Airco doet het niet

Tees

Donateur
P1635 is dat er geen signaal van de airco regelmodule komt. Een verkeerd signaal van de druksensor is zeer waarschijnlijk een andere foutcode.

Je moet het dus zoeken in de bedrading naar of stekker op de airco regelmodule, of de regelmodule zelf. En dan de vraag waar die zit: dat weet ik niet uit m'n hoofd :angel:

@Captain Hook was natuurlijk te gegeneraliseerd van me, er zijn genoeg kwikfittera die goed werk doen, en er zijn genoeg garages die prutswerk afleveren.
 

EdK

Forumguru
vacumeren.jpg En dit zijn de setjes waar de koelmonteurs meestal mee op pad gaan.
En dan nog een set hardsolderen in de wagen en de fles(sen) koelmiddel.....
 

Canon-Eye

Forumguru
@EdK : Zulke koelmonteurs werken waarschijnlijk aan nogal uiteenlopende aircoinstallaties in gebouwen?
Dat lijkt me toch net weer iets anders dan in een werkplaats waar de klanten met hun autoinstallatie(tje) naartoe komen, zodat je met zo'n geautomatiseerde werkplaatsunit goed uit de voeten kunt.
 

EdK

Forumguru
zodat je met zo'n geautomatiseerde werkplaatsunit goed uit de voeten kunt
Dat noemt men ook wel leer een aap een kunstje unit !!
Oké in dit geval zal hij er een certificaat bij gekregen hebben...
Maar met de vacumeerset waarvan ik foto heb geplaatst, om hiermee overweg te kunnen moet je wel degelijk weten wat je doet.
En met die test / vul sets volledig geautomatiseerd betwijfel ik of het personeel wat dat BEDIEND weet wat men doet !?

Maar goed misschien ben ik te argwanend hoor !!
 
Nee maar even zonder grappen iemand enig idee waar ik die airco besturings unit kan vinden en wat ik hier mee aan kan als ik deze gevonden heb? (Ik heb geen Elsawin of ETKA en ook geen idee hoe ik deze moet krijgen dus kan het helaas niet zelf ff uitzoeken)
Het is nmlk zeer heet in die auto en zou graag wat verkoeling willen maar het liefst zonder 200+ euros uit te geven aan de dealer als dit niet nodig is.
 

EdK

Forumguru
Wel als je ramen nog open kunnen dan moet je die maar open zetten alle 4 !!
Kosten zal je zeker kwijt zijn, maar stille troost het is nog een paar dagen warm en dan zakken de temperaturen weer rond de 20 graden.....
 
Overal op het internet staat dat VAG P1635 PCM 5 volt refferentie spanning is welke ook naar de druk sensor van de Airco loopt. Zou het dus zo kunnen zijn dat de bedrading naar deze sensor kapot of niet goed is waardoor de airco controller een foutief signaal geeft?
 

Canon-Eye

Forumguru
@EdK Bij een goede garage (en zeker als die regelmatig aan een ISO-kwaliteitsaudit wordt onderworpen) ga ik ervan uit dat men de betreffende monteur(s) sowieso van de vereiste scholing en certificaten laat voorzien zodat zij wel degelijk weten wat ze doen. Daar wordt tijdens zo'n audit namelijk terdege op gecontroleerd.

Ik vind het helemaal niet raar dat men vervolgens alsnog zo'n geautomatiseerde unit gebruikt omdat die dingen snel en efficiënt werken (tijd is geld) en ook omdat ze menselijke fouten kunnen voorkomen. Ook de best getrainde vakman op welk gebied dan ook is niet bij voorbaat gevrijwaard van vergissingen**), dus ingebakken failsafe-voorzieningen moet je niet zien als een brevet van onvermogen voor of wantrouwen naar degene die het apparaat bedient.
Iétsje minder argwanend mag inderdaad wel... ;)

**) Ik heb in mijn beroepsleven (veiligheids- en kwaliteitszorg in het chemicaliënvervoer en de olie-& gaswinning) voldoende incidenten van allerlei aard moeten analyseren om te weten dat zulke vergissingen ook letterlijk de besten kunnen overkomen, soms met grote gevolgen maar vaak met tamelijk of zelfs heel kleine oorzaken. Ik noem een paar voorbeelden: afgeleid door bv. een onverwachte vraag van een collega, of zorgen over problemen in de privésfeer, of een bepaalde routinehandeling lukt om een of andere reden niet meteen waarna men zonder even na te denken meteen iets anders probeert; zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De 'flessen' koelmiddel kun je alleen als gecertificeerd bedrijf kopen..........en je zult moeten kunnen verantwoorden waar dat koelmiddel gebleven is, dus Beun de Haas is gauw uitgeknutseld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
Helaas is dat niet waar. Via Ebay kunnen knutselaars verschillende koudemiddelen kopen. Van grote tot kleine hoeveelheden.
Zou echt niet moeten kunnen zoiets
 

Tees

Donateur
Het mág iig niet @ertromp, maar coke mag ook niet en schijn je in NL toch redelijk makkelijk te kunnen krijgen. Hoeven en boefjes heb je altijd helaas.
 

Eltjo

Forumguru
En als laatste aks het die druk sensor is, weet iemand dan of ik deze zelf kan vervangen of dat hiervoor het airco systeem leeg moet.
Bij mijn auto kan de druksensor gemonteerd worden zonder het systeem te moeten ledigen. De sensor zit bij mijn auto rechts naast de ventilator op een stijgpijpje recht omhoog. De aircoboer heeft me dat laten zien omdat enige ritten met airco aan na vervangen van de condensor en vullen de airco deze minuten lang niet aan wilde. Pas nadat ik de uit en dan weer aanzette, werkte de airco goed.
Hij heeft de foutcode te lage druk toen gewist en gezegd dat het in principe de druksensor nog kan zijn.
Ik heb er echter geen last meer van gehad.

Flessen koelmiddel kan je zo kopen bij de lokale super, maar nog lekkerder bij heet weer zijn de koelstaafjes - die zijn n.l. nog kouder!
 
@Chieltjee Zolang je airco niet werkt, kun je ook zo'n antivriesdeken over voor- en eventueel achterruit leggen, dat is de auto bij vertrek al een stukje koeler.
Ja dat doe ik ook maar bedankt voor de tip, het is vooral warm tijdens het rijden. Maar ik ga morgen even meten of er een 5V signaal bij de sensor aankomt en wat de weerstand van de sensor is. Waarschijnlijk ga ik deze gewoon vervangen gezien deze maar 15 euro is. Mocht het probleem blijven ga ik verder kijken.

Mocht de airco wel werken dan gaan we rechstreeks naar de aircomonteur even koelmiddel vervangen en de condensor laten schoonmaken zodat de airco weer eventjes mee kan.
Als ik wat weet post ik hier weer even!
 
Bovenaan Onderaan