Airco doet het niet

Jaja een airco probleem. Ik heb er al veel over gelezen op dit forum maar helaas niet de antwoorden gevonden die ik zocht.

Ik heb recent een skoda fabia combi uit 2007 met 2.0i motor overgenomen van mijn moeder. De airco doet het nu al enige tijd niet meer zo een anderhalf jaar maar hij heeft wel ooit gewerkt.
Mijn vorige auto had een soortgelijk probleem, de radiator ventilatoren gingen niet aan en de lucht werd niet koud, dit was toen een zekering.
Helaas voor mij zijn alle zekeringen intact maar doet de airco helemaal niets.

Het inschakelen van de knop veranderd er niks in het toerental en er is ook geen hoorbaar verschil in de motor dat er op lijkt dat de airco pomp inschakelt.

Ik heb al een aantal dingen gehoord wat het probleem kan zijn, bijvoorbeeld draadbreuk naar de airco pomp aansturing, of de verbinding tussen het wiel en en pomp (magneet koppeling?) Of iets met temperatuur sensoren, bijvoorbeeld een buitenlucht sensor waardoor de pomp denkt dat het buiten te koud is en dus de pomp niet inschakelt.
Ik zou graag willen weten hoe ik deze dingen test en waar, bijvoorbeeld wat en waar moet ik de aansturing van de airco pomp meten? En hoe kan ik deze sensor vinden/testen.

Ook hoor ik graag wat jullie denken dat mogelijk het probleem kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Machiel
 
Dat is ook zeker belangrijk maar zou daardoor de pomp en radiator ventilator niet meer inschakelen? Ik was sowieso van plan om als deze weer werkt de airco een grote beurt te laten geven.
 
Als de druk te laag is in je systeem dat is het zo dat er niets gebeurd.
Het zal ook wel weer duurder geworden zijn maar volgens mijn het eerste wat je moet controleren.
 
@Canon-Eye visuele check, ik zou ze inderdaad nog even kunnen door meten. Dat ga ik vanavond wel even doen dan!

@John Prins ah oke, dan zal ik nadat ik de zekeringen door heb gemeten wel even gaan kijken naar een airco service bedrijf waar ze de druk kunnen meten voor me. Mocht deze te laag zijn dan ga ik sparen voor het vullen van het systeem!
 

Tees

Donateur
Een kapotte pomp is duurder dan het vullen van een airco hoor ;). Bovendien met dan sowieso het systeem leeg, dus eigenlijk alles dat er vervangen moeten worden aan het airco systeem is duurder dan het vullen zelf. Maar ik zou ook denken aan het koelmiddel, de airco pomp wordt op minimale belasting gezet als het koelmiddel op is, dus daar merk je idd niet van als je die aan zet.
 
Ik heb geen idee wat je daar nu voor gaat betalen, ik gok op 150 euro met die achterlijke prijzen van nu.
Succes er mee.
 

EdK

Forumguru
Zou zeggen kijk op de link en zoek daar de prijslijst maar eens op !
En die prijzen liggen zeker bij een Skoda dealer hoger !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker weten vullen bij een dealer is alleen al 165, dan doen ze verder niks. Maar heb in Amsterdam ook een bedrijf gevonden airco vullen Amsterdam die hebben een gratis airco check en vullen deze voor 65 euro bij. Maar die gratis check is natuurlijk mijn hoop want misschien dat ze dan de druk meten voor me dan weet ik meteen meer.
 
Dat is een betere prijs.
Ik ben er niet zo in thuis maar volgens mij sluiten ze de apparatuur aan op je auto, in de tussentijd voeren ze de gegevens in en trekken het systeem leeg.
Dan weten ze wat er nog in zat, vergelijken dat met wat er in moet, gaan ze de boel vacumeren en als dat gedaan is moet een bepaalde tijd op die onderdruk(vacuüm)blijven staan.
Dan is ie niet lek, en vullen ze hem weer met de juiste hoeveelheid koude middel.
En dan is het te hopen dat het werkt.
 

Tees

Donateur
Wel zaak dan naar een goede garage of aircoboer te gaan. Een kwikfitter zal gewoon dat ding vullen en niet kijken naar hoeveel koelmiddel er nog in zat, maar een goede zal dan (hopelijk) opmerken dat er wel erg weinig in zat (als dat tenminste het probleem is).
 

Cordoba

Forumguru
Hoe veel of hoe weinig er nog in het systeem zit als ze het systeem gaan controleren is geen maatstaf, ze weten tenslotte ook niet waarom het systeem eventueel bijna leeg is (lekkage over jarenlange periode, iemand die een ventiel heeft opengedraaid of iets anders). Wat wel een wettelijke verplichting is, is de lektest zoals @John Prins dat ook heeft beschreven. Een bedrijf dat dergelijk werkzaamheden doet is verplicht om een boekhouding bij te houden van teruggewonnen koelmiddelen en koelmiddel dat in systemen is bijgevuld (zelfs per systeem).

