Airco octavia combi 1.9TDI 105pk DSG stuk

Wimper

Nieuw lid
Laatste grote onderhoud zei de onafhankelijke garagist me dat de airco stuk is. Hij had het gas bijgevuld maar dit werkte niet.

Hoe kan ik dit euvel oplossen zonder een bom geld kwijt te spelen. Want heb me laten wijsmaken dat het makkelijk 1000euro kost om dit te laten maken en dat geld is er niet of toch zoveel niet.

Dit is nu al meer dan een jaar dat we rondrijden met een airco dat stuk is. Momenteel is de auto 5 jaar oud en staan er net geen 90.000km's op de teller.
Graag jullie bevindingen.

Gr. W.
 

Cordoba

Forumguru
De meeste garages hebben maar een beperkte kennis van airco's, dus daar zou ik niet zonder meer blind op varen.

Een airco systeem heeft minimaal eens in de 2-3 jaar een klein onderhoud nodig, daarbij wordt het systeem gecontroleerd op lekkage (via apparatuur die aangesloten wordt op het aircosysteem), wordt het systeem leeggepompt, en opnieuw gevuld met koudemiddel en daar wordt ook de juiste hoeveelheid olie voor de compressor aan toegevoegd. Bij dit alles wordt een lek al geconstateerd vóór een systeem wordt gevuld, dus maak je geen kosten voor nieuw koelmiddel als het systeem lek is. Overigens is het normaal dat een systeem in de loop der jaren wat koelmiddel verliest. Daarnaast heeft een airco systeem eens in de ca. 5 jaar groot onderhoud nodig, waarbij er wat meer moet gebeuren. Dit zijn algemene richtlijnen en dat kan per auto/automodel wat verschillen.

De oorzaak van je probleem moet eerst bekend zijn voor er een goede kostenraming gemaakt kan worden. Het probleem kan bijvoorbeeld in de koppeling zitten (zorgt voor de aandrijving van de koelcompressor), maar bijvoorbeeld ook in een lekkend systeem waarbij je soms een complete radiateur moet vervangen, of bijvoorbeeld een kapotte compressor.

Mijn advies: ga naar een bedrijf wat gespecialiseerd is in auto-airco, en vraag of ze de oorzaak kunnen achterhalen, en een offerte maken voor herstel. (vraag ook wat het onderzoek je gaat kosten). Andere optie: bij de najaarsmeeting van het forum zit ook een actie voor klein airco-onderhoud, dan zal men in elk geval meten of je systeem geen koelmiddel verliest, maar dan heb je de zomer al wel zo'n beetje achter de rug.

Verder geef ook even in de tekst aan om welk model Skoda het gaat, het bouwjaar (zal 2009 zijn?) en bij voorkeur ook de motorcode, dat maakt het makkelijker om zaken terug te zoeken en weet men hoe het systeem in jouw geval in elkaar steekt.
 

Michelv.

Forumguru
Oppassen dat het systeem niet leeg raakt(als dit al niet gebeurt is), de compressor raakt dan stuk. Moderne compressoren draaien altijd mee, niet zo als vroeger dat ie alleen mee draait als de airco ingeschakeld is, dus zonder koudemiddel ook geen smeermiddel en loopt de compressor vast.

Koppeling zit hier niet in Cordoba volgens mij, zie bovenstaande.

Ga naar een Aircospecialist om een goede diagnose te stellen, die kan dan ook een kostenraming doen.
 

turboturbo

Forumguru
Ben allereerst wel benieuwd naar wat je garagist heeft genoemd als mogelijke oorzaak en welke kosten daar aan verbonden zitten?
Heb je zelf ook gemerkt dat de airco stuk was, of nog niet (koelde die nog wel)?

Een airco specialist zal iig een goede diagnose kunnen stellen.
 

VEEJAY

Forumguru
Te lang zonder koelmiddel rijden is zeker aircopomp kapot slopen. (Klein) risico op beschadigen multiriem ook. Repareren en fris maken bij universele garage ca 650 euro incl. Alleen pomp los is ca 350 euro er zijn 2 merken die passen maar schelen niet veel in prijs.
 

