Airco octavia combi 1.9TDI 105pk DSG stuk

Desperado

Forumguru
Juist vanwege de kosten van een condensor zou ik het risico zeker niet nemen. Liever in één keer goed als het risico lopen dat je nog een keer aan hoge kosten komt.
 

Michelv.

Forumguru
Ik denk niet dat er gerenommeerde bedrijven zijn die een stukgelopen compressor vervangen en de condensor laten zitten, als er eventueel nog rommel in het systeem zit kan het weer een compressor kosten aangezien die kosten dan voor hun zijn(garantie).
Een niet originele condensor is er al voor 100 euro, lijkt me niet de grootste kostenpost bij vervanging compressor.
 
Als deze situatie zich voordoet be my geust, ik denk dat verkopers blij zijn met zulke makkelijk te overtuigen klanten. Ik zit nu 20 jaar in de koeltechniek en heb al heeeeel wat compressoren vervangen en daar hoorde nooit een condensor bij. Nogmaals, als er al rommel in komt dan blijft dat in het filter zitten en kan nooit terug komen in de compressor (moet dan ook nog een ventiel en verdamper passeren), een gerenomeerd bedrijf zal dit beaamen. Ik probeer men alleen maar te behoeden voor onnodige uitgave, maar als er een goed gevoel aan over gehouden wordt zeg ik doen.
 

Desperado

Forumguru
Ik zit al jaren in het autovak, is heel wat anders als koeltechniek denk ik. Ik vertrouw op het oordeel van de monteurs waarmee ik gewerkt heb. Die specifiek de airco van een auto kennen.
En die gerenommeerde bedrijven ken ik ook en dan heb ik het over gekwalificeerde bedrijven. En die adviseren altijd om de condensor mee te vervangen als het systeem gespoeld moet worden.
 

Joske

Forumguru
@Srettul

ik heb de indruk dat je duidelijk met kennis van zaken praat, dus vind het ook wel de moeite om jouw mening in beschouwing te nemen :thumbsup:

maar denk dat koeltechnieken niet allemaal zo maar over de zelfde kam te scheren zijn, misschien ziet het er in de auto toch net iets anders uit dan als bij een koelcel of iets gelijkaardigs.
 
misschien ziet het er in de auto toch net iets anders uit dan als bij een koelcel of iets gelijkaardigs.[/quote]

@Joske, werking in de auto is exact hetzelfde, ik bedoelde het goed, onnodige kosten voorkomen enzo.....
Ik kan het gevoel bij sommige zaken bij mensen niet veranderen, so be it, als het weer goed werkt na zo'n reparatie is everybody happy:pardon:
 

Joske

Forumguru
klopt, de werking is exact hetzelfde.. uiteraard maar misschien zit het technisch toch net iets anders in elkaar in de wagen? Je hebt ook veel minder plek in de wagen, men moet veel compacter gaan werken en kan me daardoor wel voorstellen dat er bepaalde onderdelen niet mee genomen worden in de ontwikkeling van een wagen. Maar goed, dat is speculatie van mijn kant, ik "denk" gewoon maar mee met mijn beperkte technische kennis ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Bij mij had de garage de condensor destijds ook laten zitten. Maar waren geen airco experts btw.
 

Desperado

Forumguru
Als de pomp gewoon zijn werk niet meer doet is dit ook niet nodig, alleen als de pomp kapot gelopen is en er ijzerdeeltjes in het systeem zijn gekomen.
 
Ja probeer Theostek eens, wellicht kan hij zijn licht erover laten schijnen. Haha meestal moet ik zoveel moeite doen om mensen ervan te overtuigen om meer geld uit te geven niet om te besparen.:D
 

TheoStek

Forumguru
Sorry, even afmaken. Het meeste zal in het carter van de compressor vallen. Bij grotere compressoren zit hiervoor zelfs een magneet in het carter. Gezien de prijs van een condensor zou ik die gok zonder problemen durven nemen.

Nee met alle respect, de compressor pompt onder hoge druk en temperatuur koudemiddel naar de condensor in.
Koudemiddel transporteert de olie inclusief vervuiling in het systeem.
Indien de condensor een geintregeerde filter/droger heeft, zal de condensor vervangen moeten worden.
Met spoelen houd de cartridge alles tegen, het is in principe een filter, niet vervangen wordt auto rijden een dure hobby.

Als de compressor is vastgelopen, is het einde verhaal en zal gespoeld moeten worden bij alle ac systemen die er zijn.
Ik weet niet of er nog topics over zijn van mij of van iemand anders maar in 2012 heb ik vier Skoda's binnen gehad met een defecte compressor en alle vier afkomstig van Skodaforum. nl

De continu variabele compressors kunnen getest worden.
Maar in veel gevallen breekt de breekkoppeling en loopt de compressor vast.
 

Desperado

Forumguru
Kijk, dat is duidelijke taal en precies zoals ik al vermoedde; een auto airco is niet te vergelijken met een bedrijfsairco.
 

Cordoba

Forumguru
Er is nog een verschil: een bedrijfsairco verliest misschien weinig of geen koudemiddel, bij een airco in een auto zie je na een paar jaar dat er typisch zo'n 20% van het koudemiddel is 'verdwenen'. Bij leegpompen van het systeem, wordt ook gemeten hoeveel er nog in zat, dus bij een airco onderhoudsbeurt kom je gelijk te weten hoeveel koudemiddel je bent kwijtgeraakt (aangenomen dat ie correct gevuld is).
 

Desperado

Forumguru
Bij het leeghalen gaat ook nog wat verloren, dus een exact verlies is niet te zeggen, maar een indicatie is het wel.
 

Happyman

Forumguru
Ik kwam er vorige week ook achter dat mijn airco niet functioneerde. De auto had de hele dag in de zon gestaan en dus was het wel even lekker om de airco aan te zetten. Maar er kwam dus geen koude lucht uit.

Afgelopen dinsdag ben ik naar de garage gegaan om de airco te laten vullen. Er bleek nog 430 gr koelmiddel in te zitten van de 525 gr die er in hoort. De monteur gaf aan dat de compressor geen druk opbouwd. Verder geen foutmelding te vinden en de compressor wordt gewoon aangestuurd.

Ik dus balen. Mijn auto is net ruim een maand uit de garantie. Bij die garage zou de reparatie € 530,- gaan kosten terwijl deze reparatie bij de Skoda dealer op zijn minst €867,- kost.

Ik heb contact opgenomen met het bedrijf waar ik mijn auto heb gekocht. Deze wil de helft van de reparatie vergoeden van het eerste bedrag. Ik vond dat een zeer schappelijke regeling.

Volgende week wordt er een nieuwe compressor in gehangen.
 
Bovenaan Onderaan