Airco octavia combi 1.9TDI 105pk DSG stuk

deusjevo

Forumguru
Er is nog een verschil: een bedrijfsairco verliest misschien weinig of geen koudemiddel, bij een airco in een auto zie je na een paar jaar dat er typisch zo'n 20% van het koudemiddel is 'verdwenen'. Bij leegpompen van het systeem, wordt ook gemeten hoeveel er nog in zat, dus bij een airco onderhoudsbeurt kom je gelijk te weten hoeveel koudemiddel je bent kwijtgeraakt (aangenomen dat ie correct gevuld is).

Hmm, vorige week airco laten doen bij STEK bedrijf.
Apparaat gaf aan dat er 525 gram uit kwam en dat is precies de inhoud.
En dat na 3,5 jaar, 0 gram verlies dus!
 

turboturbo

Forumguru
Volgende week wordt er een nieuwe compressor in gehangen.
Is het wel zeker dat de compressor stuk is?

Ik las onlangs bijv op het TDI forum over ik dacht een verkeerd gemonteerd orifice, die er voor zorgde dat de airco niet goed functioneerde terwijl er wel druk opgebouwd werd door de compressor. Als ik het tenminste goed begreep.

Punt is een goede diagnose te laten stellen voordat je zomaar een dure reparatie laat uitvoeren.
 

Cordoba

Forumguru
@deusjevo ik weet dat er bij mijn auto, de eerste keer dat ik het liet doen iets van 25% uit was, (weet niet wanneer ie daarvoor gedaan was) en ik begreep dat dit een gemiddeld verlies was na 2-3 jaar, en begreep van anderen die ook voor airco-beurt kwamen, dat zij ook een vergelijkbaar verlies van vloeistof hadden. Mogelijk is jouw systeem dus een uitzondering, maar ik heb onvoldoende ervaring en kennis op airco gebied om dat hard te maken.
 

TheoStek

Forumguru
Bij het leeghalen gaat ook nog wat verloren, dus een exact verlies is niet te zeggen, maar een indicatie is het wel.

Bij het leeghalen gaat niets verloren is onmogelijk, als er koudemiddel verloren gaat zal er een handeling verkeerd zijn uitgevoerd.

De werkzaamheden zijn als volgt, zodra de hoge en lagedruk schräderkoppelingen zijn aangesloten op de servicekoppelingen van de installatie, worden de kranen ingedraaid van de schräderkoppelingen, dan is er verbinding met de hoge en lagedruk meter van de manometerset, de kranen op de manometer MOETEN gesloten zijn. dan wordt de blauwe lagedruk kraan op de manometer set open gedraaid daarna de ref kraan, dan de kranen op de recover machine openen (zuig en perszijde) recover machine inschakelen, direct daarna de blauwe kraan op de recycle cilinder opendraaien.

Als de installatie leeg is, worden de handelingen in omgekeerde werkwijze uitgevoerd dus vanaf de recycle cilinder.
Maar voordat dat gedaan wordt, zal gekeken moeten worden of de manometer nog druk aangeeft, kan een restdruk zijn of meer dan rest druk, indien meer dan 1,5 bar wordt aangegeven, betekent dit dat de manometer set geledigd dient te worden door de recyclemachine. Via deze werkwijze gaat er echter niets verloren aan koudemiddel.

Dit is mijn werkwijze en geschied allemaal handmatig. Het is zelfs zo dat na iedere aircoservice beurt de manometer set gevacumeerd zal moeten worden..!!
Daarna dient de installatie ALTIJD afgeperst te worden met stikstof, controle lekdichtheid. Ik heb dit nog nooit voorbij zien komen dat iemand dat heeft gezegd of gezien dat dit werd uitgevoerd. Daarna volgt vacumeren, standtijd, terug afvullen, lekdichtheids controle handmatig en electronisch.

De meeste bedrijven werken met automatische airco machines en die heeft 1 interne recycle cilinder, tegenover gesteld dat ik 3 cilinders heb.
Dus als jan zijn airco wordt geserviced en terug wordt afgevuld, en daarna die van piet en steun, zal jan, piet en steun, hetzelfde oud wellicht vervuild koudemiddel terug in het systeem gepompt krijgen.
Deze airco service neemt hooguit 25 min in beslag???

Ik maak het jaarlijks mee, dat klanten bellen, "heb pas mijn airco laten nakijken en werkt nu weer niet zoals het moet zijn" Jammer voor u, terug gaan naar het bedrijf, ja ben ik al geweest enz, enz,
En geloof me maar, als mijn weegschaal binnen 30 sec geen verandering geeft in gewicht, trekt op dat moment mijn recover machine lucht uit de installatie.!!