Wimper

Nieuw lid
Alvast bedankt voor de reacties. Ik rijd zelf met de fabia 1.2 TSI die nu juist een jaar oud is. De octavia hebben we van mei 2009 maar mijn vrouw rijdt daar hoofdzakelijk mee. Als hij onderhoud nodig heeft dan mag meneertje hier ervoor zorgen dat het gebeurt. Dus de kans is groot dat hij al leeg was en dat ze er geen erg in had.
Zoals gezegd gekocht in 2009 maar de verkoper zei dat het al een 2010 model ging zijn met kleine aanpassingen. Verkoopspraat maar goed.
Ondanks dat ik heel tevreden ben van Skoda (we zitten toch al aan de vijfde wagen) denk ik niet dat indien er een volgende komt deze weer een skoda zal zijn. Als ik dan denk aan bijv kia die 7jaar garantie geven (ook op de airco dus) dan twijfel ik niet meer. Maar voor het ooit zover komt... De fabia met zijn TSI vind ik geweldig rijden en heeft amper 9000km en de octavia zal nog eens het dubbele mogen doen wat betreft het aantal km's dus blijft zeker nog een jaar of 3-4.

Morgen zet ik mijn zomervelgen terug onder de octavia en zal ik eens kijken naar de specificaties van deze en laat ze hier dan weten.

Nogmaals dank voor de reacties.
 

turboturbo

Forumguru
Skoda of Kia; eender welk merk auto met airco heeft aandacht/onderhoud voor de airco nodig!

2 of 5 jaar garantie, je ontkomt er niet aan dat een airco (liefst jaarlijks) onderhoud nodig heeft (dat gebeurt niet automatisch bij een APK of onderhoudsbeurt) om dit soort verassingen te voorkomen.

Of begrijp ik je verhaal nu verkeerd?
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
Airco elke 2 jaar onderhouden. Heeft niks met Skoda te maken. Helaas slaan garagisten dat nog weleens over om de factuur laag te houden, jammer.


Kia zal ongetwijfeld alleen garantie bieden als je alle beurten en aanwijzingen van de dealer opvolgd die 7 jaar?
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Een goede garage zoekt het uit wanneer het voor het laatst gedaan is en legt het voor aan de klant. Helaas denken veel mensen dat het onzin is. Want hij doet het goed, dus die 100 euro hou ik wel in mijn zak. Veel gehoorde opmerking is ook; ik gebruik dat ding toch nooit, dus maakt me niet uit of die het doet. Dat de pomp erdoor kapot kan gaan interesseert ze ook niet, want ze gebruiken hem toch niet. Je vraagt je wel eens af wat sommige mensen doen in zo'n luxe wagen met allemaal dingen erop die ze niet gebruiken.

Advies; elk jaar een aircoservicebeurtje van ongeveer 100 euro. Eventueel met reinigingsmiddel erbij. Maximum prijs 129 euro. Alles daarboven is te duur.
 

VEEJAY

Forumguru
Als het goed is blijft de pomp meedraaien, dus al gebruik je geen airco. Zodra de koelmiddel op is (gebeurt ook al heb je geen lekkage) smeert ie de pomp niet en gaat deze kapot.
 

andrehj

Forumguru
Advies; elk jaar een aircoservicebeurtje van ongeveer 100 euro. Eventueel met reinigingsmiddel erbij. Maximum prijs 129 euro. Alles daarboven is te duur.

Hiervoer heb ik vorig jaar al een draadje gestart. De uitkomst was toen dat elke twee jaar een volledige airco onderhoudsbeurt (dus inclusief aftappen en opnieuw vullen) voldoende was. Elk jaar lijkt me wat overdreven.
Overigens heb ik zelf besloten de eerste airco-beurt pas na 4 jaar te doen. Dat lijkt me voor een nieuwe auto wel voldoende. Daarna om de twee jaar, gecombineerd met de reguliere onderhoudsbeurten (en APK).

