percentage aangegeven hoeveel procent van de tijd er een puls is.
 

TheoStek

Forumguru
@Morten, een partikulier wat mij een compressor aanleverd..heeft geen garantie...daar bedoel ik mee, wel op de werkzaamheden, maar als die compressor aan gort draait begin dan maar je gelijk te halen.
Ik ben benieuwd of jou garage, straks gaat zeggen als de compressor kapot draait (dat kan) garant staat om onder garantie alles te demonteren/monteren...?

Je hebt nu al een nieuwe ventilator geplaats en druksensor, geld weg gegooid...en is al een heel lang verhaal geworden ondertussen.
Alle garage's werken aan airco, maar zijn ze daar ook voor gediplomeerd?

Klopt als een bus @Cordoba het is plus max voltage 1 of min voltage 0
 

Morten

Lid
Compressor is vervangen en hij koelt weer als vanouds! Ik heb alles gewoon door de garage laten regelen, klaar.
Gelukkig hebben de ventilator en druksensor niet veel gekost, dus al met al viel het reuze mee.
Ondanks dat alles gemaakt is ben ik wel aan het denken om een andere (grotere) auto aan te schaffen, maar dat is een ander verhaal ;).
Thanks iedereen voor het meedenken! Top!
 
Bovenaan Onderaan