Airco servicen is meer dan alleen maar ledigen en terug afvullen.
 

turboturbo

Forumguru
Daarna dient de installatie ALTIJD afgeperst te worden met stikstof, controle lekdichtheid. Ik heb dit nog nooit voorbij zien komen dat iemand dat heeft gezegd of gezien dat dit werd uitgevoerd.

Deze airco service neemt hooguit 25 min in beslag???

Airco servicen is meer dan alleen maar ledigen en terug afvullen.
Zo deed 'mijn' airco monteur het ook. En duurde zeker 1,5 uur alles bij elkaar. Ik stond erbij en heb het 'zelluf' gezien :)
 

TheoStek

Forumguru
Met de automatische airco machines, is dit voor de meeste bedrijven een peule schil en sta je zo buiten.
 

Joske

Forumguru
vraag me dan wel af waarom ze "werkuren" rekenen :D

(ga namelijk dit bij de Fabia ook volgende week laten doen)

werkuren = gebruik van de (dure?) machine zeker ;)
 

Desperado

Forumguru
Ja, bij mijn werkgever stond dat als aircoservice op papier. Aangezien het daadwerkelijke werk maar heel weinig is. De apparatuur doet bijna alles zelf.
 

TheoStek

Forumguru
http://www.skodaforum.nl/forum/attachments/img_0012-jpg.15222/

Dit is dus een voorbeeld van 2012 wat ik had aanghehaald uit een vorig bericht van mij.

Klant informeerde mij, ben bij een airco service bedrijf geweest en krijgen mijn systeem niet gevacumeerd er zou een klein lek aanwezig zijn?

Kunt u dat opsporen?

Kijk dit is 1 van de regels die niet wordt toegepast het afpersen, kost teveel tijd en is wettelijk verplicht gesteld.

Op de foto is duidelijk zichtbaar welk huishouden hier heeft plaatsgevonden, het metaal gruis zit zelfs van buiten op de compressorbehuizing, de tuimelschijf heeft tenslotte een gat geslagen in het carter.
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
Oké alleen de compressor vervangen... terwijl de oude geen druk meer opbouwde..!!
Stel ik mij de vraag bij een diagnose...Waarom bouwt de compressor geen druk meer op!

1. Compressor is vastgelopen
2. Electronisch regelventiel is defect.

Hoe komen we daar achter? Door de compressor aan te sturen met extern regelapperatuur!! en niet met een automatisch airco machientje, en een duidelijke airco diagnose. En heb ik het niet over de uitprint van het automatisch airco machieneke want dat is niet rechts geldig.

Gezien je geplaatste reactie @Happyman, kan het verlies aan koudemiddel wat je hebt vermeld er niet toe leiden dat de compressor is vastgelopen.
In dergelijke gevallen zal het electronisch regelventiel defect zijn geweest, het extern electronisch regelventiel regelt het slagvolume van de compressor, deze kan kortsluiting veroorzaken ofwel helemaal de geest hebben gegeven.

In beide gevallen bouwt de compressor geen druk op.
Het electronisch regelventiel is vervangbaar en kost om de nabijheid 100 euro exclusief btw en de(montage) ex vulling.

Maar ja wie ben ik om daar uitsluitsel over te geven, meestal wordt gegrepen naar de goedkoopste aanbieder, maar niet naar de werkzaamheden..geen cent teveel hoor?

Goede raad kost niets, maar er wordt nogaltijd gezweken over de prijs, die prijs kan behoorlijk hoger uitvallen.
Zolang de airco maar weer terug werkt.

En is het nog maar de vraag waar het probleem schort.
 

Happyman

Forumguru
@TheoStek Als het elektronisch regelventiel defect is en er dus voor zorgt dat de compressor geen druk meer opbouwt hoe kan het dan dat het met een nieuwe compressor wel werkt?

Vat het niet verkeerd op, ik heb er geen verstand van. Ben gewoon nieuwsgierig.
 
Verlies aan koudemiddel kan wel degelijk een compressor laten vast vastlopen, hij is namelijk zuiggas gekoeld, geen gas geen koeling, compressor wordt te heet en loopt vast. Als het ventiel defect is zou hij aan de zuigzijde extreem laag in druk en aan de perszijde juist hoog in druk draaien, wel druk opbouw (lees verschil) dus. Het feit dat de airco na vervanging goed werkt geeft aan dat het ventiel niet defect is anders hadden klachten er nog geweest.
 

Desperado

Forumguru
Dat vroeg ik me ook al af @Happyman
En het kan aan mij liggen, maar ik vind de manier waarop bepaalde dingen gezegd worden nogal neerbuigend naar de gewone garagebedrijven. Net of daar geen mensen werken die ook verstand van airco's kunnen hebben.
 
Bovenaan Onderaan