Wat overigens bijzonder is, is dat Pon op skoda.nl geen onderhoudstermijn van airco-onderhoud vermeldt. Ze komen niet verder dan "periodiek"... Zouden ze zich in willen dekken?
 

Michelv.

Forumguru
Als de pomp vast is gelopen ben je verder van huis, dan moet ook de condensor vervangen worden en het gehele systeem gespoeld worden en dan klopt die 1000 euro wel
 
Een airco is een gesloten systeem en in principe hoeft er dus nooit een handeling met koudemiddel uitgevoerd te worden. De zwakke schakel is de as doorvoer van de compressor naar de multiriem, daar wil hij nog wel eens lekken, de o-ring droogt dan uit en sluit niet goed meer af (daarom is het verstandig om altijd de airco aan te hebben, zodat die gesmeerd blijft). Aangezien de compressor gekoeld wordt door het koude gas dat uit de verdamper onder het dashboard terug komt is het dus een probleem als er gas weg is de compressor wordt dan te heet met alle gevolgen van dien. Er zit overigens wel een koppeling op die de compressor inschakelt, de poelie draait altijd maar wordt aangetrokken door een magneet wanneer er koelvraag is. Als de compressor defect is hoeft trouwens niet automatisch de condensor vervangen te worden dit zijn twee afzonderlijke onderdelen.
Succes met de reparatie want dat ze prijzig zijn is zeker.
 

andrehj

Forumguru
@Srettul : Je verhaal over de mageetkoppeling klopt niet (meer). Bij de S2, de O2 en de O3 (en waarschijnlijk ook de F2) met Climate Control is er geen magneetkoppeling, maar draait de compressor altijd mee. Door een slimme constructie in de compressor heeft deze een variabel slagvolume, zodat de koelcapaciteit wordt afgestemd op de behoefte. Het enige wat het "Airco" knopje in je auto dan nog doet is het slagvolume op (nagenoeg) 0 vastzetten.

Dit heeft eigenlijk maar één nadeel:
  • Pomp is iets duurder.
De voordelen zijn echter enorm:
  • Pomp draait altijd mee, dus geen uitdrogende o-ringen meer.
  • Geen magneetkoppeling meer, dus veel lager stroomverbruik bij ingeschakelde airco.
  • Lager brandstofverbruik, omdat de koelcapaciteit wordt afgestemd op de behoefte, i.p.v. vol aan, en dan met de verwarming bijregelen.
  • Comfortabeler, omdat het aanschakelen van de airco (bij niet te warm weer) niet een enorme dip in het resterende motorvermogen geeft.
 
Laatst bewerkt:

Michelv.

Forumguru
Klopt als een bus, en als je compressor in de soep loopt wordt het door iedereen geadviseerd om ook de condensor te vervangen want daar krijg je de rommel niet uit met spoelen.
 
@andrehj, ik wist niet dat de techniek al zo ver was in de autoindustrie (ik zit zelf in de gewone koudetechniek). Dan is er idd geen probleem meer met uitdrogen, wel mooi dat dat kan. Ik kan alleen nog niet beredeneren waarom ook een condensor gewisseld zou moeten worden, hooguit als hij toch al slecht is. Rommel zal daar niet komen, hooguit verzuurde olie maar als dat de reden is zou alles vervangen moeten worden, ook de verdamper. Het is wel wijs om ook de filter/droger te vervangen.
 

Desperado

Forumguru
Bij een kapotlopende aircopomp komt er ijzervijlsel in de condensor dat er met spoelen niet uit te krijgen is. Ga je de condensor niet vervangen dan loop je het risico dat het weer in de pomp komt waardoor deze weer kapot loopt. Als ik het goed onthouden heb.
 
Al zou dat waar zijn dan zit er op de uittrede van de condersor altijd nog een (verwisselbaar ) filter, deze vangt dat af, maar het meeste zal in het carter van de compressor
 
Sorry, even afmaken. Het meeste zal in het carter van de compressor vallen. Bij grotere compressoren zit hiervoor zelfs een magneet in het carter. Gezien de prijs van een condensor zou ik die gok zonder problemen durven nemen.
 
Bovenaan Onderaan