Door de sterke milieueffecten van zo'n beetje alle koelmiddelen is daar een strenge wet voor gekomen, en dat geldt niet alleen voor auto airco's, maar voor alle airco's, koelkasten en vriezers, en er zijn overheidsdiensten die daar streng op controleren. Wat repareren aan een airco systeem, hopen dat het niet meer lekt, en lukraak vullen is er niet meer bij: een systeem moet eerst door de vacuumtest komen voor het opnieuw gevuld/bijgevuld mag worden.

Overigens draait bij iedere Fabia de aircocompressor continue mee, alleen kan het zo zijn dat de opbrengst (koelcapaciteit) van de pomp naar vrijwel nul wordt versteld, als niet aan de voorwaarden wordt voldaan. Dat betekent dus ook dat de pomp bij uitgeschakelde airco continue meedraait met de motor, daarom is het ook van belang om niet te blijven rijden met een niet werkende airco, de kans op grote schade aan het systeem is dan aanzienlijk.
 

Eltjo

Forumguru
Ik bevestig (voor mijn S2) dat de ventilator niet aanslaat met te weinig vulling. 10% verlies in een jaar is normaal.
Ook draait de aircopomp altijd en wordt door een regelventiel een kort circuit gevolgd (uit) of de lange weg via de condensor/droger e.d. (koelen). 2 Airco servicebedrijven zeiden dat de compressor slecht en vervangen moest worden. De derde zei dat bij een VAG auto 90% kans was dat het ventiel slecht was.

Werkwijze is idd alles er uit om te weten hoeveel er in zit, vacumeren en indien dicht vullen met de juiste gewicht wat op een sticker te vinden is onder de motorkap (bij mijn S2 was b.v. 525 gram).
Mijn S2 heeft net een nieuw ventiel en condensor/droger (deze had hooguit nog een jaartje te leven) en is weer gevuld.
Cool !
 

PizzaPieter

Forumguru
Regelventiel is ook optie die bij mij werd genoemd.
Ik heb nog steeds koude lucht etc, maar hij maakt wel geluid en zou stuk kúnnen gaan.

Wat ik begreep vervangt VAG de hele pomp, maar zijn er mogelijkheden om dit ventiel los te vervangen.

Bij mij niet nodig, maar idd een bekende.
 

Eltjo

Forumguru
Na vullen werkte bij de airco bij stationair toerental bij mijn S2 ook wel weer, maar men zag aan de drukmeting dat de pomp niet optimaal presteerde.
Als de pomp harder moet werken omdat een deel via het ventiel de short-cut neemt, dan is dat natuurlijk minder effectief.

VAG is uiteraard het duurste. Ze moeten wel, want de arbeid is dusdanig duur dat safer is grotere stukken te vervangen zodat de kans dat de klant te snel terugkomt met dezelfde klacht te minimaal is.
De compressor kost rond de €250, het ventiel rond de €50? in materialenhandel. En voor beide moet de compressor er via de onderzijde uit.
 
Hopelijk zijn er nog mensen op dit draadje geabonneerd (anders maak ik een nieuwe als dat mag). Ik heb de auto uitgelezen en hier kwam een foutcode uit P1635 volgens de app: missing message from A/C controller. Het internet heeft het veel al over een druk sensor.
Mijn volgende vraag is dus wat is deze foutcode, wat kan ik er aan doen? En als laatste aks het die druk sensor is, weet iemand dan of ik deze zelf kan vervangen of dat hiervoor het airco systeem leeg moet.
 

Captain Hook

Forumguru
Een kwikfitter zal gewoon dat ding vullen en niet kijken naar hoeveel koelmiddel er nog in zat, maar een goede zal dan (hopelijk) opmerken dat er wel erg weinig in zat (als dat tenminste het probleem is).
Ook hier weer een nuancering. :pieker:
Wij hebben dan alhier blijkbaar een goede kwikfit.

Want jaren geleden, bij verschillende auto's, de airco laten controleren, leegtrekken, vacuümtest, en weer opnieuw vullen met de juiste hoeveelheid koelmiddel. Compleet met rapportje. Uitgevoerd met een geavanceerde airco onderhoudsunit, die na het aansluiten op de juiste ventielen bij de auto, het hele proces eigenlijk geautomatiseerd doorloopt.

Allemaal bij de lokale kwikfit; gewoon zoals het hoort.

Ze gebruiken meestal dit soort units:
Ecotechiics-airco-213x320.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan